Designing a Model for Measuring the Effectiveness of Farhangian University Functions

Document Type : Research Paper

Authors

Maneger of Statistics and ِِData Analysis Department

Abstract

The purpose of this study was to present a model for measuring the effectiveness of Farhangian University functions, which was done with a mixed approach. In the qualitative part, the research strategy was data-based. The statistical population included experts and people familiar with Farhangian University. 21 participants were selected according to the theoretical saturation of the data by the available method. The data collection tool was an interview whose validity was obtained by three-way method and its reliability was obtained by Kappa Cohen. MAXQDA software and theme  analysis method was used to analyze the data. Model for measuring the effectiveness of Farhangian University functions with input functions (professional competence, curriculum, needs assessment, resources), process functions (educational process, research process, support process), output functions (knowledge transfer, learning community, communication) was presented. In the quantitative part, the research was descriptive-survey. The statistical population included 779 faculty members of Farhangian University in the academic year 1397-98. The sample size was estimated to be 227 based on Cochran's formula. Stratified random sampling was used to select the sample. The data collection tool was a researcher-made questionnaire on a five-point Likert scale, the validity of which was assessed by face, content and diagnostic validity and its reliability by Cronbach's alpha method. A one-sample t-test was performed to analyze the collected data. The results showed that the level of significance in all components (except the components of resources and communication) is less than 0.05. Therefore, the status of these components, except for the components of resources and communication, is at an optimal level.

Keywords


آیت‌اللهی، حبیب‌الله، پوررضائیان، مهدی، و هوشیار، مهران (1391). تبیین ویژگی‌های هویتی آموزش عالی هنر با تأکید بر متغیرهای فرهنگی در ایران امروز. هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، 50، 14-5.
باقری مجد، روح‌الله، و فلاح فرامرزی، محسن (1396). کارکردهای دانشگاه از نظر مقام معظم رهبری در نظام آموزش عالی ایران. راهبرد اجتماعی فرهنگی، 6(23)، 29-7.
باقری، مسلم، عباسی، عباسف و خدائی، هانیه (1397). طراحی مدل سنجش اثربخشی دانشگاه‌های سازمانی دولتی (مورد مطالعه: مرکز علمی‌کاربردی کارخانه‌های مخابراتی ایران). مطالعات مدیریت دولتی ایران، 1، 2، 112-95.
جوادی بورا، محمدعلی (1390). طراحی مدل ارزیابی اثربخشی نظام آموزش از راه دور در دانشگاه پیام نور. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(1)، 98-79.
حجازی، رضوان، و قشقایی، فاطمه (1395). بررسی اثربخشی عملکرد دانشگاه الزهرا (س) با استفاده از تکنیک ارزیابی متوازن. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 5(20)، 70-61.
حسین‌زاده، فاطمه، فیروزی، حسین، و سیاه‌پشت خاچکی، علی (1396). حرکت به سوی نسل سوم دانشگاه‌های علوم پزشکی. مجلة مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی یزد، 12(4)، 245-239.
خدیوی، اسدالله، و الهوردی خان وزیری، آیدا (1394). طراحی و تدوین الگویی برای ارزشیابی اثربخشی و عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی. مدیریت بهره‌وری، (9(3)، 174-161.
ذاکری، محمد، و اسدی، اسماعیل (1395) پژوهشی را با عنوان بررسی مأموریت‌ها و کارکردهای نظام آموزش عالی در راستای اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری. رهیافت انقلاب اسلامی، 10(35)، 66-47.
غلامی، زهرا، نوه‌ابراهیم، عبدالرحیم، آراسته، حمیدرضا، و زین‌آبادی، حسن‌رضا (1397). تأملی بر کارکرد آموزشی دانشگاه‌های نسل سوم در ایران: ارائة الگوی مفهومی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 111(4)، 38-30.
غلامی، زهرا، و آراسته، حمیدرضا (1397). طراحی الگوی کارکرد پژوهشی دانشگاه‌ها با رویکرد صنعت‌یاری. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 8(27)، 253-231.
فشالنج، لیلا، و بازرگان، عباس (1393). چگونگی بین‌المللی‌شدن یک دانشگاه در کارکردهای آموزش، پژوهش و خدمات تخصصی: موردی از یک دانشگاه بین‌المللی. مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 7(13)، 27-9.
نجاری، رضا، و معدنی، جواد (1397). بررسی تطبیقی ساختار و کارکرد دانشگاه پیام نور با پنج دانشگاه باز جهان. مدیریت سازمان‌های دولتی، 7(1)، 110-89.
Arroyo Vazquez, M., Sijde, P., & Jiménez Saez, F. (2013). Alice in entrepreneurs' land: the university challenge”, high technology entrepreneurship. A Festschrift for Ray Oakey, 1(4), 18-25.
Formaa, P., & Matyjas, D. (2015). Digitalization of upbringing and education in relation to shifted socialization of polish students. Social and Behavioral Sciences, 176, 985–991.
Kupriyanova, V. (2018). Efficiency of universities: Drivers, enablers and limitations. European Higher Education Area: The Impact of Past and Future Policies, 603-618.
Kuznetsov, N., Usenko, L., Ivanova, O., & Kostoglodova, E. (2017). Provision of effectiveness of university education on the market economy. International Journal of Educational Management, 31(1), 30-37.
Sullivan, W. M. (2003). The university as citizen: institutional identity and social responsibility. A special report. The civic Arts Review, 16(1), 1-14.
Tetřevová, L., & Sabolova, V. (2010). University stakeholder management and university social responsibility. WSEAS Transact Adv Eng Educ, 7(7),224-233.
Tofighi J., & Nourshahi, N. (2012). Provide solutions for the development of cooperation between universities and industry in Iran. QJEE, 14(56),75-95.