The effect of assertiveness training on self-esteem, social anxiety and definitiveness in students

Document Type : Research Paper

Author

Department of psychology,Ahvaz branch,Islamic Azad University,Ahvaz, Iran

Abstract

The aim of this study was to investigate the effect of assertiveness training on self-esteem, social anxiety and definitiveness in ten grade high school girl students. The sample consisted of 42 students who were selected by multistage cluster sampling method. And were in two experimental groups (21 students) and control group (21 students). Instruments included self-expression scale (ASA), self-esteem scale and the social anxiety scale. The pre-test was administered to both groups, and then experimental group received 10 sessions of 90 minutes assertiveness training every week. One week after training the test was taken again by both groups. The data are analyzed using a multivariable and one-variable covariance assay. Data analyzed by (MANCOVA) and (ANCOVA). Results showed that assertiveness training causes increasing of self-esteem, reduction of social anxiety and increasing of students’ definitiveness.

Keywords


        1-        بحرینی، م، محمدی باغملایی؛ م. زارع ، م و شهامت، ش  (1384). «تأثیر آموزش ابراز وجود بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری». مجلة ارمغان دانش، سال دهم. شمارة 1 (پی در پی37). 89 -96.
        2-        بیابانگرد، ا (1373 ). روش­های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
        3-        پاییزی، م؛ شهر آرای، م و صفایی، پ (1386). «بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر شادکامی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر سال دوم تجربی شهرستان تهران». فصلنامة مطالعات روان­شناختی، سال سوم، شمارة 4 (پیاپی12) 25-37.
        4-        رحیمی، ج؛ حقیقی، ج، مهرابی­زاده هنرمند، م و بشلیده، ک (1385). «بررسی تأثیر آموزش جرأت­ورزی بر مهارت اجتماعی، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانش­آموزان بر سال اول مقطع متوسطه»، مجلة علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز، سال 13، شمارة 1، 111-126.
        5-        شرقی، ح (1380). بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر عملکرد تحصیلی ، اضطراب اجتماعی، پرخاشگری، افسردگی و ابراز وجوددانشجویان، ابراز وجود پایین مراکز تربیت معلم استان خوزستان، پایان­نامة کارشناسی ارشد رشتة روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهیدچمران اهواز.
        6-        غفاریان زاده، ا (1379). تأثیر آموزش مشاوره گروهی جرأت ورزی بر پیشرفت تحصیلی ومهارت اجتماعی دانش­آموزان دختر مقاطع راهنمایی و دبیرستان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی . دانشگاه تهران.
        7-         منصوری، ف. (1377). بررسی رابطة ساده و چندگانظ متغیرهای عزت نفس، احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی با ابراز وجود در دانش­آموزان دختر نظام جدید آموزشی شهرستان اهواز. پایان­نامة کارشناسی ارشد روان­شناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
        8-        موتابی، ف. و کاظم­زاده عطوفی، م.  (1385). مهارت رفتار جرأت­مندانه: کتاب کار دانشجو. تهران: دانژه.
        9-        مهرابی­زاده هنرمند، م.؛ تقوی، ف. و عطاریان، ی. (1388). «تأثیر آموزش جرأت­ورزی بر مهارت­های اجتماعی، اضطراب اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دختر». مجلة علوم رفتاری، شمارة 3 (1) 59-64.
      10-      نیسی، ع. و شهنی ییلاقی، م.  (1380). «تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانش­آموزان پسر مضطرب اجتماعی شهر اهواز». مجلة علوم تربیتی و روان­شناسی، دورة 8 شمارة 1 و 2، 11-30.
      11-      هرمزی­نژاد، م .؛ شهنی ییلاقی، م. و نجاریان، ب.  (1379). «رابطة ساده و چندگانة متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمال­گرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهیدچمران اهواز».  مجلة علوم تربیتی و روان­شناسی، دورة سوم، شماره­های 3 و 4. 29-50.
 
Arrindell, W. A.; Sanderman, R.; Hageman, W. J. & Pickers Gill, M. J. (1991). Correlates of assertiveness in normal and clinical samples: A multidimensional social approach. Behavior Research and Therapy, 12(4). 153-252.
Brown. G. T. & Carmichale, K. (1992). Assertiveness training for clients with psychiatric illness: A pilot study. British Journal of Occupational Therapy, 55(4), 137-140.
Dellater, R. & Maknarma, J. R. (1986). The social impact of assertiveness. Journal of Behavior Modification, 13, 139-158.
Deluty, R. H. (1981). Assertiveness in children: Some research consideration. Journal of Clinical Child Psychology, 10, 149-159.
Department of Psychiatry (2005). Assertive Communication skills .Available at http://www.Dartmouthpsychiatry. Org/.
Dong, Y.; Hallberg. E.; Selmon, A & Hass, H. (1985). Effects of assertion training on aggressive behavior of adolescent. Journal of Counseling Psychology 26(5), 459-461.
Karagozoglu, Serife. Kahve, Emine. Koc Oznur & Adamisoglu, Derya (2008). Self-esteem and assertiveness of final year Turkish university students. Nurse education today. (28). P. 641-649.
Lin Y. Y. R.; Shiah, I. S.; Chang, Y. C.; Lai, T. J.; Wany, K. Y. & Chou, R. (2004). Evaluation of an assertiveness training program on nursing and medial. Student’s assertiveness, self- esteem. And interpersonal communication satisfaction. Nurse Education Toda. 24, 656-665.
Masters, J. C.; Burish, I. J.; Hollen, S. D. & Rimm. D. E. (2005). Assertion training methods. Behavior therapy. New York: Haecourthrace Ivanovich. Publishers Inc.
Rosenberg, F. (1997). The teacher’s role in the application of assertive discipline program for students in Venezuela and primary school. School Psvchology- International, 11(2), 143-146.
Tafarodi, R. W. & Sawan, W. B. (2001). Two dimensional self-esteem: Theory and measurement. Personality and Individual Differences. 31, 653-673.
Temple, S., & Robson, P. (1991). The effects of assertiveness training on self estem. British Journal of occupational Therapy, 54(9), 329-332.
Weher, S.; Kaufman, V. & Aelvin, G. (1987). The effects of assertive training on the anxious adolescents. Adolescence, 22, 195-205