ابراهیمی قوامآبادی، صغرا (1377). اثربخشی سه روش آموزش راهبردهای یادگیری (آموزش دوجانبه) توضیح مستقیم و چرخۀ افکار بر درک مطلب حل مسأله، دانش فراشناختی، خودپندارندۀ تحصیلی و سرعت یادگیری در دانشآموزان دختر سوم راهنمایی معدل پایینتر از 15 شهر تهران. رسالۀ دکتری، دانشکدۀ روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
اشعری، نرگس؛ شفیعآبادی، عبدالله و سودانی، منصور (1388). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی و یادگیری خودتنظیم دانشآموزان دختر دورۀ پیشدانشگاهی شهر اهواز. یافتههای نو در روانشناسی. 5(13). 7-22.
انصاری، محسن (1388). اثربخشی تلفیقی راهبردهای خودتنظیمی و باورهای انگیزشی در افزایش انگیزش تحصیلی و افزایش خودکارآمدی دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان شهرستان خنداب. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اراک
ایزدی، مهشید (1384). بررسی اثربخشی روشهای آموزش دوجانبه و خواندن مشترک راهبردی بر درک خواندن و خودپندارۀ تحصیلی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستانهای شهر تهران. فصلنامۀ تعلیموتربیت. شمارۀ 21. ص 87- 119.
جنیدی، مائده (1388) .بررسی تأثیر راهبرد نقشۀ مفهومی بر میزان یادگیری و یادداری مفاهیم درس زیستشناسی سال دوم تجربی دبیرستانهای دخترانۀ شهر بابل، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ علامه طباطبایی.
خانبیگی، حدیث (1388). تأثیر آموزش نقشۀ مفهومی بر سرعت و دقت یادگیری درس روانشناسی عمومی دانشجویان دانشگاهها، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
دلاور، علی (1383). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
رشیدی، مهرداد (1387). بررسی برخی متغیرهای شناختی و غیرشناختی بهعنوان پیشبینهای موفقیت و عدمموفقیت تحصیلی دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانهای شهرستان رامهرمز. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه شهید چمران اهواز
سیف، علیاکبر (1390). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران.
صادقی، حمیدرضا؛ شهبازی، سارا؛ ناصری، نرگس و پویش، وحیده (1395). مقایسۀ تأثیر آموزش به روش نقشۀ مفهومی و روش تدریس متداول بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. نشریۀ آموزش پرستاری. دورۀ 5، شمارۀ 4. ص33-27.
کارشکی، حسین (1387). نقش هدفهای پیشرفت در یادگیری مؤلفههای یادگیری خودتنظیمی. تازههای علومشناختی. سال 10 شمارۀ 3.
کجباف، محمدباقر؛ مولوی، حسین؛ شیرازی تهرانی، علیرضا (1382). رابطۀ باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی. تازههای علومشناختی. سال 5 شمارۀ 1.
کدیور، پروین (1380). بررسی سهم باورهای خودکارآمدی، خودگردانی، هوش و پیشرفت درسی دانشجویان بهمنظور ارائۀ الگویی برای یادگیری بهینه. تهران، پژوهشکدۀ تعلیموتربیت.
گردانشکن، مریم؛ یارمحمدیان، محمدحسین و عجمی، سیما (1389). تأثیر تدریس بستۀ فراشناختی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان مدارک پزشکی دانشگاه علومپزشکی اصفهان. مجلۀ ایرانی آموزش در علومپزشکی. 10(2).
گلچین، سمیه (1395). نقشۀ مفهومی؛ ابزاری کارآمد برای آموزش مفاهیم ریاضی. چهاردهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران (شیراز).
مصریآبادی، جواد؛ حسینینسب، داوود؛ فتحیآذر، اسکندر و مقدم، محمد (1388). تأثیر ساخت و ارائۀ نقشۀ مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری، درک و حل مسئله در زیستشناسی. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. 10(3). 141-162.
مصریآبادی، جواد (1388). اثربخشی نقشۀ مفهومی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زیستشناسی، روانشناسی و فیزیک. اندیشههای نوین تربیتی. دورۀ 5. شمارۀ 1. بهار 88.
Akram rana, R. & Zafar iqbal, M. (2005). Effect of students' self-concept and gender onacademic achievement in science. Bulletin of education & research, V 27, no 2, p:136.
August-Brady. M.M.(2005). The effect of a metacognitive intervention on approach to and self-regulation of learning in baccalaueate nursing students. J Nurs Educ x. 44(7): 297-304.
Beitz, J. (1998). Concept mapping: navigating the learning process. Nurse Educator, 23(5), 35-40.
Broadbent, J ., Poon.W .L. (2015).Self-regulated learning strategies &academicachievement in online higher education learning environments: A systematic review. The Internet and Higher Education, 27 ,1-13.
Buhrau.D., & Sujan. M. (2015). emporal mindsets and self-regulation: The motivation and implementation of self-regulatory behaviors. Journal of Consumer Psychology, 25(2), 231-244 .
Chang. K. E., Sung. Y. T. & Chen. I. D. (2002). The Effect of Concept Mapping to Enhance Text Comprehension and Summarizatio. The Journal of Experimental Education, 71(1), 5–23.
Chularut, P. & DeBacker, T.K. (2004). The influence of concept mapping on achievement, self-regulation, and self-efficacy in students of English as a second language. Contemporary Educational Psychology 29 . 248–263.
Daniela.P. (2015). The Relationship Between Self-Regulation, Motivation AndPerformance At Secondary School Students .Social and Behavioral Sciences.191, 2549 – 2553.
Dermitzaki, I & Leandari, A & Goudas, M. (2009). Relations between young students'strategic behaviours, domain-specific self-concept, and performance in a problem-solving situation. Learning and Instruction, 19,174-157.
