Predicting Academic Achievement Motivation through Academic Adjustment, Burnout, and Test Anxiety

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.Sc. of Educational Research, Department of Educational Sciences, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran

2 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran

Abstract

The aim of this study was to predict the motivation of academic achievement through academic adjustment, academic burnout and test anxiety. The research method was correlational and based on structural equation modeling. The statistical population of this study included all male students studying in the secondary education of Fars nomadic education in the academic year of 2018-2019, whose number was estimated at 1400 according to the statistics of the Education Organization. 100 students were selected by purposive sampling. The instruments used in this study were Harter Academic Motivation questionnaire, Baker and Cyriac Academic Adjustment questionnaire, Muslesh Academic Burnout and Exam Anxiety Friedman et al. Descriptive statistics such as mean and standard deviation were used to analyze the data and inferential statistics such as Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used. The results showed that there was a significant relationship between academic burnout and test anxiety with academic achievement motivation. The results of structural equation modeling showed that the variables of academic burnout and test anxiety explain the variance of academic achievement motivation. While the variable of academic adjustment played a small role in predicting motivation for academic achievement; Therefore, students with lower academic burnout and test anxiety had better motivation for academic achievement than other students. It is also necessary to provide guidance and guidance in acquiring adaptation skills by providing the necessary information and knowledge to students.

