Content analysis of Persian books, science and social studies sixth grade presuppositions based on constructivist

Document Type : Research Paper

Authors

m

Abstract

Abstract
One of the major theories of learning proposed  for improving the quality of learning and is in the contrary of the theories of behaviorism and cognitive learning is the constructivist theory that its presuppositions have been studied in Persian, science and social books of sixth grade. In this study by a nonexisting approach, constructivist presuppositions mentioned in books, reviews, trends and the way of processing these assumptions have been studied. Data have been researched by the method of inductive content analysis of Mayring. Researcher and the research tools are targeted samples of Persian books, science and social studies of the sixth grade. The results show that the triple books, constructivism presuppositions are discussed, but the processing of these assumptions totaly is not outstanding. Also the triple remarked assumptions based on experience, knowledge, and personal interpretations, and creation of meaningful social experiences during social interactions and activity-based pervasive environments have the highest frequency. In the original formulation, is not paid more attention to constructivism. Generally, assumption processing has been devoted to the sectors of activities, situations, selfexamination, worksheets, and dialogues.

Keywords


احمدی، احمد و همکاران(1391). علوم تجربی ششم دبستان. تهران: ادارة کل چاپ و توزیع کتاب­های درسی.
اکبری، فریدون (1391). فارسی ششم دبستان. تهران: ادارة کل چاپ و توزیع کتاب های درسی
ابراهیمی­قوام، صغری و حسینی­زاده، غلامحسین (1387). نظریه سازنده گرایی و کاربرد آن در آموزش. مجلة پژوهشی-آموزشی اطلاع رسانی. شمارة 4، صص:24-33
بورس جویس و همکاران (1388). الگوهای تدریس 2004 ترجمة محمدرضا بهرنگی. تهران: انتشارات سمت.              
حیدرزادگان، علیرضا، مرزوقی، رحمت الله و جهانی، جعفر(1386). «بررسی تاثیر نظریه‌ی سازنده‌گرایی بر عمکرد دانش‌آموزان سوم راهنمایی». فصلنامة مطالعات برنامة درسی، شمارة 6، صص نیلی29-44.
سیف، علی‌اکبر (1387). روان­شناسی پرورشی. تهران: نشر دوران.             
فلاحیان، ناهید (1391). مطالعات اجتماعی ششم دبستان. تهران: ادارة کل چاپ و توزیع کتاب­های درسی.
فردانش، هاشم و شیخی، علی­اکبر (1381). «در‌آمدی بر سازنده‌گرایی». فصلنامة علمی پژوهشی دانشگاه الزهرا.  شمارة 42، صص: 126-145.        
فرهنگی، علی­اکبر (1366). «اگزیستانسیالیسم و آموزش و پرورش». نشریة کیهان اندیشه، شمارة 13، صص: 76-103.
شیخی، علی­اکبر (1381). «تبیین و ارزیابی دیدگاه سازنده­گرایی». نشریة تازه‌های شناختی، سال چهارم، شمارة 3، صص: 65-73 .        
کاردان، علی‌محمد ( 1387). سیر آرای تربیتی در غرب. تهران: انتشارات سمت             
گری فنستر، جوناس سولتیس(1390). رویکردهای تدریس. ترجمة احمدرضا نصر، محمدرضا نیلی وهدایت الله اعتمادی زاده. تهران: انتشارات مهرویستا.           
گوتک، جرالد (1389). مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، ترجمة محمدجعفر پاک­سرشت. تهران: انتشارات سمت.             
نقیب­زاده، میرعبدالحسین (1386). فلسفه آموزش و پروش. تهران: طهوری.
--------------- (1390). فلسفه در قرن بیستم. تهران: طهوری.      
 
           
              
Jordan. Anne (2008). Approach to learning. New York: Open University Press.            
Mayring. Philip. (2000). "Qualitativ Content Analysis". Forum Qualitative Social Forschung. Volome 1. No.2 – June.
Maykut. P. and Morehouse, R. (1994). Beginning Qualitative Research. London: The Falmer press.