آزاد ارمکى، تقى. (1376)، نظریههاى جامعهشناسى. تهران: سروش.
چناری، مهین. (1386). مقایسه هوسرل، هایدگر و گادامر با محک روششناسی. نشریهی پژوهشهای فلسفی-کلامی، دورهی 9، شماره 2 (34)، صص 138-113.
حاجیآبادی، محمدحسین. (1382). رویکرد جامعهشناختی به اقتصاد در چارچوب نظریهی عمومی کنش، نشریهی اندیشه صادق. تابستان و پاییز 1382، شمارهی 11و 12 صص107-94.
الحسینی، سید حسن (1380)، بالندگی سازمانی. تهران: انتشارات بهاریه.
الیس، سوزان و والن، سوزان. (1387). آشنایی با یادگیری از طریق همیاری. ترجمهی طاهره رستگار و مجید ملکان. تهران: نشر نی.
روشه، گی. (1370). کنش اجتماعی. ترجمهی هما زنجانیزاده، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
روشه، گی. (1376). جامعهشناسی پارسونز. ترجمهی عبدالحسین نیک گهر. تهران: نشر تبیان.
ریتزر، جورج. (1374). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمهی محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
زارعی، حیدرعلی؛ میرهاشمی، مالک. (1391). ارتباط سبکهای تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجلهی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دورهی 10، شمارهی 3، صص 389-395.
زرشقایی، مسعود؛ نوری، ابوالقاسم؛ عریضی، حمیدرضا. (1389). کفایت شاخصهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس همدلی هیجانی متعادل. مجلهی روشها و مدلهای روانشناختی، جلد 1، شماره 1، صص 39-50.
شارون، جوئل. (1387). ده پرسش از دیدگاه جامعهشناسی. ترجمهی منوچهر صبوری. تهران: نشر نی.
شاملو، سعید. (1385). بهداشت روانی. تهران: انتشارات رشد.
شجاع نوری، فروغالصباح؛ شکری، فرزانه. (1392). شناسایی و طبقهبندی مشکلات و آسیبهای زندگی دانشجویان دختر غیر بومی: (مطالعهی کیفی). فصلنامهی مهندسی فرهنگی، سال هشتم، شمارهی 77، صص 168-145.
شفق، غلامرضا. (1389). نقد و بررسی پیشفرضها و زمینههای اجتماعی نظریه کنش اجتماعی تالکوت پارسونز. نشریهی معرفت فرهنگی اجتماعی، سال 2، شماره 1، صص 153-184.
شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). اساسنامهی دانشگاه فرهنگیان.
شورای عالی آموزش و پرورش. (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. نسخهی مشهد مقدس.
صادقی، مسعود؛ احمدی، سید احمد؛ بهرامی، فاطمه؛ اعتمادی، عذرا؛ پور سید، سید رضا. (1392). بررسی تأثیر آموزش به شیوهی تحلیل رفتار متقابل بر سبکهای عشقورزی زوجین. نشریهی پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، دوره 3، شماره 2 (پیاپی 5)، صص 84-71.
ضرابیان، فرناز؛ منعام، محمدرضا. (1389). بررسی میزان و عوامل تأثیرگذار بر حس مکان. مجله شهرداریها. سال نهم، شماره 89، صص 28-23.
عارفی، مختار؛ محسنزاده، فرشاد. (1390). ارتباط بین جهتگیری مذهبی، سلامت روان و جنسیت. مجله تحقیقات زنان (مجله مطالعات زنان)، دوره 5، شماره 3، صص 141-126.
فلاحت، محمدصادق. (1385). مفهوم حس مکان و عوامل شکلدهندهی آن. مجله هنرهای زیبا، شماره 2، صص 45-55.
کدیور، پروین. (1390). روانشناسی تربیتی. تهران: سمت.
کرایب، یان. (1382). نظریه اجتماعی کلاسیک. ترجمه شهناز مسمی پرست. تهران: انتشارات آگه.
کوشای، والسا. (2005). اقدامپژوهی، پژوهشی جهت بهبود عملکرد. ترجمه مهدی نامداری پژمان. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
کلدی، علیرضا؛ فلاح مینباشی، فاطمه. (1388) بررسی کارکردهای اجتماعی و فرهنگی دانشگاهها از نظر دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات). پژوهشنامه علوم اجتماعی، دوره 3، شماره 1، صص 88-71.
لطافتی، رویا؛ زرینی، عاطفه. (1394). همدلی، الگوی رفتاری مؤثر در رابطهی متقابل مدرس و زبانآموز. نشریه جستارهای زبانی، دوره 6، شماره 1 (22)، صص 252-229.
مثنوی، عطاءالله؛ سام آرام، عزتالله؛ حسینی، سید احمد؛ آقابخشی، حبیبالله؛ فروغان، مهشید؛ صدرالسادات، سید جلالالدین؛ رهگذر، مهدی. (1384). نگرش دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد رفتارهای انحرافی در خوابگاهها. نشریه توانبخشی، دوره 6، شماره4 (مسلسل 23)، صص 25-20.
محمودیراد، مریم؛ آراسته، حمیدرضا. (1383). خوابگاههای دانشجویی بهمثابهی جوامعی برای یادگیری. طب و تزکیه، شماره 53، صص 45-53.
نوری، ربابه. (1390). زندگی دانشجویی. تهران: انتشارات مرکز مشاوره دانشگاه تهران
یعقوبی، حمید. (1389). سازگاری با زندگی دانشجویی. تهران: انتشارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
Conner, K. M., Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Journal of Depression and Anxiety. 18: 76-82.
Gallagher, M., Nelson, R. J., Weiner, I. B. (2003). Biological Psychology. New York: John Wiley & Sons.
Garmezy, N., Masten, A. A. (2006). Particular resiliency to threatening environments. Journal of Experimental Social Psychology.42: 323-336.
Kaushal, Ritu and T.Kwantes, Catherine. (2006). The role of culture and personality in choice of conflict management strategy. Internatinal Journal Relations, 30. Pp. 579-603.
Kjeldal, Sue-Ellen. (2003). Self–Monitoring and Consumer Behavior. The Qualitative Report, Volume 8 Number 3, 353-376.
Luthar, S. S., Cicchetti, D., Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development. 71: 543-562.
Pike, G. R., Schroeder, C. C., and Berry, T. R. (1997). Enhancing the educational impact of residence halls: The relationship between residential learning communities and first year college experiences and persistence. Journal of College Student Development 38: 609–621.
Terenzini, P., Springer, L., Yaeger, P., Pascarella, E., & Nora, A. (1996). First-generation college students: Characteristics, experiences, and cognitive development. Research in Higher Education, 37, 1–22.
Uslu M, Girgin C. (2010). The effects of residential conditions on the problem solving Skills of university students. Innovation and Creativity in Education, Volume 2, Issue 2: 3031–3035.
Waller, M. A. (2001). Resilience in ecosystemic context: Evolution of the child. American Journal of Orthopsychiatry. 71: 290- 297.
Yukl, G. A. (2002). Leadership in organizations. Saddle River, NJ: Prentice Hall. Behavior, 17, 445-467.
Zheng, J. L., Saunders, K. P., Shelley, M. C., & Whalen, D. F. (2002). Predictors of Academic Success for Freshman Residence Hall Students. Journal of College Student Development, 267-283.