The Role of Transformational Leadership of Universities’ Managers in Capability of Their Academic Members (Focusing on Tehran University)

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

This study aims to investigate the transformational leadership role of managers and capabilities of the academic members of Tehran University. In this applied descriptive study, 152 academic members of Tehran University’s Social and Behavioral Science Pardis were selected from among 315 professors based on stratified random sampling. Data were collected through Bass & Ovolio (1997) transformational leadership questionnaire and Spreitzer & Mishra(1997) Psychological Empowerment questionnaire which their reliability confirmed through Cronbach Alpha formula ( for each questionnaire r= 0.77& 0.79, respectively). Findings revealed that transformational leadership of managers and psychological empowerment of academic members of the university are higher than average and there is a positive significant relationship between them. Multiple regression analysis shows that transformational leadership components including ideal traits, ideal behavior, inspirational motivation, intellectual encouragement, and individual considerations can predict the capabilities of the academic members of Tehran University. 

Keywords


ابطحی، سید حسین و عابسی، سعید. (1386). توانمندسازی کارکنان. کرج: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
اسکات، سینتیا و ژاف دنیس. (1379).  تواناسازی کارکنان، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی، تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
بازرگان، عباس. (1381). ارزشیابی آموزشی. تهران: سمت.
بلانچارد، کن؛ کارلوس؛ جان و راندلوف، آلن. (2001). سه کلید توان افزایی. ترجمه‌ فضل الله امینی (1379). تهران: نشر افرا.
بلانچارد، کن؛ کارلوس، جان و راندلف، آلن. مدیریت توانا سازی کارکنان. ترجمه­ی مهدی ایران نژاد پاریزی (1378). تهران: انتشارات مدیران.      
بیرن بائوم، رابرت. (1988). دانشگاه‌ها چگونه کار می‌کنند. ترجمه علیرضا آراسته (1382). تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.
پورکریمی، جواد؛ صداقت، مریم. (1393). تبین رابطه شایستگی و سبک رهبری مدیران سازمان­های پژوهشی. فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی. سال 6، شماره 15. 222-201.
تقوی قره­بلاغ، حسین (1388). بررسی رابطه بین شخصیت و رهبری تحول‌آفرین در بین مدیران مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
جراحی، نازنین. (1389). بررسی رابطه‌ توانمندسازی و بهره­وری نیروی انسانی شرکت سازه گستر سایپا. پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
رمزدن، پال. (1997). یادگیریورهبریدرآموزشعالی. ترجمه عبدالرحیم نوه ابراهیم و همکاران (1380). تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی.
ساجدی، امیدوار(1386). توانمندی کارکنان و سازمان­های امروز. مجله تدبیر، شماره 16، 181-162.  
سی کینلا، دنیس. توانمندسازی منابع انسانی. ترجمه­ی مهدی ایران­نژاد پاریزی و معصومعلی سلیمیان (1383). تهران: نشر مدیران.
شیربیگی، ناصر؛ حاجی زاده، سارا. (1391). بررسی رابطه ویژگی‌های سبک رهبری خدمت­گذار مدیران مدارس متوسطه با توانمندسازی دبیران.  رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 22 ، 100-81.
صمدی میارکلایی حسین، حسنعلی آقاجانی، حمزه صمدی میارکلایی. (1392). بررسی رابطه میان رهبری تحول‌آفرین و توانمندسازی روانشناختی کارکنان (مطالعه موردی: اداره آموزش و پروزش شهرستان بابلسر). فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال هفتم، شماره 1، صص 117-138.
عبدالهی، بیژن و نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1385). توانمندسازی کارکنان: کلید طلایی مدیریت منابع انسانی. تهران: ویرایش.
عبدالهی، بیژن. (1383). طراحی الگوی توانمندسازی روان شناختی کارشناسان حوزه ستادی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، رساله دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران.
عبدالهی، بیژن. (1384). توانمندسازی روان­شناختی کارکنان: ابعاد و اعتبارسنجی براساس مدل معادلات ساختاری. فصلنامهپژوهشوبرنامه­ریزیدرآموزشعالی. دوره 11، شماره 1. 63-37.
قارون، معصومه. (1373). تحلیلی بر تحولات نظام پرداخت حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 7-8. 144-105.
نورشاهی، نسرین. (1388). بررسی رابطه پیامدهای رهبری و ابعاد سبک رهبری تحول­گرا در میان رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران.مطالعاتتربیتیوروان‌شناسی.سال 10.شماره 3. 76-63.
نیستانی، محمدرضا؛ چوپانی، حیدر. (1391). رابطه بین رهبری تحول‌آفرین و توانمندسازی کارکنان کارخانه کویر تایر بیرجند. مدیریت صنعتی. دوره 7، شماره 20. 49-64.      
وتن دیوید،‌ای و کمرون، کیم. اس. (1988). تواناسازی و تفویض اختیار. ترجمه بدرالدین اورعی یزدی (1381). تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
Allameh, S. M., Heydari, M., & Davoodi, S. M. R. (2012). Studying the relationship between transformational leadership and psychological empowerment of teachers in Abade Township. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31, 224-230.
Appelbaum, steven H., Hongger, Karen. (1998)."Empowerment: a Contrasting Overview of Organizations in General and Nursing in particular –an Examination Organizational Factors, Managerial Behaviours, Job Design and Structural of Power". Journal of Empowerment in Organization.6(2).pp.29-50.
Bandura, A. (2000). Cultivate self-efficacy for personal and organizational effectiveness. Handbook of principles of organization behavior.
