Examining the Structural Relationship between Intrinsic and Extrinsic Motivation, Attitudes toward Knowledge Sharing, Perceived Behavioral Control, Subjective Norms, Intentions of Knowledge Sharing and Knowledge Sharing Behavior

Document Type : Research Paper

Authors

1 Master of Educational Management, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan).

2 Associate Professor, Faculty of Education and Psychology, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan).

Abstract

The aim of this study was to determine the structural relationship between intrinsic and extrinsic motivation, attitudes toward knowledge sharing, perceived behavioral control, subjective norms, intentions of knowledge sharing and knowledge sharing behavior of teachers in female conservatories of Isfahan City, Iran. The sample size was 256 estimated through Krejcie andMorgan Sample Size Determination (1970). The questionnaires were randomly distributed among teachers. Data was gathered through Buck's subjective norms questionnaire (Buck et al., 2005), Kankanhalli's intrinsic and extrinsic motivation questionnaire (Kankanhalli, et al., 2005) and Hill (1987), Buck's attitudes toward knowledge sharing questionnaire (Buck et al., 2005), Chao and Hu's perceived behavioral control questionnaire (2001), Buck and Kim's knowledge sharing behavior questionnaire (2002). The results showed that the model fits well with the research data. It can be concluded, therefore, intrinsic and extrinsic motivation, attitudes toward knowledge sharing, perceived behavioral control, subjective norms, and intention of knowledge sharing are influential factors in teachers' knowledge sharing behavior.

Keywords


  • احمدی طاهری، مریم؛ قلیچ لی، بهروز و حاتمی، امیر. (1395). «تأثیر سرمایة اجتماعی سازمانی بر تسهیم دانش در سازمان­های رسانه­ای؛ مورد مطالعه: مرکز رسانه­ای نوین سازمان صدا و سیما». فصلنامة آموزش و توسعة منابع انسانی، 3، 10، 21-1.

    آشوغ، مسعود؛ آقاملایی، تیمور؛ قنبرنژاد، امین و تاجور، عبدالحمید. (1392). «کاربرد نظریة رفتار برنامه‌ریزی‌شده برای پیش‌بینی رفتارهای ایمن رانندگی در رانندگان کامیون». آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، جلد ۱، ۳ ، ۵-۱۴.

    ایمان­زاده، علی. (1396). «رابطة بین تسهیم و اشتراک­گذاری د انش با نوآوری د ر دانشجویان گروه رشتة ترویج و توسعة روستایی دانشکدة کشاورزی دانشگاه تبریز». فصلنامة پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، 10: 2 (38).

     بیرانوند، علی؛ شعبانی، احمد و محمدی استانی، مرتضی. (1396). «بررسی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش کتابداران وارائة مدل پیش­بینی رفتار آنها؛ مطالعة موردی: کتابخانه­های عمومی استان فارس»، فصلنامة مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 39، 3: 60-39.

    باجی، زهرا؛ شاکری­نژاد، قدرت­اله؛ تهرانی، معصومه؛ حاجی­نجف، سعیده و جاروندی، فرزانه. (1396).«عوامل مرتبط با قصد انجام فعالیت جسمانی براساس نظریة رفتار برنامه­ریزی­شده در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر اهواز».4، 3، 58-52.

    بهلول، مجید (1393).بررسی رفتار اشتراک دانش معلمان دوره راهنمایی شهر رشتخوار و عوامل مؤثر بر آن، پایان­نامة کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.

    جابری، اکبر، سلیمی، مهدی و خزایی­پول، ﺟﻮاد. (1392). «بررسی تأثیر انگیزش­های درونی و بیرونی بر تسهیم دانش کارکنان در سازمان­های ورزشی؛ مطالعة موردی کارمندان ادارات تربیت بدنی استان اصفهان»، نشریة مدیریت ورزشی، 5، 16: 55-75.

    خدیوی، اسداله؛ سلیمانی، محمدرضا؛ ترابی نهاد، منیره. (1389). «میزان استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش منطقه مرند از دیدگاه مدیران مدارس». فصلنامةتحقیقاتمدیریتآموزشی، 5: 60-46.

    سلیمی، قاسم؛ حیدریا، الهام و کشاورزی، فهیمه. (1392). «تبیین رابطة التزام دانشجویان و رفتار تسهیم دانش در دانشگاه:: سهم متغیر نگرش به تسهیم دانش»، تحقیقاتکتابداریواطلاع­رسانیدانشگاهی، 47 ، 4، 351 – 374.

    سهرابی، زهره؛ قاسم­زاده، معصومه و صالحی، لیلی. (1396). «روان­سنجی مقیاس سنجش نگرش به سرقت علمی براساس الگوی رفتار برنامه­ریزی­شده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران»، مجلة توسعة آموزش در علوم پزشکی. 10 ، 28 ، 53 تا64.

    قاسم­زاده، ابوالفضل؛ ملکی، شیوا و شریفی، لیلی. (1395). «اثر میانجی اخلاق حرفه­ای در رابطة بین سرمایة فکری، یادگیری سازمانی و تسهیم دانش»، مجلة توسعة آموزش در علوم پزشکی، 9، 22، 76 تا 86..

