A Study of the Characteristics of Socrates as an Inspiring Teacher

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Lorestan, Khoramabad, Iran

2 Assistant Professor, Department of Law, Faculty of Humanities, Ayatollah Boroujerdi University, Boroujerd, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

It is worthwhile to look at the character of Socrates from the point of view of the teacher because this great teacher stands against the greed of the sophists and Puts education in the right direction and educates disciples like Plato. Accordingly, the purpose of this study is to obtain Socrates' characteristics as a teacher and to explain these characteristics. To achieve this goal, Thematic analysis method was used. The result of the present study is the achievement of twenty-five main themes, which in the first stage are classified into four themes that organize scientific characteristics, moral characteristics, social characteristics, and educational characteristics. The next step is to categorize these themes in the form of two comprehensive themes of individual-societal behavior and scientific-educational behavior. These features are also explained and are mentioned at the end in the table and network of Thematic.

Keywords


آصفی، آصفه (1370). مبانی فلسفه (آشنایی با فلسفة جهان از زمان‌های قدیم تا امروز). تهران: آگاه.
اکبری، مجید، تقوی، امیر، قنبری، حبیب­الله، باقری، محمد، و عطوفی، عاطفه (1393). مقایسة دیدگاه اساتید و دانشجویان دربارة خصوصیات یک معلم خوب در رشتة دندانپزشکی. مجلة دانشکدة دندانپزشکی مشهد. 38(4)، 290-281.
برن، ژان(1374). سقراط. ترجمة سیدابوالقاسم پورسینی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
دورانت، ویلیام جیمز (1396)، تاریخ فلسفه. ترجمة عباس زریاب، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
راسل، برتراند (1390). تاریخ فلسفة غرب. جلد اول، ترجمة نجف دریابندرى، تهران: نشر پرواز.
رشاد، محمد (1365)، فلسفه از آغاز تاریخ. جلد دوم، تهران: صدر.
رمضانی، فاطمه، بختیار نصرآبادی، حسینعلی، و نوروزی، رضاعلی (1393). واکاوی ویژگی­های مربی در خطابات مستقیم قرآن کریم به پیامبر اکرم (ص). پژوهش­های اجتماعی اسلامی، 103، 106-83.
رمضانی، فاطمه، حیدری، محمدحسین، و نوروزی، رضاعلی (1396). معلم الهام‌بخش: جست‌وجویی در سلوک و منش چهار معلم برجستة ایران در دورة معاصر. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 25(37)، 77-57.
شیخ­زاده، محمد (1391). الگوی رهبری خدمتگزار مبتنی بر دیدگاه امام خمینی (ره). اسلام و مدیریت، 1، 36-7.
عابدی جعفری، حسن، تسلیمی، محمدسعید، فقیهی، ابوالحسن، و شیخ‌زاده، محمد(1390). تحلیل مضمون و شبکة مضامین، اندیشة مدیریت راهبردی، 10، 198-151.
عبداللهی، بیژن، دادجوی توکلی، عطیه، و یوسلیانی، غلامعلی (1393)، شناسایی و اعتبارسنجی شایستگی­های حرفه‌ای معلمان اثربخش. نوآوری‌های آموزشی، 49، 48-25.
فروغی، محمدعلی (بی­تا). حکمت سقراط و افلاطون. جلد اول، تهران: چاپخانه مجلس.
فیبل من، جیمز کرن (1375). آشنایی با فلسفة غرب. ترجمة محمد بقایی، تهران: حکمت.
فیض کاشانى، محمد بن شاه مرتضى (1372)،‏ راه روشن. جلد اول، مشهد: بنیاد پژوهش‌هاى اسلامى آستان قدس رضوى‏.
کاپلستون، فردریک چارلز (1393). تاریخ فلسفه. جلد اول، ترجمة سید جلال‌الدین مجتبوی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
کاردان، علیمحمد (1394). سیرآراء تربیتی در غرب. تهران: سمت.
کرسون، اندره (1363)، فلاسفة بزرگ. ترجمة کاظم عمادی، تهران: صفی علی­شاه.
کرشنتزو، لوچانو. د (1377). فیلسوفان بزرگ یونان باستان. ترجمة عباس باقری، تهران: نشر نی.
گاتری، دبلیو. کی. سی (1378). سقراط. ترجمة حسن فتحی، تهران: انتشارات فکر روز.
گاتلیب، آنتونی(1384). رؤیای خرد. ترجمة لیلا سازگار، تهران: ققنوس.
گمپرتس، تئودور(1375). متفکران یونانی. جلد دوم، ترجمة محمدحسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی.
لائرتیوس،دیوگنس (1387). فیلسوفان یونان. ترجمة بهزاد رحمانی، تهران: نشر مرکز.
مایر، فردریک (1396). تاریخ اندیشه‌های تربیتی. جلدهای 1و 2، ترجمة علی اصغر فیاض، تهران: سمت.
مظفری­پور، روح­الله (1395). تبیین ویژگی­های معلم کاریزماتیک به عنوان الگویی از معلم اثربخش. نوآوری­های آموزشی، 58، 150-135.
مک ایوان، الین کی (1386). ده ویژگی معلمان کارآمد. ترجمة ژاله حساس‌خواه و عباس صادقی، رشت: دانشگاه گیلان.
ملکیان، مصطفی (1377). تاریخ فلسفة غرب. جلد اول، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
میرزایی، خلیل (1395). کیفی‌پژوهی: پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامه‌نویسی. جلد دوم، تهران: فوژان.
نقیب‌زاده، میرعبدالحسین (1397). درآمدی به فلسفه. تهران: طهوری.
Bassett, P. F. (2013). Twenty-five factors great teachers have in common. Independent School Magazine, 72(3). 9-10.
Campbell, E. (2000). The ethics teacher. Philadelphia: Open University Press.
Lanouette, M. (2012). Ten traits of highly effective instructors. Techniques: Connecting Education and Careers, 87(6), 52-54. 
Minghui, G., & Qinghua, L. (2013). Personality traits of effective teachers represented in the narratives of American and Chinese preservice teachers: A cross cultural comparison. International Journal of Humanities and Social Science, 3(2), 84-95.
Powell, S. R., & Parker, E. C. (2017). Preservice Music Teachers' Descriptions of Successful and Unsuccessful Teachers. Music Teacher Education, 26(3), 27-37.
Shujie, L. & Lingqi, M. (2009). Perceptions of teachers, students and parents of the characteristics of good Evaluation and teachers: a cross-cultural comparison of China and the United States. Educational Assessment. Accountability, 21(4), 313-328.
Steele, N. A. (2010). Three characteristics of effective teachers. Applications of Research in Music Education, 28(2), 71-78.
Traina, R. (1999). What makes a teacher good? Education Week, 34, 18-19.
van der Heijden, H. R. M. A., Geldens, J. J. M., Beijaard, D., & Popeijus, H. L (2015). Characteristics of Teachers as change agent’s teachers and teaching. Theory and Practice, 21(6), 681-699.