Phenomenological understanding of social action in the college dorm life of Farhangian University female students

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

This study aims to explore the lived experiences of female Farhangian University students living in the dormitories regarding their understanding of social action in college dorm life. This is a qualitative phenomenological research. The study was conducted on February and March 2015. Using purposeful sampling method, 16  female students living in the dorms were selected. Data were collected using in-depth interviews and were analyzed using open, axial and selective coding. The findings revealed 5 main theme and some sub-themes. The main extracted themes include: attachment to the dormitory, empathic understanding, satisfactory discipline, self-control, modeling and learning from experience. The study revealed that students’ understanding of college dorm life experiences is not the same as others’ (including university authorities’) understanding. Students believe that adaptability, accountability, behavioral and emotional control, resilience and mutual understanding are among the positive social actions that they learn in dormitory. They organize learning communities that help them learn many of the fundamental concepts of life.

Keywords


آزاد ارمکى، تقى. (1376)، نظریه‏هاى جامعه‏شناسى. تهران: سروش.
چناری، مهین. (1386). مقایسه هوسرل، هایدگر و گادامر با محک روش­شناسی. نشریه­ی پژوهش­های فلسفی-کلامی، دوره­ی  9، شماره 2 (34)، صص 138-113.
حاجی­آبادی، محمدحسین. (1382). رویکرد جامعه­شناختی به اقتصاد در چارچوب نظریه­ی عمومی کنش، نشریه­ی اندیشه صادق. تابستان و پاییز 1382، شماره­ی 11و 12 صص107-94.
الحسینی، سید حسن (1380)، بالندگی سازمانی. تهران: انتشارات بهاریه.
الیس، سوزان و والن، سوزان. (1387). آشنایی با یادگیری از طریق همیاری. ترجمه­ی طاهره رستگار و مجید ملکان. تهران: نشر نی.
روشه، گی. (1370). کنش اجتماعی. ترجمه­ی هما زنجانی­زاده، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
روشه، گی. (1376). جامعه­شناسی پارسونز. ترجمه­ی­ عبدالحسین نیک گهر. تهران: نشر تبیان.
ریتزر، جورج. (1374). نظریه­های جامعه­شناسی در دوران معاصر. ترجمه­ی محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
زارعی، حیدر­علی؛ میرهاشمی، مالک. (1391). ارتباط سبک‌های تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله­ی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دوره­ی 10، شماره­ی 3، صص 389-395.
زرشقایی، مسعود؛ نوری، ابوالقاسم؛ عریضی، حمیدرضا. (1389). کفایت شاخص­های روان­سنجی نسخه­ فارسی مقیاس همدلی هیجانی متعادل. مجله­ی روش­ها و مدل­های روان­شناختی، جلد 1، شماره 1، صص 39-50.
شارون، جوئل. (1387). ده پرسش از دیدگاه جامعه­شناسی. ترجمه­ی منوچهر صبوری. تهران: نشر نی.
شاملو، سعید. (1385). بهداشت روانی. تهران: انتشارات رشد.
شجاع نوری، فروغ­الصباح؛ شکری، فرزانه. (1392). شناسایی و طبقه­بندی مشکلات و آسیب­های زندگی دانشجویان دختر غیر بومی: (مطالعه­ی کیفی). فصلنامه­ی مهندسی فرهنگی، سال هشتم، شماره­ی 77، صص 168-145.
شفق، غلامرضا. (1389). نقد و بررسی پیش­فرض­ها و زمینه­های اجتماعی نظریه­ کنش اجتماعی تالکوت پارسونز. نشریه­ی معرفت فرهنگی اجتماعی، سال 2، شماره­ 1، صص 153-184.
شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). اساسنامه­ی­ دانشگاه فرهنگیان.
شورای عالی آموزش و پرورش. (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. نسخه­ی مشهد مقدس.
صادقی، مسعود؛ احمدی، سید احمد؛ بهرامی، فاطمه؛ اعتمادی، عذرا؛ پور سید، سید رضا. (1392). بررسی تأثیر آموزش به شیوه­ی تحلیل رفتار متقابل بر سبک­های عشق­ورزی زوجین. نشریه­ی پژوهش­های علوم شناختی و رفتاری، دوره­ 3، شماره­ 2 (پیاپی 5)، صص 84-71.
