Modelling for Transferring Learning in In-service Training of Educators

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Kerman, Iran

2 استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران

4 M.Sc. of General Psychology, Department of Psychology and Educational Sciences, Payamnoor University, Kerman Branch, Kerman, Iran

5 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

The present study aimed to design a model for transferring learning in in-service training of educators. This research was applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection and in terms of approach among mixed research methods of exploratory type. The research method was correlation and the statistical population of all education teachers in districts one and two of Kerman was 5000 people. The data collection instrument was a researcher-made questionnaire whose content validity was obtained and confirmed by Waltz and Basel (1981) content validity index for all items above 0.79. According to the sample size criteria in confirmatory factor analysis and structural model such as model complexity and number of parameters, the researcher distributed 400 questionnaires to teachers in districts one and two of Kerman and 384 questionnaires were analyzed. In order to validate the model extracted from the data, confirmatory factor analysis with partial least squares (PLS) approach was used. The results of the structural part of the model showed that the path coefficients of the latent exogenous variables of educational, individual and organizational factors affecting the transfer of learning to the latent variable of learning transfer are 0.134, 0.234 and 0.594, respectively. Which have the largest share in the transfer of learning of organizational factors. Thus, it seems that the more attention is paid to variables such as organizational climate, organizational support, application opportunity, organizational culture, organizational commitment, the better the transfer of learning. Indicated a strong fit of the proposed research model.

Keywords


اسماعیلی، آمنه، طاهری، مرتضی، و یونسی، جلیل (1393). تسهیل انتقال یادگیری از مسیر حرفه‌ای‌گرایی: حمایت همکاران و مدیر. آموزش و توسعة منابع انسانی، 1(1)، 45-31.
امینی‌مقدم، زینب (1398). بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت بر انتقال یادگیری (مطالعة موردی: معلمان ناحیة4 مشهد). دستاوردهای نوین در علوم انسانی، 2(17)، 60-49.
بخشنده، حسین، احمدی، حمیدرضا، بهنام، محسن، و حمیدی، مهرزاد (1392). ارزیابی اثربخشی دوره‌های داوری و مربیگری از دیدگاه دانشجویان بر اساس مدل کرک پاتریک. مدیریت ورزشی، 5(44)، 178-161.
خاکره، فتانه، ملکیان، فرامرز، سعیدی‌پور، بهمن، و کاویانی، الهام (1397). طراحی الگوی عوامل سازمانی مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار بر اساس نظریة داده‌بنیاد. تدریس‌پژوهی، 6(4)، 85-66.
رضاپور میرصالح، یاسر (1397). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخة فارسی پرسشنامة جهت‌گیری هدف شغلی در معلمان ایرانی. آموزش و ارزشیابی، 11(44)، 54-35.
سجادی، سیدمحمدتقی، کیان، مرجان، و صفایی موحد، سعید (1393). آسیب‌شناسی پدیدة انتقال آموزش در آموزش‌های ضمن خدمت سازمان آموزش ‌و پرورش (مطالعة موردی: استان خراسان رضوی). آموزش و توسعة منابع انسانی، 1(2)، 24-1.
 سرگزی، سیروس، ناستی‌زایی، ناصر، و پورقاز، عبدالوهاب (1394). رابطة شایستگی‌های محوری با عملکرد مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 8(30)، 52-33.
لطفی، حمیده، و آهنچیان، کرمی (1395). کاربست آموزش در دانشگاه فردوسی مشهد: شناسایی عوامل مربوط به ویژگی‌های فراگیر و فرایند آموزش. آموزش و ارزشیابی، 9(35)‎، 63-37.
محسنین، شهریار، و اسفیدانی، محمدرحیم (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم‌افزار (SmartPLS آموزشی و کاربردی). تهران: نشر کتاب مهربان.
محمدی، محمدجواد، محبی، سیامک، دهقانی، فاطمه، و قاسم‌زاده، محمدجواد (1397). همبستگی خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب یادگیری در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم سال 1395. مجلة دانشگاه علوم پزشکی قم، 12(12)،98-89.
یوزباشی، علیرضا، ابیلی، خدایار، خرازی، سیدکمال، و سبحانی‌نژاد، مهدی (1395). عوامل زمینه‌ساز انتقال یادگیری به محیط کار (مطالعة موردی: شرکت ملی گاز ایران). آموزش و توسعة منابع انسانی، 3(9)، 45-21.
Burke, L. A., & Hutchins, H. M. (2007). Training transfer: An integrative literature review. Human Resource Development Review, 6(3), 263-296.
Cheng, E. W. L., & Ho, D. C. K. (2018). A review of transfer of training studies in the past decade. Personnel Review, 30(1), 102-118.
Caffarella, R. S. (2002). Planning programs for adults: A comprehensive guide (2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
Hair, Jo., Matthews, L., & Matthews, R. (2018). Pls-Sem: the holy grail for advanced analysis. Marketing Management Journal, 28(1), 1-13.
Kim, E. J., & Park, S. (2020). Transformational leadership, knowledge sharing, organizational climate and learning: an empirical study. Leadership & Organization Development, 41(6), 761-775.
Klasen, S. (1997), Growth and well-being: introducing distribution-weighted growth rates to revaluate US post-war economic performance, Rev Income Wealth 40 (3).
Tenenhaus, M., Vinzi, V. E., Chatelin, Y. M., & Lauro, C. (2005). PLS path modeling. Computational Statistics & Data Analysis, 48(1), 159-205.
Waltz, C. F., Bausell, R.B. (1981). Nursing research: Design, statistics, and computer analysis. Philadelphia: W.B.Saunders Co; 45.
Wick, C., Pollock, R., & Jefferson, A. (2010). The six disciplines of breakthrough learning: How to turn training and development into business results. San Francisco, CA: Pfeiffer.