Investigation and Comparing the Performance of New Bachelor Graduate Teachers and Trainee of Madde 28 of Farhangian University

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Ph.D. in Philosophy of Education, Lecturer at Farhangian University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran

Abstract

Paying attention to the evaluation as one of the components of teacher training sub-system requires that the performance of Farhangian University, be evaluated based on the standards at national level. The aim of this study was to compare the performance of new bachelor graduate teachers and trainee of Madde 28 in Farhangian University based on Danielson teaching evaluation framework. It has four domains of planning and preparation, classroom environment, training and professional responsibilities that was done by causal-comparative method. The statistical population was 46851 of new bachelor graduate teachers and 14,467 of trainee of Madde 28 in country and the sample size was 380 people from each group. The sampling method was multi-stage cluster random sampling. Data collection tools were checklist of class observation and studying educational portfolio. Data were analyzed by variance analysis. The results showed new bachelor graduate teachers of Farhangian University had higher average in all 22 components of the four domains of performance than the new teachers of Madde 28 and in 14 components, the difference was significant.

Keywords


انصاری، عبدالله (1395). پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در آموزش ‌و پرورش؛ برنامة اقدام. مطالعات راهبردی بسیج، 19(70)، 188- 159.
رضایی، منیره (1399). شناسایی و تعیین شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان با ابتناء بر اسناد تحولی آموزش و پرورش و اعتبارسنجی آن‌ها. تعلیم و تربیت، 36، 82-63.
زندوانیان، احمد (1385). ارزیابی جامع مراکز تربیت ‌معلم استان خوزستان بر اساس الگوی ارزشیابی CIPP. علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران، 3(2)، 163- 137.
سلمانی، محمدحسین (1392). تعریف استانداردهای ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی در سیستم ارزیابی معلمان مؤسسات آموزش زبان انگلیسی ایران. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
صافی، احمد (1387). سیر تحول تربیت ‌معلم در آموزش ‌و پرورش معاصر ایران: گذشته، حال و آینده. تعلیم و تربیت، 96، 200-173.
عباباف، زهره، فراستخواه، مقصود، و قدوسی، فائزه (1399). شایستگی­های معلمی از نگاه کنشگران عرصة تربیت: نقاط اشتراک و تمایز. تعلیم و تربیت، 36، 106-83.
عسکری متین، سجاد، و کیانی، غلامرضا (1397). الگوی معیار صلاحیت حرفه‌ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران. تعلیم و تربیت، ۳۴(۲)، 30-9.
فرمهینی فراهانی، محسن (1378). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران: نشر اسرار دانش.
کابینی­مقدم، سلیمان (1390). بررسی عملکرد معلمان حق­التدریس و رسمی در آموزش ‌و پرورش استان گیلان. روان‌شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن، 2(3)، 28– 13.
گراوند، منیژه، و عباس‌پور، عباس (1391). مقایسة اثربخشی معلمان جذب‌شده از مراکز تربیت معلم وحق‌التدریس از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهرتهران. روا‌ن‌شناسی تربیتی، 24(8)، 118-100.
محمدپور، ابراهیم، احمدحیدری، پرستو، بذرافکن، الهه، کریم‌زاده، کلثوم و شافعی، گلاله (1397). مقایسة شایستگی‌های حرفه‌ای معلّمان دانش‌آموخته از دانشگاه فرهنگیان با معلّمان دانش‌آموخته از سایر دانشگاه‌ها: یک مطالعة مقایسه‌ای در استان کردستان. توسعة حرفه‌ای، 8، 108 -91.
نادری، عزت‌الله، و سیف نراقی، مریم (1373). روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی با تأکید بر علوم تربیتی. تهران: دفتر تحقیقات و انتشارات بدر.
واحدی کوجنق، حسین، کریمی، ناصر، رضایی، رسول، و اسماعیل‌پور، ایوب (1397). مقایسة صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، تربیت ‌معلم سابق و سایر دانشگاه‌ها. فناوری آموزش، 49، 90-83.
وداد، سیاوش (1385). کارایی فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت ‌معلم با سایر فارغ‌التحصیلان در سال تحصیلی 89-88. طرح پژوهشی اداره‌کل آموزش ‌و پرورش استان خراسان رضوی، چاپ‌نشده.
وزارت آموزش ‌و پرورش (1390) .سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش. تهران: وزارت آموزش ‌و پرورش؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش ‌و پرورش.
وزارت آموزش ‌و پرورش (1390) .مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسامی ایران. تهران: وزارت آموزش ‌و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش ‌و پرورش.
Danielson, C. (2013). The framework for teaching evaluation instrument. Teachscape.
DeRosa, L. (2016). Beginning teachers: The connection between expectations and job satisfaction. Doctoral Dissertation, Education in Educational Leadership, Education Southern New Hampshire University.
Fontanilla, H. S. (2015). Comparison of beginning teachers' and experienced teachers' readiness to integrate technology as measured by TPACK Scores. Doctoral Dissertation, Available from https://digitalcommons.brandman.edu/edd _dissertations/78.
Jacob, B. A., Rockoff, J. E., Taylor, E. S., Lindy, B., & Rosene, R. (2018), Teacher applicant hiring and teacher performance: Evidence from DC public schools. Public Economics, 166, 81-97.
Krystyniak, M. (2017). Charlotte Danielson’s framework for teaching teacher evaluation: Postings and assurances. Covenant House Academy.
Santiago, P. (2009). Teacher evaluation: A examples of conceptual framework and country practices. OECD Review on Evaluation and Assessment Frameworks for Improving School Outcomes, OECD.