Pathology of Farhangian University Internship Program based on Trigonometric Analytical Model "3c"

Document Type : Research Paper

Authors

1 Educational Officer of Farhangian University

2 Professor of Farhangian University of Kerman

Abstract

The main purpose of this study is "Farhangian University internship pathology based on the three-pronged model and to present a conceptual model based on the relationships between the three dimensions of structural, behavioral and contextual." The statistical population of the study consisted of all teachers, supervisors and student teachers of Farhangian University, Shahid Bahonar Campus, Kerman in the academic year 1397-98, in which 125 students were selected using stratified random sampling method based on Morgan table. Research data were collected using a researcher-made questionnaire, which after confirming its face and content validity by experts, its reliability using Cronbach's alpha 0.97 Was calculated. The research data were analyzed using one-sample t-test and Friedman test and SPSS statistical analysis software. Considering that behavioral factors have shown the greatest impact on causing injuries, it seems that the university should develop its own programs and policies in establishing a proper relationship with education, creating a proper curriculum, developing affiliated schools, and motivating more teachers and professors. Provide opportunities to train training staff.

Keywords


پریشانی، ندا، خروشی، پوران، و قربانی، سمیه (۱۳۹۵). آسیب‌شناسی درس کارورزی از نظر اساتید دانشگاه فرهنگیان (مطالعة موردی: پردیس فاطمة زهرا (س) و شهید رجایی اصفهان). دومین همایش ملی تربیت معلم، اصفهان، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه اصفهان.
تاتاری، محسن، تاجیک، فاطمه، و تاتاری، فهیمه (1395). ارزیابی و مطالعة جایگاه برنامة درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان. مقالات برگزیدة نخستین همایش کشوری کارورزی پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی (صفحات 2-4).
حجازی، اسد، و بختیاری، ابوالفضل (1397). تحلیل پدیدارشناسانة ادراک و تجربة زیستة اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان از برنامة درس‌پژوهی در تربیت معلم. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 24، 76-53.
خروشی، پوران (۱۳۹۵). چارچوب نظری آموزش کارورزی مبتنی بر رویکرد ساخت و سازگرایی. دومین همایش ملی تربیت معلم، اصفهان، دانشگاه فرهنگیان.
داودی، آذر، کشتی آرای، نرگس، و یوسفی، علیرضا (1394). تبیین پدیدارشناسانة اصول برنامة درسی «تجربة تدریس» (کارورزی) در دانشگاه فرهنگیان. نظریه و عمل در برنامة درسی، 3(5)، 28-6.
رستگاری، نرجس، موسی‌پور، نعمت‌الله، و ناطقی، فائزه (1396). شناسایی عوامل تأثیرگذار بر اجرای آموزش بالینی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و ارائة الگویی برای اجرای مؤثر آن. پژوهش در تربیت معلم، 2، 55-85.
 رستگاری، نرجس، موسی‌پور، نعمت‌الله، و ناطقی، فائزه (1397). تحلیل ساختاری مؤلفه‌های آموزش بالینی در تربیت و آماده‌سازی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان. مطالعات برنامة درسی ایران، 13(50)، 196-167.

سرمدی انصار، حسن (1396). آسیب‌شناسی برنامة درسی با تأکید بر تبارشناسی مسائل و مشکلات از نظرگاه دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان. دوازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی، تهران، دانشگاه الزهرا.

عارف‌نژاد، سعید، و امامعلی‌پور، شهین (1398). شناسایی آسیب‌های برنامة درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات کارورزی در تربیت معلم، 1(1)، 33-7.
 قربانی، محمدرضا، غلامی، اعظم، و اندیشمند، نیکو (1397). شناسایی آسیب‌ها و کارکردهای برنامة درسی کارورزی از دیدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعة موردی در گروه‌های علوم پایه. پویش در آموزش پایه، 4(13)، 57-44.

قنبری، مهدی، نیکخواه، محمد، و نیکبخت، بهاره (1396). آسیب‌شناسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعة آمیخته. نظریه و عمل در برنامة درسی، 5(10)، 64-33.

