Creative Playes are the Basis for the Formation of Entrepreneurial Attitudes in Children

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Educational Science, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

 Given the need for entrepreneurship education and the importance of childhood in creating a deep and sustainable attitude about entrepreneurship, childhood education should be targeted and implemented in order to form and strengthen the entrepreneurial attitude. One of the best ways to teach entrepreneurship to children is to play creative games. The aim of this study was to investigate the effect of creative games on the formation and strengthening of the entrepreneurial attitude of primary school children. This research is a practical and semi-experimental research method in the statistical population of students of the fourth grade of Imam Reza Boys' Elementary School in Rey city on a sample of 30 people (15 people in the control group and 15 people in the group). Experimental) was performed. The level of entrepreneurial attitude and its dimensions were measured before and after a one-month training course in both experimental and control groups by Robinson et al.'s (1991) attitude questionnaire. After analyzing the data using analysis of variance and T-test, the results showed that: Entrepreneurship education with the method of creative games in the field of entrepreneurship, has been highly appreciated and welcomed by children and strengthens the entrepreneurial attitude in all dimensions. It includes inner control, desire for success, creativity and innovation, and self-esteem. These findings can be effective in educating educators and teachers in the field of entrepreneurship education, as well as in developing educational programs based on the creative and entrepreneurial learning approach.

Keywords


احدی، حسن، و بنی­جمالی، شکوه­السادات (1385). روان‌شناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روان‌شناسی کودک). تهران: نشر پردیس.
احمدوند، محمدعلی (1393). روان­شناسی بازی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
احمدی، فرزانه، رحمانیان، مهدیه، و آقایی، حکیمه (1394). با عنوان اثربخشی خلاقیت با رویکرد کارآفرینی بر افزایش خلاقیت کودکان 4 تا 6 سال. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.
انگجی، لیلی، و عسگری، عزیزه(1385). بازی و تأثیر آن در رشد کودک. تهران: نشرطراحان ایماژ.
آراستی، زهرا، قدوسی، سمیرا، و باقری، افسانه (1395). تأثیر آموزش کارآفرینی از طریق روش داستان­سرایی بر نگرش کارآفرینانة دانش‌آموزان مقطع ابتدایی. توسعة کارآفرینی، 4(9)، 612-593.
بهمنی، ندا، آراستی، زهرا، و حسینی، سیدرسول (1396). آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی با هدف تقویت نگرش کارآفرینانه در دانش آموزان. توسعة کارآفرینی، 4(10)، 574-555.
پوپ، آلیس، مک­هیل، سوزان، و ادوارد، کریهد (1395). افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان. ترجمة پریسا تجلی، تهران: نشر جوانة رشد.
پیش­بین، زهرا، و طغرایی، محمدتقی (1396). تأثیر آموزش کارآفرینی و توانمندسازی کودکان پیش از دبستان در توسعة رفتارهای کارآفرینانه. پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر اصفهان.
جعفری مقدم، سعید، و فخارزاده، آرزو سادات (1390). توسعة نگرش کارآفرینانه در کتاب‌های درسی (مطالعة موردی: کتاب‌های فارسی دورة دبستان). توسعة کارآفرینی، 4(1), 66-47.‎
حسینی، افضل­السادات (1396). یادگیری خلاق، کلاس خلاق: شیوه‌های عملی در پرورش خلاقیت. تهران: انتشارات مدرسه.
خسروانی زنگنه، مریم، صفاران، الیاس، و مبینی، مهتاب (1393). مطالعة تأثیرات آموزش هنرهای تجسمی - کاربردی در رشد خلاقیت و ارتقای سطح مهارت‌های کارآفرینی کودکان پیش‌دبستانی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
دینک­میر، دان، مکی، گری، و دینک­میر، دان (1396). راهنمای فرزندپروری موفق. ترجمة مجید رئیس دانا، تهران: نشر جوانة رشد.
سبزه، بتول (1394). طراحی الگوی برنامة درسی کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامة درسی، کارآفرینی و مربیان. مطالعات پیش دبستان و دبستان، 1(1)، 40-1601.
سبزه، بتول (1397). آموزش کارآفرینانه به عنوان رویکردی جدید در آموزش کودکان. مطالعات برنامة درسی، 13(51)، 57-80.
سیف، سوسن، کدیور، پروین، و کرمی­نوری، رضا، و حسین لطف­آبادی (1398). روان شناسی رشد (1). چاپ 28، تهران: انتشارات سمت.
شر، باربارا ­(1395). بازی­های شاد و تأثیرگذاربا رویکرد پرورش روان. ترجمة منیره نادری، تهران: انتشارات صابرین.
عابدی، احمد، و عریضی ­سامانی، سیدحمیدرضا (1384). بررسی رابطة انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دورة متوسطه شهر اصفهان با ویژگی‌های خانوادگی آنان. خانواده‌پژوهی، 1(2)، 38-29.‎
عسکری‌فرد، کاظم، ابراهیمی، ابوالقاسم، و علوی، سیدمسلم (1397). ارائة الگوی آموزشی توسعة توانمندی‌های کارآفرینانه در دانش­آموزان با میانجی­گری ویژگی­های شخصیتی. توسعة کارآفرینی، 11(1)، 120-101.
عسگری قدس، محمد، و صالحی، سمیه (1391). نگرش کارآفرینانه. تهران: نشر میان­کوشک.
غیاثی، عبدالرحیم (1395). تأثیر باور به خودکارآمدی و نگرش کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 8(39) ، 15-3.
کریمی، یوسف (1385). روان‌شناسی اجتماعی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
لیندن فیلد، کیل (1393). اعتماد به نفس برتر. ترجمة حمید اصغری‌پور و نگار اصغری‌پور، تهران: نشر جوانة رشد.
مجیب، فرشته (1397). اصول و تئوری­های بازی­ها در دورة پیش از ­دبستان. تهران: نشر فاطمی.
مجیدی، داود، یاسبلاغی شراهی، بهمن، و علیمحمدی، میترا (2012). تأثیر آموزش کارآفرینی بر نگرش و روحیۀ کارآفرینی دانشجویان دانشگاه خوارزمی. مهارت‌آموزی، 1(1)، 131-117.‎
محسنی، عادل، موسوی، سیدحسین، وجمالی، محمد (1392). نقش آموزش کارآفرینی در نگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی عمومی دانشجویان. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 19(3)، 80-63.‎
میرزایی، مریم (1395). بازی و اسباب بازی. تهران: انتشارات جهاددانشگاهی تهران.
نادری، عزت­الله و سیف­نراقی، مریم (1392). روش­های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. تهران: نشر ارسباران.
هنری­ماسن، پاول، و کیگان، جروم (1384). رشد و شخصیت کودکان. ترجمة مهشید یاسایی، تهران: نشر مرکز.
 
