Making and Validate an Effective Physical Education Teacher Evaluation Scale

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Sports Management, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

2 Associate Professor, Department of Sports Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

3 M.Sc. in Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this study was to construct and validate an effective teacher evaluation questionnaire for physical education. The type of descriptive-survey research and the statistical population included two groups of individuals. In the first stage, the statistical population included 15 professors, experts and specialists in physical education and sports management and in the second stage, 220 physical education teachers in Zanjan in the academic year 1397-1397. The sample was estimated to be 136 people using Morgan table, which was randomly selected using 69 male and 67 female teachers using stratified proportional sampling method. To achieve the objectives of the research to identify the components of an effective physical education teacher, a researcher-made questionnaire was designed using the Delphi method. For statistical analysis, in the descriptive statistics section, mean and standard deviation and in the inferential statistics section, Cronbach's alpha coefficient and composite reliability (Delvin-Goldstein), first and second order confirmatory factor analysis, t-statistic were used. Finally, a 59-item instrument with a Likert scale of 5 values and 8 components was prepared. The questionnaire obtained in the present study in the field of physical education has professionally identified the dimensions (cognitive, behavioral, emotional, psychological-motor) of an effective teacher. It is suggested that using the instruments obtained in this study, the effectiveness of physical education teachers at different levels be evaluated.

Keywords


آذربانی، احمد، و افشار، منصور (1392). روش‌ها، فنون و الگوهای تدریس تربیت‌بدنی. تهران: آییژ.
آقایی‌پور، معصومه (1395). تعیین و ارزیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی معلمان تربیت‌بدنی دورة ابتدایی شهر تهران. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
جعفری، علی، و علیمردانی، محمد (1395). تحلیل رگرسیونی رضایت شغلی و تعهد سازمانی با اثربخشی معلمان تربیت‌بدنی شهرستان‌های استان تهران. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 3 (11)، 44-37.
دوج، مسعود. (1385). استراتژی تدریس: تدریس اثربخش. تهران: انتشارات سارگل.
رزی، جمال (1395). مدل‌یابی و اعتبارسنجی مؤلفه‌های معلم اثربخش دورة ابتدایی به‌منظور ارائة چارچوب مفهومی برنامة درسی تربیت‌معلم. رسالة دکتری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
رضایت، غلامحسین، یمنی‌دوزی، محمد، کیامنش، علیرضا، و نوه‌ابراهیم، عبدالرحیم (1390). طراحی الگوی شایستگی‌های رؤسای دانشگاه‌های دولتی ایران. آموزش عالی ایران، 4(13)، 84-47.
رمضانی‌نژاد، رحیم (1382). تربیت‌بدنی در مدارس. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‌انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
سبحانی‌نژاد، مهدی، و زمانی‌منش، حامد (1391). شناسایی ابعاد معلم اثربخش و اعتبارسنجی مؤلفه‌های آن توسط دبیران دورة متوسطة شهر یاسوج. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 9(5)، 157-129.
سلطان‌القرایی، خلیل (1389). فلسفة تعلیم‌ و تربیت و آرای تربیتی. تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
سلمانی دستجرد، ابراهیم، همتی‌نژاد، مهرعلی، و رحمانی‌نیا، فرهاد (1387). رابطة آموزش‌های ضمن خدمت با خود کارامدی معلمان تربیت بدنی. حرکت، 37، 204-193.
سیدعباس‌زاده، میرمحمد، امانی ساری بگلو، جواد، خضری آذر، هیمن، و پاشوی، قاسم (1391). مقدمه‌ای بر مدل‌یابی معادلات ساختاری به روش PLS و کاربرد آن در علوم رفتاری با معرفی نرم‌افزار. ارومیه: دانشگاه ارومیه.
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر (1390). معلم قرن 21. رشد آموزش ابتدایی، 14(8)، 7-4.
صانعی، سیدحسن (1388). فنون تحقیق: پرسشنامه. چاپ اول، تهران: انتشارات اندیشمند.
طاهرخانی، مسعود (1392). ویژگی‌های معلم موفق تربیت‌بدنی و مقایسة آن از دیدگاه معلمان تربیت‌بدنی زن و مرد استان قزوین. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر رجائی.
عقیلی، جلیل (1388). بررسی ویژگی‌های معلم اثربخش از دیدگاه معلمان و دانش‌آموزان پسرانه مقطع متوسطة شهر نور. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.
فتحی، ناصر، و شعبانی، علیرضا ( 1386). الگوی علمی وتجربی پرورش مدیران آیندة سایپا. تهران: شرکت سایپا.
کریمی، فریبا (1388). مطالعة صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان دورة ابتدایی. رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 2(4)، 166-151.
مبانی نظری تحول بنیادی در وزارت آموزش ‌و پرورش (1391). تهران؛ دبیرخانه اجرایی تحول اساسی در وزارت آموزش ‌و پرورش، ص 35.
محسنین، شهریار، و اسفیدانی، محمدرحیم (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم‌افزار SmartPLS) آموزشی و کاربردی). تهران: نشر کتاب مهربان.
محمودی، امیرحسین (1387). شایستگی‌های حرفه‌ای معلم اثربخش. نشریة آموزشی - پژوهشی مدارس، سال تحصیلی 87-86.
مظفری‌پور، روح‌اله (1395). تبیین ویژگی‌های معلم کاریزماتیک به‌عنوان الگویی از معلم اثربخش. نوآوری‌های آموزشی، 15 (58)، 135-150.
میرحسینی، فرنازسادات (1395). طراحی مدل صلاحیت حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی ایران. پایان‌نامة دکتری، دانشگاه خوارزمی.
واعظی، مظفرالدین (1392). نظارت و راهنمایی تعلیماتی برای مدارس فرد. تهران: انتشارات یسطرون.

