The structural model of Internet addiction is based on academic self-regulation with the role of mediator in the academic engagement

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Educational Psychology, Department of Psychology, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran

2 Associate Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Qochan, Iran

3 Assistant Professor, Department of Psychology, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran

Abstract

Internet addiction refers to excessive use of the Internet and can affect other social activities. It is essential to identify factors that reduce dependence and reduce addiction to the Internet. this study aimed to identify the effect of Self-Regulated Learning through mediation of Academic Engagement on internet addiction to help control and design effective interventions on preventing it. this study was descriptive - correlation based on structural equation modeling (SEM). In order to achieve this goal, the students of Farhangian University of North Khorasan who were studying in the academic year of 20219 - 2020 were selected as a systematic random sampling and responded to Young Internet Addiction Questionnaire (1998), academic self – regulation (2010) and Reeve academic engagement (2013). Structural equation modeling (SEM) was used to analyze the data. the results showed that academic self - regulation and academic engagement have a negative and significant effect on internet addiction. The academic engagement in the relationship between academic self - regulation and internet addiction has a mediator role and according to fitting indexes (GFI=.92, PCFI=.74, CFI=.91, RMSEA=.075, X2/d.f=2.564 ). The model has good fit.

Keywords


امیدوار، احمد، و  صارمی، علی اکبر (1381). اعتیاد به اینترنت (توصیف، سبب‌شناسی، پیشگری، درمان و مقیاس‌های سنجش اختلال اعتیاد به اینترنت). مشهد: انتشارات تهران.
برادران، مجید (1398). اعتیاد به اینترنت در دانشجویان: نقش خودتنظیمی، حل مسأله و مشکلات بین شخصی، رویش روان‌شناسی، 8(7)، 152-147.
پیرانی، عارف، یاراحمدی، یحیی، احمدیان، حمزه، و پیرانی، ذبیح (1397). مدل ساختاری درگیری تحصیلی بر اساس اهداف پیشرفت و خودتنظیمی با میانجیگری انگیزش تحصیلی در دانش‌آموزان دختر دورة متوسطة دوم شهر ایلام. نوآوری‌های آموزشی، 17(67)، 172-149.
حسن‌زاده، رمضان، بیدختی، عاطفه، رضایی، عباس، و رهایی، فاطمه (1391). رابطة اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی و ویژگی‌های شخصیتی فراگیران. فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3(11)، 95-107.
حمیدی، فریده، مهدیه نجف‌آبادی، مجید، و نمازیان نجف‌آبادی، ثمانه (1394). بررسی رابطة بین اعتیاد به اینترنت و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه. فناوری‌های آموزشی در یادگیری، 1(3)، 106-89.
خطیب زنجانی، نازیلا، و آگاه هریس، مژگان (1394). مقایسة ویژگی های پنج عامل شخصیت در دانشجویان بدون و در معرض اعتیاد به اینترنت. روان‌شناسی سلامت، 4(3) 87-76.
رجایی‌فر، زهرا، روح‌پرور، احسان، و روح‌پرور، فاطمه (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اعتیاد به اینترنت نوجوانان. اولین کنگرة ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تیرماه 1398
رمضانی، ملیحه، و خامسان، احمد (1396). شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامة درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی. اندازه‌گیری تربیتی، 8(29)، 204-185.
شاهرودی، سمیه، سلطانی، فریدون، نوری، نرگس، و ریگی، افسانه (1397). بررسی رابطة وابستگی اعتیاد گونه به تلفن همراه با انگیزة پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان شهر خاش منطقة بلوچستان. روان‌شناسی و روانپزشکی شناخت، 5(6)، 70-57.
صابر، سوسن، و شریفی، حسن پاشا (1392). پیش‌بینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس سبک‌های هویت در دانش‌آموزان دختر پایة اول دبیرستان‌های دولتی تهران. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 10(38) 85-72.
عطار خامنه، فاطمه، و سیف، علی‌اکبر (1388). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری مطالعة فراشناختی برانگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 6(9)، 74-57.
