تنها، زهرا (1395). معرفتشناسی شخصی و نظریه ذهن: شکلگیری و تحول باورهای کودکان 12-3 سال دربارة دانش و دانستن. رسالة دکتری منتشر شده. دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی.
تنها، زهرا، کدیور، پروین، عبدالهی، محمدحسن، و حسنی، جعفر (1396الف). بررسی دیدگاه دانشآموزان مقطع ابتدایی دربارة معرفتشناسی شخصی: یک مطالعة کیفی. روانشناسی، 21(4)، 368-352.
تنها، زهرا، کدیور، پروین، عبدالهی، محمدحسن، و حسنی، جعفر (1396ب). ساخت و اعتباریابی پرسشنامة معرفتشناسی شخصی در کودکان. اندازهگیری تربیتی، 8(29)، 146-121.
جمعی از نویسندگان (1393). علوم تجربی پنجم دبستان. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
جمعی از نویسندگان (1393). علوم تجربی چهارم دبستان. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
جمعی از نویسندگان (1393). علوم تجربی ششم دبستان. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
سیف، دیبا، و مرزوقی، رحمتاله (1387). رابطة ابعاد باورهای معرفتشناختی و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع راهنمایی در درس علوم تجربی. دانش و رفتار، 15(33)، 14-1.
ملکی، حسن (1384). برنامهریزی درسی، راهنمای عمل. تهران: انتشارات مدرسه.
Bendixen, L. D., & Rule, D. C. (2004). An integrative approach to personal epistemology: A guiding model. Educational Psychologist, 39(1), 69-80.
Burr, J. E., & Hofer, B. E. (2002). Personal epistemology and theory of mind: deciphering young children’s beliefs about knowledge and knowing. New Ideas in Psychology, 20, 199-224.
Chandler, M. J., Hallet, D., & Sokol, B. W. (2002). Competing claims about competing knowledge claims. In Hofer, B. K., and Pintrich, P. R. (Eds.), Personal Epistemology: The Psychology of Beliefs About Knowledge and Knowing, Erlbaum, Mahwah, NJ.
Chinn, C. A., Buckland, L. A., & Samarapungavan, A. L. A. (2011). Expanding the dimensions of epistemic cognition: Arguments from philosophy and psychology. Educational Psychologist, 46(3), 141-167.
Feucht, F. C. (2008). The nature of epistemic climates in elementary education. Doctoral Dissertation. The University of Nevada, Las Vegas.
Hofer, B. K. (2001). Personal epistemology research: Implications for learning and teaching. Educational Psychology Review, 13(4), 353-383.
Hofer, B. K., & Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67(1), 88-140.
Kattmann, U., Duit, R., Gropengieser, H., & Komorek, M. (1996). Educational reconstruction – bringing together issues of scientific clarification and students’ conceptions. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association of Research in Science Teaching (NARST), St. Louis, MI.
King, P. M., & Kitchener, K. S. (1994). Developing reflective judgment: Understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in adolescents and adults. San Francisco: Jossey-Bass.
Kuhn, D. (1989). Children and adults as intuitive scientists. Psychological Review, 96, 674-689.
Kuhn, D. (1991). The skills of argument. Cambridge: Cambridge University Press.
Kuhn, D. (2000). Metacognitive development. Curr. Direc. Psychol. Sci. 9, 178–181.
Kuhn, D., & Weinstock, M. (2002). What is epistemological thinking and why does it matter? In Hofer, B. K., & Pintrich, P. R. (eds.), Personal Epistemology: The Psychology of Beliefs About Knowledge and Knowing, Erlbaum, Mahwah, NJ.
Kuhn, D., Cheney, R., & Weinstock, M. (2000). The development of epistemological understanding. Cognitive Development, 15, 309-328.
Mansfield, A., & Clinchy, B. (1985). Early growth of multiplism in the child. Paper presented at the fifteenth annual symposium of the Jean Piaget society. Philadelphia, PA.
Miscione, J. L., Marvin, R. S., O’Brien, R. G., & Greenberg, M. T. (1978). A developmental study of preschool children’s understanding of the words ‘‘know’’ and ‘‘guess’’. Child Development, 49, 1107–1113.
Perry, W. G. (1970). Forms of intellectual and ethical development in the college years: A scheme. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Perry, W. G. (1981). Cognitive and ethical growth: The making of meaning. In A. Chickering (Ed.), the modern American college. San Francisco: Jossey-Bass.
Schommer - Aikins, M. (2004). Explaining the Epistemological beliefs system: Introducing the embedded systemic model and coordinated research approach. Educational Psychologist, 39(1), 19-29.
Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Educational Psychology, 82(3), 498-504.
Schommer, M., & Dunnel, P. (1997). The potential influence of epistemological beliefs on gifted underachievers. Roe per Review, 19, 153-156.
Westphal, E. (1990). Unterricht und Leben: Zur Theorie und Praxis lebensproblemzentrierter Unterrichtsgestaltung [Lessons and life: About theory and practice of life-problem-centered lesson planning]. Oldenburg: Zentrum fur Padagogische Berufspraxis.