کامرانی، محمد (1383). شناسایی آسیب‌های منابع انسانی صنعت برق منطقة تهران با تمرکز بر بهبود. تهران: مؤسسة پژوهش و مدیریت.
محمدیان، معصومه، صالحی عمران، ابراهیم، و درزی، عذرا (1395). سیستم کارورزی دانشگاه فرهنگیان: قوت، ضعف، فرصت، تهدید. دومین همایش ملی پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران، مؤسسة پژوهشی مدیریت مدبر، آبان 1395.
ملکی، صغری (1395). آشنایی با فرایند کارورزی در کانادا و استرالیا. نشست علمی – تخصصی، مرکز شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان، 10 بهمن‌ماه 1395.
مهرمحمدی، محمود (1392). بازاندیشی فرایند یاددهی یادگیری و تربیت معلم. تهران: مدرسه.
مهرمحمدی، محمود (1392). برنامة درسی تربیت معلم و الگوی اجرایی مشارکتی آن؛ راهبرد تحولی برای تربیت معلم در ایران. نظریه و عمل در برنامة درسی، 1(1)، 26-5.
مهرمحمدی، محمود (1393). کارورزی بزرگ‌ترین پروژة دانشگاه فرهنگیان. آموزشنامه، 1(4).
مهرمحمدی، محمود، و موسی‌پور، نعمت‌الله (1397). مطالعة تجربیات حاصل از اولین دورة کارورزی اجرای برنامة کارورزی به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف برای بازنگری برنامة کارورزی در دانشگاه فرهنگیان. طرح پژوهشی دانشگاه فرهنگیان.
میرزایی اهرنجانی، حسن (1381). طرح تفصیلی گسترش افق نو در شناخت و آسیب‌شناسی سازمان‌های عمومی و دولتی ایران. تهران: مرکز پژوهش‌های کاربردی دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران.

میرزایی اهرنجانی، حسن، و سرلک، محمدعلی (1384). نگاهی به معرفت‌شناسی سازمانی: سیر تحول مکاتب و   کاربردهای مدیریتی. پیک نور، 11، 69-78.

نجفی، عاطفه، و غلامی، کلثوم (1395). نقش کارورزی در تربیت معلم فکور. همایش کارورزی، کارآفرینی و توسعة شایستگی‌های حرفه‌ای، گرگان: دانشگاه فرهنگیان، خرداد 1395.
Bukaliya, R. (2012). The potential benefits and challenges of internship programmes in an ODL institution: A case for the Zimbabwe Open University. New Trends in Education and Their Implications, 3(1), 118-133
Darling-Hammond, L. (2006). Professional development schools: Schools for a developing profession (pp. 103–119). New York, NY: Teachers College Press.
Darling-Hammond, L. (2014). Strengthening clinical preparation: The holy grail of teacher education. Peabody Journal of Education, 89(4), 547-561.
Darling-Hammond, L., & Macdonald, M. (2000). Where there is learning there is hope: The preparation of teachers at the Bank Street College of Education. In L. Darling-Hammond (Ed.), Studies of excellence in teacher education: Preparation at the graduate level (pp. 1–95). Washington, DC: American Association of Colleges for Teacher Education.
Gault, J., Leach, E., & Duey, M. (2010). Effects of business internships on job marketability: The employers’ perspective. Education & Training, 52(1), 76–88.
 Grossman, P. (2010). Learning to practice: The design of clinical experience in teacher preparation.Policy Brief, May 1010. American Association of Colleges for Teacher Education and National Education Association: Washington DC.
Kriewaldt, J., & Turnidge, D. (2013). Conceptualising an approach to clinical reasoning in the education profession. Australian Journal of Teacher Education, 38(6), 102-115.
National Council for Accreditation of Teacher Education (2010). Transforming teacher education through clinical practice: A national strategy to prepare effective teachers. Available at www.ncate.org.
Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2011). Professional development across the teaching career. Teaching & Teacher Education, 27(1), 116- 126.
Salerni, A., Sposetti, P., & Szpunar, G. (2014). Narrative Writing and University Internship Program. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 140, 133-137
Waddell, J., & Vartuli, S. (2015). Moving from traditional teacher education to a field-based urban teacher education program: One program’s story of reform. University of Missouri, Kansas City.
Zeichner, Z. (2015). Rethinking the connections between campus courses and field experiences in college-and university-based teacher education. Teacher Education, 61(1-1), 89-99.