اسلامی، محسن. (۱۳۸۲). ارائهی الگویی برای طراحی و اجرای برنامهی خواندن انتقادی و بررسی اثر آن بر تفکر انتقادی و نوشتن تحلیلی، پایاننامة دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران.
اصفهانی خالقی، آتنا؛ اصغرنژاد فرید، علیاصغر؛ موسوی، سید علیمحمد. (۱۳۹۲). «اثربخشی آموزش فراشناختی بر عملکرد حیطههای مختلف خواندن دانشآموزان پسر نارساخوان پایة سوم ابتدایی»، فصلنامة روانشناسی شناختی، ۱ (۲)، ۱۱-۱۸.
بدری گرگری، رحیم و فتحی آذر، اسکندر. (۱۳۸۶). «مقایسة تأثیر یادگیری مبتنیبر حل مسئلة گروهی و آموزش سنتی بر تفکر انتقادی دانشجومعلمان»، نشریة پژوهشی روانشناسی بالینی و مشاوره، ۸ (۲).
بدری گرگری، رحیم؛ فتحی آذر، اسکندر؛ حسینی نسب، سید داوود و مقدم، محمد. (۱۳۸۹). «تأثیر بازاندیشی در عمل بر تفکر انتقادی دانشجومعلمان مراکز تربیت معلم تبریز»، مجلة مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11 (1)، ۱۸۹-۲۱۰.
برزگر بفرویی، کاظم؛ رحیمی، مهدی و شیرجهانی، اعظم. (۱۳۹۲). «چالشهای آموزش تفکر انتقادی از دیدگاه فیلسوفان و روانشناسان»، چکیدة مقالات چهارمین همایش ملی انجمن فلسفة تعلیم و تربیت ایران: مبانی فلسفی تحول در نظام آموزش و پرورش ایران، ۵۷۰-۵۷۳. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
حسینچاری، مسعود؛ سماوی، سید عبدالوهاب و کردستانی، داوود. (۱۳۸۹). «انطباق و بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامة راهبردهای فراشناختی خواندن در میان دانشآموزان دورة متوسطه»، مجلة مطالعات روانشناختی، ۶ (۱)، ۱۶۳-۱۸۳.
سلیمانیفر، امید؛ بهروزی، ناصر و صفاییمقدم، مسعود. (۱۳۹۴). «نقش ویژگیهای شخصیتی، شیوههای یادگیری و فراشناخت در پیشبینی تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی»، نشریة علمیپژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 8 (1)، ۵۹-۶۷.
سیف، علیاکبر. (۱۳۹۲). روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش). تهران: دوران.
شاملو، سمیرا. (۱۳۹۴). بررسی نقش یادگیری خودتنظیمی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی در پیشبینی تأخیر در رضامندی تحصیلی نوجوانان. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان.
شعبانی، حسن. (۱۳۷۸). تأثیر روش حل مسئله بهصورت کار گروهی بر روی تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایة چهارم ابتدائی شهر تهران، رسالة دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
شعبانی،حسن. (1379). پرورش تفکر انتقادی با استفاده ازشیوة آموزش مسئلهمحور، فصلنامة علمیپژوهش مدرس، 4 (1)، ۱۱۵-۱۲۵.
شعبانی، حسن و مهرمحمدی، محمود. (1379). «پرورش تفکر انتقادی با استفاده از شیوة آموزش مسئلهمحور»، نشریة مدرس علوم انسانی، ۴ (۱)، ۱۱۵-۱۲۴.
شعبانی، حسن. (۱۳۸۲). روشتدریسپیشرفته، تهران: سمت.
معطری، مرضیه؛
عابدی، حیدرعلی؛
امینی، ابوالقاسم و
فتحی آذر، اسکندر. (۱۳۸۰). «تأثیر بازاندیشی بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری شهرستان تبریز»،
مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱ (۳)، ۵۸-۶۴.