علوی، سیدسلمان، اسلامی، مهدی، مراثی، محمدرضا، نجفی، مصطفی، جنتی‌فرد، فرشته، و رضاپور، حسین (1389). ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ. علوم رفتاری، 4(3)، 189-183.
غلامی، یارمحمد (1382). بررسی ارتباط بین جهت‌گیری هدف با یادگیری خودگردان در دانش‌آموزان دختر و پسر سال سوم متوسطة شهر تهران. پایان‌نامة کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت‌معلم.
فلاح مهنه، تورج، و اسدیان، محمد (1384). بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان و ارائة یک مدل. پژوهش‌های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد، 2(5)، 22-1.
قاسمی، وحید (1390). برآورد حجم بهینة نمونه در مدل‌های معادله ساختاری و ارزیابی کفایت آن برای پژوهشگران اجتماعی. جامعه‌شناسی ایران، 12(4)، 161-138.
قدم‌‌پور، عزت‌اله، مهدیانی، زینت، پادروند، حافظ، امرایی، بهزاد،و  سوری، حسین (1398). پیش‌بینی اعتیاد به فضای مجازی و گرایش به رفتارهای پرخطر بر اساس خودتنظیمی عاطفی در دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران. روان‌شناسی تربیتی، 15(53)، 108-93.
کجباف، محمدباقر، مولوی، حسین، و شیرازی تهرانی، علیرضا (1382). رابطة باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی. تازه‌های علوم شناختی، 5(1)، 33-27.
گنجی، بی‌نظیر، توکلی، سمیرا، بنی‌اسدی شهربابک، فائزه، و اسدی، سکینه (1395). بررسی رابطة بین اعتیاد به اینترنت و اشتیاق تحصیلی دانشجویان. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 9(2)، 155-150.
گنجی، بی‌نظیر، و توکلی، سمیرا (1397). بررسی رابطة بین سرمایة روان‌شناختی و تاب‌آوری تحصیلی با اعتیاد به اینترنت دانشجویان. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 11(1 )، 107-103.
محمدی‌پور، محمد، دلاور، علی، احدی، حسن، درتاج، فریبرز، و اسدزاده، حسن (1395). شاخص‌های روان‌سنجی مقیاس یادگیری خودتنظیمی تحصیلی (ASRL-S). پژوهش‌های روان‌شناسی بالینی و مشاوره (مطالعات تربیتی و روان‌شناسی)، 6(2)، 95-79.
مهقانی جمال‌الدین، سعید، و جناآبادی، حسین (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(12 )، 15-1.
نریمانی، محمد، محمدامینی، زرار، زاهد، عادل، و ابوالقاسمی، عباس (1394). مقایسة اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسأله بر انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان اهمال‌کار. روان‌شناسی مدرسه، 4(1)، 155-139.
وحیدی‌فر، حمزه، نبوی‌زاده، هادی، و اردبیلی‌فرد، محبوبه (1393). بررسی میزان اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان دانشکده‌های پرستاری، پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال 1392. مجلة دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 5(4)، 1088-1081.
هاشمی نصرت‌آبادی، تورج، و بهادری خسروشاهی، جعفر (1397). پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس ناگویی طبعی، هیجانات تحصیلی مثبت و منفی و خودمهارگری در دانشجویان. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 8(26)، 70-51.
Bandura, A. (2001). Social Cognitive theory of mass communication. Media Psychology, 3(3), 265-299.
Bandura, A. (2005). The primacy of self-regulation in health promotion. Applied Psychology, 54(2), 245-254.
Caraway, K., Tucker, C. M., Reinke, W. M., & Hall, C. (2003). Self-Efficacy, goal orientation, and fear of failure as predictors of school engagement in high school students. Psychology In The Schools, 40(4), 417-427.
Communications Regulatory Authority (CRA) of The I.R. of Iran. https://www.cra.ir/en/enhome.
Connell, J. P., & Wellborn, J. G. (1991). Competence, autonomy, and relatedness: A motivational analysis of self-system processes Self processes and development. (Pp. 43-77). Hillsdale, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Enwereuzor, I. K., Ugwu, L. I., & Ugwu, D. I. (2016). Role of smartphone
addiction in gambling passion and schoolwork engagement: A dualistic model
of passion approach. Gambling Issues and Public Health, 6(1),9.
Fredricks, J., Mccolskey, W., Manweiler, J., Mordica, J., Montrosse-Moorhead, B., & Mooney, K. (2011). Measuring student engagement in upper elementary through high school: A Description of 21 instruments. issues & answers. REL 2011-No. 098. Regional Educational Laboratory Southeast.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School Engagement: potential of the concept, state of the evidence. Review Of Educational Research, 74(1), 59-109.
