Identify Effective Components in Coaching in Process of Student-teachers Intership at the Farhangian University

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Educational Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran,

4 Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this study was to identify the components and elements of influencing coaching in the teacher-student engagement process at Farhangian University. This research can provide a qualitative study with the Grounded Theory approach and emergent design was implemented. Individuals' Participation Selects 15 individuals and supervisors associated with Farhangian University's curriculum, educational management, internship, and academic management were recruited using a purposive sampling method to gather information sources, and Semi-structured interviews were performed using data analysis, content analysis. MAXQDA software. Using the base code, it obtained 0.74 and the reliability code re-code 0.88. Thematic analysis was used to identify the themes and categories of coaching in the teacher-student internship process Reliability between coders was 0.74, and reliability of coding was 0.88. About open source coaching components; finally, 13 main themes were identified: professional development, actors, teaching-learning process, selection, approach, organizational network, support and rewards, adaptation, adaptation, curriculum, Facilitation, guidance and quality assurance. In terms of policies and actions, three elements of “44 components and 13 policies and actions” were identified. After identifying the main categories, the focus group was selected by purposeful sampling and formed to achieve the model.

Keywords


ابوالعلایی، بهزاد (1393). مدیریت عملکرد: راهنمای مدیران برای ارزیابی و بهبود عملکرد کارکنان. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
احمدی کهجوق، مینا، رصافیانی، مهدی، حسینی، سیدعلی، کاشفی مهر، بابک، و اکبر فهیمی، نازیلا (1395). کوچینگ عملکرد کاری: مقالة مروری توصیفی. طب توانبخشی، 5(1)، 189-184.
احمدی، آمنه (1394). راهنمای عملی برنامة کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت معلم فکور. تهران: دانشگاه فرهنگیان.
احمدی، فاطمه زهرا، و احمدی، آمنه (1395). آموزش گفت و شنودی بستری برای یادگیری برنامة کارورزی دانشگاه فرهنگیان. مجموعه مقالات دومین همایش ملی تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، مرکز شهیدرجایی (صفحات 40-24).
بازرگان، عباس (1393الف). ارزیابی آموزشی. چاپ سوم، تهران: سمت.
بازرگان، عباس (1393ب). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: دیدار.
برایسون، جان، ام. (1390). برنامه­ریزی استراتژیک در سازمان‌های دولتی، عمومی و غیر انتفاعی. چاپ دوم، ترجمة مهدی خادمی(1390). تهران: انتشارات آریانا قلم.
پریشانی، ندا،  خروشی، پوران،  و قربانی، سمیه. (1395). آسیب‌شناسی درس کارورزی از نظر اساتید دانشگاه فرهنگیان (مطالعة موردی: پردیس فاطمه زهرا (س) و شهید رجایی اصفهان). مجموعه مقالات دومین همایش ملی تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، مرکز شهیدرجایی (صفحات 327- 325).
تلخابی، محمود، و فقیری، محمد (1393). تحلیل گفتمان کارورزی. آموزشنامة دانشگاه فرهنگیان، 5، 13-8.
جمشیدی توانا، اعظم (1396). نقش مربی، تحلیلی مبتنی بر اسناد بالادستی و واکاوی تجارب دانشجومعلمان در کارورزی. مجموعه مقالات سومین همایش ملی تربیت معلم، دانشکدة علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه شیراز­.
جوکار، اسماعیل، مولایی، سیده نجمه، عمادی، زهره، و اناری‌نژاد، عباس (1395). کارورزی با رویکرد پژوهش روایی: الگویی نو در توسعة حرفه‏ای معلمان. مجموعه مقالات دومین همایش ملی تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، مرکز شهیدرجایی.
حجازی، اسد (1396). کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ایران: چالش‌ها و راهبردها. فصلنامه نوآوری­های آموزشی.3(17) : 47-70.
خواستار، حمزه (1388). ارائة روشی برای محاسبة پایایی مرحله کدگذاری در مصاحبه‌های پژوهشی. روش­شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، 15(58)، 174-161.
