The Role of Green Marketing Mixes and Mental Image to Return of students to Sport Olympiads

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Sports Science, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

2 Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Ph.D. in Sport Management, University of Allameh Tabataba’i, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Department of Sports Science, Takestan Branch, Islamic Azad University, Iran

Abstract

The purpose of this study was to investigate the role of green marketing mixes and mental image on the intention of students to return to sport Olympiads. The research method was correlation with the structural equation model approach. The statistical population included all managers, physical education teachers and high school students in Tehran, 331 of them selected as a sample by random-cluster method. To collect data from 3 questionnaires Ranaei Green Marketing (2012), the mental image of Boo et al (2009) and intention to return Mohammadi (2017) were used. The face and content validity of the questionnaires was confirmed by experts and their reliability was obtained using Cronbach's alpha of 0.806, 0.856 and 0.800, respectively. Descriptive and inferential statistics were used to analyze. It was found that the green marketing mixes and mental image had a significant positive effect on students 'intention to return to Olympiads and green marketing mixes had a significant positive effect on students' mental image. The results emphasize the need to improve the quality of the Olympiad by moving towards green sport services, green advertising, environmentally friendly sport fields, mental image creating environmental attitudes and suitable environmental space for maximum participation of students in sport Olympiads.

Keywords


توسلی آرا، فائزه، طلیسچی، غلامرضا، موسوی، سیدجلیل، و رضایی، ناصر (1400). نقش بازنمایی معماری بر شکل‌گیری تصویر ذهنی مقصد گردشگران (مطالعة موردی: اقامتگاه‌های سنتی، به شیوة نظریة داده‌بنیاد). مسکن و محیط روستا، 40(173)، 161-149.
‎درینی، ولی‌محمد، تابان، محمد، نامدار جویمی، احسان، و احمدی‌زاده، علیرضا (1396). بررسی رابطه تصویر ذهنی مشتری از فروشگاه‌های ورزشی با ارزش خرید مشتری) مورد مطالعه: فروشگاه‌های لوازم ورزشی در شهر ایلام. پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 5(4)، 99-87.
‎دهقان قهفرخی، امین، شهبازی، رضا، و سیف‌اللهی، عباس (1399). گونه‌شناسی رفتارهای سبز در اماکن ورزشی.مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 7(1)، 93-79.
براخاص، حسین، همتی‌نژاد، مهرعلی، و ایزانلو، زهره (1399). بررسی تأثیر بازاریابی سبز بر نیات رفتاری مصرف‌کنندگان برندهای ورزشی با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی و ترجیح برند. مطالعات بازاریابی ورزشی، 1(2)، 50-26.‎
بنار، نوشین، بیرامی جغناب، لیلا، گوهررستمی، حمیدرضا (1398). تأثیر آمیختۀ بازاریابی سبز بر تبلیغات دهان به دهان با میانجیگری عشق به برند و وفاداری به برند. رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی، 7(24)، 37-25.‎
پودینه حاجی‌پور، حجت، پورصفر طبالوندانی، عمادالدین، و باقری، یوسف (1396). تأثیر آمیختۀ بازاریابی سبز بر تصمیم خرید محصولات ورزشی (مورد مطالعه: مشتریان فروشگاه‌های عرضۀ محصولات ورزشی شهر تهران). مدیریت ورزشی، 9(3)، 578-565.
خرم، محمدحسن، مرادی، محمدرضا، و حاتمی، مازیار (1400). تأثیر تصویر ذهنی کشور مبدأ برند بر شکل‌گیری ارزش ویژۀ نام تجاری منتج به اعتماد برند در صنعت ورزش (مطالعۀ موردی: شهر شیراز). مطالعات بازاریابی ورزشی، 2(1)، 30-1.‎
زارع، ‌ابوذر، حمیدی، ‌مهرزاد، و امیرحسینی، ‌سید‌احسان (1399). تحلیل گسترش عملکرد کیفیت در المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای وزارت آموزش و پرورش. پژوهش در ورزش تربیتی، 18(18)، 40-17.‌
A Morsy, M., & Hassan, M. S. (2019). The Impact of Food Rumors handling procedures on restaurants’ image and customers’ purchasing decision: A research in Fayoum. International Journal of Heritage, Tourism and Hospitality, 13(2), 1-13.
Chen, R., Zhou, Z., Zhan, G., & Zhou, N. (2020). The impact of destination brand authenticity and destination brand self-congruence on tourist loyalty: The mediating role of destination brand engagement. Destination Marketing & Management, 15, 100402.
