Need Assessment of Educational Needs of Managers and Staff of Farhangian University

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran

Abstract

The aim of this study was identifying and prioritization the educational needs of managers and employees of Farhangian University by descriptive-survey research method. The statistical population included 35 managers and 261 employees of Farhangian University in Lorestan, Ilam, Hamedan, Kermanshah, Khuzestan and Chaharmahal Bakhtiari provinces who were selected by census sampling method. Data were collected by two researcher-made questionnaires with reliability of 0.98 and 0.92 coefficients and analyzed using SPSS21 software. According to the findings, in the manager group, technical-specialized, perceptual and human domains, with 28 items and in the employee group, general and technical-operational domains with 30 items of educational needs have priority. Considering the importance of the professional growth and development of human resources, it is essential to pay attention to the identified needs in the improvement and promotion plans of Farhangian University employees.

Keywords


امین­الرعایا، مهین، یارمحمدی، محمدحسین، و احسان‌پور، سهیلا (۱۳۸۴). نیازسنجی آموزشی مدیران ستادی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان. مدیریت سلامت، 8(20)، 30-61.
توانگر، امین­الله (۱۳۷۸). برآورد نیازهای آموزشی مدیران بیمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. پایان‌نامة کار شناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان.
جمشیدی، احمد، یارمحمدیان، محمدحسین، ارجمندی، فریبا، عسکری، هدایت‌اله، و رئیسی، احمد (۱۳۸۳). بررسی نیاز مدیران شبکه­های بهداشت و درمان استان اصفهان به آموزش اصول و مهارت­های مدیریت. مدیریت و اطلاعات و بهداشت و درمان، ۱(1)، 4-1.
خدایاری، مینا، حسینی­نسب، سیدداوود، و یاری، جهانگیر (۱۳۹۳). نیازسنجی آموزشی کارکنان خدمات آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال ۹۱-۹۰. آموزش و ارزشیابی، 7(25)، 13-28.
رونق، یوسف (۱۳۹۲). طرح طبقه­بندی و ارزشیابی مشاغل (عمومی و اختصاصی) دستگاه­های اجرایی مشمول قانون و مدیریت خدمات کشوری و مقررات آموزش کارمندان. تهران: فرمنش.
زارعی، جواد، ﻋﺰﻳﺰی، احمد، ساکیﭘﻮر، سارا، ﻣﺤﻤﺪی، علی، و ﻋﺒﺪﺧﺪا، محمدهیوا (۱۳۹۰). ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻴﺎزﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﺨﺶ ﻣﺪارک ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎی استان خوزستان در سال ۹۰. مدیریت سلامت، 15(48)، ۳۵-۲۴.
زندی، بهمن، موسوی­نژاد، روح­الله، احمدی­قراچه، علی­محمد، و جمالزاده، محمد (۱۳۹۲). ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﯿﺎز­ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﯿﺮاز در راﺳﺘﺎی اراﺋة اﻟﮕﻮی ﻣﻨﺎﺳﺐ آﻣﻮزﺷﯽ و ﺑﻬﺴﺎزی ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ.  فصلنامة ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﺮﺑﺖ ﺣﯿﺪرﯾﻪ، 1(2)، ۷0-۷6.
عیدی، اکبر، و نوه­ابراهیم، عبد­الرحیم (۱۳۹۰). گذر از شبه‌نیازسنجی به نیازسنجی آموزشی واقعی(مطالعة موردی). رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، 2(4)، ۹۶-۷۷.
فتحی ­و­اجارگاه، کوروش (۱۳۸۳). برنامه‌ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: سمت.
فضل­الهی، سیف­اله، و ملکی ­توانا، منصوره (۱۳۹۰). رویکردی جامع به روش­ها و تکنیک­های مهم نیازسنجی آموزشی.  روش‌شناسی علوم انسانی، 17(68)، 115-83.
کریمی، سعید، یعقوبی، مریم، جوادی، مرضیه، فتحعلی­زاده، سوگل، و ملایی، معصومه (۱۳۹۰).  نیازسنجی آموزش مداوم حرفه­ای دانش­آموختگان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(1)، ۷۴-۶۵.
گزارش نیازسنجی آموزشی، ویژة کارکنان غیر هیئت علمی دانشکدة علوم اقتصادی – شهریور ۱۳۸۹
ﻣﻄﻠﻖ، ﻣﺤﻤﺪاﺳﻤﺎﻋﻴﻞ، ﻧﺼﺮاﷲ­ﭘﻮرشیروانی، سیدداود، ملکی، محمدرضا، جعفری، ناهید، توفیقی، شهرام، و کبیر، محمدجواد (۱۳۹۰). ﻧﻴﺎزﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻣﺴئول ﺳﺘﺎد ﺣﻮزة ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ داﻧﺸﮕﺎه­ﻫﺎی علوم پزشکیﻛﺸﻮر. مجلة ایرانی آموزش در پزشکی، 11(5)، 516-525.
مظاهری، مریم، بهرامی، نصرت، توسلی، الهه، خلفه­نیلساز، مهناز، خسروپناه، علیرضا، و معظمی گودرزی، علی (1391). نیازسنجی آموزش کارکنان تحت پوشش دانشکدة علوم پزشکی دزفول در زمینة دوره­های آموزش ضمن خدمت.  تحقیقات نظام سلامت، ویژه­نامة آموزش بهداشت، صص ۲۰۱۸-۲۰۱۱.
مهدیه ­نجف­آبادی، مریم (۱۳۸۶). نیازسنجی آموزشی مدیران شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
ﻣﻴﺮزاﺑﻴﮕﻲ، علی (1387). ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ­رﻳﺰی درﺳﻲ و ﻃﺮح درس در آﻣﻮزش رﺳﻤﻲ و ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ. ﺗﻬﺮان: صنایع ﭼﺎپ.
Ajibade, S., & Ayinla, N. (2014). Investigating the effect of training on employees' commitment: an empirical study of a discount house in Nigeria. Megatrend Review, 11(3), 7-8.
Al-Mzary, M. M. M., Al-rifai, A. D. A., & Al-Momany, M. O. E (2015).Training and its impact on the performance of employees at jordanian universities from the perspective of employees: The case of Yarmouk University. Education and Practice, 6(32), 128-140.
International Labor Organization. (2004). Workers, training International Labor Organization, available from: URL: http://ilo.org
Porter , J., & Johnson, J. (2003). The management academy for public Health: a now paradigm for public Health management development. public Health Manag Paract; 8(2), 8-66.
Smith, E. S. (2010). The relationship between learning style and cognitive style. Personality and Individual Dofferences, 77(1), 434-445.
Sung, S., & Choi, J. (2014). Do organizations spend wisely on employees? Effects of training and development investments on learning and innovation in organizations. Organizational Behavior, 35(3), 393-412.
Voegtlin, C., Boehm, S., & Bruch, H. (2015). How to Empower Employees: Using Training to Enhance Work Units’ Collective Empowerment. International Journal of Manpower, 36(3), 354-373.