ایزدی، صمد، صالحیعمران، ابراهیم، و منصوریبککی، سیروس (1391). بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان مرد در دورة متوسطه شاخة علوم انسانی بر مبنای رویکرد سازندهگرایی. مطالعات آموزش و یادگیری، 4(1)، 27-1.
ابوالحسنی، زهرا، و جوادیپور، محمد (1398). شایستگیهای حرفهای معلمان و رضایت شغلی با تأکید بر دیدگاه سازندهگرایی. فناوری آموزش، 14(1)، 198- 189.
احمدی، مهرناز، ایزدی، احمد، پورمنصوری، سعید، صدیقی، لادن، استبصاری، فاطمه، و زارع، کوروش (1395). ارزیابی بین صلاحیت حرفهای دانشجویان رشتة پرستاری در حیطة مراقبت معنوی و هوش معنوی. مجلة علمی دانشکدة پرستاری و مامایی همدان، 22(5)، 199-190.
آقایی، نجف، صفاری، مرجان، و میرحسینی، فرناز سادات (1396). شناسایی صلاحیت حرفهای ضروری معلمان تربیت بدنی با رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 7(14)، 83-71.
انارینژاد، عباس، صفوی، علی اکبر، و محمدی، مهدی (1391). ارزشیابی آموزشی الکترونیکی بارویکرد بهینهکاوی مطالعة موردی آموزش عالی ایران. فناوری، 4(11 و 12)، 25-19.
بازرگان، عباس (1398). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: انتشارات دیدار.
جلیلی، مهسا، و نیکفرجام، حسین (1393). بررسی وضع موجود توانایی و صلاحیتهای معلمان از دیدگاه دانشآموزان و مقایسة وضع مطلوب از دیدگاه صاحبنظران درس فیزیک سال جهارم دبیرستانهای شهر قدس. پژوهش در برنامهریزی درسی، 11(40)، 138-129.
حبیبی آذر، افسانه، و طالبی، بهنام (1397). اثربخشی رویکرد حل مسئله در آموزش درس کارورزی بر ارتقای صلاحیتهای حرفهای دانشجومعلمان. مطالعات آموزشی، 7(19)، 61-39.
خزاعی، مجید، کریمی مونقی، حسین، حسنیان مهر، سید مهدی، و آوان، امیر (1397). ارتقای صلاحیت حرفهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی از طریق طراحی و اجرای آموزش بین حرفهای. نشریة دانشکدة پزشکی اصفهان، 36(496)، 1115-1106.
خوانزاده، عبدالله، مطلق، محمداسماعیل، میرشکاک، عبدالرضا، نیاکان، مریم، اکبری نساجی، ندا، و نصرالله پورشیروانی، سیدداود (1396).سوابق بهینهکاوی مدیران و کارشناسان دانشکدة علوم پزشکی آبادان. مجلةدانشکدةپیراپزشکیدانشگاهعلومپزشکیتهران (پیاوردسلامت). 11(2)، 210-201.
روشنقیاس، پروین، کیان، مرجان، و گرامیپور، مسعود ( 1394). ساخت و بررسی ارزیابی صلاحیت حرفهای معلمان ابتدایی شهر اصفهان. سومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری.
زجاجی، ندا، خنیفر، حسین، آقاحسینی، تقی، و یزدانی، حمیدرضا. (1396). شناسایی و تبیین شایستگیهای پایه و الزامات توسعه حرفهای مدرسان تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان. توسعة آموزش جندی شاپور، 8، 159-149.
سالاری، پروین، و توان، عباس (1397). بررسی نیازهای حرفهای نومعلمان دانشآموختة دانشگاه فرهنگیان در زمینة آموزش زبان فارسی در دورة ابتدایی. علوم روانشناختی، 17(72)، 950-945.
سلیمی، جمال، و محمدیان شریف، کویستان (1397). رابطة ویژگیهای روانشناختی (شخصیت وظیفهشناسی) و مؤلفههای صلاحیتهای حرفهای با اثربخشی معلمان: رویکرد معادلات ساختاری. روانشناسی مدرسه، 7(2)، 72-94.