Eggen, P., and Kauchak, D. (2007). Educational psychology: Windows on classrooms (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall
Fajonyomi, M.G. (2002). Concept-mapping students’ Focus of control and gender as determinants of Nigerian high school students’ achievement in biology. An International Journal of IFE sychology, 10(2), 100-112.
Ferla, J. & Valke, M. & Cai, Y. (2009). Academic Self-efficacy and Academic Selfconcept: Reconsidering Structural Relationships. Learning and Individual Differences, 19, p: 499-505.
Gonzalez, T. and Maria, D.C. (1993). Self-concept: Its implications for academic otivation, learning self- regulation and academic achievement, Universidad de Navarra.
Greene, J. A. & Azevedo, R. (2007). A theoretical review of Winne and Hadwin's model of self-regulated learning: New perspectives and directions. Review of educational reaserch, 77(3). 334- 372.
Guay, F., Ratelle, C. F., Roy, A. & Litalien, D. (2010). Academic self-concept, autonomous academic motivation, and academic achievement: Mediating and additive effects. Learning and Individual Differences, 20(6), 644-653.
Hall, R.H. & O'Donnell, A.M. (1996). Cognitive and affective outcomes of learning from knowledge maps. Contemporary Psychologist, 21, 94-101.
Horton, P., McConney, A., Gallo, M., Woods, A, Senn, G., Hamelin, D. (1993). An investigation of the effectiveness of concept mapping as an instructional tool. Science Education, 77, 95-111.
Huai, H (1997). Concept mapping in learning biology: Theorical review on cognative and learning styles. Journal of Interactive Learning Research, 8, 38- 48.
Huang, H. S., Chiou, C. C., Chiang, H. K., Lai, S. H. K., Lai, S. H., Huang, C. Y., Chou, Y. Y. (2012). Effects of Multidimensional Concept Maps on Fourth Graders' Learning in Web-Based Computer Course. Computers & Education, 58 (3), 863-873,Apr 2012
Irvin, L.M. (1995). Can concept mapping be used to promote meaningful learning in nurse education? Journal of Advanced Nursing, 21, 1175-1179.
Krajcik, J. (2011). Learning Progressions Provide Road Maps for the Development and Validity of Assessments and Curriculum Materials. Interdisciplinary Research and Perspectives, 9 (2), 155-158, 2011.
Lee,Y& Nelson, D, W.(2005). Viewing or visuslizng-which concept map strategy works best on problem–solving performance? British journal technology.36,193-203.
Liu, P. L. (2011). A Study on the Use of Computerized Concept Mapping to Assist ESL Learners' Writing. Computers & Education, 57 (4), 2548-2558, Dec 2011.
Malmberg, J. (2014). Tracing the process of self-regulated learning students’ strategic activity in g/n Study learning environment. Faculty of Education Acta Univ. Oul. E 142. 7-96.
Marangos, J. (2000). The effectiveness of collaborative problem solving: Tutorials in introductory microeconomics .Economic Papers, 19, pp.33-41.
Mead, G. H. (2006). Mind, self, and society from the standpoint of a social behaviorist, Chicago: Chicago University Press, cmc.
Mendaglio, S. & Pyryt, M. C. (2002). Using focused assessment to understand and enhance gifted students’ self-concept. AGATE .Journal of the Gifted and Talented Education Council of the Alberta Teachers’ Association. 15 (1), 23-30.
Novak , J. D.& Alberto J. C, (2006). The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct Them.Florida I nstitute for Human and Machine Cognition (IHMC).
Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1984). Learning How to Learn. Cambridge: Cambridge University Press.
Oppl, S., Steiner, C. M., & Albert, D. (2010). Supporting Self-regulated Learning with Tabletop Concept Mapping. In M. Mühlhäuser, W. Sesink, A. Kaminski & J. Steimle (Eds.), Interdisciplinary approaches to technology-enhanced learning: Waxmann Verlag.
Peak, B. & Miller, Ch. (2010). I think I can, I think I can, I think I can.I know I can multi-user virtual environments(moves)as a means of developing competence and confidence in undergraduate nursing.2, 4571-4575.
Redford, J. S., Thiede, K. W., Wiley, J., Griffin, T. D. (2012). Concept Mapping Improves Meta-comprehension Accuracy among 7th Graders. Learning and Instruction, 22 (4), 262-270, Aug 2012.
Sun, Yao (2004). Methods for automated concept mapping between medical databa Journal of Biomedical Informatics. Volume 37, Pages 162-178 .
Weinstein, C. E., & Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. In M. Wittrock (Ed.), The handbook of research on teaching .New York: Macmillan.
Wilgis M, Mcconnell J.( 2008). Concept mapping : An educational strategy to improve graduate nurses critical thinking skills during a hospital orientation program. Journal of Coutinuing Education in Nursing. 39(3):119-126.
Wu, P. H., Hwang, G. J., Milrad, M., Ke, H. R., Huang, Y. M. (2012). An Innovative Concept Map Approach for Improving Students' Learning Performance with an Instant Feedback Mechanism. British Journal of Educational Technology, 43 (2), 217-232, March 2012.
Zimmerma, B. j. (2002). Becoming a self regulated learner: An overview. THEORY INTO PRACTICE, Volume 41, Number 2, 64-70.
Zimmerman, S. & Shank, A. (1998).Student differences in self regulated learning.Journal of Educational Psycholohgy.80, 51-59.
Zimmerman.B.J ., Kitsantas. A. (2014).Comparing students’ self-discipline and self-regulation measures and their prediction of academic achievement. Contemporary Educational Psychology. 39(2).145-155.