آقاجانی، احمد (1390). آموزش مهارت حل مسأله به کودکان. فصلنامۀ کودک، نوجوان و رسانه، سال اول، شماره 1 و 2، ص 80 ـ 99.
آقازاده، محرم (1395). راهنمای روشهای نوین تدریس: بر پایۀ پژوهشهای مغزمحوری، ساختگرایی، یادگیری از طریق همیاری، فراشناخت و... . چاپ دهم، تهران: نشر آییژ.
ابطحی، زهرا (1392). چگونه حل مسأله را وارد فرآیند آموزش سازیم؟. نشریۀ تکنولوژی آموزشی، دوره 28، شماره 8، ص 9 ـ 10.
احمدی، پروین (1385). نوآوری در سازماندهی محتوای برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی. مجموعه مقالات ششمین همایش سالانۀ انجمن مطالعات برنامۀ درسی کشور «نوآوری در برنامههای درسی دورۀ ابتدایی کشور»، دانشگاه شیراز و سازمان آموزشوپرورش استان فارس، اسفند ماه، ص 69.
احمدی، زهرا؛ حیدری، شعبان؛ میرزاییان، بهرام (1393). نقش آموزش مهارت حل مسأله بر خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان. اولین کنفرانس سراسری توسعۀ پایدار در علومتربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، بهصورت الکترونیکی، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعۀ پایدار، (آدرس اینترنتی:
http://www.civilica.com تاریخ مشاهده: 2 مهر 1394).
افضلنیا، محمدرضا (1396). طراحی و آشنایی با مراکز و منابع یادگیری. چاپ نهم، تهران: سمت.
امیراحمدی، یونس؛ ایروانی، شهین؛ شرفی، محمدرضا (1391). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایۀ پنجم ابتدایی برمبنای الگوی حل مسألۀ دیویی. پژوهش در برنامهریزی درسی، سال نهم، دورۀ دوم، شماره 8 (پیاپی 35)، ص 86 ـ 95.
بختیار نصرآبادی، حسنعلی؛ علینوروزی، رضا (1384). بررسی میزان تحقق اهداف شناختی درس علوم با روشهای تدریس سنتی و کاوشگری. فصلنامۀ تعلیموتربیت، شماره 84، ص 87 ـ 108.
بخشایش، علیرضا؛ دهقان زردینی، راضیه (1392). اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان. مجلۀ علوم رفتاری، دورۀ هفتم، شماره 4، ص 347 ـ 353.
برائی، علی؛ مهرام، بهروز؛ کارشکی، حسین (1392). جایگاه حل مسأله در تمرینهای کتابهای درسی علوم ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، سال دهم، دورۀ دوم، شماره 12 (پیاپی 39)، ص 1 ـ 10.
برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391). تهران: شورای عالی آموزشوپرورش، وزارت آموزشوپرورش.
بیانی، علیاصغر؛ رنجبر، منصور؛ بیانی، علی (1391). بررسی رابطه بین توانایی حل مسألۀ اجتماعی با افسردگی و هراس اجتماعی در دانشجویان. مجلۀ دانشگاه علومپزشکی مازندران، دورۀ 22، شماره 94، ص 91 ـ 99.
بیرامی، منصور؛ هاشمی نصرتآباد، تورج؛ علیزاده گورادل، جابر؛ علیزاده، حکیمه (1391). پیشبینی توان حل مسألۀ اجتماعی براساس سبکهای شناختی در جمعیت دانشجویی. شناخت اجتماعی، سال اول، شمارۀ 1، ص 77 ـ 84.
بیرامی، منصور؛ هاشمی، تورج؛ میرنسب، میرمحمود؛ کلیایی، لیلا (1396). اثربخشی آموزش حل مسألۀ اجتماعی بر کاهش قربانیشدن دانشآموزان قربانی قلدری. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، سال 16، شمارۀ 63، ص 75-90.
تعویقی، میترا؛ کاکاوند، علیرضا؛ حکمی، محمد (1392). اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر افزایش تحمل ابهام در نوجوانان. مجلۀ علوم رفتاری، دورۀ هفتم، شمارۀ 4، ص 363 ـ 371.
تورانی، حیدر؛ آقازاده، محرم (1385). یادگیری مسألهمحور و چگونگی کاربرد آن در کلاس درس دورۀ تحصیلی ابتدایی. مجموعه مقالات ششمین همایش سالانۀ انجمن مطالعات برنامۀ درسی کشور «نوآوری در برنامههای درسی دورۀ ابتدایی کشور»، دانشگاه شیراز و سازمان آموزشوپرورش استان فارس، اسفندماه، ص 221-242.