شفیعزاده، حمید، سلیمانی، نادر، و شوریایی، مریم (1393). بررسی وضعیت موجود صلاحیتهای حرفهای معلمان مقطع ابتدایی شهرستان گرمسار. رهبری و مدیریت آموزشی، 8(12)، 98-83.
صفرنواده، مریم، موسی پور، نعمت الله، اظهری، محبوبه، و محمدشفیعی، عبدالسعید (1398). تجربة زیستة دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامة جدید کارورزی تربیت معلم ایران. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 10(19)، 169-149.
عباسپور، عباس، رحیمیان، حمید، مهرگان، محمدرضا، و احمدنیا، هادی (1395). تحلیل پوششی دادهها به مثابة ابزار اندازهگیری عملکرد سازمانی، برنامهریزی و بهینهکاوی در آموزش و پرورش.اندازهگیریتربیتی، 6(99)، 116-99.
عبدالهی، بیژن، دادجوی توکلی، عطیه، و یوسلیانی، غلامعلی ( 1393). شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش. نوآوریهای آموزشی، 13(49)، 48-25.
عسکری متین، سجاد، و کیانی، غلامرضا (1397). الگوی معیار صلاحیت حرفهای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران. تعلیم و تربیت، 34(2)، 30-9.
فتحی، معصومه، سعدیپور، اسماعیل، ابراهیمی قوام، صغری، و دلاور، علی (1397). موفقیت برنامههای درسی دانشگاه فرهنگیان در ایجاد شایستگیهای حرفهای معلمی. مطالعات برنامة درسی ایران، 12(50)، 166-139.
فرحبخش، سعید، جعفری سرابی، مهراد، سیاهکمری، الهام، غلامی، محمد، و مرادی، سمیه (1396). تدوین صلاحیتهای علمی- حرفهای مدیران مدارس ابتدایی استان لرستان. مدیریت مدرسه، 5(1)، 127-113.
قربانی نامور، فرخ، بیکزاده، جعفر، نژادایرانی، فرهاد، و بهلولی، نادر (1397). تبیین تجربة متخصصان تعلیم و تربیت و مدیریت منابع انسانی در ارتقای شایستگی و صلاحیتهای حرفهای در فرایند آموزش برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعة پدیدارشناسی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(5)، 155-144.
کلانتری، خلیل (1392). مدلسازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی. تهران: انتشارات فرهنگ صبا.
محمدی وندیشی، زهره، و خروشی، پوران (1395). صلاحیتهای حرفهای مطلوب دانشجو معلمان آموزش ابتدایی (مطالعة موردی: دیدگاه مدرسان و دانشجویان پردیس فاطمه زهرا دانشگاه فرهنگیان اصفهان). دومین همایش ملی تربیت بدنی.
ملایینژاد، اعظم (1391). صلاحیتهای حرفهای مطلوب دانشجومعلمان دورة آموزش ابتدایی. نوآوریهای آموزشی، 11(44)، 62-33.
موسوی، فرانک، و عبدالحسینی، سلیمه (1395). بررسی وضعیت موجود صلاحیتهای حرفهای عمومی مربیان پیشدبستانی و مقایسه با وضع مطلوب. آموزشپژوهی، 2(8)، 24-9.
میرجلیلی، سید محمد علی (1397). بررسی نقش توسعة حرفهای و توانمندسازی مدرسان دانشگاه فرهنگیان بر ادراک دانشجویان از کیفیت تدریس؛ مطالعة موردی دانشگاههای فرهنگیان یزد. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(2)، 38-9.
واحدی، حسین، کریمی، ناصر، رضایی، رسول، و اسماعیلپور، ایوب (1397). مقایسه صلاحیتهای حرفهای معلمان، فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم سابق و سایر دانشگاهها. نشریه فناوری آموزش، 13(1)، 90-83 .
Anderson, K. L., Weimer, M., & Fuhs, M. W. (2020). Teacher fidelity to Conscious Discipline and children's executive function skills. Early Childhood Research Quarterly, 51, 14-25.
