The Functioning of the Existentialist Theme of "Freedom" in the Conceptual Metaphors of the Farsi Book of the Eleventh High School

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran

2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran

3 M.Sc. in Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

Existentialism is a school of thought that deals with the concerns of being and being in the universe. One of the first and basic components that this horizon of thinking tries to explain is freedom. Scholars of this thoughtful approach consider human freedom and responsibility in their living world as the first and most important function of man in his world outside and inside. Since the theme of human thinking about one's world is metaphorical, conceptual metaphors are one of the most important tools and means that can accommodate the existential component of freedom. The present study based on the position of freedom in the thought of existentialism and with a descriptive and analytical method, considering the importance of the role and effect of textbooks in the mentality and thought of students, examines the function of the existentialist theme of freedom in the conceptual metaphors of the eleventh-grade Persian textbook. Based on the study of this research, in the various texts of the 11th Farsi textbook, the three basic conceptual metaphors of "freedom is a struggle", "God is the king of tyranny" and "freedom is responsibility" are revealed among the metaphorical layers. Based on the findings of the present article, the authors of the Farsi book and the educators in teaching the textbooks of this book should pay special attention to the themes of the textbook that underestimate or emphasize the aspect of human freedom and responsibility. Awareness, critique, and dialogue of authors, educators, and students on these aspects is a way to cultivate a creative mindset and as a result, live and flourish consciously and being.

Keywords


استابز، مایکل (1386). زبان­شناسی تربیتی. ترجمۀ سهیلا کاوسی­نژاد و زهرا زندی­مقدم، چاپ دوم، تهران: مدرسه.
برلین، آیزایا (1391). سرنوشت تلخ بشر. ترجمۀ لی­لا سازگار. چاپ سوم. تهران: ققنوس.
برنجکار، رضا (1387). آشنایی با علوم اسلامی؛ کلام، فلسفه، عرفان. تهران: سمت.
بلاکهام، جان هرولد (1396). شش متفکر اگزیستانسیالیسم. ترجمۀ محسن حکیمی، چاپ دهم، تهران: مرکز.
بیابانی، احمدرضا، و طالبیان، یحیی (1391). بررسی استعارة جهت‌گیرانه و طرح‌واره‌های تصویری در شعر شاملو. نقد ادبی، 1(1)، 126-99.
داد، سیما (1385). فرهنگ اصطلاحات ادبی. چاپ سوم، تهران: مروارید.
دیرینگر، ریچارد، و الر، دیوید (1396). نشانه­شناسی انگارۀ خدا در روان‌شناسی دین. ترجمۀ هادی دهقانی یزدلی و محمدرضا پاشایی، تهران: آناپنا.
راسخ‌ مهند، محمد (1396). درآمدی بر زبان‌شناسی شناختی، نظریه‌ها و مفاهیم. تهران: سمت.
زندی، بهمن، روشن، بلقیس، قاسم­پور مقدم، حسین، و باباسالاری، زهرا (1395). تحلیل محتوای شناختی استعارة کارکردی در کتاب‌های درسی فارسی دورة ابتدایی. نوآوری های آموزشی، ۵۷، 22-7.
سارتر، ژان پل (1396). هستی و نیستی؛ پدیده­شناسی عالم هستی. ترجمۀ عنایت­الله شکیباپور، چاپ ششم، تهران: دنیای کتاب.
ظهیری ناو، بیژن، و ابراهیم‌پور، محمد (1387). دیدگاه های کلامی سعدی بر بنیاد قصاید. زبان و ادبیات فارسی، 16 (60)، 64-35.
غیاثی‌کرمانی، سیدمحمدرضا (1375). اگزیستانسیالیست؛ فلسفة عصیان و شورش. قم: نهضت قم.
قاسم­زاده، حبیب­الله (1391). استعاره و شناخت. تهران: کتاب ارجمند.
کوچش، زلتن (1393). مقدمه‌ای کاربردی بر استعاره. تهران: سمت.
گلپایگانی، رسول (1389). گرایش‌های اگزیستانسیال در شعر خیام و حافظ. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه سمنان.
لیکاف، جورج، و جانسون، مارک (1396). استعاره‌هایی که با آن‌ها زندگی می‌کنیم. ترجمۀ جهانشاه میرزابیگی، چاپ دوم، تهران: آگاه.
مالمیر، تیمور، و دهقانی یزدلی، هادی (1393). نشانه­شناسی تجربه­های دینی در متون نثر عرفانی. ادب فارسی، 2(14)، 20-1.
محمدی، محمود، حسینی، افضل­السادات، و برخورداری، رمضان (1397). کاربرد نظریة استعارة مفهومی لیکاف در آموزش تفکر خلاق. روان‌شناسی شناختی، 6(4)، 64-35.
نوروزی داریوش، و رضوی، سیدعباس (1393). مبانی طراحی آموزشی. چاپ چهارم، تهران: سمت.
نیکل، تامس (1397). پرسش­های کشنده. ترجمۀ مصطفی ملکیان و جواد حیدری، چاپ دوم، تهران: نگاه معاصر.
هایدگر، مارتین (1398). هستی و زمان. ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، چاپ هشتم، تهران: نشر نی.
یالوم، آروین د. (1396). روان‌درمانی اگزیستانسیال. ترجمة سپیده حبیب، چاپ دوم، تهران: نی.