Bennis, W. G., & Nanus, B.(1985). Leaders: The strategies for taking charge. New York: Harper Business essential.
Blanchard, K., Carlos, J. P., & Randolph, A. (2001). Empowerment takes more than a minute. Berrett-Koehler Publishers.
Bogler, R., & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and teacher education, 20(3), 277-289.
Conger, J. A. (1989). Leadership: The art of empowering others. The Academy of Management Executive, 3(1), 17-24.
Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of management review, 13(3), 471-482.
Duckett, H., & Macfarlane, E. (2003). Emotional intelligence and transformational leadership in retailing. Leadership & Organization Development Journal, 24(6), 309-317.
Edwards, J. L., Green, K. E., & Lyons, C. A. (2002). Personal empowerment, efficacy, and environmental characteristics. Journal of Educational Administration, 40(1), 67-86.
García-Morales, V. J., Jiménez-Barrionuevo, M. M., & Gutiérrez-Gutiérrez, L. (2012). Transformational leadership influence on organizational performance through organizational learning and innovation. Journal of Business Research, 65(7), 1040-1050.
Greasley, K., Bryman, A., Dainty, A., Price, A., Naismith, N., & Soetanto, R. (2008). Understanding empowerment from an employee perspective: what does it mean and do they want it?. Team Performance Management: An International Journal, 14(1/2), 39-55.
Herman, H. M., & Chiu, W. C. (2014). Transformational leadership and job performance: A social identity perspective. Journal of Business Research, 67(1), 2827-2835.
Horrenkol Boy, C., Thomas, J. G., & Heffner Judith, A. (1999). Defining and Measuring Employee Empowerment. Journal of Applied Behavioral Science, 35(3). 369-378
Humphreys, J. H., & Einstein, W. O. (2003). Nothing new under the sun: Transformational leadership from a historical perspective. Management Decision, 41(1), 85-95.
Ismail, A., Mohamed, H., Sulaiman, A. Z., Mohamad, M. H., & Yusuf, M. (2011). An empirical study of the relationship between transformational leadership, empowerment and organizational commitment. Business and Economics Research Journal, 2(1), 89-107.
Kaivola, T., & Rohweder, L. (2007). Towards sustainable development in higher education–reflections. Publications of the Ministry of Education, 6. Retrieved form. internet: http://www. minedu. fi/OPM/.
Kark, R., Shamir, B., & Chen, G. (2003). The two faces of transformational leadership: empowerment and dependency. Journal of applied psychology, 88(2), 246.
Kippenberger, T. (2002). Leadership Styles: Leading .John Wiley & Sons.
Korukonda, A. R., Watson, J. G., & Rajkumar, T. M. (1999). Beyond teams and empowerment: A counterpoint to two common precepts in TQM. SAM Advanced Management Journal, 64(1). 33-39..
Magliocca, L. A., & Christakis, A. N. (2001). Creating transforming leadership for organizational change: The Cogniscope System approach. Systems Research and Behavioral Science, 18(3), 259-277.
Matthews, R. A., Michelle Diaz, W., & Cole, S. G. (2003). The organizational empowerment scale. Personnel Review, 32(3), 297-318.
Moye, M. J., Henkin, A. B., & Egley, R. J. (2005). Teacher-principal relationships: Exploring linkages between empowerment and interpersonal trust. Journal of Educational Administration, 43(3), 260-277.
Myrick Short, P., Greer, J. T., & Melvin, W. M. (1994). Creating empowered schools: Lessons in change. Journal of Educational Administration, 32(4), 38-52.
Quinn, R. E., & Spreitzer, G. M. (1997). The road to empowerment: Seven questions every leader should consider. Organizational Dynamics, 26(2), 37-49.
Rinehart, J. S., & Short, P. M. (1993). Job Satisfaction and Empowerment among Teacher Leaders, Reading Recovery Teachers, and Regular Classroom Teachers., Teachers. Education,114(4).570-580.
Rose, P. (2010). Transformational Leadership and its Relationship to Adult 4-H Volunteers’ Sense of Empowerment in Youth Development Settings. 9(2). 58.
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of management Journal, 38(5), 1442-1465.
Spreitzer, G. M., & Mishra, A. K. (1999). Giving up control without losing control trust and its substitutes’ effects on managers’ involving employees in decision making. Group & Organization Management, 24(2), 155-187.
 Sweetland, S. R., & Hoy, W. K. (2000). School characteristics and educational outcomes: Toward an organizational model of student achievement in middle schools. Educational Administration Quarterly, 36(5), 703-729.
Thomas, K. W., & Velthouse, B. A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An “interpretive” model of intrinsic task motivation. Academy of management review, 15(4), 666-681.
Tichy, N. M., & Devanna, M. A. (1986). The transformational leader. Training & Development Journal. 40(7), 27-32.
Wang, X. H. F., & Howell, J. M. (2012). A multilevel study of transformational leadership, identification, and follower outcomes. The Leadership Quarterly, 23(5), 775-790.
Whetten, D. A & Cameron, K.S.( 2011).Developing management skills. New York: Prentice Hall.