The effect of cognitive strategy instruction on the reduction of mathematics learning disorder in second and third grade male students

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The present study seeks to investigate the effectiveness of cognitive strategy instruction on the reduction of mathematics learning disorder among primary school students. This research is an experimental study with pretest-posttest on experimental and control groups. The population involves all primary school students of Saghez city who have learning disorder. Using simple random sampling method, 30 students were selected and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received the cognitive strategy instruction for 10 sessions (1/20) hours. Data were collected through Keymath scale. In order to show the diffrences between groups, the means and standard deviations of control and experimental groups were calculated. Then, analysis of covariance was used for final data analysis. Results showed that cognitive strategy instruction amended students' mathematics learning disorder; that is, cognitive strategy instruction has a positively significant effect on the performance of the students with learning disorder.

Keywords


احدی، حسن؛ کاکاوند، علیرضا. (1382). اختلال­های یادگیری (از نظریه تا عمل). تهران: انتشارات ارسباران.
حمید، نجمه. (1385). بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش­آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه­ی یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی، تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال ریاضی در آنان. مجله علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره­ی سوم، سال سیزدهم، شماره 2، ص: 136- 119.
رمضانی، مژگان. (1380). بررسی میزان شیوع حساب نارسایی در دانش­آموزان پایه­ی چهارم و پنجم مدارس تهران. تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی.
سیف، علی‌اکبر. (1387). روا­ن­شناسی پرورشی نوین. تهران: انتشارات دوران.
شهیم، سیما؛ هارون، رشیدی. (1386). مقایسه­ی عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری کلامی و غیرکلامی در مقیاس تجدیدنظرشده­ی هوشی وکسلر آزمون دیداری حرکتی بندرگشتالت و مقیاس ریاضیات ایران کی­مت. مجله­ی دانش و پژوهش در روان­شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره سی و دوم، تابستان 1386، ص 90-61.
عابدی، احمد. (1389). اثر مداخلات عصب روان­شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان دچار ناتوانی­های یادگیری ریاضی. فصلنامه تازه­های علوم شناختی، سال 12، شماره 1، 16- 1.
عابدی، احمد؛ آقا بابایی، سارا. (1389). اثربخشی آموزش حافظه­ی فعال بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله­ی روانشناسی بالینی، سال دوم، شماره4 (پیاپی8).
عبدالله­پور، محمد. (1382). بررسی بین سبک­های شناختی و راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش­آموزان پسر پایه اول دبیرستان­های منطقه 6 تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد برنامه­ریزی آموزشی، دانشگاه تربیت‌معلم تهران.
محمد اسماعیل، الهه؛ هومن، حیدرعلی. (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی­مت. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، دوره 6، شماره 4، 332- 323.
ملکی­، بهرام. (1384). تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف. فصلنامه تازه­های علوم شناختی، سال هفتم، شماره سوم، 50 – 42.
Dowker, A. (2005). Eerly identification an intervention for students with mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 324-332.
Fuchs, L. S., & Fuchs, D. (2005). Mathematical problem-solving profiles of students with mathematics disabilities with and without comorbidity reading disabilities. Journal of Learning Disabilities, 35(6), 563- 574.  
Geary, D. C. (2006). Role of cognitive theory in the study of learning disability in mathematics. Journal of learning dis abilities, 38, 305- 307.   
Mayer, R. E. (2002). Cognitive and motivational determinations of reading comprehension in student with learning disability. Remedial and special education, 18(4), 197- 213.
Mazzocco, M. M. M., & Hanich, L. B. (2010). Math achievement, numerical processing, and executive functions in girls with Turner Syndrome (TS): Do girls with Turner syndrom have math learning disability? Learning and Individual Differences, 20(2), 70-81.
Panaoura, A. & Philippou. G. (2000). The developmental change of young pupils' Metacognitive ability in mathematics relation to cognitive abilities. Cognitive Development 22 (2007) 149- 164.
Rodolico, J. (2002). Teaching cognitive learning strategies and vocabulary testing. Hawakang Journal of REEL, 8, 32 – 55.
Swanson, H. L., Jerman, O., & Zheng, X. (2009). Math disabilities and reading disabilities: Can they be separated? Journal of Psycho Educational Assessment, 27(3), 175- 196.   
Vermont, J. D. (2001). The regulation of constructive learning process. British Journal of education Psychology. 68: 149- 71. 
Weinstein, C. E. & Hume, L. M. (1988). Study strategies for lifelong learning. Washington D. C: American Psychological Association.