Designing a Structural Equation Model of Emotional leadership (Antecedents and Consequences) of High School Principals in West Azarbaijan Province

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph. D Student in Educational Administration, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran

2 Associate Professor of educational administration, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran

3 Professor of educational administration, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran

Abstract

the main aim of this research was the designing a structural equation model of the antecedents and consequences of emotional leadership of principals of public boys' schools in the high school in West Azerbaijan province at the academic year of 2021-2022. The current research was applied-developmental in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method, structural equations type. The statistical population includes all principals of public boys' schools of high school in West Azarbaijan province (190 high schools). Using cochran formula 123 principals of these schools were selected by multi-stage cluster sampling method from the cities of the province. In this research, from six standard questionnaires in the form of a five-point Likert, including: Davis emotional empathy questionnaire (1983), emotional self-management by Waltz et al. (1996), psychological empowerment by Spreitzer & Mishra (1997), responsibility Abdul and Ibrahim (2002), Antonik and Hiserich Entrepreneurship Development (2003) and emotional control in the work environment Rajer & Najaryan (1989) have been used.The results of data analysis showed that All antecedents and consequences (respectively emotional empathy 0.34, self-management 0.27, psychological empowerment 0.63, employee responsibility 0.49 and entrepreneurship development 0.58) have a positive and significant relationship with emotional leadership.