جلوهگر، افسانه؛ کارشکی، حسین؛ اصغری نکاح، سیدمحسن (1393). تأثیر آموزش خودتنظیمی بر حل مسألۀ اجتماعی کودکان پیشدبستانی دختر و پسر. مجلۀ علمی ـ پژوهشی پژوهشهای علومشناختی و رفتاری، سال چهارم، شمارۀ 1 (پیاپی 6)، ص 155 ـ 166.
حاجیزاده، فرشته؛ آتشک، محمد (1394). تحلیل محتوای کتاب آموزش مهارتهایی برای زندگی براساس اصول انتخاب محتوا و ارائۀ راهکارهای اصلاحی از منظر صاحبنظران برنامهریزی درسی. فصلنامۀ پژوهش در برنامهریزی درسی، سال 12، دورۀ 2، شمارۀ 17 (پیاپی 44)، ص 123 ـ 134.
حسنزاده، مرضیه (1389). سازماندهی محتوای دروس تاریخ، جغرافی و تعلیمات مدنی در پایۀ چهارم ابتدایی مبتنی بر رویکرد میانرشتهای. پایاننامۀ کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند.
خرازی، علینقی (1372). روش حل مسأله و یادگیری فعال. مجلۀ روان شناسی و علومتربیتی، دورۀ شانزدهم، شماره 1 و 2، ص 61 ـ 69.
خسروی، محبوبه؛ فتحیواجارگاه، کورش؛ ملکی، حسن؛ نوروزی، داریوش (1392). واکاوی پذیرش نوآوریهای برنامۀ درسی در نظام آموزش عالی (مورد مطالعه: آییننامۀ بازنگری برنامۀ درسی دانشگاههای ایران). فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، سال نهم، شمارۀ 27، ص 135 ـ 166.
رمضانی، همتالله (1393). ارزیابی محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی از دیدگاه الگوی آموزش خلاقیت پلسک. پایاننامۀ کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس.
زارع، حسین؛ برادران، مجید (1393). هنجاریابی پرسشنامۀ حل مسألۀ پارکر در دانشجویان دانشگاه پیامنور استان گیلان. فصلنامۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، سال دوم، شمارۀ 5، ص 18 ـ 26.
راستگو، اعظم (1383). بررسی میزان استفادۀ معلمان از روش تدریس مبتنی بر پرورش مهارتهای حل مسأله در درس علوم پایۀ چهارم ابتدایی منطقۀ 6 شهر تهران در سال تحصیلی 84 ـ 1383. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ برنامهریزی درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تربیتمعلم.
رضوی، سیدعباس (1389). طراحی الگوی برنامهریزی درسی درخصوص تربیت سیاسی دورۀ ابتدایی. رسالۀ دکترای برنامهریزی درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
ساویزی، بهناز (1394). آموزش رهیافتهای حل مسأله. مجلۀ رشد آموزش ریاضی، دورۀ 32، شمارۀ 4، ص 16 ـ 21.
سراجی، فرهاد؛ عطاران، محمد؛ نادری، عزت الله؛ علی عسگری، مجید (1386). طراحی برنامۀ درسی دانشگاه مجازی. فصلنامۀ مطالعات برنامۀ درسی، دورۀ 2، شمارۀ 6، ص 79-118.
سلسبیلی، نادر (1385 الف). کاربرد رویکرد حل مسأله در طراحی و تدوین برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی دورۀ راهنمایی. فصلنامۀ مطالعات برنامۀ درسی، شمارۀ 3، ص 67 ـ 104.
سلسبیلی، نادر (1385 ب). کاربرد رویکرد حل مسأله در حوزۀ درس مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی. مجموعه مقالات ششمین همایش سالانۀ انجمن مطالعات برنامۀ درسی کشور «نوآوری در برنامههای درسی دورۀ ابتدایی کشور»، دانشگاه شیراز و سازمان آموزشوپرورش استان فارس، اسفندماه، ص 60.
سیف، علیاکبر (1395). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. ویرایش هفتم، چاپ یازدهم (چاپ مکرر: پنجاه و یکم)، تهران: نشر دوران.
شریفی، مهدی؛ کریمی، فریبا؛ سعیدیان، نرگس (1395). بررسی مؤلفههای آموزش عالی فراملی در آموزش عالی ایران. فصلنامۀ پژوهشنامۀ تربیتی، سال 11، شماره 48، ص 37-70.