‏Eroz, S. S., Çinar, M., Erik, P., & Dogan, C. (2021). Orientation toward nostalgia sports tourism event: Ethnosport cultural festival in turkey. Tourism Studies and Social Sciences, 285.‏
Fahy, J., & Jobber, D. (2019). Foundations of marketing. McGraw Hill.
Gau, L. S., Hu, C. M., Kim, J. C., & Pham, D. T. (2020). The impacts and benefits of holding and watching a mega sporting event: The 2017 29th Summer Universiade in Taiwan. Festival and Event Tourism Impacts, 154-169.‏
Gelderman, C. J., Schijns, J., Lambrechts, W., & Vijgen, S. (2021). Green marketing as an environmental practice: The impact on green satisfaction and green loyalty in a business‐to‐business context. Business Strategy and the Environment, 30(4), 2061-2076.‏
Heller, J., Chylinski, M., de Ruyter, K., Mahr, D., & Keeling, D. I. (2019). Let me imagine that for you: Transforming the retail frontline through augmenting customer mental imagery ability. Retailing, 95(2), 94-114.‏
Hsiu, K. E. B. L. L., & Chen, L. (2021). Does Green Packaging Matter? Investigating on Con-sumer Self-image Congruity and Green Knowledge toward Attitude and Purchase Intention. Soochow Journal of Economics and Business, 102,1-34.
Liao, Y. K., Wu, W. Y., & Pham, T. T. (2020). Examining the moderating effects of green marketing and green psychological benefits on customers’ green attitude, value and purchase intention. Sustainability, 12(18), 7461.
‏Maanda, P. M., Abratt, R., & Mingione, M. (2020). The influence of sport sponsorship on brand equity in South Africa. Promotion Management, 26(6), 812-835.‏
Mathew, A. O., Jha, A. N., Lingappa, A. K., & Sinha, P. (2021). Attitude towards Drone Food Delivery Services—Role of Innovativeness, Perceived Risk, and Green Image. Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(2), 144.‏
Murali, K., Lim, M. K., & Petruzzi, N. C. (2019). The effects of ecolabels and environmental regulation on green product development. Manufacturing & Service Operations Management, 21(3), 519-535.‏
Purnama, H. (2019). The effect of green packaging and green advertising on brand image and purchase decision of Teh Kotak product. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 308, 132-135.‏
Reddy, A., & Ahmad, A. (2020). A study on self-image congruence and perceived quality with respect to symbolic purchase in sport at Bangalore City. Innovations in Management, Engineering and Science (IJIMES), 6(2), 4-8.‏
Ren, K. Y., & Li, Y. J. (2019). Economic Impact of Mega Sporting Events on Host Country. DEStech Transactions on Social Science, Education and Human Science, 104-110.
Saburi, Sh. (2016). Green Marketing in Iran: Potentials and Challenges. Specialized Journal of Management, 3(37), 11-15.
Sembiring, R. J. (2021). The Effect Green Marketing Mix on Corporate Image as Well as Implication for Purchase Intention of Food and Beverages Companies in Indonesia. Social Science, 2(2), 210-222.‏
Song, H., & Kim, J. H. (2021). Developing a brand heritage model for time-honored brands: extending signalling theory. Current Issues in Tourism, 1-18.
Szabo, S., & Webster, J. (2020). Perceived greenwashing: The effects of green marketing on environmental and product perceptions. Business Ethics, 1-21.‏
‏Vilkaite-Vaitone, N., & Skackauskiene, I (2019). Green marketing orientation: evolution, conceptualization and potential benefits. Open economics, 2(1), 53-62.‏‏
Xu, Y. H., Wong, I. A., & Tan, X (2021). Events as Destination Image Maker: The Role of Event Type and Implications for Event Portfolio Development. Event Management.‏
Yin, C. Y., Bi, N., & Chen, Y (2020). You exist in my song! How a destination-related popular song.
Zhang, H., Fu, X., Cai, L. A., & Lu, L (2014). Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis. Tourism management, 40, 213.
Zhou, Z., Zheng, L., & Li, X (2020). Abstract or concrete? The influence of image type on consumer attitudes. International Journal of Consumer Studies.‏