The Prevalence of the Virtual Social Networks Use and their ‎‎Pathology in the Student Teachers of the Farhangian University

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. in Counseling, Department of Educational Sciences and Counseling, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Department of Arabic Language and Literature Education, Farhangian University, Tehran, Iran

3 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

4 Ph.D. Student in Counseling, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

Abstract

The purpose of this study was to investigate the prevalence of the virtual social networks use and their pathology in student teachers of Farhangian University of Mazandaran Province. The research method is descriptive. The statistical population of the study includes all student teachers of Farhangian University of Mazandaran province who were studying in this university in 1398. The number of people in the community is 2430 people, using Cochran's formula; the calculated sample number is 332 people. The sampling method is stratified, and a researcher-made questionnaire was used to collect information. All statistical calculations were performed by SPSS22 software. In order to summarize the variables related to the usefulness and harms of virtual social networks, SWOT and exploratory factor analysis were used by Varimax method, KMO coefficient and Bartlet statistics. The results showed that 73.5% of student teachers Farhangian University uses virtual networks for 2 to 8 hours a day also, four applications, WhatsApp, Telegram, Instagram, and Shamim, are the most used. Also, educational aplications and strengths and weaknesses and opportunities and threats of cyberspace were identified, and the results showed that social networks, despite having many strengths and opportunities in various fields, if not properly managed is possible.

