Analyzing the appropriate and inappropriate functions of Corona in Iran's education from a sociological perspective: a mixed study

Document Type : Research Paper

Author

Farhangian University Of Mashhad

Abstract

مطالعه حاضر به بررسی ابعاد جامعه‌شناختی زیست‌بوم کرونا و کارکردهای مناسب و نامناسب آن در نظام آموزش و پرورش ایران می‌پردازد. این پژوهش با روش آمیخته اکتشافی ـ متوالی انجام شده است. در بخش کیفی، حجم نمونه ۱۰ نفر از اعضای شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش، بودند که به نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی، حجم نمونه، ۹۱ نفر از مدیران ادارات کل، ۱۷۵ نفر از مدیران مدارس، ۶۷۶ نفر از معلمان و دانشجو معلمان و ۲۸۳ نفر از دانش‌آموزان بودند که با فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاجبه گروه کانونی و در بخش کمی پرسشنامه محقق‌ساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوای مضمونی با استفاده از کدگذاری به وسیله‌ی نرم‌افزار MAXQDA و در بخش کمی از نرم افزار SPSS و از تکنیک‌های آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد و میانگین استفاده گردید. یافته‌ها حاکی از این بود که شرایط آموزش و پرورش در زیست‌بوم کرونا وضعیتی است که دارای کارکردهای نامناسب در ابعاد آموزشی، جسمی، روانی و اجتماعی است، اما دارای کارکردهای پنهان مناسب مانند آموزش فناورانه، افزایش منزلت معلمان و زمینه‌ای برای مدرسه‌محوری است.

Keywords