Designing and explaining the competency model of school principals based on the document on the fundamental transformation of education and other upstream documents

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD. student of Human Resources Management, University of Tehran.

2 Associate Professor of Human Resources Management at Tarbiat Modares University.

3 Professor of Human Resources Management, University of Tehran

Abstract

The purpose of this study is to design a model of competency of school principals and to answer this question: What are the dimensions and components of this model based on the documentary and the main document on the development of the model of competency of school administrators? This research is analytical-descriptive in nature and it is focused on designing the model of competency of school principals by using the database theory strategy and content analysis method. The documents studied in this study are the most important documents related to education, approved by the Supreme Council of the Cultural Revolution and the Supreme Council of Education from 2010 onwards. Due to the importance of each document and in order make the model comprehensive, the statistical sample was considered to be the statistical society. The content analysis method was used to interpret and analyze the data. Based on the analysis of the content of these documents and using comparative studies, the model of competency of school principals was designed. In the final step, Delphi technique was used to validate the final model.

Keywords


  1. اکرامی، حمید و هوشیار، وجیهه (1395). «شناسایی و تبیین شایستگی­های مدیران مدارس متوسطه»، فصلنامة خانواده و پژوهش، شمارة 32: 7-31.
  2. ایمان، محمدتقی و نوشادی محمودرضا (1390). «تحلیل محتوای کیفی»، عیار پژوهش در علوم انسانی، سال سوم، شمارة دوم:  15 ـ 44.
  3. بابایی زکلیلکی، محمدعلی و  شیخ­وزیری، ابراهیم (1390).  دستنامة توسعة مدیران. مجموعة شش جلدی، تهران: سرآمد.
  4. بازرگان، عباس (1387). مقدمه­ای بر روش­های تحقیق کیفی و آمیخته:رویکردهای متداول در علوم رفتاری، تهران: دیدار.
  5. پورکریمی، جواد؛ نوروزی، میترا و فرزانه، محمد (1394). «ارائة الگوی صلاحیت­های حرفه­ای مدیران مدارس متوسطه»، فصلنامة رهبری و مدیریت آموزشی، سال نهم - شمارة 2: 85 تا 96.
  6. ترک زاده، جعفر و محمدی، قدرت­الله (1394). «ارزیابی شایستگی مدیران مدارس بر اساس معیارهای شایستگی مدیریتی اسلامی؛ معلمان نواحی چهارگانة آموزش و پرورش شیراز. تحقیقات مدیریت آموزشی، شمارة 26- 39-57.
  7. جهانیان، رمضان و سهندی طرق، سکینه (1396). «بررسی شایستگی­های حرفه­ای مدیران از دیدگاه مدیران، معلمان، کارشناسان»، فصلنامة مطالعات روان­شناسی و علوم تربیتی، شمارة 19: 213- 242.
  8. خواجه­ای، سعید (1381). «ارزشیابی صلاحیت­ها و مهارت­های حرفه­ای مدیران مدارس ابتدایی جهت طراحی مدل مناسب مدیریت؛ مطالعة موردی در شهر تهران». فصلنامة تعلیم و تربیت، دورة اول، شمارة 69 و 70: 133-164.
  9. رایف، دانیل؛ لیسی، استفن و فردریک جی، فیگو (1394). تحلیل پیام­های رسانه ای: کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق، ترجمة مهدخت بروجردی علوی. تهران: سروش.
  10. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1389). مبانی نظری نقشة جامع علمی کشور، تهران: دبیرخانة شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  11. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تهران: دبیرخانة شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  12. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تهران: دبیرخانة شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  13. شورای عالی انقلاب فرهنگی(1389). نقشة جامع علمی کشور، تهران: دبیرخانة شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  14. شورای عالی آموزش و پرورش (1392). مجموعه­مصوّبات شورای عالی آموزش و پرورش، تهران: دبیرخانة شورای عالی آموزش و پرورش.
  15. قائدی، محمدرضا و  گلشنی، علیرضا (1395).  «روش تحلیل محتوا، از کمّی­گرایی تا کیفی­گرایی، روش­ها و مدل­های روان شناختی، سال هفتم، شمارة 23: 57-80.
  16. قربان­نژاد، پریسا و عیسی­خانی، احمد (1395). «طراحی مدل شایستگی مدیران دانشگاهی بر اساس الگوهای اسلامی»،  مدیریت در دانشگاه اسلامی،دورة 5، شمارة 11:  37-48.
  17. میرکمالی، سید محمد (1367). «آیا می­توان توانایی­ها و ویژگی­های مدیریت آموزشی را فرا گرفت»، رشد معلم، 6- 12.
  18. میرکمالی، سید محمد (1367). توانایی­ها و ویژگی­های مدیریت آموزشی. رشد معلم 14-2.
  19. میرکمالی، سید محمد (1378). روابط انسانی در آموزشگاه، تهران: نشر یسطرون.
  20. میرکمالی، سید محمد (1379). رهبری و مدیریت آموزشگاهی، تهرا:  نشر یسطرون.
  21. نصیری ولیک­بنی، فخرالسادات، سمیه، کارخانه (1395). «وضعیت شایستگی­های مدیران دانشگاه بوعلی­سینا در سال تحصیلی 1394-95»، سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روان­شناسی و آسیب­های فرهنگی اجتماعی ایران، 1-6.

