The Effect of Self-regulation Learning Strategies on Academic Self-efficacy and Test Anxiety among Female Students with Academic Failure

Document Type : Research Paper

Authors

1 . Assistant Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran

2 PhD Student in Educational Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran

Abstract

The purpose of this study was to determine the effectiveness of self-regulation learning strategies training on academic self-efficacy and test anxiety among female students with academic failure. The research method was semi-experimental and its pre-test design was a post-test with control group. The statistical population of the study was all 12th grade female students of Sanandaj city Who had academic failure. There were 837 students that studying in 2018-2019 school year. a 32 students were selected using randomized cluster multistage sampling in the experimental and control groups. To collect data, academic self-efficacy and anxiety test questionnaires were used. The training program for self-regulation learning strategies was presented to the experimental group during the eight sessions, while the control group did not receive any training. The findings showed that the mean scores both experimental and control groups in post-test and follow up were significantly different and training has increased academic self-efficacy and reduced test anxiety in the experimental group. So using self-regulated learning strategies improves academic performance by increasing the quality of cognitive and metacognitive strategies in order to achieve goals. In this case, the student will feel more self-effective and will experience less anxiety during the exam.

Keywords


منابع

ابوالقاسمی، عباس، اسدی­مقدم، عزیزه، نجاریان، بهمن، و شکرکن، حسین (1375). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانش­آموزان پایة سوم دورة راهنمایی تحصیلی اهواز. علوم­ تربیتی و روا‌ن‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 و 4، 74-61.
احمدیان، رئوف، فتحی­آذر، اسکندر، و میرنسب، میرمحمود (1396). اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی بر افزایش عملکرد تحصیلی دانش­آموزان ابتدایی دارای اختلال ریاضی. تعلیم و تربیت استثنایی، 17(4)، 18-9.
آزادی ده­بیدی، فاطمه، و خرمائی، فرهاد (1394). پیش­بینی اضطراب امتحان براساس سبک­های شناختی تفکر با واسطه‌گری مؤلفه­های هدف­گرایی در دانشجویان. مطالعات آموزش و یادگیری، 7(1)، 99-71.
افروز، غلامعلی (1375). روان­شناسی تربیتی. تهران: انجمن اولیاء و مربیان.
امانی، ملاحت، و کیانی، عارفه (1396). بررسی رابطة کمال­گرایی و عملکرد تحصیلی: نقش میانجی خودنظم بخشی و خودکارآمدی تحصیلی. پژوهش­های کاربردی روان‌شناختی، 8(2)، 68-51.
بندک، موسی، ملکی، حسن، عباسپور، عباس، و ابراهیمی­قوام، صغری (1394). تأثیر آموزش مهارت­های زندگی بر خودکارآمدی تحصیلی. روان‌شناسی تربیتی، 11(37)، 31-21.
پینتریچ، پال. آر.، و شانک، دیل. اچ (1386). انگیزش در تعلیم و تربیت. ترجمة مهرناز شهرآرای، تهران: انتشارات علم.
جلیل­زاده، حکیمه، و زارعی، حیدرعلی (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش­آموزان. آموزش و ارزشیابی، 11(42)، 36-13.
خدیوزاده، طلعت، سیف، علی­اکبر، و ولایی، ناصر (1381). بررسی راهبردهای مطالعه و یادگیری و میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. پژوهنده، 7(1)، 42-35.
رجب­لو، زهرا (1394). تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان دختر نابینای مقطع دبیرستان شهر تهران. پایان‌نامة کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
زینلی­پور، حسین، زارعی، اقبال، و زندی­نیا، زهره (1388). خودکارآمدی عمومی و تحصیلی دانش­آموزان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی. مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 6(9)، 28-13.
غلامعلی لواسانی، مسعود، اژه­ای، جواد، و داوودی، مریم (1392). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر مهارت­های خودتظیمی، درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان. روا‌­ن­شناسی، 17(2)، 181-169.
فرخی، حسین، کرمی، امیر، و میردریکوند، فضل­اله (1397). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در بهبود پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری. مجلة مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی یزد، 13(1)، 41-31.
کرمی، بختیار، کرمی، آزاداله، و هاشمی، نظام (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزة پیشرفت و خودپندارة تحصیلی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(4)، 137-121.
گنجی، محمد (1391). رهیافتی نظری و تجربی بر افت تحصیلی دانش­آموزان دبیرستان (با تأکید بر نقش مدرسه خانواده). خانواده و پژوهش، 9(4)، 238-203.
