Examining the Effect of Multimedia Teaching of Praying on Cognitive, Emotional and Psychomotor Characteristics of Elementary School Female Students

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran (Corresponding Author).

2 PhD Student in Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.

Abstract

This study aims at examining the effect of multimedia teaching of praying on cognitive, emotional and psychomotor skills in third grade female students. The research method was semi-experimental and enjoyed pretest-posttest with control group. The samples included 60 students in the third grade of elementary school in Kermanshah Education District 1 (in academic year of 2017-2018). These samples were selected through continence sampling from two classes. They were divided randomly in two groups of 30. Data gathering was done through questionnaire. The validity was confirmed by experts. The reliability was also confirmed by Cronbach's alpha. The questionnaire, first, were distributed among samples for pretest. The experimental group then received multimedia training for 35 days in ten sessions of one hour. After training, both groups were re-tested. Data were analyzed through covariance analysis using SPSS software. Results showed that there was a significant difference (P <0.01) in the mean scores of cognitive, emotional, and psychomotor skills in the experimental group at post-test. According to the results, multimedia training can be considered as an appropriate and effective way of acquiring students' cognitive, emotional and psychomotor skills.

Keywords


اسدی، سعید و قبادی، الهام. (1391). «آموزش به سبک چندرسانه­ای و تأثیر آن بر یادگیری و یادداری ساختار دستوری زبان انگلیسی». فصلنامة علمی پژوهشی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران. سال 4، شماره­های 11 و 12، صص 9-17.
اسدیان، سیروس. (1395). «پدیدارشناسی بعد عاطفی؛ عنصر مغفول برنامة درسی رشتة پرستاری». دوماهنامة راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، سال 9، شمارة 3، صص 163-175.
اسمعیل­زاده، تیمور و الله­کرمی، آزاد. (1394). «اجرای چندرسانه­ای فلسفه برای کودک (P4C) و بررسی تأثیر آن بر خردورزی دانش­آموزان ابتدایی». تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 6، شمارة 2، 1-21.
انارکی، ملیحه؛ ذوالفقاری فراهانی، رشید و حیدربیگی، جلال. (1391). «تأثیر خودگفتاری و دریافت بازخورد در افزایش سطح یادگیری مهارت­های حرکتی دانشجویان رشتة مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی رودهن». فصلنامة تحقیقات مدیریت آموزشی، سال 4، شمارة 2، پیاپی 14، صص 145-159.
پوردهاقانی، علی­قاسم و نصر اصفهانی، رضا. (1390). «رویکرد معنوی و برنامه­ریزی درسی». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 19، شمارة 13، صص 71-92.
جعفرخانی، فاطمه. (1388). تأثیر چندرسانه­ای بر یادگیری و یادداری درس زبان انگلیسی دانش­آموزان کم­بینا پایة سوم مقطع راهنمایی. پایان­نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی.
ذوفن، شهناز. ( 1392 ). کاربرد فناوری­های جدید در آموزش. تهران: سمت.
زارع، محمد؛ ساریخانی، راحله؛ ساریخانی، احسان و بابازاده، مجید. (1394). «بررسی تأثیر استفاده از چندرسانه­ای آموزشی بر میزان یادگیری و یادداری در درس فیزیولوژی»، مقالة اصیل باشگاه پژوهشگران جوان، دورة 6، شمارة 1، 32-36.
زارع بیدکی، معصومه. (1394). «بررسی تأثیر آموزش آداب و حکمت و اسرار نماز به شیوة چندرسانه­ای بر التزام نماز در دانش­آموزان تازه­متکلف در سال تحصیلی 93-94». اولین همایش ملی تربیت دینی، راهی به سوی تعالی.
