A Study of the Mathematics Textbooks of the First Cycle of the Elementary School from the Perspective of the Components of Mathematical Literacy through Real-world Problems

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Mathematics, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Ph.D. Student in Mathematics Education, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of the study, which was conducted by content analysis method, is to evaluate problems of mathematics textbooks in the first cycle from the perspective of the components of mathematical literacy with the help of real-world problems. The ability to connect between the real world and the mathematical world or mathematical literacy is enhanced by contextual problems. The statistical population of math textbooks is the first, second and third grades of elementary school and the sample size is equal to the population. The research tool is content analysis checklists whose face and content validity has been approved by experienced experts and its reliability has been confirmed by Holst formula. The results showed that in general, 26.71% of the problems raised in these three textbooks are context-oriented and their number increases with increasing educational level. Standard application problems with 24.71% have been the most contextual problems raised in these textbooks, and yet in terms of the level of connection with the real world they are more similar to problems with separable contexts and no modeling problems in these books have not been raised. Finally, the contextual problems of these textbooks are far from the standard set in international mathematical literacy studies.

Keywords


ابراهیمی ­علویجه، محمد (1396). بررسی انطباق مسائل کتاب ریاضی پایة نهم با مسائل آزمون سواد ریاضی مطالعة پیزا. پایان­نامة کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
افخمی، ربابه (1390). بررسی سواد ریاضی دانش­آموزان مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان با توجه به اثربخشی سبک­های شناختی و جنسیت بر آن. پایان­نامة کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد.
باتل، گی. (1389). روش تدریس ریاضی در دورة ابتدایی. ترجمة شهرناز بخشعلی­زاده، تهران: انتشارات سمت.
خانی، نفیسه، و رفیع­پور، ابوالفضل (1394). تحلیل محتوای کتاب­های ریاضی جدیدالتالیف دورة ابتدایی بر اساس رویکرد مدل­سازی. مجموعه مقالات هفتمین همایش ملی آموزش، تهران، ایران.
رفیع‌پور­، ابوالفضل (1389). طراحی چارچوبی برای ایجاد تعادل در برنامة درسی ریاضی متوسطه در ایران. پایان‌نامة دکتری آموزش ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی.
رفیع­پور، ابوالفضل (1393). مدل­سازی و کاربردها: گزارش یک پژوهش. نظریه و عمل در برنامة درسی، 2(3)، 116- 93.
رفیع­پور، ابوالفضل، و مولایی، ریحانه (1399). تحلیل محتوای کتاب­های ریاضی دورة اول و دوم متوسطه بر اساس رویکرد مدل‌سازی. پژوهش در آموزش ریاضی، 1(1)، 44-29.
زرقانی، اعظم، امین­خندقی، مقصود، شعبانی­ورکی، بختیار، و موسی­پور، نعمت­اله (1395). برنامة درسی ریاضی جدید: معلمان چه می­کنند؟. نظریه و عمل در برنامة درسی، 4(8)، 84-51.
شایان، مریم (1396). ارزیابی عملکرد دانش­آموزان پایة نهم در آزمون سواد ریاضی. پایان­نامة کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
ضرغام­پور، محبوبه، پورجلال، فریبا، حسنی، مینا، کرمی، سحر، روشنی، رؤیا، و اکبری، زهرا (1393). کتاب معلم (راهتمای تدریس) ریاضی پایة اول. چاپ دوم، تهران: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور.
معطی، رضا، و غلام­آزاد، سهیلا (1393). اعداد اعشاری و ریاضی مدرسه­ای در ایران. رشد آموزش ریاضی، 115، 11-4.
ملکی، فاطمه (1395). تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایة هشتم. پایان‌نامة کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
ملیجی، مرتضی، علی‌عسگری، مجید، آقایی، نجف، و جوادی‌پور، محمد (1399). تحلیل محتوای کتاب‌های دورۀ پیش دبستانی از نظر میزان توجه به فعالیت بدنی. تعلیم و تربیت، ۳۶(۲)، ۴۴-۲۵.
منصوری، آرزو (1395). تاثیر آموزش زمینه‌محور بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان در درس ریاضی پایة اول ابتدایی شهرستان محمود آباد. پایان­نامة کارشناسی ارشد رشتة برنامه­ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
یافتیان، نرگس، و احمدی، ساناز (1399). تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایة دهم بر‌اساس میزان استفاده از مسائل زمینه‌مدار با تأکید بر مدل‌سازی. تعلیم و تربیت، ۳۶(۳)، ۱۶۴-۱۳۹.
Altay, M. K., Erhan, G. K., & Elif, B. A. T. I. (2020). Contexts used for real life connections in mathematics textbook for 6th graders. Ilkogretim Online, 19(1), 310-323. ‏
Blum, W. (2015). Quality teaching of mathematical modelling: What do we know, what can we do? In The proceedings of the 12th international congress on mathematical education (pp. 73-96). Springer, Cham.
De Lange, J. (1995). Assessment: No change without problems. In T.A. Romberg (Ed.), Reform in School Mathematics (PP. 87-113). Albany, NY: SUNY Press.
De Lange, J. (2003). Mathematics for Literacy. Quantitative Literacy: Why Numeracy Matters for Schools and Collage. The National Council on Education and the Disciplines. Princeton.
Ekawati, R., Susanti, S., & Chen, J. C. (2020). Primary students’ mathematical literacy: A case study. Infinity Journal, 9(1), 49-58.
Fornero, E., & Prete, A. L. (2019). Voting in the aftermath of a pension reform: the role of financial literacy. Pension Economics & Finance, 18(1), 1-30.
Freudenthal, H. (1973). Mathematics as an educational task. Dordrecht, The Netherlands: Reidel.
Galbraith, P. L., & Stillman, G. (2001). Assumptions and context: Pursuing their role in modelling activity. Modeling and mathematics education, ICTMA9, 300-310.
Galbraith, P., & Fisher, D. (2021). Technology and mathematical modelling: addressing challenges, opening doors. Quadrate, 30(1), 198-218.
Kaiser, G., & Maab, K. (2007). Modeling in Lower Secondary Mathematics Classroom- Problems and Opportunities. In W. Blum, P. Galbraith, H. W. Henn and M. Niss (Eds.), Modeling and applications in mathematics education, 14th ICMI study (pp.99-108). New York: Springer.
 Kilpatrick, J., Swafford, J., & Findell, B. (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. National Academy Press.
Newmann, F., Secada, W., & Wehlage, G. (1995) A guide to authentic instruction and assessment: vision, standards and scoring. Madison,Wisconsin, Wisconsin Center for Education Research.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2017). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematics and Financial Literacy. OECD.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematics and Financial Literacy. OECD.
Reinke, L. T. (2019). Toward an analytical framework for contextual problem-based mathematics instruction. Mathematical Thinking and Learning, 21(4), 265-284.
Rohendi, D., & Dulpaja, J. (2013). Connected Mathematics Project (CMP) model based on presentation media to the mathematical connection ability of junior high school student. Education and Practice, 4(4), 17-22.
Stacey, K. (2015). The international assessment of mathematical literacy: PISA 2012 framework and items. In Selected regular lectures from the 12th International Congress on Mathematical Education (pp.771-790). Springer International Publishing.
Vincent, J., & Stacey, K. (2008). Do mathematics textbooks cultivate shallow teaching? Applying the TIMSS video study criteria to Australian eighth-grade mathematics textbooks. Mathematics Education Research Journal, 20(1), 82-107.
Wernet, J. L. (2015). What's the story with story problems? Exploring the relationship between contextual mathematics tasks, student engagement, and motivation to learn mathematics in middle school. Michigan State University.‏