 

Centre for Leadership Studies of xeter universi. (2006). Leadership Development in Context. Exeter, UK: Centre for Leadership Studies of xeter universi;.

Bitterová, M., Hašková , A., & Pisoňováb, M. (2014). School Leader's Competencies in Management Area. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 144-118.

Rothwell, W., Dubois, D., & Kemp, D. (2010). Competency-Based Human Resource Management: Discover a New System for Unleashing the Productive Po. Ergodebooks (RICHMOND, TX, U.S.A.): Nicholas Brealey Publishing.

Alberta Education. (2018, feb 7). Alberta Education Leadership Quality Standard. Retrieved from Alberta Education: https://education.alberta.ca/professional-practice-standards/new-professional-standards/everyone/standards-documents/

Alberta Teachers Association. (2011, 5). Alberta Leadership Competencies for School Leaders and Leadership. Leadership update, 1-4. Retrieved from Alberta Teachers Association.

Altman, J., Kaplan, S., Elisa Villanueva Beard, S., & Pastorek, P. (2015). TEACHER LEADER COMPETENCY FRAMEWORK. Washington: University of Washington Center for Educational Leadership (CEL).

Bergen, J. J. (1972). The Alberta Leadership Course for School Principals A History and an Evaluation. Alberta Univ., Edmontcn. Dept. of Educational Administration., 1-98.

Bitterová, M., Hašková, A., & PisoĖová, M. (2014). School Leader`s Competencies in Management Area. Social and Behavioral Sciences, 114-118.

Bolden, R. G. (2003). A Review of Leadership Theory and Competency Frameworks. Exeter EX4 1TF United Kingdom: Centre for Leadership Studies, University of Exeter.

Cochran, G. R. (2009). Developing a Competency Model for a 21st Century Extension Organization-Ohio State University Extension Competency Study. Ohio: The Ohio State University.

Fraser, R. L., & Montgomery, M. (2012). Navigating the Competency Modeling Maze. IPAC Conference (pp. 1-30). U.S. Office of Personnel Management.

Glaser, B. G., & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory Strategies for Qualitative Research. New Brunswick (U.S.A.) and London (U.K.): New Brunswick (U.S.A.) and London (U.K.).

Lucia, A., & Lepsinger, R. (1997). The Art and Science of Competency Models: Pinpointing Critical Success Factors in Organizations. San Francisco: Jossey-Bass/Pfeiffer.

McLagan P.A. (1998) “What is a competency. Training June pp. 58-64.

Maddy, D. J., Niemann, K., Lindquist, J., & Bateman, K. (2002). Core competencies for the Cooperative Extension System. Retrieved from: http://extn.msu.montana.edu/Jobs/pdf/Core_Competencies.pdf

 

Marsh, S. J., & Bishop, T. (2014). COMPETENCY MODELING IN AN UNDERGRADUATE MANAGEMENT DEGREE PROGRAM. BUSINESS EDUCATION & ACCREDITATION, 47-60.

Oates, K. (2016, 5 3). Our school leadership competencies. Retrieved from Ambition School Leadership: https://www.ambitionschoolleadership.org.uk/blog/leadership-competencies/

OnLine, O. (2017, 11 2). 11-9032.00 - Education Administrators, Elementary and Secondary School. Retrieved from O*NET OnLine: https://www.onetonline.org/

Pickett L. (1998)“Competencies and managerial effectiveness: putting competencies to work”, Public Personnel Management Vol. 27 No. 1 pp. 103-15.

Sammons, C. D., Day , C., & Sammons, P. (2016). Successful school leadership. England and Wales: University of Nottingham.

Stone, B. B., & Bieber, S. (1997). Competencies: A New Language for our Work. Journal of Extension.