Anif, S., Sutama, S., Prayitno, H. J., & Idrus, N. B. M. (2019). Effectiveness of Pedagogical Competence: A Development Model through Association of Biology Teachers’ Forum. Pendidikan IPA Indonesia, 8(1), 23-31.
Collie, R. J., & Perry, N. E. (2019). Cultivating teacher thriving through social–emotional competence and its development. The Australian Educational Researcher, 46, 699-714.
Dilekli, Y., & Tezci, E. (2020). Title: A cross-cultural study: Teachers’ self-efficacy beliefs for teaching thinking skills. Thinking Skills and Creativity, 35, 1-44.
Douglas N. H., William K. I., & Stacey. A (2014). Rutledge How Teacher Evaluation Methods Matter for Accountability: A Comparative Analysis of Teacher Effectiveness Ratings by Principals and Teacher Value-Added Measures. American Educational Research Journal, 51(1), 73–112.
Fahmi, C. N., Arsyiah, M., Nurliza, E., & Usman, N. (2019). The Implementation of Academic Supervision in Improving Teacher Competency at Primary School. Ilmiah Peuradeun, 7(1), 181-193.
Fauth, B., Decristan, J., Rieser, S., & Klieme, E. (2019). Exploring teacher popularity: associations with teacher characteristics and student outcomes in primary school. Social Psychology of Education, 21, 1225-1249.
Harris, M., & Ravive, A. (2018). The Theory of Capital Structare and estimating the speed of adtustment. Financial and Quantitative Analysis, 44(2), 237-271.
Heokkea, A. P., Veaheasantanen, A. K., & Mahlakaarto, B. S. (2017). Teacher educators' collective professional agency and identitye Transforming marginality to strength. Teaching and Teacher Education, 63, 36-46.
Huntly., H. (2003). Teachers Work Beginning Teachers Conception of Competence. The Australian Educational Researcher, 35, 125-145.
Kan, A., & Bulut, O. (2014). Crossed random-effect modeling: examining the effects of teacher experience and rubric use in performance assessments. Eurasian Journal of Educational Research, 57, 1-28.
Kuivila, H. M., Mikkonen, Sjogren, T., Koivula, M., Koskimaki, M., Koskimaki, M., Lukkarila, P., & Kaariainen, M. (2020). Health science student teachers' perceptions of teacher competence: A qualitative study, Nurse Education Today, 84, 1-25
Kuterginaa, E., Sanina, A., Balashovc, A., & Willis. (2020). Improving competency-based education through empirical evaluation: A mixed methods study of a masters of public administration program. Public Administration, 43(1), 1-16.
Niemi a, H., Nevgi., A. (2014). Research studies and active learning promoting professional competences in Finnish teacher education. Teaching and Teacher Education, 43, 131-142.
Rokenes, F. M., & Krumsvik, R. J. (2016) Prepared to teach ESL with ICT? A study of digital competence in Norwegian teacher education. Computers & Education, 97, 1-20
Saka, A. Z., & Saka, A. (2009). Student teachers, views about the effects of school practice on the development of their professional skills. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1597-1604.
Samia, K., & Mortiz, K. (2019). Scientific Reasoning Competencies: a Case of Preservice Teacher Education, Science, Mathematics and Technology Education, 19(4), 446-464.
Sucuoglu, E., & Atamturk, H. (2020). Correlation relation between professional qualifications of physical education teachers and students’ attitudes towards Physical Education classes. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 24(1), 44-47.
Tang, Y. F., Sylvia, K.Y., Wong, M. H., & Cheng, A. M. (2016) Configuring the three-way relationship among student teachers' competence to work in schools, professional learning and teaching motivation in initial teacher education. Teaching and Teacher Education, 60, 344-354.
Wahlgren, A. B., Mariager, A. A. K., Sorensen, S. H. (2016). Expanding the traditional role of the adult education teacher the development of relational competences and actions. Teaching and Teacher Education, 60, 303-311.
Yakovleva, E. N., Voiteleva, G. V., & Krasilova, I. Y. (2019). Demonstration Examination in the System of Secondary Vocational Education as a New Format of Competence Assessment of Future Elementary School Teachers. International Forum on Teacher Education, 785-793.