ضرابیان، فرناز؛ منعام، محمدرضا. (1389). بررسی میزان و عوامل تأثیرگذار بر حس مکان. مجله شهرداری­ها. سال نهم، شماره 89، صص 28-23.
عارفی، مختار؛ محسن­زاده، فرشاد. (1390). ارتباط بین جهت­گیری مذهبی، سلامت روان و جنسیت. مجله تحقیقات زنان (مجله مطالعات زنان)، دوره 5، شماره 3، صص 141-126.
فلاحت، محمدصادق. (1385). مفهوم حس مکان و عوامل شکل­دهنده­ی آن. مجله هنرهای زیبا، شماره 2، صص 45-55.
کدیور، پروین. (1390). روان­شناسی تربیتی. تهران: سمت.
کرایب، یان. (1382). نظریه اجتماعی کلاسیک. ترجمه شهناز مسمی پرست. تهران: انتشارات آگه.
کوشای، والسا. (2005). اقدام­پژوهی، پژوهشی جهت بهبود عملکرد. ترجمه مهدی نامداری پژمان. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
کلدی، علیرضا؛ فلاح مین­باشی، فاطمه. (1388) بررسی کارکردهای اجتماعی و فرهنگی دانشگاه­ها از نظر دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات). پژوهش­نامه علوم اجتماعی، دوره 3، شماره 1، صص 88-71.
لطافتی، رویا؛ زرینی، عاطفه. (1394). همدلی، الگوی رفتاری مؤثر در رابطه­ی متقابل مدرس و زبان­آموز. نشریه­ جستارهای زبانی، دوره 6، شماره 1 (22)، صص 252-229.
مثنوی، عطاءالله؛ سام آرام، عزت­الله؛ حسینی، سید احمد؛ آقابخشی، حبیب­الله؛ فروغان، مهشید؛ صدرالسادات، سید جلال‏الدین؛ رهگذر، مهدی. (1384). نگرش دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد رفتارهای انحرافی در خوابگاه­ها. نشریه توانبخشی، دوره 6، شماره4 (مسلسل 23)، صص 25-20.
محمودی­راد، مریم؛ آراسته، حمیدرضا. (1383). خوابگاه­های دانشجویی به­مثابه­ی جوامعی برای یادگیری. طب و تزکیه، شماره 53، صص 45-53.
نوری، ربابه. (1390). زندگی دانشجویی. تهران: انتشارات مرکز مشاوره دانشگاه تهران
یعقوبی، حمید. (1389). سازگاری با زندگی دانشجویی. تهران: انتشارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
Conner, K. M., Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Journal of Depression and Anxiety. 18: 76-82.
Gallagher, M., Nelson, R. J., Weiner, I. B. (2003). Biological Psychology. New York: John Wiley & Sons.
Garmezy, N., Masten, A. A. (2006). Particular resiliency to threatening environments. Journal of Experimental Social Psychology.42: 323-336.
Kaushal, Ritu and T.Kwantes, Catherine. (2006). The role of culture and personality in choice of conflict management strategy. Internatinal Journal Relations, 30. Pp. 579-603.
Kjeldal, Sue-Ellen. (2003). Self–Monitoring and Consumer Behavior. The Qualitative Report, Volume 8 Number 3, 353-376.
Luthar, S. S., Cicchetti, D., Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development. 71: 543-562.
Pike, G. R., Schroeder, C. C., and Berry, T. R. (1997). Enhancing the educational impact of residence halls: The relationship between residential learning communities and first year college experiences and persistence. Journal of College Student Development 38: 609–621.
Terenzini, P., Springer, L., Yaeger, P., Pascarella, E., & Nora, A. (1996). First-generation college students: Characteristics, experiences, and cognitive development. Research in Higher Education, 37, 1–22.
Uslu M, Girgin C. (2010). The effects of residential conditions on the problem solving Skills of university students. Innovation and Creativity in Education, Volume 2, Issue 2: 3031–3035.
Waller, M. A. (2001). Resilience in ecosystemic context: Evolution of the child. American Journal of Orthopsychiatry. 71: 290- 297.
Yukl, G. A. (2002). Leadership in organizations. Saddle River, NJ: Prentice Hall. Behavior, 17, 445-467.
Zheng, J. L., Saunders, K. P., Shelley, M. C., & Whalen, D. F. (2002). Predictors of Academic Success for Freshman Residence Hall Students. Journal of College Student Development, 267-283.