شکوهی یکتا، محسن؛ زمانی، نیره؛ پورکریمی، جواد (1393). اثربخشی آموزش مهارت حل مسألۀ بینفردی بر افزایش مهارتهای اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان دیرآموز پایۀ اول دبستان. مطالعات روانشناختی، دورۀ 10، شمارۀ 4، ص 7-31.
شهبازی، سارا؛ حیدری، محمد (1391). تأثیر آموزش الگوی حل مسألۀ اجتماعی دزوریلا و گلدفرید بر مهارت حل مسألۀ دانشجویان پرستاری. نشریۀ مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علومپزشکی تهران (نشریۀ پرستاری ایران)، دورۀ 25، شمارۀ 76، ص 1 ـ 9.
شیبانی، شهناز (1387). مروری بر مقالهها: آموزش روش حل مسأله به والدین و تأثیر آن بر رفتار کودکان. فصلنامۀ تعلیموتربیت استثنایی، شمارۀ 78، ص 77 ـ 81.
عربزاده، مهدی؛ کدیور، پروین؛ دلاور، علی (1393). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر مهارت حل مسألۀ اجتماعی دانشآموزان. دوفصلنامۀ علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی، دورۀ 3، ویژهنامۀ زمستان، ص 71 ـ 82.
غنیزاده، سمیه (1389). بررسی نقش جهتگیری مسأله، سبکهای حل مسأله و هیجانات تجربهشده در پیشبینی تغییرات مهارت حل مسألۀ اجتماعی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز.
فتحیآذر، اسکندر (1377). هدف از تدریس چیست؟. نشریۀ جغرافیا و برنامهریزی، شمارۀ 6، ص 86 ـ 107.
فتحیواجارگاه، کورش (1395). اصول و مفاهیم برنامهریزی درسی. تهران: علم استادان.
فتحیواجارگاه، کورش (1389). اصول برنامهریزی درسی. چاپ هشتم، تهران: ایران زمین.
فلاحیان، ناهید؛ آرام، محمدباقر؛ نادری، مریم؛ احمدی، آمنه (1391). روش آموزش مطالعات اجتماعی (ویژۀ تربیتمعلم رشتۀ آموزش ابتدایی). چاپ دوم، تهران: شرکت چاپونشر کتابهای درسی ایران.
فیشر، رابرت (1396). آموزش تفکر به کودکان. ترجمۀ مسعود صفاییمقدم و افسانه نجاریان، چاپ چهارم، اهواز: گوزن.
قاسمی، نوشاد؛ احدی، حسن (1382). بررسی روند رشد مهارتهای حل مسأله و راهبردهای فراشناختی کودکان 3 تا 11 سال. فصلنامۀ دانش و پژوهش در روانشناسی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان: اصفهان)، شمارۀ پانزدهم، ص 39 ـ 60.
قاضی اردکانی، راحله؛ ملکی، حسن؛ صادقی، علیرضا؛ درتاج، فریبرز (1396). طراحی الگوی برنامۀ درسی پژوهشمحوری در مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی برای پرورش تفکر و خلاقیت در دانشآموزان. فصلنامۀ ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دورۀ 7، شمارۀ 3، ص 63-106.
کدیور، پروین (1395). روانشناسی یادگیری. ویراست 2، چاپ نهم، تهران: سمت.
کرمی، مرتضی (1389). بررسی تأثیر کاربستِ برنامۀ درسی مسألهمحور در آموزش تخصصی اپراتورهای تولیدِ صنعت خودروسازی. فصلنامۀ مطالعات برنامۀ درسی ایران، سال پنجم، شمارۀ 19، ص 89 ـ 113.
کرمیزرندی، زهرا؛ احمدی، غلامعلی؛ ریحانی، ابراهیم (1389). حل مسأله در کلاسهای درس ریاضی ژاپن. مجلۀ مدارس کارآمد، شمارۀ 9، ص 82 ـ 84.
کهرازهی، فرهاد؛ آزاد فلاح، پرویز؛ اللهیاری، عباسعلی (1382). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسأله در کاهش افسردگی دانشآموزان. مجلۀ روانشناسی، سال هفتم، شمارۀ 2، ص 127 ـ 142.
محبی، عظیم (1391). رویکردها و راهبردهای یاددهیـ یادگیری در اسناد تحولی. مجلۀ رشد آموزش ابتدایی، دورۀ 16، شمارۀ 6، ص 4 ـ 5.