عبدالملکی، سالار؛ میرزاخانی، نازنین و صالحپور، منیره. (۱۳۹۴). «بررسی رابطة تفکر انتقادی با راهبردهای (شناختی و فراشناختی) یادگیری: پژوهش فراتحلیل»، دومین کنفرانس ملی توسعة پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، مؤسسة آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعة پایدار.
عربزاده، مهدی. (۱۳۹۲). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر توانایی حل مسئلة اجتماعی، باورهای خودکارآمدی، جهتگیری هدف و تأخیر در رضامندی تحصیلی دانشآموزان. رسالة دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی.
غنیزاده، افسانه. (۱۳۹۰). «بررسی رابطة بین خودتنظیمی و تفکر انتقادی معلمان زبان انگلیسی»، نشریة علمیپژوهشی فناوری آموزش، ۵ (۳)، ۲۱۳-۲۲۱.
قاسمیفر، نصرتالله. (۱۳۸۳). مکانیسم تفکر، تهران: قصیدهسرا.
کارشکی، حسین و پاکمهر، حمیده. (۱۳۹۰). «رابطة باورهای خودکارآمدی، فراشناختی و تفکر انتقادی با سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی». مجلة تحقیقات نظام سلامت حکیم، ۱۴ (۳)، ۱۸۰-۱۸۷.
گشتاسبی، رضا. (۱۳۹۲). تأثیر روش تدریس حل مسئله بر تفکر خلاق و انتقادی دانشآموزان پایة پنجم ابتدایی شهر رامجرد، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
ماشاالهینژاد، زهرا و کارشکی، حسین. (۱۳۹۰). «پرورش مهارتهای تفکر انتقادی با استفاده از روش حل مسئله»، اولین همایش ملی یافتههای علوم شناختی در تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، ۸۱۰-۸۰۰.
موسیپور، فاطمه. (۱۳۹۳). بررسی رابطة گرایش به تفکر انتقادی و فراشناخت در دانشجویان رشتههای هنر و غیر هنر، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج.
هاشمی، اکرم السادات. (۱۳۹۴). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تأخیر رضامندی و هیجان پیشرفت دانشآموزان دختر دبیرستانی یزد، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه یزد.
همتی مسلکپاک، معصومه؛ اروجلو، سمیرا و خلخالی، حمیدرضا. (۱۳۹۳). «تأثیر آموزش یادگیری برپایة حل مسئله بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری»، مجلة مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی یزد، ۹ (۱)، ۲۴-۳۳.
هومن، حیدرعلی. (۱۳۹۳). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. تهران: سمت.
ولز، آدریان. (۲۰۰۹). راهنمای عملی درمان فراشناختی اضطراب و افسردگی. ترجمة شهرام محمدخانی، تهران: انتشارات ورای دانش.
ولیزاده، سیاب. (۱۳۸۰). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر خواندن و درک مطلب دانشآموان پسر سال اول متوسطة شهر تبریز. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز.
هایرابیدیان، اریکا و کرامتی، هادی. (۱۳۹۵). «مقایسة تفکر انتقادی و خلاقیت دانشآموزان تکزبانة فارسی زبان و دوزبانة ارمنی-فارسیزبان»، فصلنامة روانشناسی شناختی، ۴ (۱-۲)، ۶۴-۷۴.
Arabzadeh, M., Kadivar, P., & Delavar, A. (2012). The effects of teaching self- regulated learning strategy on students′ academic delay of gratification. Interdisciplinary Journal of contemporary research in business, 4 (2), 58-80.
Baxter, E., & MacDonald, H. (2015). Academic Delay of Gratification in Female College Students: Implication for Academic Functioning. Association for Women in Psychology Conference.
Bembenutty H. (2007, A). Self-Regulation of Learning and Academic Delay of Gratification among Korean College Students. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago.
Bembenutty, H. (2007, B). Self-Regulation of Learning and Academic Delay of Gratification: Gender and Ethnic Differences among College Students. Journal of Advanced Academics, 18 (4): 586– 616.