    علیپور درویشی، زهرا، دولت­آبادی، رقیه. (1391). «ارائة مدل عوامل مؤثر بر قصد تسهیم دانش پزشکان براساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در بیمارستان­های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران». بیمارستان، 11 (4) :35-44.

    گودرزی، مازیار. (1390). مدیریترفتارسازمانیدرورزش. ­تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    مرادی مرتضی؛ مهرانی کامینه و برومند، مجتبی. (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات از سوی نیروهای پلیس»، فصلنامة علمی­ترویجی توسعة سازمانی پلیس، 28:­ 7، 93-77.

    مرزه حاجی­آقایی، محسن و زین­آبادی، حسن­رضا. (1396). «نقش مدیران گروه­های آموزشی در ایجاد و تقویت تسهیم دانش در میان استادان»، مدیریت در دانشگاه اسلامی، 14: 6، 2.

    مرزوقی، رحمت­اله و حیدری، الهام (1395). «سنجش روابط علّی تخطی نظارتی، ادراک از عدالت سازمانی و رفتار تسهیم دانش (مطالعة موردی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز)»، مدیریت سلامت، 19 (64).

    میرپورفرد، بهروز و محبی، ﭘﺮوﻳﻦ. (1392). «بررسی نقش تسهیم دانش در کارآفرینی سازمانی»، اولین کنفرانس دانشجویی کارآفرینی کشور، تهران، دانشگاه تهران.

    میرکمالی، سید محمد؛ نارنجی ثانی، فاطمه؛ مصطفوی، زینب السادات و اعلامی، فرنوش. (1396). «بررسی ساختار عاملی تسهیم دانش، اعتماد سازمانی و خلاقیت؛ مورد مطالعه: کارشناسان دانشکدة فنی و مهندسی دانشگاه تهران»، دوفصلنامة علمی-پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 6: 16، 1.

    • ­هادیزاده، اکرم؛ قلیچ لی، بهروز و محبی، پروین. (1392). «بررسی رابطة بین تسهیم دانش و نوآوری در سازمان­های خدمات مالی: بانک رفاه کارگران»، پژوهش­های مدیریت در ایران (مدرس علوم انسانی). 17: 207-187.

    هادیزاده، اکرم؛ زنگنه، محسن و رامین­مهر، حمید. (1391). «بررسی اثر جوّ تیم و رهبری توانمندساز در رفتار تسهیم دانش اعضای تیم»،فصلنامة چشم­انداز مدیریت دولتی، 1 (17): 187-207.

    References

     

    -        Ajzen, I. (2002). Constructing a TpB questionnaire: conceptual and methodological considerations. Retrived from www.unix.oit.umass. edu /, aizen /pdf/ tpb. Measurement. Pdf, (accessed 9 June 2004).

    -        Ajzen, I. & Fishbein, M. (2000). Attitudes and the Attitude-Behavior Relation: Reasoned and Automatic Processes. European Review of Social Psychology, 11, 1-33.

    -        Ajzen, I. & Fishbein, M. (2003). "Questions raised by a reasoned action approach: Reply to Ogden. Health Psychology. 23, 431-434.

    -        Alsharo, M.; Dawn, G & Ramirez, R. (2017). Virtual Team Effectiveness: The Role of Knowledge Sharing and Trust. Information & Management. 54 (4): 479-490.

    -        Bartol, K. & Srivastava, A. (2002). Encouraging knowledge sharing: the role of organizational reward systems. Journal of Leadership and Organization Studies, 19, 1, 2002, 64-76.

    -        Behnke, T. M. (2010). Knowledge sharing at work: An examination of organizational antecedents: Ambrose University. ProQuest Dissertations Publishing, 3407448.

    -        Bock, G. W. & Kim, Y. (2002). Breaking the myths of rewards: an exploratory study of attitudes about knowledge sharing. Information Resources Management Journal, 15 (2): 14-21.

    -        Bock, G. W., Zmud, R. W., Kim, Y. G. & Lee, J. N. (2005). Behavioral intention formation in nowledge sharing: examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate. MIS Quarterly, 29 (1): 87-111.

    -        Chau, P. Y. H. & Hu, P. J. H. (2001). Information technology acceptance by individual professionals: a model comparison approach. Decision Sciences, 32.4: 699-719.

    -        Bock, G. W., Zmud, R. W., Kim, Y. G. & Lee, J. N. (2005). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social psychological forces and organizational climate. MIS Quarterly, 29 (1): 87-111.

    -        Chen, S.H., Chuang, Y. & Chen, P. (2012). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of KMS quality, KMS self-efficacy, and organizational climate. Knowledge-Based System, 31: 106-118.

    -         Chen, Y. Y.,  Yeh, S-P.  & Huang, H-L. (2012). Does knowledge management “fit” matter to business performance?. Journal of Knowledge Management, 16 (5): 671-687.

    -        Dixon, N. M. (2000). Common Knowledge: How companies thrive by sharing what they know”; Harvard Business School Press; Retrived From URL: http:// www .gigapedia.Com.