Keywords


بهمنی، اکبر؛ اصلانی، فرشید؛ دلیریان، اردشیر (1399). بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر تعلق سازمانی با نقش واسطه‌ای توانمندی روان‌شناختی و خستگی عاطفی کارکنان بیمارستان شهید مدرس ساوه. مطالعات اسلامی در حوزه سلامت، 4(2)، 71-80.
پورهاشمی دهکردی، علی؛ کاملی، محمدجواد؛ رئیسی سرتشنیزی، عباس (1397). تأثیر فرهنگ سازمانی بر ارتقا مسئولیت‌پذیری کارکنان کلانتری و پاسگاه­های فرماندهی انتظامی شهرکرد. فصلنامه پژوهش­های مدیریت انتظامی، 13 (4): 683-705.
دامغانیان، حسین؛ شیخ‌زاده، محمد؛ یزدانی زیارت، محمد (1396). مدل ساختاری تفسیری شایستگی‌های عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی. مدیریت سازمان‌های دولتی، 4، 5 (20)، 49-65.
رسولی، کامران؛ سعیدی، پرویز؛ چراغعلی، محمودرضا؛ گرجی، محمدباقر (1400). ارائه یک الگوی راهبری سازمانی با رویکرد توسعه کارآفرینی سازمانی به منظور ارائه یک مدل آموزشی- ساختاری. توسعه آموزش جندی شاپور، 1 (12)، 255-267.
سمیعی، فاطمه؛ اکرمی، ناهید؛ کیخسرو کیانی، مهدی؛ کیان، میناگل (1397). بررسی تأثیر بازی­های ایفای نقش شغلی بر مسئولیت­پذیری، انطباق‌پذیری مسیر شغلی و افکار ناکارآمد حرفه­ای دانش‌آموزان. پژوهش­های مشاوره، 16 (64)، 96-113.
شفیعی ورزنه، نجمه؛ شفیعی ورزنه، زهره (1394). تأثیر هوش هیجانی بر نگرش مدیران و کارمندان نسبت به مدیریت زمان در اداره کل پست استان اصفهان. کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی.
شهامت‌نژاد، مینا؛ ضیاء، بابک؛ اشرفی، مجید؛ آزما، فریدون (1399). طراحی مدل توسعه کارآفرینی شهری زنان سرپرست خانوار (مطالعه موردی: شهر تهران). پژوهش­های انتظامی-اجتماعی زنان و خانواده، 8، 1 (14)، 123-148.
شهرابی فراهانی، مریم؛ خسروی بابادی، علی‌اکبر؛ خورشیدی، عباس (1399). شناسایی الگوی رهبری آموزشی مدیران مدارس (مطالعه موردی: دوره اول ابتدایی شهر تهران). مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 13، 2 (25)، 265-298.
صیدی، ستار؛ احمدیان، حمزه؛ صفاری‌نیا، مجید (1398). مدل ارتباط دیدگاه‌گیری اجتماعی و خودکنترلی با شخصیت جامعه‌پسند با نقش واسطه‌ای همدلی عاطفی. شناخت اجتماعی، 8، 2 (16)، 123-140.
عاشوری، تقی؛ قزلسفلو، حمیدرضا؛ عسگرشمسی، میثم (1400). طراحی الگوی توسعه کارآفرینی درون‌سازمانی در مجموعه‌های تفریحی ورزشی. مطالعات اجتماعی گردشگری، 9 (17)، 219-244.
کاشانی، غلام­رضا و حاجی انزهایی، محمدرضا (1397). بررسی رابطه مؤلفه­های سبک رهبری اخلاقی ادراک‌شده توسط کارکنان با مؤلفه­های توانمندسازی روان‌شناختی. فصلنامه توانمندسازی سرمایه انسانی، 1 (2)، 11-21.
محقق هرچقان، معصومه؛ اکبری، مرتضی؛ مرزبان، شیرمراد (1394). تأثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی سازمانی بین کارکنان دانشگاه تهران. توسعه کارآفرینی، 8 (4)، 709-727.
ملازمیان، محمدحسین؛ صیدی، معصومه؛ کریمی، هادی (1391). رابطه بین هوش عاطفی مدیران پرستاری با سبک رهبری تحول‌آفرین آنان. مدیریت پرستاری، 1 (2)، 63-69.
مینزبرگ، هنری (1398). سازماندهی: پنج الگوی کارساز، ترجمه فقیهی، ابوالحسن و وزیری سابقی، حسین. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
نصیری ولیک‌بنی، فخرالسادات؛ قادری شیخ‌آبادی، مریم (1399). تحلیل همبستگی رهبری مثبت‌گرا و رهبری هوشمند با کارآفرینی مدارس: آزمون نقش میانجی خودکارآمدی معلمان. اندیشه‌های نوین تربیتی، 16 (4)، 237-258.
هاشمی، تورج؛ میرزایی، رضا؛ بیرامی، منصور؛ ماشینچی عباسی، نعیمه (1396). کفایت اجتماعی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در بین مدیران سازمان­های مردم‌نهاد و خصوصی. ششمین کنگره انجمن روانشناسی ایران، تهران.
Aggarwal, A., Chand, P. K., Jhamb, D., & Mittal, A. (2020). Leader–member exchange, work engagement, and psychological withdrawal behavior: the mediating role of psychological empowerment. Frontiers in Psychology, 11, 423. DOI:10.3389/fpsyg.2020.00423
Amor, A. M., Xanthopoulou, D., Calvo, N., & Vázquez, J. P. A. (2021). Structural empowerment, psychological empowerment, and work engagement: A cross-country study. European Management Journal, 39(6), 779-789. DOI:10.1016/j.emj.2021.01.005
Badea, L., & Pana, N. A. (2010). The Role of Empathy in Developing the Leader’s Emotional Intelligence. Theoretical and Applied Economics, 2 (543), 69-78.
Bar-on ,R. (2006). The bar-on model of emotional-social intelligence(Esi). saved from:www.findartides.com.
Berkovich, I., & Eyal, O. (2015). Educational leaders and emotions: An international review of empirical evidence 1992–2012. Review of Educational Research, 85(1), 129-167. DOI: 10.3102/0034654314550046
Dasborough, M. T., & Ashkanasy, N. M. (2002). Emotion and attribution of intentionality in leader-member relationships. Leadership Quarterly, 13, 615-634. DOI:10.1016/S1048-9843(02)00147-9
Diener, E., Thapa, S., & Tay, L. (2020). Positive emotions at work. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 7, 20, 1–20. DOI: 10.1146/annurev-orgpsych-012119-044908.
Dovidio, j. F., & Banfield, J. C. (2015). Prosocial Behavior and Empathy. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Science (Second Edition), 216-220. DOI:10.1098/rstb.2015.0077
Ferguson, R., & Rivera, L. (2022). Self-management in organizational behavior management. Journal of Organizational Behavior Management, 42(3), 210-229. DOI: 10.1080/01608061.2021.1996502
Hoffman, M. L. (2000). Empathy and moral development: Implications for caring and justice. Cambridge: UK: Cambridge University Press.
 Iqbal, Q., Ahmad, N. H., Nasim, A., & Khan, S. A. R. (2020). A moderated-mediation analysis of psychological empowerment: Sustainable leadership and sustainable performance. Journal of Cleaner Production, 262, 121429. DOI:10.1016/j.jclepro.2020.121429
Jin, J. (2010). Emotional Leadership as a Key Dimension of Public Relations Leadership: A National Survey of Public Relations Leaders. Journal of Public Relations Research, 22(2), 159-181. DOI:10.1080/10627261003601622
Jowdy, E. J. (2006). An Emprical investigation in the Impact of an Expeerience-Based Learning Course on Students Emotional Competency. Dissertation Of Ph.D.University of Massachusetts Amherst.
Matton, J. (2013). Intelligent leadership what you need to know to unlock your full potential. USA: Amacom Books.
Mills, A. J. , Berthon, P. R. , & Pitt, C. (2020). Agile authorship: Evolving models of innovation for information-intensive offerings. Journal of business research, 110, 577-583. DOI:10.1016/j.jbusres.2018.05.010
Morelli, S., Lieberman, M. & Zaki, J. (2015).The Emerging Study of Positive Empathy. Social and Personality Psychology Compass, 9 (2), 57–68. DOI: 10.1111/spc3.12157
Qing, M., Asif, M., Hussain, A., & Jameel, A. (2020). Exploring the impact of ethical leadership on job satisfaction and organizational commitment in public sector organizations: The mediating role of psychological empowerment. Review of Managerial Science, 14(6), 1405-1432. DOI:10.1007/s11846-019-00340-9
Schermuly, C. C., Creon, L., Gerlach, P., Graßmann, C., & Koch, J. (2022). Leadership Styles and Psychological Empowerment: A Meta-Analysis. Journal of Leadership & Organizational Studies, 29(1), 73-95. DOI:10.1177/15480518211067751
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 38, 1442-1465. DOI: 10.2307/256865
Sydanmanalakka , P.(2008). Intelligent leadership and creativity : supporting creativity through intelligent leadership. Journal of Managerial Psychology, 25(8), 899-926.
Walsh, R. (2015). What is Wisdom? Cross-Cultural and Cross-Disciplinary Syntheses. Review of General Psychology19(3), 278-293. DOI:10.1037/gpr0000045
Walter, H. (2012). Social Cognitive Neuroscience of Empathy: Concepts, Circuits, and Genes. Emotion Review, 4(1), 9-17. DOI:10.1177/1754073911421379.