The effect of comprehensive social-emotional learning program on the self -awareness of teacher trainees of East Azerbaijan Farhangian University

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. candidate of Educational Psychology of Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.

2 Professor of the Department of Educational Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran. (Responding author)

3 Professor of the Department of Educational Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of comprehensive social-emotional learning program on self-awareness of teacher-student of Farhangian University of East Azarbaijan. In this research, semi-experimental method was used. The statistical population of this research includes all male and female teachers in Farhangian University (Allameh Amini and Al-Zahra campuses in East Azarbaijan) with boys in 754 and 686 in girls. According to the research method, 140 students (two experimental and two control groups) were selected through random cluster sampling.The experimental groups trained a comprehensive social-emotional learning program in 5 sessions (1.5 hours) and control groups did not receive interventional. A questionnaire was used to collect information from five dimensions of psycho-social competence of Tom. The results were analyzed using one-variable covariance analysis. The results of the research show that there is a significant difference between the studied groups. The experimental groups of girls and boys had a better situation than control group, but there was no significant difference between the experimental group and control groups in boys and girls. The results of this study confirm the effectiveness of the comprehensive learning program on student self-awareness.

Keywords


ابوالقاسمی عباس؛ رضایی جمالویی حسن؛ نریمانی، محمد و زاهدبابلان عادل (1390). «مقایسه شایستگی اجتماعی و مولفه های آن در دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانش‌آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا». ناتوانی‌های یادگیری، پاییز و زمستان، دوره 1، شماره 1، صص 6-23.
بدری گرگری، رحیم؛ فتحی‌آذر، اسکندر؛ میرنسب، میرمحمود و احراری، غفور (1395). «تأثیر برنامظ تلفیقی یادگیری اجتماعی-هیجانی بر شایستگی‌های روانی-اجتماعی دانش‌آموزان، پژوهش‌نامه تربیتی، 11 (48)، 1-20.
بنی اسدی، حسن و باقری، مسعود (1390). «دانش ارتباط غیر کلامی و شایستگی اجتماعی». اندیشه و رفتار، دوره پنجم، شماره 20، صص 47-56.
پرندین، شیما  (1385). ساخت پرسشنامه کفایت اجتماعی و هنجاریابی آن در نوجوانان شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
پزشک، شعله (1382). بررسی میزان اثربخشی راهبردهای مداخله‌ای شناختی و رفتاری، براساس مدل چهاربعدی کفایت اجتماعی فلنر در رفتار سازشی ناتوانان ذهنی خفیف 10 تا 18 سالۀ منطقه غرب تهران. رساله دکتری روان‌شناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
رهبر کرباسدهی، فاطمه؛ حسین‌خانزاده، عباسعلی و رهبر کرباسدهی، ابراهیم (1396). «تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری ویژه». تعلیم و تربیت استثنایی، ۲، ۱۴۵، 5-12.
زاهد بابلان؛ عادل، قاسم‌پور، عبدالله و حسن‌زاده، شهناز (1390). «بررسی نقش واسطه‌ای سرسختی روان‌شناختی در رابطه بین گذشت و شو‌ طبعی با امید در ورزشکاران». رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی. شماره 8، 115-130.
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر (1387). فلسفۀ آموزش و پرورش. تهران: انتشارات امیرکبیر.
صحراییان، مریم؛ صلحی، مهناز و حقانی، حمید (1391). «تأثیر مدل توانمندسازی بلوم در ارتقای مهارت‌های زندگی دانش-آموزان دختر پایه سوم دبیرستان جهرم». نشریه پژوهش و سلامت، دوره 2، شماره 1، 59-71.
کریم‌زاده، منصوره (1393). «تأثیر آموزش مهارت‌های هیجانی-اجتماعی در بهبود سامت روان معلمان مقطع ابتدایی». فصلنامه علمی‌پژوهشی رفاه اجتماعی، سال چهاردهم، شماره 53، صص 131-149.
میکائیلی منیع، فرزانه؛ عیسی‌زادگان، علی و نقوی هرزند، ملیحه (1390). «بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل کفایت اجتماعی فلنر بر بهبود رشد و مهارت‌های اجتماعی دختران کم‌توان ذهنی». فصلنامه پژوهش نوین روان‌شناسی، سال ششم، شماره 24، 98-113.