محمودی، محمدتقی (1390). تحلیل محتوای کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی دورۀ راهنمایی تحصیلی از منظر نوع رویکرد آموزش شهروندی. پژوهش در برنامهریزی درسی، سال هشتم، دورۀ دوم، شمارۀ 1 و 2 (پیاپی 28 و 29)، ص 96 ـ 108.
محمودیراد، مریم؛ آراسته، حمیدرضا؛ افقه، سوسن؛ براتی سده، فرید (1386). بررسی نقش آموزش و مهارتهای ارتباطی و حل مسألۀ اجتماعی بر عزت نفس و هوشبهر دانشآموزان مقطع سوم دبستان. فصلنامۀ توانبخشی، دورۀ هشتم، شمارۀ 2 (پیاپی 29)، ص 69 ـ 74.
مدرس، مریم؛ محسنی، حمیده؛ شیراننوجی، پگاه (1396). مقایسۀ اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله به دو روش کارگاه و کتابچۀ آموزشی بر ارتباط بینفردی شاغلین مامایی. پژوهش در آموزش علومپزشکی، 9(3)، ص 19-28.
مرادی، روحالله؛ کشتیآرای، نرگس؛ سعیدیان، نرگس (1396). بررسی مؤلفههای جامعۀ یادگیرنده در برنامۀ درسی سازمانها و مؤسسههای آموزشی با تأکید بر نیروی انتظامی (مطالعۀ موردی: معاونت آموزشی نیروی انتظامی ایلام). فصلنامۀ دانش انتظامی ایلام، سال 6، شمارۀ 23، ص 69-92.
مرزوقی، رحمتاله؛ محمدی، مهدی؛ شمشیری، بابک؛ دادگر، همایون (1396). تدوین برنامۀ درسی صلح در آموزش عالی: یک مطالعۀ کیفی. دوماهنامۀ راهبردهای آموزش در علومپزشکی، 10(5)، 384-396.
مکینتاش، رابرت؛ جرت، دنیس (1385). آموزش حل مسألۀ ریاضی: تحقق یک چشمانداز، مروری بر ادبیات تحقیق. مجلۀ آموزش ریاضی، دورۀ 24، شمارۀ 2، ص 4 ـ 21.
ملکی، حسن (1395). مقدمات برنامۀ درسی. چاپ یازدهم، تهران: سمت.
ملکی، حسن (1394). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل). ویراست دوم، چاپ بیست و دوم، مشهد: پیام اندیشه.
مهرمحمدی، محمود (1374). چرا باید برنامههای درسی را به سوی مسألهمحور سوق دهیم؟. فصلنامۀ تعلیموتربیت، شمارۀ 43 و 44، ص 10 ـ 28.
نادری، عزتالله؛ سیف نراقی، مریم. (1394). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. ویرایش ششم، چاپ دهم، تهران: ارسباران.
ناصری، محمدمهدی (1390). تغییر برای زندگی بهتر: ویژگیها و اهداف برنامۀ درسی تعلیمات اجتماعی. مجلۀ رشد آموزش راهنمایی تحصیلی (ویژهنامۀ آموزش درس علوم اجتماعی)، دورۀ 16، شمارۀ 7، ص 34 ـ 37.
نقیبزاده، میرعبدالحسین (1394). نگاهی به فلسفۀ آموزشوپرورش. چاپ سی و یکم، تهران: انتشارات طهوری.
Ali, R.; Dad, H.; Akhter, A.; Khan, A. (2010). Effect of using problem solving method in teaching mathematics on the achievement of mathematics students. Asian Social Science, 6(2): 67-72.
Azer, S.A. (2001). Problem-based learning: A critical review of its educational objectives and the rationale for its use. Saudi Medical Journal, Vol. 22 (4): 299-305.
Bijstra, J.O.; Jackson, S. (1998). Social skills training with early adolescents: effects on social skills, well-being, self-esteem and coping. European Journal of Psychology of Education, 13(4): 569-83.
Buchanan, A.E. (2004). Online assessment in higher education: Strategies to systematically evaluation student learning. In Howard Caroline, Schenk Karen, Discenza Richard; Distance learning and university effectiveness: Changing educational paradims for online learning. London: Information Science.
D'Zurilla, T.J.; Nezu, A.M.; Maydeu-Olivares, A. (2004). Social problem solving: Theory and assessment. In: Chang EC, D'Zurilla TJ, Sanna LJ, (eds). Social problem solving: theory, research, and training. 1st ed. Washington, D.C: American Psychological Association, 11-17.
