Investigating the process of announcing the need of the provinces for new teachers and its impact on the performance of Farhangian University (Study of geography education in the period 2012 to 2022)

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor of Geography, Department of Educational Sciences, Farhangian University, tehran,Iran

Abstract

This study was conducted in the field of higher education planning with the aim of investigating the process of announcing the need of the provinces for new teachers and its impact on the performance of Farhangian University, for example The field of geography education has been studied during the period of 2012 to 2022. The present research is of applied type and has been done by mixed method. In Quantitatively step, the correlation between the provinces' need for geography teachers and their high school student population, and also, Annual fluctuations in SPSS software were also examined, and then relying on interviews with professors of geography, the impact of this trend on the performance of Farhangian University has been qualitatively analyzed in the form of MAXQDA software. The results show that over the past decade, the declaration of the general need of the provinces for the teachers of geography in the amount of 0.918 was correlated with the population of their students, but it has varied from province to province and from year to year. As a result, fragile conditions have been created for this field at Farhangian University. If this instability continues, the performance of Farhangian University will be weakened.

Keywords


آقاتبار­رودباری، جمیله، و بریمانی، خدیجه، آقامیرزایی محلی، طاهره، و صفاریان همدانی، سعید (1397). آمایش ­سرزمین، راهبردی برای توسعة آموزش­عالی. سلامت، طب و تزکیه، 27(2)، 123-113.
آهنچیان، محمد­رضا (1389). آمایش آموزش­ عالی استان خراسان­ رضوی. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
انزابی، احمد­حسین (1384). تعلیم و تربیت در مراکز تربیت­ معلم: مجموعة سخنرانی­ها و مقاله­های منتخب از همایش جایگاه تربیت ­معلم در نظام آموزش و پرورش کشور. تبریز: مرکز تربیت‌معلم علامه ­امینی.
قربانی، رامین، زیاری، کرامت‌اله، سجودی، مریم، فرهادی، ابراهیم، و شاخوان، عبداله حسین  (1399). تحلیل بر هم کُنش کارکرد آموزش­عالی و صنعت در ایران از منظر آمایش­سرزمین. آمایش ­سرزمین، 2(23)، 519-479.
تلخابی، محمود (1397). برنامة ­درسی تجربه‌شدة آموزش ­ابتدایی در دانشگاه­ فرهنگیان تهران. روان‌شناسی ­شناختی، 6(4)، 72-59.
خروشی، پوران، پریشانی، ندا، و قربانی، سمیه (1399). بررسی مسایل و مشکلات درس ­کارورزی از نظر مدرسین دانشگاه­ فرهنگیان (مطالعة موردی: دانشگاه ­فرهنگیان استان اصفهان). پژوهش در تربیت­ معلم، 3(1)، 39-13.
درخشان، مژگان، و زندی، خلیل (1396). راهکارهای ارتقای شایستگی‌های مدیران گروه­های ­آموزشی. آموزش و ارزشیابی، 10(37)، 189-163.
دهقان، عبدالمجید، مهرام، بهروز، و کرمی، مرتضی (1395). ارزشیابی برنامة ­درسی دانشگاه ­فرهنگیان از حیث تربیت ­معلم پژوهشگر (مورد: پردیس­های شهید ­بهشتی و شهید ­هاشمی­نژاد). مطالعات برنامة ­درسی آموزش­ عالی، 7(13)، 100-78.
رضایی، عباسعلی، و سیری، هانیه (1400). نقش معلمان در اصلاح برنامة ­درسی آموزش ­زبان در نظام­ آموزشی ایران. پژوهش­های زبان‌شناختی در زبان­های خارجی، 11(1)، 49-27.
