A model of identification for promoting innovation culture in Departments and institutes of the secondary school at Tehran city

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. in Educational Administration, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Department of Educational Administration, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran

Abstract

The main purpose of this study was to present an appropriate model for promoting the culture of innovation in the offices and schools of theoretical high schools in Tehran. Finally, 463 individuals were identified as the sample size. The sample was selected through simple random sampling method. In this research, based on the use of exploratory and confirmatory factor analysis, the validity of the research has been confirmed as an instrument. The questionnaire was also compiled through Cronbach's alpha of 0.911. The results of the structural equation test and the final model of innovation culture showed that the highest path coefficient is related to the learning organization component with a path coefficient of 0.89 and in the second position, the coefficient of initiative is 0.84 and in the third place is the risk factor, with the path coefficient 0.81 and in the fourth position, the conflict management component has a 0.79 path coefficient. Regarding the results of the research, education was proposed to be a learning organization in the first step in order to strengthen the culture of innovation.

Keywords


ابیلی، خدایار، مزاری، ابراهیم، خباره، کبری، و ملکی، معصومه (1394). تبیین نقش سرمایه‌های انسانی کارکنان مراکز آموزش عالی در گرایش به نوآوری سازمانی آنان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6(1)، 83-63.
آزاد، ناصر، و ارشادی، ایمان (۱۳۸۸). بررسی تأثیر فرهنگ ‌سازمانی بر درک حمایت از نوآوری. بررسی‌های بازرگانی، 36(23), 3826.‎
تقوی، میرحمید، و علی‌احمدی، علیرضا (1396). بررسی نقش شایستگی‌های مدیریتی در ترویج فرهنگ نوآوری و اعتماد نهادی. توسعة مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 45، 24-1.
حاجی‌ها، زهره، و خراط‌زاده، محدثه (۱۳۹۳). رابطة فرهنگ ‌سازمانی و کاربرد نوآوری‌های حسابداری مدیریت در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. حسابداری مدیریت، 7(20)، 48-35.
خدام عباسی، نجمه، شهریاری‌پور، رضا، و امین‌بیدختی، علی‌اکبر (1396). ارائة مدل نوآوری در دانشگاه بر اساس فرهنگ یادگیری و مدیریت دانش. نامة آموزش عالی، 37، 60-33.
خسرویان، امین، گل‌پرور، محسن، و آتش‌پور، سیدحمید (1388). رابطة مؤلفه‌های جو سازمانی با زمینة اجرایی فرهنگ نوآوری کارکنان شرکت سیمان سپاهان اصفهان. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 41، 126-111.
شرکت، امید (1384). خلاقیت و نوآوری در مدیریت. تدبیر، 16(166)، 35-31.
علی احمدی، علیرضا، حسینی، میرزاحسن، پرهیزگار، محمدمهدی، و ساروی مقدم، ناهید (1397). طراحی الگوی فرهنگ نوآوری و راه‌های ارتقای آن در شرکت‌های تولیدی. مطالعات مدیریت راهبردی، 35، 51-19.
گل‌زاده، محمدجواد، و عدالتیان شهریاری، جمشید (1395). بررسـی تأثیر فرهنگ سازمانی با رویکـرد نوآوری بر موفقیت استراتژی سازمان. مدیریت کسب و کار، 29‏، 50-35.
محمداسماعیلی، ندا (1395). شناسایی مکانیزم‌های توسعة فرهنگ نوآوری؛ مورد مطالعه سه شرکت از گروه مپنا. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 33، 250-233.
نکویی‌مقدم، محمود، بهزادی گودرزی، فرانک، و کشاورز، حسن (1391). بررسی رابطة بین انواع فرهنگ‌های سازمانی با مؤلفه‌های موفقیت سازمانی شامل انعطاف‌پذیری، انسجام، سرعت و نوآوری در بیمارستان‌های منتخب دولتی استان کرمان. بیمارستان، ۱۱(۱)، 82-73.
نیکنامی، مصطفی، و همت‌پور، مرحمت (۱۳۸۸). بررسی نقش فرهنگ‌سازمانی در نوآوری اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی به‌ منظور ارائة راهبردهای مناسب. آینده‌پژوهی مدیریت (پژوهش‌های مدیریت)، 8، 116-103.
Ahmed, J. U., Ashikuzzaman, N. M., Mansur, M., & Aditi, S. (2017). Social innovation in education: BRAC boat schools in Bangladesh. Global Entrepreneurship Research, 7(20), 1-14.
Ali, I. (2018). Personality traits, individual innovativeness and satisfaction with life, Innovation & Knowledge, 72, 1-11.
Haneda, S., & Ito, K. (2018). Organizational and human resource management and innovation: which management practices are linked to product and/or process innovation?. Research Policy, 47(1), 194-208.
Jensen, K. W., Liu, Y., & & Schøtt, T. (2017). Entrepreneurs innovation bringing job satisfaction, work-family balance, and life satisfaction: In China and around the world, International Journal of Innovation Studies, 1, 193-206.
Kanagal, N. B. (2015). Innovation and product innovation in marketing strategy. Management and Marketing Research, 18, 1-25.
Lin, Y. Y., Wei, Y. C., & Chen, M. H. (2006). The role of board chair in the relationship between board human capital and firm performance. 27th McMaster word congress.Haiphong. Ontario.Canada. January 25-27.
Makkonen, T., Merisalo, M., & Inkinen, T. (2017). Containers, facilitators, innovators? The role of cities and city employees in innovation activities. European Urban and Regional Studies, 3(7), 1-13.
Prange, Ch., & Schlegelmilch, B. B. (2018). Managing innovation dilemmas: The cube solution. Business Horizons, 61, 309-322.
Raghupathi, V., & Raghupathi, W. (2017). Innovation at country-level: association between economic development and patents. Innovation and Entrepreneurship, 6(4), 1-20.
Rajapathirana, R. P. J., & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Innovation & Knowledge, 3, 44–55.
Ribiere, V. M., & Sitar, A. S. (2003). Critical role of leathership in nurturing a knowledge – supporting culture. Knowledge Management Research & Practice, 1(1), 1-9.
Serdyukov, P. (2017). Innovation in education: What works, what doesn’t, and what to do about it? Research in Innovative Teaching & Learning, 10, 4-33.