Gibson, D.R.; Campbell, R.M. (2000). The role of cooperative learning in the training of junior hospital doctors: a study of pediatric senior house officers. Medical Teacher, 22(3): 297-300.
Hislop, G. (2004). A Study of faculty effort in online teaching. Internet and Higher Education, 7: 15-31.
Holmes, B.; Gardner, J. (2006). E-learning: concepts and Practice. London: Sage Publication.
Kanekar, A. S.; Sharma, M. (2012). Instructional Strategies for Developing Problem Solving Skills Among Upper Elementary School-Children- A Theory-Based Approach. Web Med Central Behaviour, 3(3): WMC003137.
Hu, R.;
Xiaohui, S.;
Shieh, Ch. (2017). A study on the application of creative problem solving teaching to statistics teaching. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(7): 3139-3149.
Karabacak, K.; Nalbant, D.; Topçuoğlu, P. (2015). Examination of teacher candidates’ problem solving skills according to several variables.
Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174: 3063 – 3071 (Available online at
www.sciencedirect.com).
Light, G.; Cox, R. (2002). Learning and teaching in higher education. London: Paul Chapman Publishing.
Malouff, J. M.; Schutte, Nicola S. (2008). Providing Comprehensive Education in Problem Solving in Primary and Secondary Schools. Online Submission, 1-9.
Naidu, S. (2005). Learning and teaching with technology (principles and practices). London and Sterling, VA: Kogan Page.
Ngang, T. K.; Nair, S.; Prachak, B. (2014). Developing instruments to measure thinking skills and problem solving skills among Malaysian primary school pupils. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116: 3760 – 3764.
Ozgur, S.D.; Temel, S.; Yilmaz, A. (2012). The effect of learning styles of pre-service chemistry teachers on their perceptions of problem solving skills and problem solving achievements. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46: 1450 – 1454 (Available online at
www.sciencedirect.com).
Perveen, K. (2010). Effect of the problem-solving approach on academic achievement of students in mathematics at the secondary level. Contemporary Issues in Education Research, 3(3): 9-14.
Phonapichat, P.; Wongwanich, S.; Sujiva, S. (2014). An analysis of elementary school students’ difficulties in mathematical problem solving. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116: 3169 – 3174.
Rajendran, N.S. (2002). Restructuring teacher education programs to teach higher-order thinking skills. Paper presented at the University Pendidikan Sultan Idris International Education Conference 2002, Kuala Lumpur, Malaysia.
Ramos, P.H. (2004). Weblogs and Online discussion as tools to promote reflective Practce. The Journal of Interactive Online Learning, V 3.
Rodzalan, Sh. A.; Saat, M. M. (2015). The Perception of Critical Thinking and Problem Solving Skill among Malaysian Undergraduate Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 172: 725 – 732, Available online at
www.sciencedirect.com
Roni, M. (2010). Successful problem solving. Journal of Research in Science Teaching, 47(9): 1094-1115.
Solomon, W. (1987). Improving Students’ Thinking Skills Through Elementary Social Studies Instruction. The University of Chicago, Journal of the Elementary School, vol. 87, n.5: 557-69.
The Ontario Curriculum. (2013). Social Studies (grades 1 to 6), History and Geography (grades 7 and 8). Ontario: Ministry of Education. (http://
www.edu.gov.on.ca.; Date of Availability: 27 March 2016).
Toh, T. L.; Leong, Y. H.; Dindyal, J.; Quek, Kh. S. (2010). Problem Solving in the School Curriculum from a Design Perspective. Mathematics Education Research Group of Australasia, Paper presented at the Annual Meeting of the Mathematics Education Research Group of Australasia, 33rd, Freemantle, Western Australia, Jul 3-7: 744-756.
Van Sickle, R. L. (1990). Problem Solving in Social Studies Education: Implications of Research on Problem Solving and Cooperative Learning. Journal of Social Studies Research, Vol. 14, n. l: 33-43.
Yavuz, G.; Arslan, C.; Gulten, D.C. (2010). The perceived problem solving skills of primary mathematics and primary social sciences prospective teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2: 1630–1635 (Available online at
www.sciencedirect.com).
Yew, W.Th.; Lian, L.H.; Meng, Ch.Ch. (2017). Problem Solving Strategies among Primary School Teachers. Journal of Education and Practice, 8(15): 136-140.