A Survey of Primary School Teachers and Students of the Sixth Grade Satisfaction from the Student Social Network (Shad) during the Coronavirus Pandemic

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Educational Management, Shiraz University, Shiraz, Iran

2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Birjand University, Birjand, Iran

Abstract

The purpose of this study is to investigate the level of satisfaction of teachers and students with each of the components of the virtual classroom. This study was a descriptive cross-sectional study. The statistical population of this study was all sixth-grade students and teachers at Birjand in the academic year of 2019-2020. From which of them, 53 teachers and 130 students by convenience sampling method were selected. The researcher-made questionnaire of satisfaction with the virtual class, which has 10 components, was distributed among the subjects. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts and related professors and the reliability was obtained using Cronbach's alpha coefficient of 0.74. The data were analyzed in SPSS program using multivariate analysis of variance (MANOVA) and one-sample t-test. The results show that the mean of all components of the virtual class compared to the theoretical value t (3) are at a level below 0.01 significant level and below average. According to the results, it can be concluded that the transfer from the traditional system to the online education in the school was not very satisfactory, and teachers and students are not satisfied with the virtual class in the current way, and if the current situation continues, more research should be done on the efficiency of this system.

Keywords


اناری‌نژاد، عباس، ساکتی، پرویز، و صفوی، سیدعلی‌اکبر (1389). طراحی چارچوب مفهومی ارزشیابی برنامه‌های یادگیری الکترونیکی در مؤسسات آموزش عالی. فناوری آموزش، 4(2)، 103-93.
بختیاری، راحله (1392). سنجش موفقیت آموزش مجازی در مراکز دولتی غیر انتفاعی در ایران. پایان‌نامة کارشناسی ارشد مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
بیرانوند، علی، و صیف، محمدحسن (1389). تأثیر فنّاوری اطلاعات بر نظام آموزشی مدارس. پژوهشنامة پردازش و مدیریت اطلاعات، ۲۶(۱)، ۱9۳-۱8۳.
حاجی، جمال، محمدی مهر، مژگان، و محمدی آذر، حدیقه (1400). بازنمایی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامة شاد در دورة پاندمی کرونا: یک مطالعة پدیدارشناسی. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 11(3)، 174-153.
حدادنیا، نوروز، و اناری‌نژاد، عباس (1392). مقایسة پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در نظام آموزش از دور (مجازی) و نظام سنتی در مدارس دورة راهنمایی شیراز. بین‌رشته‌ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی، 3(4)، 43-38.‎
حسین‌زاده شهری، معصومه، و زنگنه‌نژاد، نرجس (1392). بررسی میزان اثربخشی سیستم‌های آموزش الکترونیک. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 5(1)، 196-173.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) (1399). شادی آموزش مجازی برای دانش‌آموزان در گرو رفع اشکالات شاد. www.irna.ir.
زمانی، بی‌بی عشرت، پرهیزی، رقیه، کاویانی، حسن (1394). شناسایی چالش‌های ارز‌شیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان در دوره‌های الکترونیکی. فناوری آموزش، 9(2)، 112-105.
سلیمی، سمانه، و فردین، محمدعلی (1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصت‌ها و چالش‌ها. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(2)، 60-49.
شاه‌بیگی، فرزانه، و نظری، سمانه (1390). آموزش مجازی: مزایا و محدودیت‌ها. مجلة مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی یزد، ۶(۱)، 54-47.
شاهوردی، مریم، رستمی‌نیا، محمداسمعیل، شاهوردی، جمیله، و موسوی قهفرخی، سیدرضا (1395). ارزیابی میزان رضایت دانشجویان کارشناسی ارشد از خدمات آموزش الکترونیکی دانشگاه پیام نور تهران غرب و ارائة راهکار ارتقای کیفیت آن. دومین کنفرانس بین‌المللی پارادایم‌های نوین مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، تهران، ایران.
شریف خلیفه سلطانی، سیدمصطفی، کریمی علویجه، مهدی، و مظاهری، مهدی (1390). بررسی چالش‌های کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(3)، 42-23.
شعبانی‌نیا، فریدون، و مختاری، وحید (1387). تحلیل و طراحی سیستم‌های آموزش الکترونیکی (مجازی). تهران: خانیران.
طباطبایی، شفیعه (1395). بررسی عوامل مؤثر در کیفیت خدمات آموزشی بر رضایت دانشجویان در آموزش مجازی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران.
فاتحی، محمدمهدی، و سلحشور، محمد (1395). بررسی قابلیت استفاده از آموزش مجازی در مدارس ابتدایی. کنفرانس جهانی روان‌شناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزارة سوم، شیراز، ایران.
فرج‌اللهی، مهران، و بدیعی، الهه (1392). بررسی مقایسه‌ای تأثیر آموزش با رویکردهای یادگیری ترکیبی مرسوم و یادگیری ترکیبی مبتنی بر هوش‌های زبانی و منطقی- ریاضی گاردنر بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان هنرستانی. مقایسة تأثیر راهبردهای مبتنی بر نظریة هوش‌های چندگانه در آموزش ترکیبی، 4(4)، 49-42.
قربانخانی، مهدی، و صالحی، کیوان (1395). بازنمایی چالش‎های آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران: مطالعه‌ای با روش پدیدارشناسی. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(2)، 148-123.