دیویس، کیت (1389). اصول و مبانی رهبری مدرسه. ترجمه بیژن عبدالهی و رضا ساکی (1389). تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
رضایی، مریم (1396). بررسی میزان اثرگذاری واحدهای کارورزی دورة تربیت معلم بر کیفیت تدریس معلمان فارغ‌التحصیل در سال تحصیلی 1395. مجموعه مقالات سومین همایش ملی تربیت معلم، دانشکدة علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه شیراز­ (صفحات 47- 34).
 سیف، علی­اکبر (1394). روان­­شناسی پرورشی نوین: روان­شناسی یادگیری و آموزش. چاپ هفتم، تهران: دوران.
صفرزاده، حسین، احمدی شریف، محمود و ذاکری، علیرضا (1389). اصول و مبانی مربی­گری در سازمان‌های پیشرو. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی.
صلواتی، عادل (1378). بررسی و تجزیه و تحلیل اثرات رفتار سازمانی بر روی خالقیت و نوآوری سازمانی در سطح سازمان های عمومی استان کردستان. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
طلایی، ابراهیم، و گندمی، فهیمه (1394). واکاوی الگوی کارآموزانه تربیت معلم در دانشگاه آکسفورد و ارائة دلالت­هایی برای نظام تربیت معلم ایران. تعلیم و تربیت، 214، 68-31.
عبدالهی، بیژن (1395). نظارت کلاس درس‌محور (نظارت بالینی). تهران: انتشارات مرآت.
علیزاده، سیدمحمود.، فرقانی اوزرودی، محمدباقر، و طبائیان، سیداحمد(1393). ارتباط بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت مدیران و معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان مازندران. مطالعات مدیریت ورزشی، 6(24)، 99-75.
فتحی واجارگاه (1393)، مربی گری در آموزش و بهسازی منابع انسانی. تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
قادری، مصطفی، ناطقی، و فائزه، نصرتی، نسرین (1395). راهنمای ارائة مدل نظری برای کارورزی براساس مدل­های دانش عملی و دیدگاه ژوزف شواب در پرکتیکال دو. دومینهمایشملیتربیتبدنی، اصفهان، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه اصفهان.
قرونه، داود، میرکمالی، سیدمحمد، بازرگان، عباس، و خرازی، سیدکمال (1393). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر بالندگی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران. آموزش و توسعه منابع انسانی، 1(1)، 89-115.
گل‌وردی، مهدی، زارعی متین، حسن، و جندقی، غلامرضا (1395). شناسایی عوامل مؤثر در بروز رفتار جانشین‌پروری: رویکردی کیفی. پژوهش­های منابع انسانی، 2(8)، 183-208.
گندمی، فهیمه، مهرمحمدی، محمود، سجادی، سیدمهدی، و طلایی، ابراهیم (1396).تبیین یادگیری و بالندگی حرفه­ای معلمان بر مبنای مفهوم کورره در معنای فعال و زاینده آن. (44)11: 27-48.
گویا، زهرا (1380). توسعه حرفه­ای معلمان ریاضی، یک ضرورت. مجله رشد آموزش ریاضی، دفتر انتشارات کمک آموزشی. سازمان پژوهش و برنامه­ریزی. وزارت آموزش و پرورش، شمارة 61، 2-1.
محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش1. چاپ دوم، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
محمدی چابکی، رضا (1392).جزء پارادایم پیچیدگی. روش‌شناسی علوم اجتماعی و علوم انسانی، 76(19)، 89-61.
مرتاضی مهربانی، نرگس، و غلام­نژاد، سهیلا (1394). دانش مورد نیاز آموزگاران برای تدریس ریاضی. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 12(6)، 152-135.
مرتضوی، سید حشمت الله، و نصر اصفهانی، احمدرضا (1396). واکاوی دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات درس تمرین معلمی (کارورزی). پژوهش‏های تربیتی، 34، 74-60.
