The effect of Scamper technique on the achievement motivation of elementary students

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.A. in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Human Sciences, Yazd Azad University, Yazd, Iran

2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, University of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran

Abstract

The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of Scamper idea generation training (a method to increase creativity) on the achievement motivation of male students in the fourth grade of elementary school in Yazd city. The research method is quasi-experimental and the research design was pretest-posttest with a control group. The statistical population of this research included all 6173 male students of the fourth grade of primary school in Yazd who were studying in the academic year 2017 to 2018. This sample consisted of 58 fourth grade male students in Yazd who were selected using the available sampling method and were randomly divided into two experimental and control groups with equal numbers. Before carrying out the experimental design, both groups performed the Torrance Tests of Creative Thinking Form A (TTCT) and the Hermance Achievement Motivation Test (AMT) and the results showed that before the intervention, the creativity and progress motivation of the students in both experimental and control groups There is no significant difference. Both groups responded to the pre-tests, and then the experimental group was trained in Scamper's idea generation method during 10 sessions. Finally, both groups answered the tests again (post-test). First, both groups answered the pre-tests and then only the experimental group was trained in the Scamper technique in 10 sessions. Finally, both groups answered the tests again (post-test). Data were collected using Hermance Achievement Motivation Test (1977) and analyzed using analysis of covariance. The findings showed that there is a significant difference in the post-test of the two experimental and control groups in the average progress motivation and its components (confidence, perseverance, foresight and hard-working). The results of the present study showed that Scamper method teaching is effective on students' progress motivation and its components.

