Developing Model of Entrepreneurship Culture Development in Farhangian University

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Educational Management, Islamic Azad University, North Tehran, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Cultural Management and Policy, Faculty of Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management, Islamic Azad University, North Tehran, Tehran, Iran

4 Associate Professor, Department of Humanities, Faculty of Humanities, University of Law Enforcement Sciences, Tehran, Iran

Abstract

Purpose of the present study is Developing Model of Entrepreneurship Culture Development in Farhangian University. The research method was qualitative the type of grounded theory method. Participants included experts in the field of entrepreneurship, educational management, educational planning and higher education management in the country and officials of Farhangian University which through purposeful sampling out of whom 16 experts selected as key informants. The data were collected through semi-structured interviews. Reliability and validity of the data were obtained from the two methods of reviewing participants and re-coding by experts. Data were analyzed by open, axial and selective coding, 136 open codes, 26 concepts and 17 categories were counted. Major and core categories in the form of 6 dimensions of causal conditions including (commercialization of research activities, investment development, development of financial mechanisms, development of job skills), central phenomenon (development of educational entrepreneurship, development of social networks, participatory learning) context conditions (teamwork, development of educational identity, development of norms), interfering conditions (focus on change, external support), strategies (development of protectionist rules, external support) and consequences (individual development and university development) were classified and Finally, paradigm model of the research was presented.

Keywords


اردلان، محمدرضا، سلطانزاده، وحید، و بهشتی‌راد، رقیه (1393). ارزیابی نقش فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی. نامة آموزش عالی، 7(27)، 34-11.
استروس، آنسلم، و کوربین، جولیت (1393). اصول روش تحقیق کیفی: نظریة مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها. ترجمة بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
الوانی، سید مهدی، و رودگرنژاد، فروغ (1389). مدل توسعة کارآفرینی در سازمان‌های کوچک و متوسط. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 4، 87-73.
شهرکی‌پور، حسن، ندری، خدیجه، و شیرمحمدی، رحمان (1389). بررسی رابطة بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه لرستان. تحقیقات مدیریت آموزشی، 4، 136-109.
صمدآقایی، جلیل (1395). سازمان‌های کارآفرین. تهران: مرکز انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
عزیزی، محمد، و عزیزی، اکرم (1395).نسل سوم دانشگاهی: تجربه‌های موفق دانشگاه‌های برتر در آموزش کارآفرینی با اتکا به منابع صنعت. صنعت و دانشگاه، 9(31)، 14-1.
علیمردانی، مهرزاد، قهرمانی، محمد، و ابوالقاسمی، محمود (1388). بررسی رابطة میان ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(3)، 144-131.
قربانی، شهاب (1396). تبیین ارتقای کارآفرینی سازمانی بر اساس ابعاد رهبری هوشمند و چابکی سازمانی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی. رسالة دکتری مدیریت کارآفرینی، سازمان مدیریت صنعتی.
قهرمانی، محمد، پرداختچی، محمدحسن، و حسین‌زاده، محمد (1389). فرهنگ سازمانی و رابطة آن با کارآفرینی سازمانی. چشم‌انداز مدیریت دولتی، 1، 39-25.
میرسپاسی، نیلوفر (1391). شناسایی موانع کارآفرینی و راهبردهای توسعة کارآفرینی در دانشگاه‌ها، اولین همایش ملی الگوهای آموزش منابع انسانی دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران‌جنوب، 14 اردیبهشت‌ماه.
یزدخواستی، علی، رجایی، سعید، و مولوی، حسین (1388). بررسی رابطة بین نوع فرهنگ سازمانی و میزان پذیرش مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه‌های دولتی کشور. جامعه‌شناسی کاربردی، 20(2)، 188-175.
Awbrey, M., Kontoghiorghes, C., & Feurig, L. (2015). Examining the Relationship Between Learning Organization characteristics and change adaptation, innovation, and organizational performance. Human resource development Quarterly, 16(2), 185-211.
Dalmarco, G., Hulsink, W., & Blois, W. (2018). Creating entrepreneurial universities in an emerging economy: Evidence from Brazil. Technological Forecasting and Social Change, 135(2), 99-111.
Etzkowitz, H. (2017). Innovation Lodestar: The entrepreneurial university in a stellar knowledge firmament. Technological Forecasting and Social Change, 123. 122-129.
Etzkowitz, H., & Zhou, H. C. (2007). Regional innovation initiator: The entrepreneurial university in various triple helix models Singapore triple helix VI, conference, National University of Singapore, 16-18.
Gunes, S. (2012). Design entrepreneurship in product design education, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 51, 64– 68
Hark, S. (2016). Contending directions. Gender studies in the entrepreneurial university. Women's Studies International Forum, 54, 84-90.
Hit, M. A., Irland, R. D., Camp, S. M., & Sexton, D. L. (2002). Strategic entrepreneurship creating new mindset. Oxford: Blackwell Publisher.
Jacob, M., Lundqvist, M., & Hellsmark, H., (2010). Entrepreneurial transformations in the Swedish University system: The case of Chalmers University of Technology. Research Policy, 32, 1555- 1568.
Kalar, B., & Antoncic, B.(2015). The entrepreneurial university, academic activities and technology and knowledge transfer in four European countries. Technovation, 36, 1-11.
Levine, M. V. (2009). The false promise of the entrepreneurial university: Selling academic commercialism as an engine of economic development in Milwaukee. Working Paper in University of Wisconsin-Milwaukee.
Obschonka, M. (2017). The quest for the entrepreneurial culture: Psychological Big Data in entrepreneurship research. Current Opinion in Behavioral Sciences, 18:, 69-74.
Parker. S. C. (2014). Entrepreneurship or entrepreneurship. Business Venturing, 19(3), 191-209.
Sidrat, S., & Frikha, A.(2018). Impact of the qualities of the manager and type of university on the development of the entrepreneurial university. High Technology Management Research, 29(1), 27-34.
Yildirim, N., & Askun, O. B. (2012). Entrepreneurship Intentions of Public Universities in Turkey: Going Beyond Education and Research?. Social and Behavioral Sciences, 58, 953–963.