ابراهیمی قوام، صغری (1386). رفتار اخلاقی کودکان چگونه شکل میگیرد. فصلنامۀ رشد مشاور مدرسه. دورة 3. شمارۀ 1. پاییز: 54-57.
اسلامی، اکبر؛ معارفی، فریده (1389). مقایسۀ توانایی تفکر انتقادی دانشجویان ترمهای اول و آخر کارشناسی پرستاری و پرستاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم 1386. فصلنامۀ علوم پزشکی جهرم. شمارۀ 8 (1): 37-45.
آقازاده، محرم (1384). راهنمای روشهای نوین تدریس. تهران: آییژ.
اللهدوستی، پریسا (1390). بررسی اثربخشی روشتدریس ایفای نقش بر مهارتهای اجتماعی و رشد اخلاقی دانشآموزان دختر دوم راهنمایی منطقه 15 شهر تهران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
امیرتیموری، محمدحسن؛ مرادی، رحیم و رسولی، بهنام (1393). اثربخشی مدل طراحی آموزشی E5 بر تفکر انتقادی دانشجویان در درس روانشناسی تربیتی. مدیا5(2): 61-72.
براندن، ناتانیل (1385). مسئولیتپذیری: اتکای به خود و زندگی پاسخگو. ترجمۀ مهدی قرچهداغی. تهران: شباهنگ.
جویس، بروس آر، ویل مارشا و کالهون، امیلی (1380). الگوهای تدریس، ترجمۀ محمدرضا بهرنگی. تهران: کمال تربیت.
خورشیدی، محمد؛ غندانی، عباس و فرجی، شهابالدین (1379).راهنمای علمی روشهای تدریس. تهران: پسین.
سبحانینژاد، مهدی (1379). مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامهریزی درسی کنونی دورۀ ابتدایی ایران و طراحی برای آینده. رسالۀ دکتری دانشگاه تربیت مدرس.
شعبانی، حسن (1387). مهارتهای آموزشی و پرورشی. تهران: سمت.
شولتس، دوآن (1385).روانشناسی کمال، الگوهای شخصیت سالم. ترجمۀ گیتی خوشدل. چاپ سیزدهم. تهران: پیکان.
فتحیآذر، اسکندر؛ ادیب، یوسف؛ هاشمی، تورج؛ بدری گرگری، رحیم و غریبی، حسن (1392). اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانشآموزان. نشریه پژوهشهای نوین روانشناختی دانشگاه تبریز. دورۀ 8. شمارۀ 29: 195-216.
فضلیخانی، منوچهر (1382). راهنمای عملی روش مشارکتی و فعال در فرایند تدریس، تهران: آزمون نوین.
فقیهی، فاطمه (1378). اصلاح برنامههای درسی: پرورش مهارتهای فکری. فصلنامۀ تعلیم و تربیت. شمارۀ 59: 77-99.
گنجی، کامران؛ یعقوبی، ابوالقاسم و لطفعلی، رضا (1392). اثربخشی آموزش مهارتهای پرسشگری به معلمان بر تفکر انتقادی دانشآموزان متوسطه. نشریۀ روانشناسی تربیتی. دورۀ 9. شمارۀ 27: 1-25.
لطفآبادی، حسین (1381). وضعیت و نگرش و مسائل جوانان ایران. تهران: سازمان ملی جوانان.
لطفآبادی، حسین (1380). ارتباطهای اجتماعی نوجوانان و جوانان در خارج از خانواده. تهران: سازمان ملی جوانان.
ماسن، پاول هنری و دیگران (1380). رشد و شخصیت کودک. ترجمۀ مهشید یاسایی. تهران: نشر مرکز.
نصرآبادی، حسینعلی؛ نوروزی، رضاعلی و حبیبی، ناصر (1384). انگارههای جدید در فلسفۀ تعلیموتربیت. مجموعهمقالاتی در زمینۀ فلسفه و تفکر انتقادی. قم: سماء قلم.
هرسی، پال و بلانچارد، کنت (1385). مدیریت رفتار سازمانی، کاربرد منابع انسانی. ترجمۀ علی علاقهبند. تهران: امیرکبیر.
