افشار، حمید؛ اسداللهی، قربانعلی؛ ثابتقدم، مرتضی. (1386). کاملگرایی و سلامت روان. انتشارات کنکاش، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مرکز تحقیقات علوم رفتاری.
آقاجانی، سیفالله؛ نریمانی، محمد و آریاپوران، سعید. (1390). مقایسهی مؤلفههای کاملگرایی و تحمل ابهام در دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی. فصلنامهی ایرانی کودکان استثنایی، دوره 6، شماره 2، صص 35 تا 49.
امینی، نریمانی؛ برهمند، جمعیقرار و ملکی. (1387). رابطهی هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان دانش-آموزان تیزهوش و عادی. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی، شماره 35 و 36.
برادبری، تریوس وگریوز، جین. (1387). EQ چیست و چرا همتراز IQ است؟. ترجمهی هادی ابراهیمی. تهران: انتشارات نسل نواندیش.
پاشا شریفی، حسن. (1388). اصول روانسنجی و روانآزمایی. تهران: انتشارات رشد.
ثنایی(1375)، عوامل مؤثر در شکست دانشآموزان دورههای تحصیلی مختلف تهران. مؤسسهی تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
حقشناس، چمنی و فیوزآبادی. (1385). مقایسهی ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان دانشآموزان دبیرستانهای تیزهوش و دبیرستانهای عادی. فصلنامهی اصول بهداشت روانی، سال 8 ، شماره 29 و30، صص 57 تا 66.
خلعتبری، جواد؛ قربانی شیروانی، شهره و حسینی، ایمان. (1390). بررسی رابطهی بین کمالگرایی و احساس تنهایی با کیفیت زندگی دانشجویان پزشکی دانشگاه گیلان،.فصلنامهی روانشناسی تربیتی، سال دوم، شماره اول، صص117- 136.
دهشیری. (1381). هنجاریابی پرسشنامهی بهره هیجانی بار-آن (EQ-1) در بین دانشجویان دانشگاه تهران و بررسی ساختار عامل آن. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
رحیمی، رقیه؛ خوشکنش، ابوالقاسم؛ ادیب راد، نسترن. (1387). بررسی روابط ساده، چندگانه سلامت روان و بلوغ عاطفی دانشآموزان پایه دوم دبیرستانهای عادی و تیزهوش شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
زارع. م. (1380). مطالعهی سطح هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی؛ پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: انستیتو روانپزشکی.
سادوک، جیمز؛ آلکوت سادوک، بنیامین. (2007). خلاصهی روانپزشکی کاپلان سادوک، جلد دوم. ترجمهی رضاعی، فرزین. (1387). تهران: انتشارات ارجمند.
سرور، منا؛ خداپناهی، کریم؛ صدقپور، صالح و پاکدامن، شهلا. (1387). مقایسهی نقش میانجی اضطراب امتحان در رابطهی بین کمالگرایی و موفقیت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
سیف، علیاکبر. (1388). روانشناسی پرورشی نوی. تهران: نشر دوان.
فتحی آشتیانی، علی. (1374). بررسی تحولی تصور از خود، حرمت خود، اضطراب و افسردگی در نوجوانان تیزهوش و عادی. پایاننامه، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
کاظمی حقیقی، ناصرالدین. (1377). خودباوری و سازگاری تیزهوشان. مجله استعدادهای درخشان، سال 7، شماره 2.
کاویانی، حسین؛ موسوی، اشرف سادات. (1388). مصاحبه و آزمونهای روانی. تهران: انتشارات مهر کاویان.
گلستان جهرمی؛ پورشهریاری و نژاد فرید. (1387). بررسی رابطهی هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی. مجلهی مطالعات روانشناسی تربیتی، دوره 5، شماره 1، صص 79 تا 98.
معتمدی شارک، فرزانه؛ افروز، غلامعلی. (1386). بررسی رابطهی سبکهای اسنادی و سلامت روان در دانشآموزان تیزهوش و عادی. مجلهی روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، دوره 3، شماره 2، صص 173 تا 181.
ملکپور، بهمن. (1389). کودکان استثنایی. اصفهان: دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.
وایزینگر، هنری. (1383). هیچکس کامل نیست. ترجمهی پریچهر معتمد گرجی. تهران: انتشارات مروارید.
هالجین، ریچارد پی؛ کراس، سوزان و ویتبورن. (1386)، آسیبشناسی روانی، جلد دوم. ترجمهی یحیی سیدمحمدی. تهران: نشر روان.
یاسمینژاد، پریسا؛ طاهری، مرضیه؛ گلمحمدیان، محسن؛ احدی، حسن. (1392). رابطهی خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایهی سوم راهنمایی. دوفصلنامهی آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد، شماره 3.
Ahgiel - , Miller-amber, D - ambert, and kristiel- Speirs, Neuminste (2012) “Parenting style, Perfectionism and Creativity in high ability and high achieving young adults”Journal for the Education of the Gifted//PP344-365
Beck .A.T.,Freeman,A.,&Assosciates.(1990).Cognetive therapy of personality disorder .New York:Guilford Press.
Boulianne, C. M. Understanding Perfectionism in Gifted Children (Definition of Perfectionism and Exploring the Link to Giftedness)
cadier,E-odell,E (2013) “ Measured emotional intelligence ability and point average in nursing students”Nurse Education today Journal
Ciarrochi,J. Forgas.J. P. Mayer,J.D) 2007 (.Emotional Intelligence inevery day life. New York: psychology press
Clark, B)1993( .Growing up gifted .Ohio: Merrill publishing company
Gage, N. L. & Berliner, D. C. (1992) .Educational psychology (5th Ed.). Boston, MA:Houghton Mifflin. (Republished as Gage, N. L. & Berliner, D.C. (1994). Pedagoginé psichologija. Vilnius, Lithuania: Alna Litera) [Also, Gage, N. L., & Berliner, D. C., Instructor’s manual for Educational Psychology (5th ed.). And, Bierly, M. M., Gage, N. L., & Berliner, D. C. Student study guide for Educational Psychology (5th Ed.)].
Goldberg .David, Paul .Williams) 1988. (A user's guide to the General Health Questionnaire، NFERNelson publishing company
Gross, M) 1993 ( . Exceptional gifted children .London: Routledge press
Mathiassen, Borge. Brandbo, perttakan, Waterloo, khut,Martinussen, Monica.Eriksn, Mads, Jun (2012) " IQ as a Predictor of Clinical. Rated mental health problem in children and adolescent”British journal of Clinical Psychology/pp185-196
Neameister, Kls-Finch,H(2006) “Perfectionism in high ability students: Relational Precursors and influences on achievement motivation”Gifted child quality Journal//pp223-251