Presenting Teacher Student Recruitment Model at Farhangian University (Mixed Method)

Document Type : Research Paper

Authors

advisor

Abstract

The aim of this study was to present a model for admission and recruitment of students in Farhangian University. The research method in terms of applied objectives and in terms of data, exploratory mixture (qualitative-quantitative) and in terms of nature and type of study in qualitative dimension, the foundation data is of its kind and in quantitative dimension, it is a cross-sectional survey. The statistical population of the qualitative section of all experts and specialists in this field formed. In the quantitative section, all the directors and managers of the campuses of the provinces: Mazandaran, Gilan, Golestan, Ardebil, West Azarbijan, Sistan and Baluchestan, Markazi, Hamedan, Qom, Semnan, Tehran, Qazvin, North Khorasan, Sabzvaro Khorasan Razavi who have a master's degree and higher in humanities, 200 people (80 women and 120 men) In the quantitative part of the sample size based on Morgan volume determination formula, 127 people were selected. It should be noted that during this process, interviews, Delphi techniques and intellectual barbarism were used. In the quantitative dimension of the saturated form by experts by giving weight to the indicators based on the criteria extracted from the qualitative stage, the seven-continuum questionnaire was converted and performed on the randomly selected sample group. Data analysis was used in quantitative section in descriptive statistics (drawing tables, statistical characteristics and graphs) and inferential statistics (confirmatory factor analysis, T-test, one-way variance analysis and K-S test to ensure normality of the research population). 1-Doctrinal 2-Personality Traits3-Academic Background4- Identity 5-Social Dimension 6-Skill Dimension. And 14 Components and 88 Indicators for Admission and Recruitment Pattern of Teacher Students in Farhangian University.

Keywords


امانی، فرزانه (1394). ابعاد تأمل و اهمیت آن در تربیت معلم فکور. تربیت معلم فکور، 1(1)، 37-52.
امراله، امید، و حکیم‌زاده، رضوان (1393). بررسی تطبیقی نظام ارزیابی کیفیت برنامة درسی تربیت معلم در کشورهای کرة جنوبی، انگلستان و ایران. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 5(9)، 25-7.
اناری‌نژاد، عباس، و حاتمی‌آباد شاپوری، زهرا (1397)، تجربة زیستة من در دانشگاه فرهنگیان برای معلم‌شدن. آموزش‌پژوهی، 4(16)، 52-29.
بیرانوند، مسلم (1399). بررسی راهکارهای مناسب برای جذب دانشجو و رفع موانع ورود آن‌ها در رشتة مهندسی معماری دانشگاه پیام نور استان لرستان. هفتمین کنفرانس بین‌المللی یافته‌‎های نوین علوم و تکنولوژی با محوریت علم در خدمت توسعه، تهران.
جمالی، احسان، و باقی یزدل، رقیه (1395). چالش‌های بومی‌گزینی دانشجو در آزمون سراسری ایران. آموزش عالی ایرن، 30، 30-1.
خروشی، پوران، نصر، احمدرضا، میرشاه جعفری، سیدابراهیم، و موسی‌پور، نعمت‌اله (1396). بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته بر اساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. راهبرد فرهنگ، 37، 185-163.
سنگری، محمود، و آخش، سلمان (1396). بررسی تطبیقی نحوة جذب و آماده‌سازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. نامة آموزش عالی. 10(37)، 32-7.
شجریان، بابک، یک‌خواه، یونس، و حاج‌اصغری، سیدیوسف (1397). حفظ و جذب دانشجو در دانشگاه های پیام نور با نقش ارکان بازاریابی رابطه‌مند، کیفیت خدمات و رضایت دانشجویان. مطالعات نوین کاربردی در مدیریت اقتصاد و حسابداری، 1(2)، 91-71.
شمشیری، بابک (1396). نقش و جایگاه تربیت فرهنگی در نظام تربیت معلم. پژوهش در تربیت معلم، 1(2)، 127-109.
صفری، اکرم، سادات امامی، فاطمه، امینی، فاطمه، و بیلوار، مائده (1399). عوامل مؤثر بر جذب دانشجو معلمان نخبه در دانشگاه فرهنگیان. همایش تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان.
طلایی، ابراهیم، و گندمی، فهیمه (1399). الگوی کارآموزانة تربیت معلم در دانشگاه آکسفورد و ارائة دلالت‌هایی برای نظام تربیت معلم ایران، تعلیم و تربیت، 21، 38-1.
فردپور، کیومرث (1396). بررسی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش دانشگاه جهت ارائة الگو. مدیریت سازمان‌های دولتی، 5، 46-31.
قلی‌پور، رحمت‌الله، و شجاعی، شکوهی (1384). بررسی نظام پذیرش دانشجو در ایران و ارائة الگوی مناسب. مجلس و پژوهش، 12(49)، 49-11.
نبوی، سیدصادق (1398). واکاوی و تحلیل فرایند پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به منظور ارائة الگو. راهبردهای نوین تربیت معلمان، 5(8)، 152-127.
هاشمی، مصطفی (1397). ارائة الگوی مناسب پذیرش دانشجو در آموزش عالی ایران، مطالعة موردی کنکور سراسری. رسالة دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی.
Aramburo, V., Borel, B., & Pineda, G. (2017). Investigating the conditions of student enrollment in higher education (opportunities and threats).. Education sciences, 23(11), 65-78.
Hoovari, M. (2019). Factors affecting the academic success of the top ranks of the entrance exam. Teaching and Teacher Education, 21(1), 116 -126.
Nillan, S., Misko, T., & Saskoi, P. (2018). Investigating the effective factors in attracting learners in higher education. National Science Education standards and preserve programs in the USA. Curriculum Studies, 4(47), 21-44.
Teem, B., & Duniis, A. (2018). Investigating the factors affecting admission in the higher education entrance exam. Lessons from around the world. OECD publishing
UNESCO. (2015). Education for all 2000– 2015: Achievements and challenges. Paris: UNESCO.