An Analysis of the Approach of Facing Suffering in Persian Textbooks of Junior High Schools

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran

Abstract

The purpose of the present study was to analyze of the approach of facing suffering in persian textbooks of junior high school years (compiled in 2019-2020) which was addressed using the method of qualitative content analysis. For this purpose, the concept of suffering in these book was first analyzed. The findings showed that the concept of suffering in these books can be studied in five categories; these categories are: the nature (transience, purposefulness and intermingling of suffering and happiness), purpose (growth and construction), types (inevitable and escapable), factors of suffering (individual and social) and ways to wipe out suffering. By analyzing each of the characteristics, it was found that the nature of suffering portrayed in these books is a realistic and positive in a way that one has to deal with some of these sufferings such as social injustices and defense of the homeland, moreover the suffering resulting from such cases from should vanish. However, one must always keep in mind that some of these suffering cannot escaped from or capable of standing against but the essence of suffering is for the growth and exaltation of man, and in such circumstances, by patience, self-awareness, and consolation before the pleasure of God one can expands the scope of existence. Such is an evolutionary approach to the suffering.

Keywords


آدامز، پل، میلنر، جودیت، و شرپف، نانسی (1373). روان‌شناسی کودکان محروم از پدر. ترجمة خسرو باقری و محمد عطـاران، تهران: تربیت.
استون، ایروینگ (1395). رنج و سرمستی. ترجمة پرویز داریوش، تهران: انتشارات امیرکبیر.
ایمان، محمدتقی، و نوشادی، محمد (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 3(2)، 44-15.
باقری، خسرو (1384).  نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد 1، تهران: مدرسه.
تیلیش، پل (1366). شجاعت بودن. ترجمة مراد فرهادپور، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى.
جمشیدی، مصطفی (1391). شب رنج موسی. تهران: نشر روزگار.
خزائی، زهرا (1384). قدیسان اخلاقی. پژوهش‌های فلسفی کلامی، 24، 166-144.
دهقانی، فرزاد، و مصطفایی، محمد (1399). بازکاوی تعامل فعال بین خدا و انسان در مواجهه با بلایا و نقش آن در سلامت معنوی، طب و قرآن، 5(1)، 137-128.
رستمی، محمدحسن، قرایی، فیاض، جلاییان اکبرنیا، علی، و موسوی، سیدمحمدحسین (1392). رهایی از رنج در آموزه‌های قرآنی و آیین بودا. آموزه‌های قرآنی آستان قدس رضوی، 10(18)، 67-54.
سادات اخوی، سیدمحمد (1392). رنج آدم‌شدن. تهران: انتشارات فرهنگ و ادب.
شائق، محمدرضا (1392). اسرار رنج ها. یزد: انتشارات بهشت دارالعباده.
شویچی، جعفر، و کاظمی­زاده، شهین (1394). بررسی مؤلفة درد و رنج کودکی در ادبیات منظوم کلاسیک و معاصر ایران، دومین کنفرانس ملی روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان.
صادق‌نیا، مهراب، و نائیچی، محمدباقر (1394). کارکردهای تربیتی و اخلاقی رنج در الهیات یهودی. پژوهش‌های ادیانی، 3(6)، 89-116.
صادقیان، احمد (1387). قرآن و بهداشت روان. قرآن و علم. 2، 90-69.
صفری‌نژاد، عبدالرحیم (1386). رنج و گنج. تهران: انتشارات چویل.
عسگری، زهرا، نوروزی، رضاعلی، و محمدی چابکی، رضا (1395)، مفهوم‌شناسی محرومیت در قرآن کریم و نقش آن در رشد و تربیت انسان. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 24(33)، 29-9.
فرانکل، ویکتور (1386). انسان در جست‌وجوی معنا. ترجمة نهضت صالحیان و مهین میلانی، تهران: درسا.
نصرتی، یحیی (1385). مکتب رنج، قرائت کرکگور از رنج در مسیحیت. نقد و نظر، 11(44-43)، 277-247.
نوروزی، رضاعلی، عسگری، زهرا، و محمدی چابکی، رضا (1396). از رنج تا گنج – تحلیل رویکردهای سه‌گانه بر نقش تربیتی رنج. اندیشه‌های نوین تربیتی، 13(1)، 69-52.
Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497-529.
Benjamin, A., & Cuff Snow, S. (2012). Economies of Suffering: Kierkegaard and Levinas. In J. Malpas and N. Lickiss (eds.), Perspectives on Human Suffering, London: Springer.
Blyth, D. (2012). Suffering and ancient therapy: Plato to Cicero. In J. Malpas and N. Lickiss (eds.). Perspectives on Human Suffering, London: Springer.
Cross, B. (2018). The educational significance of suffering: Philosophical and Cultural Perspectives. Master Thesis, McGill University.
Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of advanced nursing, 62(1), 107-115.
Mintz, A. I. (2012). The happy and suffering student? rousseau’s emil and path not taken in progressing educational thought, Educational Theory, 62(3), 249-265.
Schools Analysis and Research Division (2009). Deprivation and education: The evidence of pupils on england. London: Department for Children, Schools and Families.
Trogan, C. R. (2013). Suicide and freedom from suffering in Schopenhauer’s “die welt als wille und vorstellung”. Philosophy, 3(01), 5-8.
Williams, P. (2000). Buddhist thought, London and New York: Routledge.