Asici, H., & Aslan, S. (2010). The views of primary school 6th, 7th and 8th year students and teachers regarding entrepreneurship. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1731-1735.
Axelsson, K., Hagglund, S., & Sandberg, A. (2015). Entrepreneurial learning in education preschool as a take-off for the entrepreneurial self. Education and Training. 2(2), 40-58.
Do Paco, A., & Palinhas, M. J. (2011). Teaching entrepreneurship to children: A case study. Vocational Education & Training, 63(4), 593-608.‏
Fisher, R., & Williams, M. (2012). Unlocking Creativity: A teacher's guide to creativity across the curriculum. Routledge.
Gabrielsson, J., Tell, J., & Politis, D. (2010). Business simulation exercises in small business management education: using principles and ideas from action learning. Action Learning: Research and Practice, 7(1), 3-16.
GEM (2013). Global Entrepreneurship Monitor 2013 Global Report, London: UK.
Gibb, A. A. (1987). Enterprise culture—its meaning and implications for education and training. European Industrial Training, 11, 2-38.
Hansemark, O. C. (1998). The effects of an entrepreneurship programme on need for achievement and locus of control of reinforcement. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 4(1), 28-50.
Hegarty, C., & Jones, C. (2008). Graduate entrepreneurship: more than child's play. Education+ Training, 50(7), 626-637.‏
Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., Berk, L. E., & Singer, D. (2009). A mandate for playful learning in preschool: Applying the scientific evidence.
Insulander, E., Ehrlin, A., & Sandberg, A. (2015). Entrepreneurial Learning in Swedish Preschool: possibilities for and constraints on children’s active participation. Early Child Development and Care, 185(10), 1545-1555.
Janssen, F., Eeckhout, V., & Gailly, B. (2007). Interdisciplinary approaches in entrepreneurship education programs. Handbook of research in entrepreneurship education, 2, 148-165.
Jeffrey, B., & Craft, A. (2004). Teaching creatively and teaching for creativity: Distinctions and relationships. Educational Studies, 30(1), 77-87.
Jeffrey, B., & Woods, P. (2003). The creative school: A framework for success, quality and effectiveness. Routledge.‏
Johannisson, B. (2010). The agony of the Swedish school when confronted by entrepreneurship. In K. Skogen, & J. Sjovoll (Eds.), Creativity and Innovation: Preconditions for Entrepreneurial Education. Trondheim: Tapir Academic Press.
Johansen, V., & Schanke, T. (2011). Entrepreneurship education in primary and secondary education and training: Status 010. Eastern Norway Research Institute, Lillehammer, Norway.
Jones, C. (2010). Entrepreneurship education: revisiting our role and its purpose. Small Business and Enterprise Development, 17(4), 500-513.
Jones, C., & Iredale, N. (2010). Enterprise education as pedagogy. Education + Training, 52, 7–19. 
Kelley, D. J., Singer, S., & Herrington, M. (2012). The global entrepreneurship monitor. 2011 Global Report, GEM 2011, 7.‏
Kelley, D., Singer, S., & Herrington, M. (2016). Global entrepreneurship monitor. Global Report, Global Entrepreneurship Research Association, London Business School, Regents Park, London NW1 4SA, UK.
Kourilsky, M. L., & Walstad, W. B. (1998). Entrepreneurship and female youth: Knowledge, attitudes, gender differences, and educational practices. Business Venturing, 13(1), 77-88.
Krueger, Jr., N. F., Reilly, M. D., & Carsrud, A. L. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions. Business Venturing, 15(5-6), 411-432.‏
 Lee, S., Lim, S., Pathak, R., Chang, D., & Li, W. )2006(. Influences on students’ attitudes toward entrepreneurship: A multi-country study. International Entrepreneurship and Management Journal, 2(3), 351–366.
Leung, K. Y., Lo, C. T., Sun, H., & Wong, K. F. (2012). Factors influencing engineering students'intention to participate in on-campus entrepreneurial activities. Entrepreneurship Education, 15, 1-19.
