Phenomenology of the concept of enduring teachers in students' lived student experience

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. in Philosophy of Islamic Education, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran

2 . Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran

Abstract

The purpose of this study is"phenomenology of the concept of sustainable teachers in students'student experience".Based on this,13 students of Shahid Bahonar University of Kerman were selected by voluntary-purpose sampling method and they were interviewed semi-structured.The research method was qualitative and phenomenological.Interviews were analyzed using the clyzer method.The research findings indicate that a lasting teacher is a teacher who tries to observe three dimensions,which are in fact the same as the main themes,in himself or in their education.These three main dimensions or themes include the educational dimension,the physical dimension and the communication-moral dimension.In the educational dimension four sub-themes were obtained,including paying attention to the motivation of students'progress,self-empowerment,commitment and using various teaching methods and techniques
The second theme included the apparent dimension,with asub-theme of preserving the honors related to the role of teacher,the third theme also included the two sub-themes of being receptive and avoiding moral virtues and acquiring good moral virtues in them.Analysis of the content of students statements revealed that most ofthe extracted codes belonged to the communication-ethical dimension and this shows that students pay more special attention to how to communicate and maintain teachers'morals in relation to themselves Afterthat,there was an educational dimension of more attention thanthe physical dimension

Keywords


براهویی، داوود، دلارامی‌زاده، طلیعه، دلارامی، غلامحسین، و احمدکرد، بشیر (۱۳۹۵). تأثیر روش تدریس تلفیقی ایفای نقش و قصه‌گویی. کنفرانس بین‌المللی مدیریت و اقتصاد، تهران، انجمن علمی بازرگانی ایران.
بهرامی‌نیا، سارا، رحیمی، صالح، و صالحی‌فر، شبنم (۱۳۹۶). بررسی رابطة توسعة تجربة یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با مقولة نظم­دهی هیجانی در دانشجویان. کتابداری و اطلاع‌رسانی، ۲۰(۱)، ۱65-۱38.
پیری، موسی، و محمودی بردزردی، سعید (۱۳۹۴). تبیین افت تحصیلی بر اساس مستندات دیدگاه اعضای شورای دبیران شهرستان ایذه. نوآوری‌های آموزشی، 14(55)، 111-87.
رزی، جمال، امام‌جمعه، محمدرضا، احمدی، غلامعلی، و صالح، بهرام (۱۳۹۶). شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های معلم اثربخش دورة ابتدایی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 14(1)، 29-15.
ریو، جان مارشال (1388). انگیزش و هیجان. ترجمة یحیی سیدمحمدی، تهران: ویرایش.
زکی، محمدعلی (1388). تعهد سازمانی معلمان و بررسی عوامل مؤثر بر آن. مجلة علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، 7(17)، 124-97.
صادقی فسایی، سهیلا، و نیکدل، نسرین (۱۳۹۴). مطالعة کیفی از نحوة درک و تصور کنشگران از مصادیق تحقیر اجتماعی. جامعه‌شناسی کاربردی، 33(۵۸)، 58-41.
صافی، احمد (1385). مسائل آموزش و پرورش ایران. تهران: ویرایش.
علیزاده، سهیلا، و جویباری، آزیتا (1395). رابطه مهارت­های ارتباطی معلمان با انگیزة مطالعه در دانش‌آموزان ابتدایی. تحقیقات مدیریت آموزشی، 8، 45-32.
 قائمی، علی (1364). تربیت و سازندگی. تهران: امیری.
کردنوقابی، رسول، و سیف، علی اکبر (۱۳۸۴). تأثیر میزان دانش معلم از موضوع تدریس بر نحوة بیان مطالب و میزان یادگیری دانش‌آموزان. روان‌شناسی و علوم تربیتی، ۲، 22-12.
ماجدی، پری‌سیما سادات، نادری، عزت­الله، و سیف­نراقی، مریم (۱۳۹۸). صلاحیت‌های معلمی متناسب با ویژگی‌های جهانی. مدیریت مدرسه، 7(1)، 87-104.
نوری، علی، و مهرمحمدی، محمود (۱۳۹۰). الگویی برای بهره‌گیری از روش نظریه برخاسته از داده‌ها و پژوهش‌های تربیتی. مطالعات برنامه درسی، (۲۳)۶، ۸-۳۵.
Akbas, E., Cancan, M., & Kiliç, E. (2019). Qualifications of an Effective Mathematics Teacher from the Perspectives of 5th to 8th Grade Secondary School Students. Universal Journal of Educational Research, 7(2), 536-549.
Allen, J., Gregory, A., Mikami, A., Lun, J., Hamre, B., & Pianta, R. (2013). Observations of effective teacher student interactions in secondary school classrooms, School psychology review, 42(1), 76-98.
Altun, M. (2017). The effects of teacher commitment on student achievement: A case study in Iraq. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(11), 417-426.
Bernero, J. (2000). Motivating Students in Mathusing Cooperative Learning. Chicago: Illinois.
Check, J. (1997). Humor in education. Physical Educator, 54(3). 22-54.
Cohen, E., Brody, C., & Shevin, M. (2004). Teaching cooperative learning: The challenge for teacher education. NewYork: State University of NewYork Press.
Dzakia, T., Murni, M., & Kisman, S. (2019). Investigating Teacher's Sense of Humor in Indonesia. International Journal of Language Education, 3(2), 99-114.
Hammond, L., Hyler, M., & Gardner, M. (2017). Effective teacher professional development. Learning Policy Institute, 7, 127-134.
Herrmann, K. (2013). The impact of Cooperative learning on Student engagement. Active Learning in Higher Education, 14(3), 175-187.
Kalkan, F., & Dagli, E. (2021). Views of secondary school students on ideal teacher qualifications: A phenomenological analysis international. Evaluation and Research in Education, 10(1), 317-329.
Komba, S., & Mwakabenga, R. (2019). Teacher professional development inTanzania: Challenges and opportunities. Educational Leadership, 3, 74-87.
Mart, C. (2013). A passionate teacher. Internarltional Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 2(1), 437_445.
Sherpa, K. (2018). Importance of professional ethics for teachers International. Education and Research Journal, 4(3), 16-18.
Sinyolo, D. (2017). Improving teacher quality, status and conditions: The role of teacher organisations. International Handbook of Teacher Quality and Policy, 4, 151-161.
Smith, D. (2006). Phenomenology, Encyclopedia of Cognitive Science.
Sozer, M. (2019). Effective teacher immediacy behavioes based on students' perceptions. University Journal of Education Research, 7(2), 387-393.
Strunk, K., Marsh, J., & Bruno, P. (2017). An effective teacher for every student: developing a research agenda to further. Policy Change Paul Bruno Policy Analysis for California Education, PACE,7.
Tongsilp, A. (2012). A Path Analysis of Relationships between Factors with Achievement Motivation of Students. Procedia–Social and Behavioral Sciences, 88, 229-238.
Toraman, C. (2019). Effective teacher characteristics. Asia Dretim Dergisi, 7(1), 1-14.
Zlatić, L., Dragana, B., Snežana, M., Milevica B. (2014). Development of teacher communication competence. Procedure - Social and Behavioral Sciences, 116, 606-610.