Alton-Lee, A. (2003). Quality teaching for diverse students in schooling: Best evidence synthesis June 2003. Wellington, New Zealand: Ministry of Education.

Brown, N. (2004) .What makes a good educator? The relevance of meta programmes. Assessment & Evaluation In Higher Education, 29(3), 515-533.

Collins, A. (1990). Transforming the assessment of teachers: Notes on a theory of assessment for the 21st century. [Boston]: Paper presented at the annual meeting of the National Catholic Education Association.

 

Danielson, C. (1996). Enhancing professional practice: A framework for teaching. Alexandria. VA:Association for Supervision and Curriculum Development.

Davies, L., & Iqbal, Z. (1997). Tensions in teacher training for school effectiveness: The case of Pakistan. School Effectiveness and School Improvement, 5(2), 254-266.

Duffy, G. G., & Hoffman, J. V. (2002). Beating the odds in literacy education: Not the “betting on” but the “bettering of” schools and teachers. Teaching Reading: Effective Schools, Accomplished Teachers, 375-388.

Duta, N., Tomoaica, E., & Panisoara, G. (2015). Desirable characteristics defining to describe an effective teacher. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197. 1223 –1229.

Hattie, J. (2003). Teachers Make a Difference, What is the research evidence? Paper presented at the Building Teacher Quality: What does the research? ACER Research Conference, Melbourne, Australia. Retrieved from  http://research.acer.edu.au/research_conference_2003/4

Hunt, B. (2009). Teacher effectiveness: A Review of the international literature and its relevance for improving education. In Latin America;Washington, DC: PREAL.

Ko, J., Sammons, P., & Bakkum, L. (2013). Effective teaching: A review of research and evidence University of Oxford.

Krischling, J. M. (1995). Evaluating teaching effectivenese. Nursing Education, 34(9), 401-410.

Kyriakides, L., Campbell, R. J., & Christofidou, E. (2002). Generating criteria for measuring teacher effectiveness through a self-evaluation approach: A complimentary way of measuring effectiveness. School Effectiveness & School Improvement, 13(3), 291-324.

Landeta, J. (2006) . Current validity of the Delphi method in social sciences. Technological Forecasting and Social Change, 73(5), 467-82.

Lee, E. (2015). Developing teachers: Improving professional development for teachers. Sutton Trust Press.

Lehmberg, L. J. (2008). Perceptions of effective teaching and pre-service preparation for urban elementary general music classrooms: A study of teachers of different cultural backgrounds In Various Cultural Settings. [South Florida]: University Of South Florida Press.

Levine, G. (2017). Effective teacher characteristics: Future teachers’ voices. NERA Conference Proceedings. Retrieved from: http://opencommons.uconn.edu/nera.

Louise, A. (2012). Learning to teach where you are: Alaska’s teacher certification programs. Alaska Fairbanks: Faculty of Humanities of the University of Alaska Fairbanks.

Maryland Teacher Professional Development Standards (2009) Located at: http://www.mdk12.org/.../professional_development/teachers_standards.

National Professional Standards for Australian Teachers. Available at: http://www.mceecdya.edu.au/.

New Jersey Department of Education (2010). New Jersey Professional Standards for Teachers and school Leaders. Available at: http://www.state.nj.us.

Nunnally. J. C., & Bernstein. I. H. (1994). Psychometric theory. (3rd ed) NewYork: Mc Graw-Hill.

 

Nye, B., Konstantopoulos, S., & Hedges, L. V. (2004). How large are teacher effects?. Educational evaluation and Policy Analysis26(3), 237-257.

Parr, M., & Limbrick, L. (2010). Contextualising practice: Hallmarks of effective teachers of writing. Teaching and Teacher Education, 26(3), 583-590.

Polk, J. A. (2006). Traits of effective teachers. Arts Education Policy Review, 107(4), 9-23.

Professional Standards for Michigan Teachers (2010). Located at: http://www.aquinas.edu/education/courses/.../PSMTStandardsText.pdf.

Reynolds, D. (2006). World class schools: some methodological and substantive findings and Design for Teaching and learning in the Professions.[Sanfrancisco]: Jossey bass.

Rowan, B., Correnti, R., & Miller, R. J. (2002). What large-scale, survey research tells us about teacher effects on student achievement: Insights from the Prospects study of elementary schools. Teachers College Record, 104(8), 1525-1567.

Strange, J. H. (2007). Qualities of effective teachers (2nd ed). Alexandria, Va: Association FOR Supervision AND Curriculum Development.

Sulivan, C. (2001). Rewarding EXCELLENCE: Teacher Evaluation And Compensation. Alexandria, Va: National School Boards Association.

Tong, L. F., & Han Y. B. (2005). Applying TQM philosophy to the teaching and learning process.[Malaysia] Monash University.

Toraman, C., & Cakmak, M. (2020). The relationship between effective teacher characteristics and reasons for choosing teaching profession: Development of an effective teacher inventory. Assessment Tools in Education, 7(3), 420–435.

UNESCO (2015). Education for All Global Monitoring Report (GMR). Paris: UNESCO.

Van de Grift, W. (2007). Quality of teaching in four European countries: A review of the literature And Application of An Assessment Instrument. Educational Research, 49(2), 127-152.

Williams, R. E. (2010). Administratorand teacher perceptions of the qualities of effective teachers. Doctoral Dissertation, Faculty of the School Education, College of William and Mary in Virginia.

Windle, P. E. (2004). Delphi technique: Assessing component needs. Perianesth Nurs, 19(1), 46-47.

Young, M. (1990). Characteristics of high potential and risk teacher action in teacher education. Teacher Education, 11, 45-67.