Designing and validation of education model based on cognitive constructivism for sixth class elementary students

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student, curriculum, Islamic Azad University, Tehran South Branch

2 Associate Professor of Educational Management, Islamic Azad University, Islamic Azad University, South Branch

3 Associate Professor of Curriculum Development, Research Institute for the studies of Organization for Educational Research and Planning

Abstract

The purpose of this study is to design and validate a model of cognitive constructivism education for elementary students. To achieve the research goal was used a mixed method. In the qualitative section for obtaining an educational design pattern, the analysis of inductive content, and in the quantitative part, for internal accreditation, the viewpoint of experts through the survey questionnaire has been used In order to select articles for analyzing qualitative content, first the keywords were selected to search the articles. In the qualitative section, the statistical community included all articles downloaded from related databases such as Sage, Ebsco, Wiley, Sciencedirect, Proquest, Eric, and Sprinhger in the period from 1990 upto 2016, and in the quantity section of the 15 people there were curriculum specialists. In this research, the purposeful sampling method was used. The sample size of 25 articles and content analysis unit in this research were themed. According to the content analysis on articles, three categories were as follows: Teacher's role, learner's role, role of knowledge. Finally, the results of all analyzes of the content on the articles were presented in the model format. Internal validation According to experts' point of view has shown that the educational model provided on the basis of cognitive constructivism is of good and proper credibility and has the necessary effectiveness in educating students.