Goel, D., Subramanyam, A., & Kamath, R. (2013). A study on the prevalence of internet addiction and its association with psychopathology In Indian adolescents. Indian Journal of Psychiatry, 55(2), 140-143.
Kandemir, M. (2014). Reasons Of academic procrastination: self-regulation, academic self-efficacy, life satisfaction and demographics variables. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 152, 188-193.
Kuss, D., Shorter, G., Van Rooij, A., Mheen, D., & Griffiths, M. (2018). The
Internet addiction components model and personality: Establishing construct validity via a nomological network. Computers in Human Behavior, 39, 312–321.
Kobayashi, L. C., Wardle, J., & Von Wagner, C. (2015). Internet use, social engagement and health literacy decline during ageing in a longitudinal cohort of older english adults. Epidemiology And Community Health, 69(3), 278-283.
Komleh, M., Hosseini, R., Fata, A. F., Mirhosseini, F., & Shoaleh, B. (2016). Investigating the relationship between internet addiction and academic achievement of medical students. Iranian Journal of Health, Safety And Environment. 3.
Larose, R. Mastro, D., & Eastin, M. (2010). Understanding internet usage: a social-cognitive approach to uses and gratifications. Social Science Computer Review - Soc Sci Comput Rev, 19, 395-413.
Lin, C. (2003). Larose, R. Lin, C. A. & Eastin, M. S. (2003). Unregulated Internet usage: addiction, habit, or deficient self-regulation? Media Psychology, 5(3), 225-253.
Magno, C. (2010). Assessing Academic self-regulated learning among filipino college students: the factor structure and item fit. The International Journal Of Educational And Psychological Assessment, 5.
Mcalister, A. L., Perry, C. L., & Parcel, G. S. (2008). How individuals, environments, and health behaviors interact: Social cognitive theory. Health Behavior And Health Education: Theory, Research, And Practice, 4th Ed. (Pp. 169-188). San Francisco, CA, US: Jossey-Bass.
Osatuyi, B., & Turel, O. (2018). Tug of war between social self-regulation and habit: explaining the experience of momentary social media addiction symptoms. Computers In Human Behavior, 85, 95-105.
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Educational Psychology, 82(1), 33-40.
Reeve, J. (2013). How Students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Educational Psychology, 105, 579.
Reeve, J., & Tseng, C.M. (2011). Agency as a fourth aspect of students’ engagement d,uring learning activities. Fuel And Energy Abstracts, 36, 257-267.
Rothstein, J. (2010). Teacher quality in educational production: tracking, decay, and student achievement. Economics, 125(1), 175-214.
Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (1994). Selfregulation of learning and performance: Issues and educational applications. Hillsdale, Nj: Erlbaum.
Wang, J. L., Rost, D. H., Qiao, R. J., & Monk, R. (2020). Academic stress and
smartphone dependence among Chinese adolescents: A moderated mediation
model. Children and Youth Services Review, 118, 105029.
Weinstein, A., & Lejoyeux, M. (2010). Internet Addiction or excessive internet use. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 36(5), 277-283.
Xu, J., Shen,  L. X., Yan, C. H., Hu, H., Yang, F., Wang, L.. & Shen, X. M. (2012). Personal characteristics related to the risk of adolescent internet addiction: A survey in shanghai, China. BMC Public Health, 12(1), 1106.
Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & Behavior, 1(3), 237-244.
Zhang, Y., Qin, X., & Ren, P. (2018). Adolescents' Academic Engagement Mediates The Association Between Internet Addiction And Academic Achievement: The Moderating Effect of Classroom Achievement Norm. Computers In Human Behavior, 89, 299-307.
Zimmerman, B. & Moylan, A. (2009). Handbook of metacognition in education, 299-315: Routledge, New York.