آلوین، لی (1397). تغییر اجتماعی و توسعه، ترجمة محمود مظاهری. تهران: انتشارات پژوهشکدة مطالعات راهبردی.
جمالی تازهکند، محمد؛ فتحی واجارگاه، کورش و عارفی، محبوبه (1396). «فراسوی یادگیری الکترونیکی 1: مفهومپردازی وب و دلالتهای آن بر معرفی الگوی برنامة درسی آموزش مجازی». پژوهش در برنامهریزی درسی، 2 (24)، 1-20.
چراغملایی، لیلا؛ کدیور، پروین و صرامی، غلامرضا (1393). «استفاده از شبکههای اجتماعی در آموزش؛ فرصتها و چالشها». اندیشههای نوین تربیتی، دورة دهم، شمارة 3. 29-49.
رضایی، محمدهاشم و پاکسرشت، محمدجعفر (1387). «تأثیر دیدگاههای معرفتشناسی بر فعالیتهای یاددهی، یادگیری در نظام آموزش باز و از راه دور»، اندیشههای نوین تربیتی، دورة 4، شمارة 4، 9-36.
سرمدی، محمدرضا؛ صیف، محمدحسن و طالبی، سعید (1390). مبانی نظری و فلسفی آموزش از دور. تهران: دانشگاه پیام نور.
فرجاللهی، مهران؛ زارع، حسین؛ هرمزی، محمود؛ سرمدی، محمدرضا و ظریف صناعی، ناهید (1390). یادگیری از دور در عصر اطلاعات و ارتباطات. تهران: دانشگاه پیام نور.
قنبری، علی؛ فرجاللهی، مهران؛ اسماعیلی، زهره و سرمدی محمدرضا (1396). «طراحی الگوی کیفیت یادگیری برمبنای نظریة ارتباطگرایی زیمنس در دانشگاههای مجری آموزش از دور». دوماهنامة علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،10 (1) :51-63
عدلیپور، صمد و پیرنیا، زهرا (1393). «مطالعة آثار و پیامدهای سیاسی شبکههای اجتماعی مجازی». دوفصلنامة مطالعات اجتماعی و رسانه، سال سوم، شمارة 4، 87 - 106.
کدیور، پروین. (1383). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات سمت.
گوتک، جرالد لی (1382) مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمة پاک سرشت، م. ج. تهران: سمت.
لطفآبادی، حسین (1386). «رویکردی نو به فلسفة تعلیم و تربیت»، فصلنامة علمیپژوهشی نوآوریهای آموزشی، شمارة 20، سال شش، 12- 39.
مهرمحمدی، محمود (1381). برنامة درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. مشهد: شرکت بهنشر.
هادگر، مارتین؛ هکینگ، یان؛ کوون، تاحس و مکنزی، دونالد. (1377). فلسفة تکنولوژی، ترجمة شاپور اعتماد، تهران: نشر مرکز.
نجفی، حسین (1392). «مبانی روششناختی و فلسفی آموزش از دور، نسلها و نظریههای آن». نامة آموزش عالی، 6 (22)، 107-127.
References
Cabrera, D., Vartabedian, B. S., & Spinner, R. J. (2017). More than Likes and Tweets: Creating Social Media Portfolios for Academic Promotion and Tenure. J Grad Med Educ, 9: 421–425.
Campion, E. W., Scott, L., Graham, A. (2016). 20 Years on the Web. N Engl J Med., 375: 993–994.
Ersöz, Y. & Şad, S. N. (2015). Facebook as a Peer Assessment Tool: Does it Work in Visual Art Education. Paper presented at International Congress on Education for the Future: Issues and Challenges (ICEFIC 2015), Ankara University, Turkey.
Foroughi, Abbas. (2015). The Theory of Connectivism: Can It Explain and Guide Learning in the Digital Age? Journal of Higher Education Theory & Practice, 15 (5): 11-26. 16.
Frydenberg, M. & Andone, D. (2015). Social Media, Online Collaboration, and Mobile Devices: Tools for Demonstrating Digital Literacy. Proceedings of EdMedia 2015--World Conference on Educational Media and Technology.
Hennessy, C. M., Kirkpatrick, E., Smith, C. F., & Border, S. (2016). Social Media and Anatomy Education: using Twitter to Enhance the Student Learning Experience in Anatomy. Anat Sci Educ, 9:505–515.
Ibrahim, A. M., Lillemoe, K. D., & Klingensmith, M. E. (2017). Visual Abstracts to Disseminate Research on Social Media: a Prospective, Case-Control Crossover Study. AnnSurg, 10:3.
Mustea, A. Herman, C., & Naaji, A. (2015). Collaborative Learning in Moodle. The 11th International Scientific Conference e-Learning and Software for Education Bucharest, April 23-24, 2015 10.12753/2066-026X-15-087.
Reese Sasha, A. (2015). Online Learning Environments in Higher Education: Connectivism vs. Dissociation. Educ Inf Technol, 20: 579–588.
Renda, G., & Kuys, B. (2015). Connectivism as a Pedagogical Model within Industrial Design Education. The International Design Technology Conference, DesTech2015, 29th of June – 1st of July 2015, Geelong, Australia.
Statistics Portal. Mobile phone user penetration as percentage of the population worldwide from 2013 to 2019. Available at:
https://www.statista.com/statistics/470018/mobilephone-user-penetration-worldwide/. Accessed January 18, 2018.
Sutherland S, Jalali A. (2017). Social media as an Open-Learning Resource in Medical Education: Current Perspectives. Adv Med Educ Pract, 8: 369–375.
Techakosit, S., & Wannapiroon, P. (2015). Connectivism Learning Environment in Augmented Reality Science Laboratory to Enhance Scientific Literacy. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174: 2108 – 2115.
Tess, PA. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual) - A literature review. Computers in Human Behavior, 29 (5):A60–A8.
Topf J.M., Sparks M.A., & Phelan, P. (2017). The Evolution of the Journal club: from Osler to Twitter. Am J Kidney Dis, 69: 827–836.
Wang, Y. & Baker, R. (2015). Content or Platform: Why do Students Complete MOOCs? MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 11 (1).