Abour, H. Cherif; D. D.; Al-Arabi, A.; Aron R. & Verma, S. (2010). Effective Understanding of the Human Body Organs: A Role Playing Activity for Deep Learning. National Association of Biology Teachers. Vol. 7: 447-450.
Angeli, Ch. & Valanides, N. (2009). Instructional Effects on Critical Thinking: Performance on Ill-defined Issues. Learning and Instruction. Vol. 19: 322-334.
Argyle, M. (1989).Social Interaction. London: Methven.
-------------- (1980). Interaction Skills and Social Competence. In P. Feldman and j. Orford (Eds.). The Social Psychology of Psychological Publishers. Chichester: Wiley.
Brandon, N.(1996). Qarachedaqi, M. (2007).Taking Responsibility. Tehran: shabahang.
Browne, M. N. & Keeley, S. M. (1994). Asking the Right Questions: A Guide to Critical Thinking. 4th Edition. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.
Dam, G. & Volman, M. (2004). Critical Thinking as a Citizenship Competence: Teaching Strategies. Learning and Instruction journal. Vol. 14(4): 359-379.
Ennis, S. R. (2010). A Concept of Critical Thinking Curriculum (pp. 46-54). Alexandra, VA, Association for Supervision and Curriculum Development.
Facione, P. A. & Facione, N. C. (1998). The California Critical Thinking Skill Test: Form A and B, test normal. Millbrae, CA: California Academic Press.
Facione, P. A. (1998). The Delphi Report Critical thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Millbrae, CA: California Academic Press.
Glen, S. (1995). Developing Critical Thinking in Higher Education.Nurse Education Today. Vol. 15(30): 170-178.
King, A. (1995). Designing the Instructional Process to Enhance Critical Thinking across the Curriculum. Teaching of Psychology. Vol. 22 (1): 13-17.
Kasmurie, A.; Kitot, A.; Ahmad, A. R. & Seman, A. A. (2010). The Effectiveness of Inquiry Teaching in Enhancing Students’ Critical Thinking. Procedia Social and Behavioral Sciences. Vol. 7: 264-273.
Macpherson, R. & Stanovich, K. (2007). Cognitive Ability, Thinking Dispositions and Instructional Set as Predictors Critical Thinking. Learning and Individual Differences. Vol. 17: 115-127.
Mangena, A. & Chabeli, M. (2005). Strategies to Overcome Obstacles in the Facilitation of Critical Thinking in Nursing Education. Nurse Education Today. Vol. 25: 291-295.
Manorm, K. & Zoe, P. (2006). Rol Play as a Teaching Method: a Practical Guid Produced with Support from the Centre factulty of Liberal art. UbonRatchathani University.
Marin, L. M. & Halpern, D. F. (2011). Pedagogy for Developing Critical Thinking in Adolescents. Thinking Skills and Creativity. Vol. 6: 1-13.
Maskey, C. (2008). The Coordination of Clinical and Didactic Learning Experiences to Improve Critical-Thinking Skills and Academic Performance. Teaching and Learning in Nursing. Vol. 3: 11-15.
Özkan, I. (2010). A Path to Critical Thinking, Procedia Social and Behavioral Sciences. Vol. 3: 210-212.
Popil, I. (2011). Promotion of Critical Thinking by Using Case Studies as Teaching Method, Nurse Education Today.Vol.31: 204-207.
Uarattanaraksa, H.; Chaijareon, S. & Kanjug, I. (2012). Designing Framework of the Learning Environments Enhancing the Learner’s Critical Thinking and Responsibility Model in Thailand. Procedia-Social and Behavioral Sciences Journal. Vol. 46: 3375-3379.
Yang, Sh. Ch. (2007). E-critical/thematic doing history project: Integrating the critical thinking approach with computer-mediated history learning. Computers in Human Behavior. Vol. 23: 2095-2112.
Zohar, A. (1999). Teachers Meta Cognitive Knowledge and the Instruction of Higher Order Thinking. Teacher Education. Vol. 15: 413-429.