واحدی، شهرام و فتحی آذر، اسکندر (1385). «آموزش کفایت اجتماعی و هوش هیجانی در کاهش پرخاشگری پسران پیش دبستانی، گزارش 6 مورد». فصلنامه یافته‌های نو در روانشناسی. سال هشتم، صص 93-102.
Bender, W. N. & Wall, M. E. (1994). Social-emotional development of students with learning disabilities. Journal of Learning Disability Quarterly, 17, 323-336
Brackett, M. A.; Rivers, S. E.; Reyes, M. R. & Salovey, P. (2010). Enhancing academic performance and social and emotional competence with the RULER feeling words curriculum. Journal of learning individual Difference, 22, 218-224.
Brown, S. & Vaughan, C. (2009). Play: How it shapes the brain, opens the imagination, and invigorates the soul. New York, NY: Penguin
Buchanan, R.; Gueldner, B. A.; Tran, O. & Merrell, K. W. (2009). Social and emotional learning in classrooms: A survey of teachers’ knowledge, perceptions, and practices. Journal of Applied School Psychology, 25, 187–203.
Cefai, V. Cavioni (2014). Social and Emotional Education in Primary School, New York: Springer Science + Business Media
Diener, M. L. & Kim, D. (2004). Maternal and child predictors of preschool children's social competence. Journal of applied developmental psychology; 25(1): 13-24.
Farmer, S. M. (2000), an examination of leadership and employee creativity: The relevance of traits and relationships. Personal Psychology, 52(3), 591-620.
Leary, M. R. & Buttermore, N. R. (2003). The Evolution of the Human Self: Tracing the Natural History of Self-Awareness. Journal for the Theory of Social Behavior, 33, 365-404.
Lif, P. (1991). Self-consistency: A theory of personality. New York: Island Press.
Lopes, P.N. & Salovey, P. (2004). Toward a broader education: social, emotional, and practical skills, In J. E. Zins, R. P. Weissberg, and H. Walberg (Eds.), Social and emotional learning and school success, (pp. 76-93(. New York: Teachers College Press
Merrell, K. W. & Gueldner, B. A. (2010). Social and Emotional Learning in The Classroom: Promoting Mental Health and Academic Success, New York: Guilford Press.
Morin, A. (2004). A Neurocognitive and Socioecological Model of Self-Awareness. Genetic Social and General Psychology Monographs‌130 (3):197-222.
Parker, J. D. A.; Taylor, G. J. & Baghy, R.M. (2001(. Relationship between alexithymia and Emotional Intelligence. Personality and individual differences, 30, 107-115.    
Petri, H. (2000). Motivation: Theory and research. Belmont, Calif: 71-90.
Pisouyshece, R. (2008). Emotion: A Psycoevolutionary synthesis. New York: Harper and Rom.
Rochat, P. (2003). Five levels of self-awareness as they unfold early in life. Consciousness and Cognition, 12, 717–731.
Salovay, P.; Mayer, J. D. & Caruso. D. (2002). The positive psychology of emotional intelligence. In C. R. snyder and S. J. lopes (Eds.), The handbook of positive psychology (pp. 159-171).  New York: Oxford University Press.    
Schneider, K. J. (ED) (2008). Existential-integrative psychotherapy. New York: Routledge.
Singh, D. (2006). Emotional intelligence at work: A professional guide. New Delhi: Sage
Sub, D. & Teymense, N. (2003).  Psychological characteristics of compulsive internet use: A preliminary analysis, Cyber Psychology & Behavior, 5. 403–412.
Tom, K. M. (2012). Measurement of Teachers’ Social-Emotional Competence: Development of The Social-Emotional Competence Teacher Rating Scale, A Dissertation Presented to the Department of Special Education and Clinical Sciences and the Graduate School of the University of Oregon in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy.
Udo, S. D.; Ukpong, O. U. (2016). Influence of self and social awareness on Business Education students’ academic performance in Federal Universities in South-South, Nigeria. International Journal of Education, Learning and Development, 4(6), 1-8.
Zhou, M. & Ee, J. (2012) Development and Validation of the Social Emotional Competence Questionnaire (SECQ), The International Journal of Emotional Education, 4 (2) pp: 27-42