The Content Adaptation of Elementary Curriculum with the Needs Associated with Promoting Students' Environmental Literacy in the Cognitive Domain from the Teachers' Point of View

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Payame Noor University

2 Payame Noor University

Abstract

The purpose of this study was to study the degree of adaptation of the content of elementary school curricula to the needs related to the promotion of students' environmental literacy in the cognitive domain of elementary school teachers' point of view in Azna in 2019. This research is applied in terms of purpose and terms of data collection, it is a descriptive correlational one. The statistical population of all teachers employed in the elementary schools of Azna city in the school year of 2019-2020 was 951 teachers who were selected using a proportional multistage random sampling method of 270 teachers. The research instrument was a researcher-made questionnaire based on Bloom's cognitive domain classification. To investigate the validity of the questionnaire structure, confirmatory factor analysis with the covariance approach by Lisrel8.8 software, formal validity, and content with experts' opinions and reliability of Cronbach's alpha has been used. Also, to investigate the type of data distribution, the coefficients of skewness and elongation have been used and to study the research questions, the independent t-test and Friedman test have been used. The results showed that the curriculum of elementary corresponded with the needs related to the promotion of students' environmental literacy in the field of knowledge, understanding, application, analysis, composition, and evaluation from the elementary teachers of Azna. Of course, the degree of desirability of domains was not the same, and the ranking of domains in terms of the degree of attention in the curriculum was analysis, knowledge, composition, evaluation, application, and understanding.

Keywords


امینی، محمد، مدنی، سید احمد، و سلیمیان، مینا (1398). ارزیابی سواد زیست‌محیطی دانش‌آموزان و چالش­های اجرایی آموزش محیط ‌زیست در مدارس متوسطه، پژوهش‌های برنامة درسی، 8(3)، 25-18.
پورمعصوم، بهمن، فیاض، ایراندخت، و بازرگان، سیمین (1396). شکل‌گیری سواد زیست‌محیطی کودکان بر اساس برنامة درسی راهبردی، برنامه‌ریزی چندبعدی و بستة یادگیری چندرسانه‌ای. تعلیم و تربیت، 129، 32-9.
حجازی، یوسف، بازرگان، عباس، و اسحاقی، فاخته (1388). راهنمای گام به گام ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی. تهران: مؤسسة چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
حیدری مقدم، سکینه، بهجتی اردکانی، فاطمه، وناظمی اردکانی، بتول (۱۳۹۵). تحلیلی بر کتاب علوم تجربی ششم ابتدایی بر اساس روش تحلیل محتوای حیطة شناختی بلوم، اولین همایش ملی تازه‌های تعلیم و تربیت در نظام آموزشی ایران، اردکان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان.
سعادتی، نیره، و منوری، سید مسعود (1393). بررسی نیازهای آموزشی زیست‌محیطی دانش‌آموزان استان خوزستان. علوم و تکنولوژی محیط ‌زیست، 16(ویژه‌نامة شمارة 1)، 585-573.
سیفی، آناهیتا (1395). نقش برنامة توسعه ملل متحد در پایداری محیط ‌زیست سالم در قوانین برنامه‌های توسعه‌ای ایران. مطالعات اقتصاد سیاسی بین‌الملل، 1(2)، 181-231.
عبدالعلی‌پور، رباب، و پورحسن، سمیه (۱۳۹۴). تحلیل محتوای کتاب مقدمات برنامه­ریزی درسی بر اساس طبقه‌بندی بلوم در سطوح حیطة شناختی. اولین کنفرانس بین‌المللی یافته‌های نوین علوم و تکنولوژی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
گلشاهی، شریفه، و کر، امید (1398). تحلیل محتوای توصیفی اهداف آموزشی دروس فارسی خوانداری پایه ششم دبستان بر اساس طبقه‌بندی بلوم. هشتمین همایش ملی متن پژوهی ادبی نگاهی تازه به متون حماسی، تهران –دانشکدة ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی، هستة مطالعات ادبی.
وزیری، پروانه، افخمی‌تبا، داود، عباسلو، و مهدیه (۱۳۹۶). تحلیل محتوای سؤال‌های کتاب ریاضی پایة چهارم ابتدایی، بر اساس طبقه­بندی بلوم در حیطة شناختی. اولین همایش ملی پژوهش‌های کاربردی نوین در علوم پایه، بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس.
Brame, C. J. (2019). Spotlight 1. writing learning objectives using bloom’s taxonomy. Science Teaching Essentials, 29-34.
Goldman, D. Ayalon, O. Baum, D., & Weiss, B. (2018).Influence of ‘green school certification’ on students' environmental literacy and adoption of sustainable practice by schools. Cleaner Production, 183(2), 1300-1313.
Hyder, I., & Bhamani, Sh. (2016). Bloom’s taxonomy (cognitive domain) in higher education settings: reflection brief. Education and Educational Development, 3(2), 288-300.
O’Neil, J. M. R. J., Newton, E. K., Bone, L. B., & Fraioli, A. (2020). Using urban harbors for experiential, environmental literacy: Case studies of New York and Chesapeake Bay. Regional Studies in Marine Science, 33, 1-45.
Radmehr, F., & Drake, M. (2018). An assessment-based model for exploring the solving of mathematical problems: Utilizing revised bloom’s taxonomy and facets of metacognition. Studies in Educational Evaluation, 59, 41-51.
Sharunova, A., Butt, M., & Qureshi, A. J. (2018). Transdisciplinary design education for engineering undergraduates: Mapping of Bloom’s Taxonomy cognitive domain across design stages. Procedia CIRP, 70, 313-318.
Wang, J. Wei, W. Ding, L. & Li, J. (2017). Method for analyzing the knowledge collaboration effect of R&D project teams based on Bloom’s taxonomy. Computers & Industrial Engineering, 103, 158-167.
Wardani, R. A. K., Karyanto, P. & Ramli, M. (2018). Analysis of high school students' environmental literacy. Department of Biology Education, Faculty of Teacher Training and EducationUniversitas Sebelas Maret, Jl.Ir. Sutami No. 36 A Kentingan, Surakarta, Indonesia.