مرد، سیدمحمد، زین‌آبادی، حسن‌رضا، و آراسته، حمیدرضا (1396). نشانگرهای یک رهبر آموزشی موفق: یافته‌های یک مطالعة پدیدارشناسانه. مدیریت مدرسه، 2(5)، 120-100.
موسی‌پور، نعمت‌اله، صفرنواده، مریم، اظهری، محبوبه، و محمدشفیعی، عبدالسعید (1398). تجربة زیستة دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامة جدید کارورزی تربیت معلم ایران. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 19(10)، 169-149.
موسی‌پور، نعمت‌الله، و احمدی، آمنه (1393). طراحی کلان برنامـة درسـی تربیـت معلـم ایـران. تهران: دانشگاه فرهنگیان.
مهرمحمدی، محمود (1379). بازاندیشی فرایند یاددهی- یادگیری و تربیت معلم. تهران: انتشارات مدرسه.
مهرمحمدی، محمود (1392).برنامة درسی تربیت معلم و الگوی اجرایی مشارکتی آن؛ راهبرد تحولی برای تربیت معلم در ایران. نظریهوعملدربرنامةدرسی، 1(1)، 26-5.
مهرمحمدی، محمود (1393).الگویطراحیبرنامةدرسیوارونهدرآموزشعالی. دانشنامة برنامة درسی.
نامداری پژمان، مهدی (1397). طراحی الگوی تضمین کیفیت فرایند آموزش و آماده­سازی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان. رسالة دکتری، دانشگاه تهران، دانشکدة روان­شناسی و علوم تربیتی­.
نامداری پژمان، مهدی، و مولائی علی‌آباد، حسین (1395).آسیب­شناسی برنامة کارورزی از دیدگاه استادان راهنما: مطالعه­ای کیفی. مجموعهمقالاتدومینهمایشملیتربیتمعلم،اصفهان،مدیریتامورپردیس‌‏های استاناصفهان،اردیبهشت.
نژادایرانی، فرهاد، علوی متین، یعقوب، و فیروزی، کبری (1390). بررسی رابطة بین عوامل درون‌سازمانی و میزان موفقیت شرکت‌های تعاونی اعتبار شهرستان ارومیه. تعاون و کشاورزی، 5(22)، 161-145.
Bachkirova, T., Sibley, J., & Myers, A. C. (2015). Developing and applying a new instrument for microanalysis of the coaching process: The coaching process Q-set. Human Resource Development Quarterly, 26(4), 431-462.
Barton, G. M., Hartwig, K. A., & Cain, M. (2015). International students’ experience of practicum in teacher education: An exploration through internationalisation and professional socialisation. Australian Journal of Teacher Education, 40(8), 149-163.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 2, 123-140.
Brian, T. et al. (2009). Organization and, attitudes, values of study: A effectiveness and culture Organizational outcomes. Business Research, 62(7) 679-673. 
Cochran-Smith, M. (2002). The outcomes question in teacher education. Paper presented at the Challenging Futures: Changing Agendas in Teacher Education conference. February, University of New England, Armidale, NSW, Australia.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2011). Research methods in education (7th Ed). New York: Routledge Falmer.
Council for Accreditation of Educator Preparation. (2013). CAEP Accreditation Standards; As approved by the CAEP Board of Directors. Washington: CAEP.
Cox, E., Bachkirova, T., & Clutterbuck, D. (2014). Theoretical traditions and coaching genres: Mapping the territory. Advances in Developing Human Resources, 16(2), 139-160.
Darling-Hammond, L. (2006). Securing the right to learn: Policy and practice for powerful teaching and learning. Educational Researcher, 35(7), 13–24.
Denton, C. A., & Hasbrouck, J. (2009). A description of instructional coaching and its relationship to consultation. Educational and Psychological Consultation, 19(2), 150-175.
ETS. (2015). Praxis Performance Assessment for Teachers: Candidate and Educator Handbook. United States: Praxis Series
Gallant, A., & Gilham, V. (2014). Differentiated coaching: Developmental needs of coachees. Mentoring and Coaching in Education, 3(3), 237-254.