    -        Frey, B. S. & Osterloh, M., (2002). Successful Management by Motivation: Balancing Intrinsic and Extrinsic Incentives, Springer-Verlag, Berlin and Heidelberg.

    -        Fullwood, R., Rowley, J. & Delbridge. D. (2013). Knowledge sharing amongst academics in UK universities. Journal of Knowledge Management, 17 (1): 123-136.

    -        Hill, C. A. (1987). Affiliation motivation: people who need people but in different ways. Journal of Personality and Social Psychology, 52 (5): 1008-18.

    -        Hooff, B. V. D., Alexander, S. & Stojan. S. (2012). What one feels and what one knows: the influence of emotions on attitudes and intentions towards knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 16 (1): 148- 158.

    -        Hsiu‐Fen L. & Gwo‐Guang, L. (2006). Effects of socio-technical factors on organizational intention to encourage knowledge sharing. Management Decision, 44 (1): 74-88.

    -        Hsu, M., Ju, T., Yen, G. & Chang, C. (2007). Knowledge-sharing behavior in virtual communities: the relationship between trust, self-efficacy, and outcome expectations. International Journal of Human-Computer Studies, 65 (2): 153-69.

    -        Jackson, S. E., Chuang, C. H., Harden, E. F., Jiang, Y. & Joseph, J.M. (2006). Toward developing human resource management systems for knowledge–intensive teamwork. Research in Personnel and Human resouces management, (25): 27-70.

    -        Jeon, S., Kim, T. & Koh, G. (2011). An integrative model for knowledge sharing in communities‐of‐practice. Journal of Knowledge Management, 15 (2): 251 - 269

    -        Jung Kang, Y., Young Lee, J. & Kim, H. W. (2017). A PsychologicalEmpowerment Approach to Online Knowledge Sharing”. Computers in Human Behavior, 74: 175-187.

    -        Kankanhalli, A., Tan, B. C. Y. & Wei, K. K. (2005). Contributing knowledge to electronic knowledge repositories: an empirical investigation. MIS Quarterly, 29. (1): 113-43.

    -        Ko. D. G., Kirsch. L J. & King, W R. (2005). Antecedents of knowledge transfer from consultants to clients in enterprise systems impleentations. MIS Quarterly, 29 (1): 59-85.

    -        Lee, J.H., Kim, Y.G. & Kim, M. Y. (2006). Effects of managerial drivers and climate 34. MacNeil, C. M. (2003). Line managers: facilitators of knowledge sharing in teams. Employee Relations, 25 (3): 294-307

    -        Lin. (2007). Knowledge sharing and firm innovation capability: an empirical study. International Journal of Manpower, 28 (3/4): 315-332.

    -        Lin, H. F. & Lee, G. G. (2004). Perceptions of senior managerstoward knowledge-sharing behavior. Management Decision ,42 (1): 108–125.

    -        Moon, J. W. & Kim. Y. G., (2001). Extending the TAM for a world- wide – web (www) context. Information and Management. 38 (4): 217-30.

    -        Nazira, T., Shahb, S. & Zaman, K. (2014). Mediating effect of knowledge sharing between participative decision making, transformational leadership and organization performance. Journal of Management Info, 1 (1):1-12.

    -        Nonaka, I. (1994). The knowledge-creating company. Harvard Business Review, November-December.

    -        Osterloh, M. & Frey. B. (2000). Motivation, knowledge, transfer and organizational forms. Organization Science, 11 (5): 538-550.

    -        Paraponaris, C. (2003). Third generation R&D and strategies for knowledge management. Journal of Knowledge Management, 7. (5): 96-106.

    -        Pikkarainen, T., Pikkarainen, K., Karjaluoto. H. & Pahnila. S. (2004). Consumer acceptacne of online banking: an extension of the technology acceptance model. Internet Research, 14 (3): 224-235.

    -        Rivera C. & Vazquez Lillian V., (2009). Overcoming cultural barriers for innovation and knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 13 (5): 257-270.

    -        Salopek, J. J. (2000). Common knowledge: how companies thrive by sharing what they know. Training and Development, 54 (4): 63-64.

    -        Sohail, M, S. & Daud, S. (2009). Knowledge sharing in higher education institutions: Perspectives from Malaysia, VINE. The journal of information and knowledge management systems, 39 (2): 125-142.

    -        Thanos, P., Teta, S. & Pawit. N. (2013). Exploring the determinants of knowledge sharing via employee weblogs. International Journal of Information Management, 33 (1): 133- 146.

    -        Tyler, T. R. & Blader, S. L., (2001). Identity and cooperative behavior in groups. Group Processes and Intergroup Relations, 4 (3): 207-26.

    -        Wiig, K. M. (2002). Knowledge management in public administration. Journal of Knowledge Management, 6 (3): 224-39.

    -        Xue, A., Bradley J. & Liang H. (2011). Team climate, empowering leadership, and knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 15 (2): 299-312.

    -        Yang, T. M., Maxwell, T. A. (2011). Information-sharing in public organizations: A literature review of interpersonal, intra-organizational and inter-organizational success factors. Government Information Quarterly,  28 (2): 164-175.