Keywords


باقری، مسعود، نمازیان، مریم، و امیری، آتنا (1391). بررسی رابطة بین هوش معنوی با خلاقیت و ‌انگیزة پیشرفت دانش‌آموزان متوسطة ناحیة یک کرمان. علوم رفتاری، 6(2)، 187-181.
بدری گرگری، رحیم، و کلوانی، ناهید (1392). تأثیر روش ایده‌جویی (اسکمپر) بر تفکر خلاق دانشجویان دختر رشته‌های فنی و مهندسی. مجلة ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(2)، 168-151.
جاویدمهر، محمود، و اسماعیلی، مهدی (۱۳۹۶). رابطة خلاقیت و آینده‌نگری در دانشجویان. پنجمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروان‌شناسی، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
جوزانی، کمال، و سعدی‌پور، اسماعیل (1392). بررسی تأثیر روش‌های آموزش فعال و سنتی بر انگیزة دانش‌آموزان پایة دوم دبیرستان در درس انگلیسی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
حاجی‌دخت، بهاره (1387). بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و خلاقیت مدیران متوسطة دخترانة ارومیه. پایان‌نامة کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه ارومیه.
حسینی اصل نظرلو، مریم (1390). رشد تفکر انتقادی و خلاقیت در دانش‌آموزان سال سوم رشته‌های تحصیلی ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی در شهرستان پاکدشت. پایان‌نامة کارشناسی ارشد روان‌شناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی.
راو، کلارنس ج و همکاران (1270). مباحث عمده در روانپزشکی. ترجمة جواد وهاب‌زاده، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
رحیمی‌مند، مریم، و عباسپور، عباس (1392). بررسی جنبه‌های روان‌شناختی (انگیزة پیشرفت، خلاقیت) اثربخشی روش‌های نوین تدریس در آموزش عالی ایران. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی 2(7)، 31-9.
سلطانی مجد، امیرهوشنگ، تقی‌زاده، محمداحسان، و زارع، حسین (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارت‌های تحصیلی بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان پسر سال اول دبیرستان. پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، 4(2)، 44-31.
سیف، علی‌اکبر (1388). روان‌شناسی پرورشی. چاپ ششم، تهران، آگاه.
شکرکن، حسین، برومندنسب، مسعود، نجاریان، بهمن، و شهنی ییلاقی، منیجه (1381). بررسی رابطة ساده و چندگانة خلاقیت، ‌انگیزة پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(9)، 24-2.
غلامی توران‌پشتی، مرضیه، و کریم‌زاده، صمد (1390). تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر خلاقیت و رابطة آن با سازگاری روانی دانش‌آموزان. اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی، 7(1)، 68-55.
قدم‌پور، عزت‌اله، بیرانوند، زینب، و یوسف‌وند، مهدی (1396). مقایسة اثربخشی آموزش به روش ایده‌جویی (اسکمپر)، بارش مغزی و سنتی در تغییر سطح خودپندارة خلاق و بازبودن نسبت تجربه‌ها، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(1)، 154-125.
قدم‌پور، عزت‌اله، گراوند، هوشنگ، و سبزیان، سعیده (1399). رابطة سبک یادگیری با ‌انگیزة پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دورة متوسطة استان لرستان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9(2)،32-7.
کمال‌پور، نسرین، و توزنده‌جانی، حسن (1385). هنجاریابی آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس (AMT). پژوهش‌های تربیتی، 6، 86ـ 75.
لطیفی، نازیلا (1393). رابطة بین ‌انگیزة پیشرفت شغلی و خلاقیت در بین مدیران مدارس متوسطة شهر شیراز، سومین همایش ملی سالیانة علوم مدیریت نوین، سال 1393، دانشگاه گرگان.
محرر، علی، شریفیان، اسماعیل، پیروز، مهدی، و شریفی‌مقدم، مهدی (1391). ارتباط بین سبک‌های تفکر، انگیزة پیشرفت، پیشرفت تحصیلی و خلاقیت با کارآفرینی دانشجویان رشتة تربیت بدنی استان کرمان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(4)، 70-51.
نیازآذری، مرضیه (1397). واکاوی رابطة کیفیت تجارب یادگیری و خلاقیت با رشد توانایی آینده‌پژوهی در دانشجویان. آینده‌پژوهی مدیریت، 29(1)، 101-93.
Amabile, T. M. (1985). Motivation and creativity: Effects of motivational orientation on creative writers. Personality and Social Psychology, 48(2), 393-399.
Areepattamanni, Sh. (2011). Academic self-concept, academic motivation, academic engagement, and academic achievement: A mixed methods study of Indian adolescents in Canada and India. PhD dissertation, Queens University, Ontario, Canada.
Auger, P., & Woodman, R. W. (2016). Creativity and intrinsic motivation: exploring a complex relationship. The Journal of Applied Behavioral Science, 52(3), 342-366.
Burns, M. (1985). The Role of Questioning Arthmetic Teacher. Psychology, 3(2), 59-62.
Chandra Kala, P., &Shirlin, P. (2017). A study on achievement motivation and socioeconomic status of college students in tirunelveli district. International Journal of Research -Granthaalayah, 5(3), 57-64.
Eberel, B. (1984). Help! Insolving problems creatively at home and school. Carthage: Good apple.
Fisher. A. (2001). Critical thinking: An introduction. The university press of Cambridge.
Gladding, S. T., & Henderson, D. A. (2000). Creativity and family counseling: The SCAMPER model as a template for promoting creative process. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 8, 245–249.
Glen, R. (1997). SCAMPER for student creativity. Education Digest, 62, 67-68.
Hong, E., O’Neil, H. F., & Peng, Y. (2016). Effects of Explicit Instructions, Metacognition, and Motivation on Creative Performance. Creativity Research Journal, 28(1), 33-45.
Kusurkar, R. A., Ten cate. T.J., Vos, C. M. P., Westers,P., & Croiset, G. (2013). How motivation affects academic performance: A structural equation modeling analysis. Advances in Health Science Education, 18, 57-69.
Liu, D., Jiang, K., Shalley, C. E., Keem, S., & Zhou, J. (2016). Motivational mechanisms of employee creativity: A meta-analytic examination and theoretical extension of the creativity literature. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 137, 236-263.
Majid, A. B., Tan, D., & Soh, K. (2003). Enhancing Children’s Creativity: An exploratory study on using the internet and SCAMPER as creative writing tools. The Korean Journal of Thinking & Problem Solving, 13, 67-68.
Milbourne, L. (2003). Encouraging girls in science and math. The Eric Review K-8 Science and Mathematics Education, 6(2), 45-47.
Muneyoshi, H. (2004). Identifying how school-teachers use creative problem solving. Master Thesis, Buffalo State Collage.
Zhang, X., & Bartol, K. M. (2010). Linking empowering leadership and employee creativity: The influence of psychological empowerment, intrinsic motivation, and creative process engagement. Academy of Management Journal, 53(1), 107-128.