Gavigan, J. P., Scapolo, F., Keenan, M., Miles, I., Farhi, F., Lecoq, D., Capriati, M., & Bartolomeo, T. D. (2001). A Practical Guide to Regional Foresight (FOREN). European Commission: FOREN network.
Graham, F., Rodger, S., Ziviani, J. (2009).Coaching parents to enable children’s participation: An approach for working with parents and their children. Australian Occupational Therapy Journal , 56, 16–23.
Holloway, I., & Wheeler, S. (2010). Qualitative research in nursing and healthcare. Oxford, UK: Blackwell.
Hoy, W., & Miskel, C. (2013). Educational Administration: Theory, Research, and Practice, (9th Ed). New York: McGraw-Hill.
Ibrahim, A. B., Soufani, K., Poutziouris, P., & Lam, J. (2004). Qualities of an effective successor: The role of education and training. Education + Training, 46(8/9), 474 – 480.
IEA. (2013). TEDS-M 2008 Encyclopedia: A Guide to Teacher Education Context, Structure, and Quality Assurance in the Seventeen TEDS-M 2008 Countries. Wellington, New Zealand
Jang, S., & Woo, W. (2005). Unified context representing user-centric context: Who, where, when, what, how and why. The 7th International Conference on Ubiquitous Computing.
Justis Group. (2011). Integrity solutions. Retrived at site: http://www.justisgroup.com/files/pdfs/IntegCoachExecOver_6-5-11_.pdf
Knight, D. S. (2012). Assessing the cost of instructional coaching. Education Finance, 38(1), 52-80.
Lofthouse, R., & Leat, D. (2013). An activity theory perspective on peer coaching. Mentoring and Coaching in Education, 2(1), 8-20.
Lofthouse, R., Leat, D., & Towler, C. (2010). Coaching for teaching and learning: A practical guide for schools (Guidance Report). Newcastle University, UK: CfBT Education Trust.
Maddux, J. E. (2002). Self- efficacy: The power of believing you can. The handbook of positive psychology. Newyork: oxford university press: 277-287.
Martin, B. R. (2000). Matching social needs and technological capabilities: research foresight and the implications for social sciences (paper presented at the OECD workshop on social sciences and innovation). Tokyo: United Nations University.
McDonald, M., Kazemi, E., & Kavanagh, S.S. (2013). Core practices and pedagogies of teacher education: A call for a common language and collective activity. Teacher Education, 64(5), 378-386.
Parker, P., Wasserman, I., Kram, K. E., & Hall, D. T. (2015). A relational communication approach to peer coaching. Applied Behavioral Science, 51(2), 231-252.
Pentland W. (2014). Occupational therapy coaching.2014. Available at: www.occupationaltherapycoaching.com. Accessed August 6, 2014.
Rivera-McCutchen, R., & Panero, N. (2014). Low-inference transcripts in peer coaching: A promising tool for school improvement. Mentoring and Coaching in Education, 3(1), 86-101.
Sarita, M., & Sonia, T. (2016). Quality assurance in teacher education: A critical issue. Applied Research, 2(8), 735-739.
Singh, S. D. (2008). Quality process norms for teacher education system and role of teacher educators. University News, 46(96), 110-112.
Teacher Education Ministerial Advisory Group (TEMAG). (2015). Action now: Classroom ready teachers. Canberra, Australia: Commonwealth of Australia.
Thurlings, M., Vermeulen, M., Kreijns, K., Bastiaens, T., & Stijnen, S. (2012). Development of the teacher feedback observation scheme: Evaluating the quality of feedback in peer groups. Education for Teaching, 38(2), 193-208.
Windshitl, M., Thompson, J., Braaten, M., & Stroupe, D. (2012). Proposing a core set of instructional practices and tools for teachers of science. Science Education, 96(5), 878-903.
Zwart, R. C., Wubbels, T., Bergen, T., & Bolhuis, S. (2009). Which characteristics of a reciprocal peer coaching context affect teacher learning as perceived by teachers and their students?. Teacher Education, 60(3), 243-257.