Keywords


اخوان ملایری، فائزه، نوغانی، محسن، و مظلوم خراسانی، محمد (1393). شبکه‌های اجتماعی مجازی و شادکامی. رسانه و فرهنگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 4(2)، 24-1.
افجه، سیدعلی اکبر، انتظاری، اردشیر، و مرتجی، نجمه سادات (1394). الگوی رفتار اشتراک دانش در شبکة اجتماعی. علوم اجتماعی (علامه طباطبایی)، 71، 125-90.
افشاری، معصومه، میرزایی، مریم، کنگاوری، مهدی، و افشاری، معصومه (1395). تجربیات دانشجویان از پیامدهای شبکه‌های اجتماعی: یک مطالعة کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 4(3)، 256-265.
افشانی، سیدعلیرضا، و شیری محمدآباد، حمیده (1399). شبکة اجتماعی زنان و سلامت اجتماعی در خانواده. فرهنگ یزد، 1(5)، 68-47.
اکبری تبار، علی اکبر، و هزارجریبی، جعفر (1392). مطالعه‌ای در باب تأثیرات شبکه‌های اجتماعی بر سبک زندگی و اوقات فراغت جوانان. کنگرة ملی اوقات فراغت و سبک زندگی جوانان.
امامی ریزی، کبری (1395). تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان. راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، 9(3)، 213-206.
بیگ‌زاده، امین، کهن، شهناز، یمانی، نیکو، و رضایی، حبیب‌الله (1395). تبیین دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کاربرد شبکه‌های اجتماعی مجازی در آموزش: یک مطالعة کیفی. گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، 13(3)، 234-220.
پورمودت، خاتون، و کجباف، محمدباقر (1395). بررسی اجتماعی در دانش‌آموزان استفاده‌کننده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی. پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی، 6(23)، 105-93.
تولایی، روح‌الله، صباغی، زهرا، و نظافتی، نوید (1396). شناسایی و تحلیل فرصت‌ها و تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی؛ مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، 10(3)، 175-153.
جوادی‌نیا، سیدعلی رضا، عرفانیان، مرتضی، عابدینی، محمدرضا، و بیجاری، بیتا (1391). تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12(8)، 606-597.
خلیلی، لیلا (1394). استفاده دانشجویان از شبکه‌های اجتماعی. تعامل انسان و اطلاعات، 2(1)، 73-60.
خنیفر،حسین، و غفرانی، عاطفه (1399). تحول دیجیتال در فرایند یاددهی- یادگیری، ‌سنجش صلاحیت دیجیتال ‌دانشجومعلمان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9(3)، 47-23.
ذکایی، محمدسعید (1386). رابطة حضور در فضای مجازی و هویت مدرن، پژوهشی در بین دانشجومعلمان اینترنتی جهان ایرانی. علوم اجتماعی، 33، 153-111.
رضوانی، ابوالقاسم، و عجم، علی اکبر (1395). رابطة میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با پیشرفت تحصیلی و اعتماد در روابط بین‌فردی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. توسعة آموزش در علوم پزشکی، 9(24)، 43-33.
زمانی، بی‌بی عشرت، عابدینی، یاسمین، و کلانتری، میترا (1392). پیشرفت تحصیلی، میزان و چگونگی استفاده از اینترنت در دخترها و پسرهای دبیرستان. روان‌شناسی کاربردی، 7(3)، 101-85.
سرمدی، محمدرضا، ضرابیان، فروزان، صیف، محمدحسین، و فاطمیان، علی (1398). مطالعة مبانی معرفت‌شناسی آموزشی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی مجازی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 8 (20)، 180-155.
سلیمانی، مجید، سعدی‌پور، اسماعیل، و اسدزاده، حسن (1395). شبکه‌های اجتماعی مجازی و نقش آن در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان دانش‌آموزان. پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی، 6(21)، 75-61.
شاهمرادی، مهرنوش، صفایی، علی اصغر، تجریشی، حورا، نظری، الهام، دل آرام، زینب، زارعی، زینب، و زینلی، ناهید (1395). کاربردهای مرسوم شبکه‌های اجتماعی در حوزة بهداشت و درمان. مدیریت اطلاعات سلامت، 13(3)، 248-243.
صراف‌زاده، مریم، و علوی، سهیلا (1392). جایگـاه شبکه‌های اجتمـاعی آنلاین در میان دانشجویان کارشناسی ارشد علـم اطلاعـات و دانـش‌شناسی. تعامل انسان و اطلاعات، 1(1)، 56-44.
فلاحی، علی (1395). تحلیل کیفی و کمی تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی در ساختار خانواده. زنان و خانواده، 11(35)، 170-151.
نجف‌زاده مقدم، زهرا، حاجی‌تبار فیروزجائی، حسن، و اسماعیلی، مهدی (1398). پیشگیری از وقوع جرائم منافی عفت در ‏فضای مجازی. فقه و تاریخ تمدن، 63، 16-1.
نجفی، فاطمه، و واحدی، مهدی (1398). فرصت‌های فضای مجازی، رویکرد دینی آموزشی. بینالمللی میانرشتهای و بینالادیانی Pure Life، 20، 48-31.
یعقوبی، جعفر ،و محمدی، وحید. (1397). کاربردهای آموزشی شبکه‌های اجتماعی مجازی و آسیب‌های اجتماعی آن از دیدگاه دانشجویان کشاورزی مورد مطالعه: دانشکدة کشاورزی دانشگاه زنجان .پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 44(11)، 44-33.
یعقوبی، فاطمه (1398). بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی درگرایش دختران به مد و خودآرایی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، رشتة علوم اجتماعی، مطالعات فرهنگی. دانشگاه کاشان، دانشکدة علوم انسانی. گروه علوم اجتماعی.
Bessarab, A., Mitchuk, O., Baranetska, A., Kodatska, N., Kvasnytsia, O., & Mykytiv, G. (2021). Social networks as a phenomenon of the information society. Optimization in Industrial Engineering, 14(1), 35-42.
Brumley, L. D., Nauphal, M., Schwartz, L. A., & Jaffee, S. R. (2021). Psychosocial correlates and consequences of adolescents’ self generated academic goals and appraisals. Research on Adolescence, 31(1), 204-217.
Cabezas-González, M., Casillas-Martín, S., & Muñoz-Repiso, A. G. V. (2021). Basic Education Students’ Digital Competence in the Area of  communication: The influence of online communication and the use of social networks. Sustainability, 13(8), 4442.
Farani, A. Y., Karimi, S., Izadi, N., & Pouia, A. (2018). Effect of virtual social networks on entrepreneurial behaviour of agriculture students in Iran. Applied Economics, 51(8), 1-10.
Hrabovskyi, Y., Babenko, V., Al’boschiy, O., & Gerasimenko, V. (2020). Development of a technology for automation of work with sources of information on the internet. WSEAS Transactions on Business and Economics, 17(25), 231-240.
Hussain, A., Ahmad, N., Shafique, M. N., & Raza, M. A. (2015). Impact of social networking applications/websites on students in dera ghazi khan city Pakistan. Singaporean Journal of Business Economics, And Management Studies, 3(8), 1-8.
Lee, D., Lee, J., & Jung, Y.C. (2021). Altered functional connectivity of the dorsal attention network among problematic social network users. Addictive Behaviors, 8(116), 106823.
Martin, M., & Schumacher, P. (2012). Incidence and correlation of pathological internet use in college students. Proceeding of the Annualconvention of the Amercak Psychological Association, 8-12.
Sanchez-navara, J., & Aranda, D. (2013). Messenger and social network sites as tools for sociability, leisure and informal learning for Spanish young people. The European Journal of Communication,  28(1), 67-75.
Singh, A. S., & Masuku, M. B. (2014). Sampling techniques & determination of sample size in applied statistics research: An overview. Economics, Commerce and Management, 2(11), 1-22.
Teclehaimanot, B., & Hickman, T. (2011). Student-teacher interaction on facebook: What students find appropriate. Tech Trends, 55(3), 19-30.