زجاجی، ندا، درانی، و کمال (1394). تحلیل محتوای اساسنامة دانشگاه فرهنگیان جهت بررسی میزان مطابقت اهداف دانشگاه با مؤلفه­های کیفیت عمر کاری فرهنگیان. مدیریت فرهنگ سازمانی، 13(1)، 32-21.
ساعتچی­ تهرانی، کتایون، نجفیان، سیدمصطفی، و تقی­زاده، احسان (1396). دانشگاه ­فرهنگیان رکن تحول آموزش و پرورش؛ رسالت­ها و مأموریت­ها. سومین همایش ملی پژوهش­های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران، انتشارات مؤسسة پژوهشی مدیریت مدبر.
شریفی ­نجف­آبادی، رسول، و ایران‌نژاد، ناهید (1399). آسیب­شناسی یکصد­سال تربیت ­معلم در ایران. هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات­ نوین در علوم ­تربیتی، روان‌شناسی و مشاورة ایران، تهران.
صادقی، علی، و میر­سپاسی، زهره (1399). آسیب­شناسی شیوة اجرای برنامة درسی رشتة آموزش­ جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان. مطالعات برنامة درسی ایران، 15 (56)، 81-65
قربانی، رامین، زیاری، کرامت‌اله، سجودی، مریم، فرهادی، ابراهیم، و حسینی، شاخوان عبداله (1399). تحلیل برهم کنش کارکرد آموزش عالی و صنعت در ایران از منظر آمایش سرزمین. آمایش سرزمین، 12(2)، 519-479.
قرونه، داود، حیدری تاشه­کبود، اکبر، و ثنایی­پور، فاطمه (1398). آسیب‌شناسی آمایش آموزش ­عالی در ایران. اولین گام حکمرانی منطقه­ای، رهیافت، 5(75)، 42-53.
گال، مردیت، بورگ، والتر، و گال، جویس (1391). روش­های تحلیل کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان­شناسی (جلد اول). ترجمة احمدرضا نصر و همکاران، تهران: انتشارات سمت.
محمودی، سیدمحمود (1388). تحلیلی بر سیر تحولات آمایش ­سرزمین فرانسه در نیم‌قرن گذشته و ارائة پیشنهاداتی جهت بهبود وضعیت آمایش سرزمین ایران. مجلة آمایش­ سرزمین، 1(1)، 180-141.
مهر­محمدی، محمود (1395). در هم کنش چالش و آمایش در دانشگاه فرهنگیان. کنگرة آموزش­ عالی (پنل آمایش آموزش ­عالی و توسعة متوازن)، دانشگاه تربیت مدرس.
مهدی­زاده، امیر­حسین، عراقیه، علیرضا، و لفظی، شیلا (1398). شناسایی نیازهای مهارتی مدیران گروه­های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی. مجلة راهیافتی نو در مدیریت ­آموزشی، 10(4)، 267-252.
نیلی، محمد­رضا (1392). برنامه­ریزی مبتنی بر آمایش در آموزش ­عالی، (الزام­ها، چالش­ها و راهکارها)، مطالعة ­موردی: آمایش آموزش ­عالی استان اصفهان. انجمن آموزش­ عالی ایران، 5(3)، 26-1.
Agrawal, T. (2014). Educational inequality in rural and urban India. International Journal of Educational Development, 34, 11-19.
Krippendorff, K. (2013). Content analysis. An introduction to its methodology (3rd Ed). California, CA: Sage Publications.
Kutscherauer, A. (2010). Regional disparities in regional development of the Czech republic, Ostrava: University of Ostrava, pp. 54-71.
McDonough, P., & Fann, A. (2007). The study of inequality. In Sociology of Higher Education, Contributions and their Contexts, edited by P. Gumport, Baltimore, MD: The Johns Hopkins University Press pp.53-93.
Qian, X., & Smyth, R. (2008). Measuring regional inequality of education in china: Widening cost- inland gap or widening rural-urban gap? Journal of International Development, J. Int. Dev., 20, 1-21.
Sonetti, G., Lombardi, P., & Chelleri, L. (2016). True green and sustainable university campuses? Toward a clusters approach. Sustainability, 8(1), 8-23.
Vukasocic, M., & Sarrico, C. S. (2010). Inequality in higher education, definitions, Measurements, Inferences, The Serbian Case. Published (2010) in Goastellec G (Eds), Understanding Inequalities in, through and by Higher Education, Sense Publishers: Rotterdam, pp. 1-16.