کیا، علی‌اصغر (1388). نگاهی به آموزش مجازی (الکترونیک). کتاب ماه علوم اجتماعی دورة جدید، 24، 89-82.
کیان، مریم (1393). چالش‌های آموزش مجازی: روایت آنچه در دانشگاه مجازی آموخته نمی‌شود. مجلة دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 5(3)، 22-11.
محمدی، مهدی، کشاورزی، فهیمه، ناصری جهرمی رضا، ناصری جهرمی، راحیل، حسامپور، زهرا، میرغفاری، فاطمه، و همکاران (1399). واکاوی تجارب والدین دانش‌آموزان دورة اول ابتدایی از چالش‌های آموزش مجازی با شبکه‌های اجتماعی در زمان شیوع ویروس کرونا. پژوهش‌های تربیتی، ۷(۴۰)، 101-74.
مرکز اطلاع‌رسانی آموزش (1399). راهنمای استفاده از شبکة اجتماعی دانش‌آموزی (شاد). به آدرس  www.medu.ir.
موسوی، سیده‌مریم، و جعفری، فائزه (1399). آموزش مجازی در دوران کرونا، فرصت‌ها و چالش‌ها. اولین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، میناب، ایران.
میرانی سرگزی، نرگس، حیدری آبروان، محمدجواد، عسکری، مهتاب، و خوش‌خواهش، رؤیا (1399). کرونا و چالش‌های آموزش مجازی در ایران. دومین کنفرانس روان‌شناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره، پادوا، ایتالیا.
ولی‌تبار کیاتی، سمیرا (1395). نیازسنجی ارائة آموزش مجازی در دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل. پایان‌نامة کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Abdulamir, A. S., & Hafidh, R. R. (2020). The possible immunological pathways for the variable immunopathogenesis of COVID19 infections among healthy adults, elderly and children. Electronic Journal of General Medicine, 17(4).
Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to online education in schools during a SARS-CoV-2 coronavirus (COVID-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4).
Chavez, H. D. (2022). Challenges encountered by the students in online learning platforms amidst pandemic. International Journal of English Literature and Social Sciences, 7(2), 275-277.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nded). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Erarslan, A. (2020).  online  learning experiences of university students in  ELT  and  the  effects  of  online learning on their learning practices. Language and Technology, 2, 44–58.
Gillett-Swan, J.  (2017).  The challenges of  online learning: supporting and engaging the isolated learner. Learning Design, 10(1), 20.
Gunawan, S., & Fathoroni, Y. (2020).  Variations  of  models  and learning platform for prosepective teachers   during   the   Covid -19 pandemic period. Indonesian Journal    of    Teacher    Education, 1(2), 61–70.
Haughey, M., & Muirhead, W. (2004). Managing virtual schools: The Canadian experience. In Development and management of virtual schools: Issues and trends (pp. 50-68). IGI Global.
Horton, W. (2011). E-learning by design. John Wiley & Sons.
Khan, B. H. (Ed.). (2005). Managing e-learning: Design, delivery, implementation, and evaluation. IGI Global.
Kim, K. J., Liu, S., & Bonk, C. J. (2005). Online MBA students' perceptions of online learning: Benefits, challenges, and suggestions. The Internet and Higher Education, 8(4), 335-344.
Kristina, F., Syahrial, S., & Yunita, W. (2021). Platforms, problems and solutions of online English language teaching at vocational high school. Journal BASIS, 2, 299-310.
Lau, E., Yen, Y., & Mohamad, M. (2020). Utilizing e-learning to assist  primary school  esl pupils in learning to spell during COVID-19    pandemic:    A Literature     Review. Creative Education,  11(8),  1223–1230.
Noah, O., & Gbemisola, O. (2020). Impact of google classroom as an online  learning  delivery  during COVID-19 Pandemic: The case of secondary   school   in   Nigeria. Education Society and Behavioural Science, 33(9), 53–61.
Ozuorcun, N. C., & Tabak, F. (2012). Is m-learning versus e-learning or are they supporting each other?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 299-305.
Pawlowski, T. (2006). Information technology and education. Leeds: Kork.
Quinones, M. T. (2020). Deped clarifies blended, distance learning modalities for SY 2020- 2021. Philippine Information Agency.
Rhema, A., & Miliszewska, I. (2010). Towards e-learning in higher education in Libya. Issues in Informing Science and Information Technology, 7(1), 423-437.
Selim, H. M. (2007). Critical success factors for e-learning acceptance: Confirmatory factor models. Computers & Education, 49(2), 396-413.
Stricker, D., Weibel, D., & Wissmath, B. (2011). Efficient learning using a virtual learning environment in a university class. Computers & Education, 56(2), 495-504.
Sun, P. C., Tsai, R. J., Finger, G., Chen, Y. Y., & Yeh, D. (2008). What drives a successful e-Learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & Education, 50(4), 1183-1202.
Walker, P. G., Whittaker, C., Watson, O. J., Baguelin, M., Winskill, P., Hamlet, A.,... & Ghani, A. C. (2020). The impact of COVID-19 and strategies for mitigation and suppression in low-and middle-income countries. Science, 369(6502), 413-422.