The Consequences of the Formation of Pseudo Evaluation Culture in Elementary Schools: A Phenomenological Approach

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Assessment and Measurment, University of Tehran, Tehran, Iran

2 uAssistant Professor, Department of Education, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Education, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

Assessment has a key role in education: at both the classroom and school system levels, assessment impacts how and what teachers teach and students learnand defects in this process will have consequences. The aim of this paper is to present the consequences of pseudo evaluation in primary schools.In this study, 27 individuals were selected through Purposeful Sampling. We interviewed and analyzed 27 expert teacher. After exploratory qualitative analysis of expert teacher interviews, five main domains of pseudo evaluation became apparent. Triangulation also has been viewed as a research strategy to test validity through the convergence of information from different sources. The findings indicate a wide range of consequences including: Consequences for students, teachers, families, society and the educational system. According to the evidences, the lack of independent mechanisms and accreditation institutions has provided the basis for the formation of a culture of pseudo evaluation and its consequences.

Keywords


بازرگان، عباس (1398). ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
پورظهیر، علی‌تقی (1395). مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی آموزشی و درسی. تهران: انتشارات آگه.
حبیبی، حمدالله، پرداختچی، محمدحسن، ابوالقاسمی، محمود، و قهرمانی، محمد (1392) .بررسی جو یادگیری‌محور مدرسه و ارتباط آن با اثربخشی مدرسه. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، دانشگاه شاهد، 20(3)، 118-101.
حوری‌زاد، بهمن (1388). غنی‌سازی فرهنگ ارزشیابی. تهران: انتشارات لوح زرین.
خسروجردی، نرجس، و محمودی، مسعود (1393). مدرسه، خانه­ای امن برای زندگی‌کردن و زندگی‌آموختن. نهمین سمپوزیوم پیشرفت‌های فنّاوری، مشهد، 29 آبان، کمسیون اول: همایش ملی معماری، شهرسازی و توسعة پایدار با محوریت خوانش هویت ایرانی .
خصالی، آزاده، صالحی، کیوان، و بهرامی، مسعود (1395). تحلیل ادراک و تجربة زیستة معلمان ابتدایی از دلایل ناکارآمدی برنامة ارزشیابی توصیفی ـ کیفی: مطالعه به روش پدیدارشناسی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی. 5(12)، 152-121.
سرمد، غلامعلی (1389). روش‌های تدریس و هنر معلمی. چاپ پنجم، تهران: انتشارات آوای نور.
سیف، علی‌اکبر (1398). اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: دوران.
شاهدوستی، لیلا (1390). نقش متغیر‌های محیط خانه، پیشینة دانش‌آموز، جو مدرسه و فرایند تدریس در پیشرفت ریاضی دانش‌آموزان پایة سوم راهنمایی براساس مطالعات تمیز (2007). پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز- ایران.
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر (1394). روا‌ن‌شناسی تربیت و تدریس. چاپ دوم، تهران: انتشارات اطلاعات.
شعبانی، حسن (1395). مهارت‌های آموزشی و پرورشی. جلد اول، تهران: سمت.
صالحی، کیوان، بازرگان، عباس، صادقی، ناهید، و شکوهی‌یکتا، محسن (1394). بازنمایی ادراکات و تجارب زیستة معلمان از آسیب‌های احتمالی ناشی از اجرای برنامة ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی. مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 5(9)، 99-59.
عابدی سروستانی، احمد (1390). چالش‌ها و راهکار‌های ارزشیابی اثربخش برنامه‌های اجتماعی، پژوهش، 3(2)، 155-139.
علیزاده، شهناز، صالحی، کیوان، و مقدم‌زاده، علی (1396). واکاوی کیفیت سنجش کلاسی معلمان؛ مطالعه‌ای به روش پژوهش آمیخته پژوهش‌ در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5(17)، 84-63.
قربانخانی، مهدی، صالحی، کیوان، و مقدم‌زاده، علی (1398). شناسایی عوامل مؤثر در شکل‌گیری فرهنگ ارزشیابی کاذب در مدارس ابتدایی. مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 9(26)، 69-29.
محمدزاده، زینب، و صالحی، کیوان (1396). فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از دید قرآن کریم. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 25(37)، 100-79.
مهدیون، روح‌الله، پاهنگ، نظام‌الدین، و یاریقلی، بهبود (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت مدارس و بررسی وضعیت موجود آن: پژوهش ترکیبی. مدیریت مدرسه، 5(1)، 193-173.
Dewhirst, C. (2019). Evaluation of learning and teaching. Queens University Belfast. Northern Ireland.
Lai Fong Cheng, A., & Keung Yau, H. (2011). Principals' and teachers' perceptions of quality management in Hong Kong primary schools. Quality Assurance in Education, 19(2), 170-186.
Lamprianou, I., & Athanasou. J. A. (2009). A teacher’s guide to educational assessment. Boston: Sense Publishers Rotterdam.
Lee, G. (2010). Holistic Assessment (HA) in Primary Schools. Report of the Primary Education Review and Implementation Committee (PERI), CPDD MOE.
Nxumalo, Z. F. (2007). The role of continuous assessment in primary school. Thesis of Master of education (Doctoral dissertation). University of Zululand, Faculty of Education, Department of Foundations of Education.
Popham, W. J. (2012). Assessment Bias: How to Banish It. Publication: Pearson Education, Inc
Shermis, M. D., & Di Vesta, F. (2011). Classroom assessment in action. Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
Stufflebeam, D. L. (2007). Evaluation theory, models, and applications. John Wiley & Sons.‏
Stufflebeam, D. L., & Shinkfield, J. A. (2012). Evaluation, theory, models and application. Jossey-Bass Willy.
Wolf, K., & Stevens, E. (2007). The role of rubrics in advancing and assessing student learning. Effective Teaching, 7(1), 3-14.