Bembenutty, H. (2009, A). Academic Delay of Gratification, Self-Regulation of Learning, Gender Differences, and Expectancy-Value. Personality and IndividualDifferences, 46 (3): 347-352.
Bembenutty, H. (2009, B). Academic Delay of Gratification, Self-Efficacy, and Time Management among Academically Unprepared College Students. Psychological reports, 104 (2): 613- 623.
Bembenutty, H. (2010).Academic Delay of Gratification, Self-Efficacy, & Management among Academically Unprepared College Students. Psychological reports, 104: 613-623.
Bembenutty, H. (2011). Homework Completion: The Role of Self-Efficacy, Delay of Gratification, and Self-Regulatory Processes. The International Journal of Educational and Psychological Assessment, 6 (1): 1- 20.
Black, S. (2005). Teaching Students to Think Critically. EducDigest, 70 (6): 42- 47.
Buku, M. N. I., Corebima, A. D., & Rohman, F. (2016). The Correlation between Metacognitive Skills and the Critical Thinking Skills of the Senior High School Students in Biology Learning through the Implementation of Problem Based Learning (PBL) in Malang, Indonesia. International Journal of Academic Research and Development, 1 (5): 58-63.
Darbyshire, D., & Haarms, R. (2015). Student Motivation in Asian Countries and its Impact on Academic Success for Second Language University Students. Asian Journal of Education Research, 3 (3): 11-23.
Facione, P. A. (2011). Critical Thinking: What it is and Why it Counts (a resource paper). Millbrae, CA: California Academic Press.
Halpern, D.F. (2007). The Nature and Nature of Critical Thinking. In R. Sternberg, R. Roediger, & D. F. Halpern (Eds.). Critical thinking in psychology. Cambridge, MA: Cambridge University Press.
Howell, A., & Buro, K. (2011). Relations among Mindfulness, Achievement Related Self- Regulation, and Achievement Emotions. Happiness Stud, 12: 1007- 1022.
Herndon, J. S., & Bembenutty, H. (2014). In School and Social Factors Influencing Learning among Students Enrolled in a Disciplinary Alternative School. Learning and Individual Differences, 35: 49- 55.
Ku, K. Y. L., & Ho, I. T. (2010). Metacognitive Strategies that Enhance Critical Thinking. Metacognition Learn, 5 (3): 251-67.
Magno, C. (2010). The Role of Metacognitive Skills in Developing Critical Thinking. Metacognition and Learning, 5 (2): 137- 156.
Mokhtari, K., & Reichard, C. A. (2002). Assessing Students Metacognitive Awareness of Reading Strategies. Journal of Educational Psychology, 94 (2): 249- 259.
Nakanishi, M., Nakaya, M., & Nakanishi, Y. (2015). Development of the Japanese Version of the Academic Delay of Gratification Scale for Undergraduate Students. Japanese Journal of Personality, 23 (3): 197- 200.
Semerci C, & Elaldi S. (2014). The Roles of Metacognitive Beliefs in Developing Critical Thinking Skills. Journal of Faculty of Education; 3 (2): 317- 333.
Suleyman, A. (2013). Relations between Self-Regulation, Future Time Perspective and the Delay of Gratification in University Students. Education, 133 (4): 525- 537.
Wells, A. (2009). Practical Guide to Metacognitive Therapy for Anxiety and Depression. Translated by Shahram Mohammad Khani. Tehran: Varaye Danesh. [Persian]
Zhang, L., Karabenick, S., Maruno, S., & Lauermann, F. (2011). Academic Delay of Gratification and Children′ Study Time Allocation as a Function of Proximity to Consequential Academic Goals. Learning and Instruction, 21 (1), 77-94.
Zhang, L., & Maruno, S. (2010). Causal Relationships among Academic Delay of Gratification, Motivation, and Self-Regulated Learning in Elementary School Children. Perceptual & Motor Skills, 111 (2), 631-642.