Lindstrom, L. (2013). What do children learn at Swedish preschools?. International Education Studies, 6(4), 236.
Lindstrom, L. (2013). What do children learn at Swedish preschools?. International Education Studies, 6(4), 236-250.
Lobler, H. (2006). Learning entrepreneurship from a constructivist perspective. Technology Analysis & Strategic Management, 18, 19–38
McClelland, D. C. (1961). Entrepreneurial behavior. In D. C. McClelland, The achieving society (pp. 205–258). D Van Nostrand Company. https://doi.org/10.1037/14359-006.
Morote, E. S., & Price, C. (2020). Learning through play: A new model to teach entrepreneurship. Network.‏ A National Symposium,November 16-17, Stetson University, Miami, Florida. https://facultyresourcenetwork.org/publications/ transforming-teaching-through-active-learning/learning-through-play-a-new-model-to-teach-entrepreneurship/.
Pereira, C. B. L. A. (2014). Entrepreneurial attitudes and motivations of children: An exploratory study.‏ Dissertation Orientator: Aurora Teixeira Faceldade de Engenharia da Universidade do Porto Porto, September 2014
Peterman, N. E., & Kennedy, J. (2003). Enterprise education: influencing students' perceptions of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 28(2) Measuring the Impact of Entrepreneurship Education), 129–144.
Rasheed, H. S., & Rasheed, B. Y. (2003). Developing entrepreneurial characteristics in minority youth: The effects of education and enterprise experience. Ethnic Entrepreneurship: Structure and Process (International Research in the Business Disciplines, 4, 261 – 277.
Robinson, P. B., Stimpson, D. V., Huefner, J. C., & Hunt, H. K. (1991). An attitude approach to the prediction of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 15(4), 13-31.
Sanchez, J. C. (2019). The impact of an entrepreneurship education program on entrepreneurial competencies and intention. Small Business Management, 51(3), 447-465.‏
Schoon, I., & Duckworth, K. (2012). Who becomes an entrepreneur? Early life experiences as predictors of entrepreneurship. Developmental Psychology, 48(6), 1719-1726.
Seeman, E. (2008). Structural basis of growth-related gain and age-related loss of bone strength proceedings of a satellite symposium held on the occasion of the EULAR Congress, Paris, France, June 13, 2008. Rheumatology, 47(suppl_4), iv2-iv8.
Sher, B. (2002). Spirit games: 300 fun activities that bring children comfort and joy. John Wiley & Sons.
Sidhu, I., Johnsson, C., Singer, K., & Suoranta, M. (2015). A game-based method for teaching entrepreneurship. Applied Innovation Review, 1(1), 51-65.
Smith, B. R., Kickul, J., & Coley, L. (2010). Using simulation to develop empathy and motivate agency: an innovative pedagogical approach for social entrepreneurship education. In E. Elgar (Eds.), Handbook of Research in Entrepreneurship Education, 13–24. Northamptom.
Torimiro, D. O., & Dionco-Adetayo, E. A. (2005). Children involvement in entrepreneurship in rural communities: an attitudinal analysis. Technovation, 25(6), 683-689.
Van Auken, H., Fry, F. L., & Stephens, P. (2006). The influence of role models on entrepreneurial intentions. Developmental Entrepreneurship, 11(2), 157-167.‏
Van Dam, K., Schipper, M., & Runhaar, P. (2010). Developing a competency-based framework for teachers’ entrepreneurial behaviour. Teaching and Teacher Education, 26(4), 965-971.‏
VanGundy, A. B. (2008). 101 activities for teaching creativity and problem solving. San Francisco: John Wiley & Sons.
Wilson, A. (Ed.). (2017). Creativity in primary education. Learning Matters. London: SAGE Publications Inc.
Yetti, E., & Azizah, S. A. (2017). Improved Creativity in Early Childhood through Entrepreneurship Education. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 58, 399-404.