Keywords


آزادی، سارا، و فتح‌اللهی، علی (1398). بررسی رابطة ساده و چندگانة جهت‌گیری هدف، انگیزة پیشرفت تحصیلی و شادکامی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر ایلام. پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت، روان‌شناسی و علوم انسانی با رویکرد توسعة پایدار، تهران.
آقاپور، مهدی، ابوالمعالی الحسینی، خدیجه، و اصغرنژاد فرید، علی‌اصغر (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای کمک‌خواهی در افزایش سازگاری تحصیلی دختران. مطالعات جامعهشناسی، 10(39)، 41-29.
باعزت، فرشته، سادات صادقی، منصوره، ایزدی‌فرد، راضیه، و روبن‌زاده، شرمین (1391). اعتباریابی و رواسازی آزمون اضطراب امتحان فریدمن: فرم فارسی. مجلة مطالعات روان‌شناختی، 8(1)، 9-1.
بحرانی، محمود (1388). مطالعة انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان متوسطة استان فارس و عوامل همبسته با آن. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22(4)، 115-104.
تیرگری، بتول، عزیززاده فروزی، منصوره، حیدرزاده، اعظم، و عباس‌زاده، حسن (1396). بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و انگیزة پیشرفت با سازگاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1394. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10(3)، 164-157.
حسین‌آبادی فراهانی، محمدجواد، کثیرلو، لیلا، و اینانلو، فرهاد (1396). ارتباط بین انگیزة پیشرفت و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری: یک مطالعة توصیفی- همبستگی. آموزش پرستاری، 6(5)، 53-47.
حیدری، محمد، و شهبازی، سارا (1394). بررسی تأثیر آوای قرآن بر میزان اضطراب امتحان در دانشجویان پرستاری و فوریت‌های پزشکی. گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، 12(1)، 63-56.
خرمائی، فرهاد، فصیحانی، سارا، آزادی ده‌بیدی، فاطمه (1397). پیش‌بینی سازگاری تحصیلی بر اساس سبک‌های یادگیری و خودتنظیمی تحصیلی. رویش روان‌شناسی، 7(3)، 128-111.
خوش‌کشت، سحر، بهرامی باباحیدری، توران، شیری، مریم، آقابراری، مریمف حاج فیروزآبادی، مرجان، جلیلی، حمیدرضا، امیری، سیامک. و رحیم‌زاده کیوی، میترا. (1394). بررسی تأثیر رایحه‌درمانی بر سطح اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز. نشریة علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز، ۴(۲)، 109-101.
رادمهر، پروانه، و یوسف وند، لیلا (1396). کمال‌گرایی و فرسودگی تحصیلی به عنوان پیش‌بین‌های اضطراب امتحان دانشجویان. سومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزة علوم تربیتی و روان‌شناسی ایران، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
رستمی، زینب، عابدی، محمدرضا، و بی شوفلی، ویلمار (1390). هنجاریابی مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش در دانشجویان زن دانشگاه اصفهان. مجلة رویکردهای نوین آموزشی، 6(1)، 38-21.
سیاسرجهانتیغی، محمدرضا، ولایتی‌نژاد، محمد، کیخا، علی، و شاهدسالاری، مهدی (1396). بررسی تأثیر اضطراب امتحان بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، کازرون.
شریفی‌فرد، فاطمه، نوروزی، کیان، حسینی، محمدعلی، آسایش، حمید، و نوروزی، مهدی (1393). عوامل مرتبط با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال ۱۳۹۲. آموزش پرستاری، 3(3)، 68-59.
طهماسبی، غلامحسین، رمضانی، گل‌افروز، و زارع، حشمت (1397). تأثیر راهبردهای فراشناختی بر انگیزة پیشرفت و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایة ششم ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(33)، 190-173.
کاوه، محمدحسین (1398). انگیزش و یادگیری. علوم تربیتی، 1(1)، 9-1.
گل‌محمدزاده، سبحان، روایی، رحمان، حسین‌پور دامناب، ذوالفقار، و کوشافرد، علی‌اصغر (1396). بررسی رابطة خوش‌بینی، اضطراب امتحان و باورهای فراشناختی با عملکرد تحصیلی ریاضی دانش‌آموزان دورة متوسطه. سومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزة علوم تربیتی و روانشناسی ایران، 8-1.
محمدی، سیدداود (1395). ارتباط راهبردهای فراشناختی، سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی قم. آموزش در علوم پزشکی، 16(48)، 439-430.
مردانی گرم‌دره، معصومه، غضنفری، احمد، احمدی، رضا، و شریفی، طیبه (1399). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و اجتناب شناختی دانش‌آموزان دختر دارای اضطراب امتحان. توانمندسازی کودکان استثنایی، 11(2)، 74-63.
میکائیلی، نیلوفر، افروز، غلامعلی، و قلیزاده، لیلا (1391). ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر. روان‌شناسی مدرسه، 1(4)، 103-90.
نصری، صادق، دماوندی، مجیدابراهیم. و کارگر، عرفانه‌السادات (1393). ارتباط تعارض کار - خانواده و انگیزش تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. پژوهش در آموزش، 1(2)، 31-25.
Atlam, S. A. (2018). Burnout syndrome: Determinants and predictors among medical students of Tanta university. Community Medicine, 36(1).‏ 61-73.
Brunstein, J. C. (2018). Implicit and explicit motives. In Motivation and action (pp. 369-405). Springer, Cham.‏
Cazan, A. M. (2012). Self-regulated learning strategies–predictors of academic adjustment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 33, 104-108.‏
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2010). Intrinsic motivation. The crostini encyclopedia of psychology, 1-2.‏
Hein, V. (2015). Relation of teachers’ behaviour and motivation to learning outcomes. Sporto Mokslas, 2, 4-10.‏
Heo, J., & Han, S. (2018). Effects of motivation, academic stress and age in predicting self-directed learning readiness (SDLR): Focused on online college students. Education and Information Technologies, 23(1), 61-71.‏
Holliman, A. J., Sheriston, L., Martin, A. J., Collie, R. J., & Sayer, D. (2019). Adaptability: does students’ adjustment to university predict their mid-course academic achievement and satisfaction?. Further and Higher Education, 43(10), 1444-1455.‏
Khalaila, R. (2015). The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, 35(3), 432-438.‏
Lakhani, P. K., Jain, K., & Chandel, P. K. (2017). School adjustment, motivation and academic achievement among students. Research in Social Sciences, 7(10), 333-348.‏
Pekrun, R., Hall, N. C., Goetz, T., & Perry, R. P. (2014). Boredom and academic achievement: Testing a model of reciprocal causation. Educational Psychology, 106(3), 696.‏
Valka, S. (2015). Management of international students' academic adjustment: challenges and solutions. European Scientific Journal, 1(3), 17-36.
Walburg, V. (2014). Burnout among high school students: A literature review. Children and Youth Services Review, 42, 28-33.‏
Weiner, B. A., & Carton, J. S. (2012). Avoidant coping: A mediator of maladaptive perfectionism and test anxiety. Personality and Individual Differences, 52(5), 632-636.‏
Wimer, D., & Levant, R. F. (2011). The Relation of Masculinity and Help-Seeking Style with the Academic Help-Seeking Behavior of College Men. Men's Studies, 14, 256-274.