Hidden Curriculum and Behavior Adequate to Resistance Economy in Students (Case: a Girl Elementary School(

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.Sc. in Curriculum Development, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Associate Professor, Department of Curriculum Studies & Instruction, Faculty of Education & Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad. Iran

3 Associate Professor, Department of Social Science, Faculty of Literature & Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

The purpose of study was to investigate hidden curriculum in shaping behavior base on resistance economics. This research has been qualitative and based on Eisner’s Connoisseurship and Educational Criticism Model. Domain of study was described, then the possible or preventive factors within curriculum components were interpreted. Evaluation of the findings compared to favorable situation of the components of resistance economy and thematic the findings of the research to generalize based on the similarities to other educational settings. Data were obtained through observation, review of documents, interviews with students and triangulating methods. The results determined that the school fallows resistance economics in form of "avoidance of squander and luxe" and "thrift in consumer goods and energy". There is no clear effect on creating morale adequate to resistance economy. Based on findings, necessity to develop conceptual of resistance economy and act in all its layers is recommended for all in school

Keywords


 بلوتین ژوزف، پاملا، و لاستر براومان، استفنی، و ویندشیل، مارک، و مایکل، آر. ادوارد. (1389). فرهنگ­های برنامة درسی. ترجمة محمود مهرمحمدی، تهران: سمت.
پیغامی، عادل (1393). ضامن استحکام اقتصاد مقاومتی پایداری بازارسرمایه است. دکتر عادل پیغامی.اقتصاد، بورس114، 26-29
پیغامی، عادل، و تورانی، حیدر (1390). نقش برنامة ‌درسی اقتصاد در برنامة تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا، ارائة یک برنامة عمل برای یک برنامة درسی مغفول. نوآوری‌های آموزشی، 37، 52-31.
حدادعلوی، رودابه، عبداللهی، احمد، و علی‌احمدی، امید (1386). برنامة ‌درسی پنهان: پژوهشی در یادگیری‌های ضمنی مدرسه؛ مورد: روحیة علمی. تعلیم و تربیت، 90، 66-33.
خوجه، زهرا (1395). تحلیل برنامة ‌درسی قصدشدة نظام آموزش و پرورش ایران ازحیث توجه به اقتصاد مقاومتی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
دلاور، علی (1391). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. ویرایش چهارم، تهران: نشر ویرایش.
رحمان‌پور، محمد، حسن‌پور، عصمت، و نصراصفهانی، احمدرضا (1395). بررسی برنامة ‌درسی ملی ایران در ارتباط با مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی ازدیدگاه صاحب‌نظران. مجلة مطالعات ملی، 65، 21-3.
سعیدی رضوانی، محمود، و کیانی‌نژاد، عذرا (1379). توجه به برنامة ‌درسی پنهان ضرورتی آشکار در تحقق اهداف ارزشی آموزش‌های دینی. پژوهش‌های تربیت اسلامی، 3، 62- 37.
سیف، علی‌اکبر (1390). روانشناسی پرورشی نوین. ویرایش ششم، تهران: دوران.
طغیانی، مهدی، و پیغامی، عادل (1395). تعلیم و تربیت اقتصادی. جلد اول، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
کلاین، فرانسیس (1399). الگوهای طراحی برنامة درسی. در محمود مهرمحمدی (پدیدآور). برنامة درسی: نظرگاه‌ها، رویکردها و چشم‌اندازها (192 ـ 173)، چاپ یازدهم. مشهد: نشر آستان قدس رضوی.
مهرام، بهروز، و فرخ­زاده، محمدحسین (1388). نقش مدرس به عنوان مؤلفه‌ای از برنامة ‌درسی در نیل به کارآفرینی (مطالعة موردی نظام آموزش علمی-کاربردی جهاد کشاورزی خراسان رضوی). مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 9، 112-95.
ﻣﻬﺮﻣﺤﻤﺪﯼ، ﻣﺤﻤﻮﺩ، و ﺍﺣﻤﺪﯼ، ﭘﺮﻭﯾﻦ (1380). برنامه­های درسی تلفیقی، رویکردی متفاوت با برنامه­های درسی موضوع محوری/ دیسیپلینی (شیوة سنتی). فصلنامة علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 39، 218-199.
مهرمحمدی، محمود، اسکندری، حسین، مهرام، بهروز، و سعیدی رضوانی، محمود (1387). میزگرد تخصصی: بازشناسی مفهوم و کاربرد برنامة درسی پنهان. مجلة مطالعات برنامة درسی، 2(8)، 171ـ 156.
میلر، جان (1398). نظریه‌های برنامة درسی. ترجمة محمود مهرمحمدی، تهران: سمت.
Eisner, E. W. (1976). Educational connoisseurship and criticism: their form and functions in educational evaluation. Aesthetic Education, 10(3/4), 135-150.
Eisner, E. W. (1994). The educational imagination: On the design and evaluation of school programs (3rd ed.). New York: Macmillan College Publishing Company.
Eisner, E. W. (2017). The enlightened eye: qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. New York: Teachers College Press.
Halstead, M., & Xiao, J. (2010). Values education and the hidden curriculum. In international research handbook on values education and student wellbeing (pp.303–317). Dordrecht: Springer Netherlands.
Ottewill, R., McKenzie, G., & Leah, J. (2005). Integration and the hidden curriculum in business education. Education + Training, 47(2), 89–97.