The pathology of the curriculum of the sixth grade of the elementary school

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor,Department of Education, Faculty of psychology & Education, Yazd University, Yazd, Iran

2 M.A. in Curriculum Development, Yazd University, Yazd, Iran

3 Assistant Professor, Department of Education, Faculty of Psychology & Education, Yazd University, Yazd, Iran

Abstract

The purpose of the present study is the pathology of the curriculum of the sixth grade of the elementary school. In this regard, three dimensions of structural, executive, and teaching problems are discussed. The research methodology is based on two quantitative and qualitative approaches. Statistical population was all sixth grade students of Yazd city. Using Cochran formula, 369 students were randomly selected. The research instrument was a researcher-made questionnaire that confirmed the validity and reliability by teachers and professors. In order to analyze quantitative data, ANOVA with repeated measure, Mauchly’s Test of Sphericity, inter-subject effects test, multiple comparison test and Friedman rank variance test were used. Coding was also used to analyze qualitative data. Findings show that the main problems of the writing curriculum include structural problems with a mean rank (2.8), teaching problems with an average rating (2.6) and executive problems with an average rating (1.86). Also, the most important problems in the structural dimension were, respectively, the weakness of the general information, the lack of skills in writing the sentences of the beginning of the writing, and the lack of skills in the division of the essay into the sections of the beginning, the text and the conclusion. Also, in the area of executive issues, the most important challenges include the lack of freedom in choosing the csubjects, lack of tranquility and concentration in thinking, the uniteracing class, and the unimportance of teaching this lesson to students. In the dimension of teaching problems, the most important challeings were the selection of stereotypical and uniform subjects by teachers, the lack of attention to the expansion of the culture of reading and students' ignorance of the goals of the lesson.

