مطالعه حاضر به بررسی ابعاد جامعهشناختی زیستبوم کرونا و کارکردهای مناسب و نامناسب آن در نظام آموزش و پرورش ایران میپردازد. این پژوهش با روش آمیخته اکتشافی ـ متوالی انجام شده است. در بخش کیفی، حجم نمونه ۱۰ نفر از اعضای شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش، بودند که به نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی، حجم نمونه، ۹۱ نفر از مدیران ادارات کل، ۱۷۵ نفر از مدیران مدارس، ۶۷۶ نفر از معلمان و دانشجو معلمان و ۲۸۳ نفر از دانشآموزان بودند که با فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاجبه گروه کانونی و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوای مضمونی با استفاده از کدگذاری به وسیلهی نرمافزار MAXQDA و در بخش کمی از نرم افزار SPSS و از تکنیکهای آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد و میانگین استفاده گردید. یافتهها حاکی از این بود که شرایط آموزش و پرورش در زیستبوم کرونا وضعیتی است که دارای کارکردهای نامناسب در ابعاد آموزشی، جسمی، روانی و اجتماعی است، اما دارای کارکردهای پنهان مناسب مانند آموزش فناورانه، افزایش منزلت معلمان و زمینهای برای مدرسهمحوری است.
hosseini, S. J. (2024). Analyzing the appropriate and inappropriate functions of Corona in Iran's education from a sociological perspective: a mixed study. Educational and Scholastic studies, (), -. doi: 10.48310/pma.2024.16040.4408
MLA
hosseini, S. J. . "Analyzing the appropriate and inappropriate functions of Corona in Iran's education from a sociological perspective: a mixed study", Educational and Scholastic studies, , , 2024, -. doi: 10.48310/pma.2024.16040.4408
HARVARD
hosseini, S. J. (2024). 'Analyzing the appropriate and inappropriate functions of Corona in Iran's education from a sociological perspective: a mixed study', Educational and Scholastic studies, (), pp. -. doi: 10.48310/pma.2024.16040.4408
CHICAGO
S. J. hosseini, "Analyzing the appropriate and inappropriate functions of Corona in Iran's education from a sociological perspective: a mixed study," Educational and Scholastic studies, (2024): -, doi: 10.48310/pma.2024.16040.4408
VANCOUVER
hosseini, S. J. Analyzing the appropriate and inappropriate functions of Corona in Iran's education from a sociological perspective: a mixed study. Educational and Scholastic studies, 2024; (): -. doi: 10.48310/pma.2024.16040.4408