The Perceptions and Lived Experience of Primary School Teachers from the Strengths and Weaknesses of Virtual Education during Corona Virus Pandemic

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.A. in Curriculum Studies, Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Iran

Abstract

The purpose of this study was to investigate the perceptions and lived experience of primary school teachers of the strengths and weaknesses of virtual education in the corona virus pandemy in the academic year 2020-2021. The research approach was qualitative and phenomenological. The instrument used was a semi-structured interview. The target group included all fifth grade female teachers in girls' schools in Yazd, that 12 of whom were selected by purposive sampling. After the eighth interview, theoretical data saturation was obtained, but interviews were continued up to 12. Data were analyzed by coding and categorization methods and used seven-step Colaizy pattern. The validity of the data was obtained through triangulation method, in the form of referrals to the participants and also the analysis of the group of colleagues. After analyzing the data, 15 sub-themes were identified as strengths and 25 sub-themes as weaknesses, which were classified in to 8 main themes: educational, social, media mediation, parental mediation, cultural, ethical, environmental and economic. Then, contextual factors were extracted which were placed in 8 sub-themes at three levels: macro, medium and micro.

Keywords


حاجی، جمال؛ محمدی­مهر، مژگان؛ محمدی آذر، حدیقه (1399). بازنمایی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوره پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (43)، 153-174.
 خسروی، فاطمه؛ صیف، محمدحسن (1399). راه‌کارهای افزایش توانمندی معلمان در استفاده از آموزش مجازی اجباری در شرایط اپیدمی کرونا، نخستین کنفرانس ملی علوم شناخت و تعلیم‌وتربیت.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1397). روش­های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگه.
سلیمی، سمانه؛ فردین، محمدعلی (1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصت­ها و چالش­ها، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(2)، ، 49-60 .
صبوری، سارا؛ صباغیان، زهرا؛ فتحی واجارگاه، کوروش (1390). بررسی مشکلات و چالش­های آموزش مجازی دانشگاه­های شهر تهران از نظر مدیران آموزش مجازی، ششمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی، تهران.
عباسی، فهیمه؛ حجازی، الهه؛ حکیم‌زاده، رضوان (1399). تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصت­ها و چالش­های تدریس در شبکه آموزشی دانش­آموزان (شاد): یک مطالعه پدیدارشناسی، تدریس پژوهی،8(3)، 1-24.
فرهادی، ربابه (1384). آموزش الکترونیکی: پارادایم جدید در عصر اطلاعات. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 21(1)، 49-66.
قلی‌پور، نفیسه (1399). تعلیم‌وتربیت مجازی و چالش­های عصر حاضر، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 4(14)، 57-68.
کیا، علی‌اصغر (1388). نگاهی به آموزش مجازی(الکترونیک)، کتاب ماه علوم اجتماعی، (24)، 82-89.
میرزائی، حسین (1399). جستارهایی در آموزش عالی علم و بحران کرونا در ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
محمدی، مهدی؛ کشاورزی، فهیمه؛ ناصری جهرمی، رضا؛ ناصری جهرمی، راحیل؛ حسام‌پور، زهرا؛ میرغفاری، فاطمه؛ ابراهیمی، شیما (1399). واکاوی تجارب والدین دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی از چالش­های آموزش مجازی با شبکه­های اجتماعی در زمان شیوع ویروس کرونا، پژوهش­های تربیتی، (40)، 74-101.
نیازآذری، کیومرث؛ بهنام فر، رضا؛ اندی، صدیقه (1391). تأثیر به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری دانش­آموزان دوره ابتدایی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(3)، 31 -43.
Fauzi, I., & Khusuma, I. (2020). Teachers’ elementary school in online learning of COVID-19 pandemic condition. Journal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 58-70.
Hebert, M., Goodrich, J. M., & Namkung, J. M. (2020). Characterizing Remote Instruction Provided by Elementary School Teachers during School Closures due to COVID-19. Department of Special Education and Communication Disorders, University of Nebraska-Lincoln. DOI:10.35542/osf.io/vsx4q.
Kliziene, I., Taujanskiene, G., Augustiniene, A., Simonaitiene, B. (2021). The Impact of the Virtual Learning Platform EDUKA on the Academic Performance of Primary School Children. DOI:10.3390/su13042268.
Kraft, M., Simon, N., Lyon, M. (2020). Sustaining a Sense of Success: The Importance of Teacher Working Conditions during the COVID-19 Pandemic. Educational Working Paper: 20-279. Annenberg Institute at Brown University: DOI:10.26300/35nj-v890.
Masry‑Herzallah, A., Stavissky, Y. (2021). The attitudes of elementary and middle school students and teachers towards online learning during the corona pandemic outbreak, SN Social Sciences,1(71),1-23. DOI: 10.1007/s43545-021-00083-z.
Moisil, I. (2017). A model of the student behavior in a virtual educational environment. International Journal of Computers Communications & Control, 3(1), 108-115.
Rasmitadila, R., Aliyyah, R. R., Ruchmadtullah, R. & Samsudin, A. (2020). The perceptions of primary school teachers of online learning during the COVID-19 pandemic period: A case study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies,7(2), 90-109. DOI: 10.29333/ejecs/388
Setiawan, B. & Iasha, V.(2020). Covid-19 pandemic: the influence of full-online learning for elementary school in rural areas. Jurnal jpsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar),6(2),114-123. DOI:10.30870/jpsd.v6i2.8400
Setyowati Putri, R., Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Mayesti-Wijayanti, L., & Hyun, C. (2020). Impact of the COVID-19 pandemic on online home learning: An explorative study of primary schools in Indonesia. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(5), 4809 – 4818.