لشکری­پور، کبری، بخشانی، نورمحمد، و سلیمانی، محمدجواد (1385). بررسی ارتباط بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانش­آموزان مقطع راهنمایی شهر زاهدان در سال 1384. تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق). 8(4)، 259-253.
مامی، شهرام، ناصری، نصرت، و ویسی، فاطمه (1393). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر حل مسئله و خودکارآمدی دانش­آموزان در درس ریاضی. دست­آوردهای روان‌شناختی، 21(2)، 178-169.
محمدامینی، زرار (1392). مقایسة اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله بر فرسودگی تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش­آموزان اهمال­کار. پایان­نامة دکتری روان‌شناسی عمومی، دانشکدة علوم­تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلی.
محمدخانی، شهرام، و اسکندری، حسین (1384). بررسی همه­گیرشناسی مشکلات رفتاری دانش‌آموزان 15-7 سالة شهر تهران. روان‌شناسی تربیتی، 1(2)، 92-75.
محمدی درویش­بقال، ناهید، حاتمی، حمیدرضا، اسدزاده، حسن، و احدی، حسن (1392). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر باورهای انگیزشی (انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی، اضطراب آزمون) دانش­آموزان دبیرستان. روا‌ن‌شناسی تربیتی، 9(27)، 66-49.
محمدی­پور، محمد، دلاور، علی، احدی، حسن، درتاج، فریبرز، و اسدزاده، حسن (1395). شاخص­های روان‌سنجی مقیاس یادگیری خودتنظیمی تحصیلی (ASRL-S). پژوهش­های روان‌شناسی بالینی و مشاوره، 6(2)، 95-79.
هاشمی، سهیلا، اکبری، عباس، و عباسی ­اصل، رؤیا (1394). رابطة علی ابعاد الگوی ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان در دانش­آموزان پسر سال اول دبیرستان. پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 10(40)، 128-101.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148.‏
Chang, H. J. (2016). The Perceptions of Temporal Path Analysis of Learners' Self-Regulation on Learning Stress and Social Relationships in Junior High School. Universal Journal of Educational Research, 4(1), 30-35.‏
Cheng, P. Y., & Liao, W. R. (2016). The relationship between test anxiety and achievement in accounting students with different cognitive styles: The mediating roles of self-regulation. International Research in Education, 4(2), 14-33.‏
Jinks, J., & Morgan, V. (1999). Children's perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House, 72(4), 224-230.‏
Kozan, H. I. O., Kesici, S., & Baloglu, M. (2016). The Prediction Of Test Anxiety By Self-Regulated Learning Strategies. In Proceedings of Teaching and Education Conferences. International Institute of Social and Economic Sciences.‏
Latas, M., Pantić, M., & Obradović, D. (2010). Analysis of test anxiety in medical students. Medicinski Pregled, 63(11-12), 863-866.‏
Lavasani, M. G., Mirhosseini, F. S., Hejazi, E., & Davoodi, M. (2011). The effect of self-regulation learning strategies training on the academic motivation and self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 627-632.‏
Montague, M. (2008). Self-regulation strategies to improve mathematical problem solving for students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 31(1), 37-44.‏
O'Donnell, A. M., Reeve, J., & Smith, J. K. (2011). Educational psychology: Reflection for action. John Wiley & Sons.‏
Olakanmi, E. E., & Gumbo, M. T. (2017). The Effects of Self-Regulated Learning Training on Students’ Metacognition and Achievement in Chemistry. Innovation in Science and Mathematics Education (formerly CAL-laborate International), 25(2), 34-48.
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Educational Psychology, 82(1), 33-40.
Rowden Quince, B. (2013). The effects of self-regulated learning strategy instruction and structured-diary use on students' self-regulated learning conduct and academic success in online community-college general education courses. Doctoral Dissertation, The University of San Francisco.
Schunk, D. H. (1996). Goal and self-evaluative influences during children’s cognitive skill learning. American Educational Research Journal, 33(2), 359-382.‏
Schunk, D.H. (2008). Metacognition, self-regulation, and self-regulated learning: Research recommendations. Educational Psychology Review, 20, 463-467.
Slaving, R. (2006). Educational psychology theory & practice, (9th Ed). Publisher: Allyn & Bacon.
Tavakolizadeh, J., & Ebrahimi-Qavam, S. (2011). Effect of teaching of self-regulated learning strategies on self-efficacy in students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 1096-1104.