Keywords


احمدی، سید احمد و امین مقدسی، شیرین. (1380). تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر انشانویسی در دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 66، 100-97.
الهام‌پور، حسین. (1384). بررسی مشکلات درس انشای فارسی، مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی، شماره 2، 134-113.
اولیایی، زهره و اولیایی، فرنوش السادات. (1393). بررسی پیش‌نیازهای آموزش انشاء و راه‌های بهبود انشاء در بین دانش آموزان، اولین همایش ملی انشاء و نویسندگی، تهران: پژوهشکده فرهنگ پژوهی، دانشگاه علامه طباطبایی.
بابلی بهمنی، عزیز اله. (1383). روش‌ها و فنون تدریس، تهران: نشر یسطرون.
بازرگان، سیمین. (1393). اندیشه و انشاء، اولین همایش ملی انشاء و نویسندگی، تهران: پژوهشکده فرهنگ پژوهی، دانشگاه علامه طباطبایی.
بیات، یحیی و پویاکیان، معصومه. (1393). روش‌های فعال انشاء در مناطق دوزبانه، مقالات اولین همایش ملی انشاء و نویسندگی، تهران: پژوهشکده فرهنگ پژوهی، دانشگاه علامه طباطبایی.
حداد عادل، غلامعلی. (1393). اهمیت درس انشاء، اولین همایش ملی انشاء و نویسندگی، تهران: پژوهشکده فرهنگ پژوهی، دانشگاه علامه طباطبایی.  
رشیدی، علی؛ امیری، محمد؛ مهرآور، شهرام و گیلکو حسن نودهی. (1394). بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری کلاس با تاب‌آوری تحصیلی، پژوهش‌های آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد، سال بیست و دوم، دوره جدید، شماره 7، 198-189.
رئوف، علی. (1383). سهم معلم، شیوه معلم، نگاهی به حرفه‌مندی معلم، تهران: انتشارات شابک.
زندی، بهمن. (1385). روش تدریس فارسی، جلد 10، تهران: انتشارات سمت.
سنجری، هادی. (1393). معلمان دیروز اندیش، برنامه‌های امروزی دیروز بنیان، اهداف فردا نگر، اولین همایش ملی انشاء و نویسندگی، تهران: پژوهشکده فرهنگ پژوهی، دانشگاه علامه طباطبایی.
شهودی مژدهی، عطیه؛ مفیدی، فرخنده؛ علیزاده، حمید. (1392). مقایسه مهارت‌های نوشتاری کودکان با و بدون تجربه پیش‌دبستانی در پایه اول دبستان و ارائه راهکارهای مناسب، نشریه روانشناسی تربیتی، دوره جدید، سال پنجم، شماره 28، 14-2.
صالحی، مهدی. (1390). راهکارهای عملی برای درس انشاء، نشریه رشد و زبان و ادب فارسی، شماره 98، 70-40.
علوی مقدم، سید بهنام و خیرآبادی، معصومه. (1391). تحلیل خطاهای نوشتاری دانش آموزان فارسی‌زبان و دوزبانه دوره ابتدایی، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، دوره 11، شماره 43، 59-43.
علی پاشا‌زاده، افسانه.(1385). نوشتن انشاهای خلاق، قابل دسترس در: www.ensha.ir.
عمید، حسن. (1387). فرهنگ فارسی عمید، انتشارات فرهنگ نما، جلد 1، ص 44.
غریب‌زاده، نینا. (1393). آسیب‌شناسی انشانویسی در کلاس چهارم ابتدایی، اولین همایش ملی انشاء و نویسندگی، تهران: پژوهشکده فرهنگ پژوهی، دانشگاه علامه طباطبایی.
فرشیدنیک، مینا. (1387). اهداف و استانداردهای آموزشی (کلاس انشای مؤثر). جلد اول، تهران: انتشارات منظومه خرد.
مجدفر، مرتضی. (1390). چند نکته مهم درباره کتاب و کتاب‌خوانی، نشریه رشد آموزش ابتدایی، شماره 2، 4-2.
مستعلی پارسا، غلامرضا. (1393). سیر تحول زبان فارسی از آغاز تا کنون، مجموعه مقالات اولین همایش ملی انشاء و نویسندگی، تهران: پژوهشکده فرهنگ پژوهی، دانشگاه علامه طباطبایی.
ملک پایین، مصطفی. (1393). آسیب‌شناسی انشاء و لزوم تحول از گفتمان تقلیدی به گفتمان خلاقانه، تهران: اولین همایش ملی انشاء و نویسندگی، تهران: پژوهشکده فرهنگ پژوهی، دانشگاه علامه طباطبایی.
نعمت زاده، شهین. (1394). آسیب‌شناسی آموزش نوشتن در دوره ابتدایی و آموزش انشاء، خبرنامه گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شماره 15.
Ahn,H. (2012). Teaching Writing Skills based on Genre Approach to Primary School: Action Research English Language Teaching, 5 (2),pp: 2-16 .
Akinwamide, & Kolade. (2012). The Influence of Process on English as second Language Students Performance in Essay Writing. English Language Teaching, Vol. 5, No. 3, pp: 16-29.
Hier, Bridget O. & Eckert, Tanya L. (2016). Programming generality into a performance feedback writing intervention: A randomized controlled trial. Journal of School Psychology, Volume 56, pp: 111-131.
Daruse, Saadiyah, & Subramaniam, Kaladevi. (2009). Error Analysis of the Written English Essays of Secondary School Students in Malaysia: a case study. University Kebangsan Malaysia. Available at: http://www.academia.edu/244617/Error_analysis_of_the_written_English_essays_of_secondary_school_students_in_Malaysia_A_case_study.
Durukan, Erhan. (2011). Effects of Cooperative integrated reading and composition (CIRC) technique on reading-writing skills. Educational Research and Reviews, 6 (1), pp: 102-109.  
Gerde, H.K, Bingham, G.E. & Wasik, B.A. (2014). Writing in Early Childhood Classrooms: Guidance for Best Practices, Early Childhood, Education Journal,40(6), pp: 351-359.
Howard, Moor Rebeca. (2010). Writing from Sources, Writing & Pedagogy, VOL 2, NO. Available at:http://www.academia.edu/244617/Error analysis of the written English essays of secondary school students in Malaysia A case study
Hyland, K. (2015). A Genre Description of the Argumentative Essay, Journal of Language Teaching, 533, pp:105-125.
Jacobson, Thompson Laura., & Reid, Robert. (2010).Improving the Persuasive Essay Writing of High School Student Whit ADHD. University of Nebraska, Lincoln. Exceptional Children, V76, N2, pp: 157-174.
Pinto, G. & Bigozzi, L. (2012). Emergent Literacy and Early Writing Skill. Journal of Genetic Psychology, 173(3),pp: 303- 354.
Ritchey, K D & Coker, D L. (2014). Identifying Writing Difficulties in First Grade: An Investigation of Writing and Reading Measures Learning Disabilities Research & Practice, 29 (2), pp: 54-60.