زارعی زوارکی، اسماعیل و جعفرخانی، فاطمه (1388). «چندرسانه­ای آموزشی و نقش آن در آموزش ویژه». مجلة         تعلیم­وتربیت استثنایی، شمارة 98 و 99، صص 22-30.
زارعی زوارکی، اسماعیل و غریبی، فرزانه. (1391). «تأثیر آموزشی چندرسانه­ای بر میزان یادگیری و یادداری ریاضی دانش­آموزان دختر کم­توان ذهنی پایة چهارم شهر اراک». فصلنامة روانشناسی افراد استثنایی، سال 2، شمارة 5، صص 1-19.
شعبانی، حسن. (1389). مهارت­های آموزشی، روش­ها و فنون تدریس. تهران: سمت.
شیرمحمدی، م؛ چهاردولی، م و زرگری، ح. (1390). مقدمه­ای بر چندرسانه­ای. همدان: نشر دانشجو.
صالحی­زاده، مریم و اسدی، سعید. (1392). «تأثیر آموزش چندرسانه­ای». رشد آموزش جغرافیا. شمارة 103.
صفری، یحیی؛ عزیزی، کیوان؛ محمدی گلینی، اسلام و یوسف­پور، نسرین. (1395). «ارتقای سطح انگیزش پیشرفت دروس زبان انگلیسی و عربی با استفاده از روش آموزش چندرسانه‌ای». فصلنامة علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، دورة 9، شمارة 33، صص 123- 135.
عابدی، زهره. (1391). «بهره­گیری از رسانه­ها در آموزش». تهران: رشد تکنولوژی آموزشی، 28(1).
علیزاده، مژده و علوی، سیدحمیدرضا. (1394). «بررسی محتوای کتاب هدیه­های آسمانی مقطع سوم ابتدایی از منظر اصول انتخاب محتوای آموزشی در قرآن کریم». اسلام و پژوهش­های تربیتی، سال 7، شمارة 1، پیاپی 13، صص 71-90.
قائمی، علی. (1389). نمازدردورانکودکی:مجموعهسخنرانی­هاینمازوتربیت(دفتردوم تهران: ستاد اقامه نماز، صص 101-117.
کریمی، فرهاد (1393). «چندرسانه­ای­ها عامل تغییر محیط­های آموزشی». تهران: رشد تکنولوژی آموزشی.
مرادی، رحیم و شریفی درآمدی، پرویز. (1393). «اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی با روش چندرسانه­ای بر رشد مهارت­های (عملکرد) اجتماعی دانش­آموزان دختر ناشنوای پایة دوم راهنمایی». مجلة علمی پژوهشی پژوهش­های علوم شناختی و رفتاری، سال 4، شمارة 2، صص 131-144.
مشایخ، فریده. (1383). دیدگاه­های نو در برنامه­ریزی آموزشی. تهران: سمت.
موسوی، سید حسن. (1391). «نماز، چیستی و چرایی». دفتر نشر معارف، سال 3.
موسوی ، فرانک و حسینی ، سیده ندا (1394). اصول تهیة برنامه­های آموزشی. کرمانشاه: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
یارمحمدیان، محمدحسین. (1386). اصول برنامه­ریزی درسی. تهران: یادوارة کتاب.
 
Boone, R., Higgins, K. (1993). Hypermedia Basal Readers: Three Years of School-Based Research. Journal of special education technology, 12: 86-106.
Keppell, M. (2009). Optimizing Instructional Design-Subject Matter Expert Communication in the Design & Development of Online & Multimedia projects Communications of the ACM. Available at: http://pppjj.usm.my/mojit/.
Kirankumar K.S. (2011). Teaching Grammar through Multimedia to Rural Secondary School Students. Indian Streems Research Journal, 1 (5): 5-8.
Lewis, R. (1998). Reading Software for Students in General Education Classrooms. Upper Saddle River. NJ: Merrill/Prentic Hall.
Najjar, L. J. (1996). Multimedia Information and Learning. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, (5): 129-150.
Plass, J. L., Heidig, S., Hayward, E. O., Homer, B. D., & Enjoon, U. M. (2014). Emotional Design in Multimedia Learning: Effects of Shape and Color on Affectand lLearning. Learning and Instruction. (29): 128- 140.
Wiebe, E., & Annetta, L. (2008). Influences on Visual Attentional Distribution in Multimedia Instruction. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 17: 277-259.