Keywords


ابراهیمی، سمیه؛ کرمی، مرتضی؛ آهنچیان، محمدرضا و مظفری، پگاه (1393). «تأثیر آموزش سازنده­گرا بر میزان رضایت و یادگیری شرکت­کنندگان در دوره­های آموزشی مداوم پزشکی مبتنی بر وب». فصلنامة رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(2)، 1-24.
       بادینی، علیرضا (1388). بررسی اثر‌بخشی آموزش مبتنی بر الگوی سازنده‌گرایی بر درک دانش‌آموزان از مفاهیم ترموشیمی و انگیزش تحصیلی آنها نسبت به شیمی. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
پازارگادی، مهرنوش؛ خطیبان، مهناز و اشک تراب، طاهره (1386). «کاربرد تحلیل کیفی محتوا در تبیین حیطه­های ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی پرستار». نشریة دانشکدة پرستاری و مامایی شهید بهشتی، 59، 68-57.
تابان، لیلا (1389). مطالعة اثربخشی محیط یادگیری ساختن­گراییپروژه­محور بر بهبود کیفیت یادگیری دانش­آموزان دبیرستانی در مفاهیم انرژی­های نو. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
دهقان­زاده، حسین؛ علی­آبادی، خدیجه  دهقان ز­اده، محبت (1395). «تدوین چهارچوب طراحی بازی­های رایانه­ای آموزشی موضوعات شناختی در سطح خرد با روش تحلیل محتوا استقرایی و بررسی میزان اثر بخشی آن در یادگیری مفاهیم». نشریة پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 130، 7-20.
ریچی، آر. سی؛ کلاین، جی. دی و تریسی، ام. دی (1391). دانش پایة طراحی آموزشی: نظریه، پژوهش، عمل، ترجمة حسین زنگنه و الهه ولایتی، تهران: آوای نور. تاریخ انتشار به زبان اصلی 2011.
 شاهعلی­زاده، محمد؛ دهقانی، سجاد؛ بنی­هاشم، کاظم و رحیمی، علی (1394). «طراحی و اجرای تلفیق آموزش الگوی حل مسئله با اصول سازنده­گرایی و بررسی تأثیر آن بر یادگیری و تفکر خلاق». فصلنامة ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(19)، 83-98.
صفرنواده، مریم (1390). طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامة درسی تلفیقی رشتة داندانپزشکی عمومی. پایان­نامة دکتری، تهران: دانشگاه علامه­طباطبایی. چاپ نشده.
عبادی سالاری، نسرین (1394). بررسی کیفیت آموزش مفاهیم نور هندسی به کمک دست­سازه­های سادة آزمایشگاهی مبتنی بر تئوری ساختن­گرایی در پایة سوم ابتدایی. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی.
فاضلی، احمدرضا و کرمی، مرتضی (1394). «تجارب دانشجویان تربیت معلم از طراحی آموزشی بر اساس رویکرد           سازنده­گرایی». نشریة پژوهش در برنامه­ریزی درسی، 18، 150-140.
فردانش، هاشم (1387). «طبقه­بندی الگوهای طراحی سازنده­گرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس». فصلنامة مطالعات تربیتی و روان­شناسی، 19، 21- 5.
قادری، عباس (1392). «کابرد ریاضی در زندگی». فصلنامة رشد آموزش ابتدایی، 107، 121-126.
کرمی، مرتضی؛ فردانش، هاشم؛ عباسپور، عباس و معلم، مهناز (1388). «مقایسة اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی سیستمی و سازنده­گرا در آموزش مدیران». دوفصلنامة مدیریت و برنامه­ریزی در نظام­های آموزشی، 3، 9-30.
محبی، عظیم (1393). «بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر رویکرد ساختن­گرایی بر عملکرد و سبک یادگیری دانش­آموزان در درس علوم تجربی کلاس چهارم ابتدایی. فصلنامة نوآوری­های آموزشی، 51، 111-129.
مرزوقی، رحمت الله؛ جهانی، جعفر و حیدرزادگان، علیرضا (1386). بررسی تاثیر نظریه ی سازنده گرایی اجتماعی بر عملکرد دانش­آموزان پایة سوم دورة راهنمایی در درس علوم در شهر زاهدان». فصلنامة مطالعات برنامة درسی، 6، 1-16.
        مقدم­زاده، اصغر (1391). بررسی میزان اثر بخشی الگوهای طراحی آموزشی سیستمی و ساختن­گرایی بایکدیگر و با روش متداول در یادگیری، یادداری و سبک یادگیری دانش­آموزان دوم راهنمایی در درس علوم تجربی. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه­طباطبایی.
نوروزی، داریوش و رضوی، عباس (1390). مبانی طراحی آموزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت).
Adi A, LIHai-bo ZM. Learning in review: Technology, standard and evaluation, J Communication and Computer2008; 5(11): 1-6
       Ayaz, M. F.,& Sekerd, H. (2015). The effects of the constructivist learning approach on student’s academic achievement: A meta-analysis study. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 14(4), 143-156
        Bogar, Y., Kalender, S., & Sarikaya, M. (2012). The effects of constructive learning method on students’ academic achievement, retention of knowledge, gender and attitudes towards science course. Social & Behavioral Sciences, 46, 1766-1770.
Cronje J, EL-Hussein M. Defining mobile learning in the higher education landscape. JEducational  Technology & Society2010; 13(3): 12-21
Delavar A. Theoretical and scientific foundations of research in humanities and social sciences, Tehran: Roshd;2014.[Persian]
Duane B., & Satre, M. E. (2016). Utilizing cognitive constructivism learning theory in collaborative testing as a creative strategy to promote essential nursing skills. Nurse Education Today, 34(1), 31-34.
Elo, S., & Kyngas, H. (2007). The qualitative content analysis process. Journal Compilation, 22, 107-115.
Genevieve S, Jacques O. Towards a Method for Mobile Learning Design, Issues in Informing Science [WU1] and Information Technology 2013 (10): 501-523.
Gerstenmaier, J., & Mandl, H. (2016). Cognitive onstructivism in Cognitive Psychology. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2654-2659.
Julien, H. (2008). Content analysis. in L. M. Given (Ed.), The sage encyclopedia of qualitative research methods (pp. 120-121). London: Sage.
Kabapinar, Y. (2014). Turkish prospective teachers’ images of the constructivist view of teaching: are they compatible with the epistemological foundations of cognitive constructivism? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1223-1228.
Moons, J., & Backer, C. D. (2013). The design and pilot evaluation of an interactive learning environment for introductory programming influenced by cognitive load theory and constructivism. Computers & Education, 60(1), 368-384.
      Narli, S. (2011). Is constructivist learning environment really effective on learning and long-term knowledge retention in mathematics? Educational Research and Reviews, 6(1), 36-49.
Neimeyer, R. A., & Torres, C. (2015). Constructivism and constructionism: Methodology. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, (Second Edition), 724-728.
Siegel, H. (2016). The bearing of philosophy of science on science education, and vice versa: the case of constructivism: Constructivism in science education: a philosophical examination. Studies in History and Philosophy of Science, 35(1), 185-198.
Smith, E. (2015). Social constructivism, individual constructivism and the role of computers in mathematics education. The Journal of Mathematical Behavior, 17(4), 411-426.
Tremblay E. Educating the mobile generation-using personal cell phones as audience response systems in post-secondary science teaching. J Computers in Mathematics and Science Teaching 2010; 29(2): 217-227