A Study of the Epistemological Foundations of Education Based on Virtual Social Networks

Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor of Philosophy of Education at Payame Noor University.

2 Assistant Professor of Distance Education Planning, Payame Noor University.

3 Associate Professor of Distance Education Planning, Payame Noor University.

4 PhD student in Distance Education Planning.

Abstract

This study aims at investigating epistemological foundations of education through virtual social networks. This descriptive research enjoyed a theoretical study approach to analysis data and explain scientific references and documents. In This study, the different forms of distance learning and its educational-philosophical schools and related researches were examined. The results showed that social networks are powerful tools to create an educational environment. These networks enjoying connectivism can be introduce as a new generation of distance learning method. Moreover, the function of epistemological under the notion of the educational philosophy of connectivism were explained for the key elements of education through virtual social networks.

Keywords


آلوین، لی (1397). تغییر اجتماعی و توسعه، ترجمة محمود مظاهری. تهران: انتشارات پژوهشکدة مطالعات راهبردی.
جمالی تازه­کند، محمد؛ فتحی واجارگاه، کورش و عارفی، محبوبه (1396). «فراسوی یادگیری الکترونیکی 1: مفهوم­پردازی وب  و دلالت­های آن بر معرفی الگوی برنامة درسی آموزش مجازی». پژوهش در برنامه­ریزی درسی، 2 (24)، 1-20.
چراغ­ملایی، لیلا؛ کدیور، پروین و صرامی، غلامرضا (1393). «استفاده از شبکه­های اجتماعی در آموزش؛ فرصت­ها و چالش­ها». اندیشه­های نوین تربیتی، دورة دهم، شمارة 3. 29-49.
رضایی، محمدهاشم و پاک­سرشت، محمدجعفر (1387). «تأثیر دیدگاه­های معرفت­شناسی بر فعالیت­های یاددهی، یادگیری در نظام آموزش باز و از راه دور»، اندیشه­های نوین تربیتی، دورة 4، شمارة 4، 9-36.
سرمدی، محمدرضا؛ صیف، محمدحسن و طالبی، سعید (1390). مبانی نظری و فلسفی آموزش از دور. تهران: دانشگاه پیام نور.
فرج­اللهی، مهران؛ زارع، حسین؛ هرمزی، محمود؛ سرمدی، محمدرضا و ظریف صناعی، ناهید (1390). یادگیری از دور در عصر اطلاعات و ارتباطات. تهران: دانشگاه پیام نور.
قنبری، علی؛ فرج­اللهی، مهران؛ اسماعیلی، زهره و سرمدی محمدرضا (1396). «طراحی الگوی کیفیت یادگیری برمبنای نظریة ارتباط­گرایی زیمنس در دانشگاه‌های مجری آموزش از دور». دوماهنامة علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،10  (1) :51-63
عدلی­پور، صمد و پیرنیا، زهرا (1393). «مطالعة آثار و پیامدهای سیاسی شبکه­های اجتماعی مجازی». دوفصلنامة مطالعات اجتماعی و رسانه، سال سوم، شمارة 4، 87 - 106.
علی­آبادی، خدیجه و خزائی، آذر (1394). نشریةمطالعاتآموزشی، مرکز مطالعات و توسعة آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جلد 8، سال چهارم، شمارة دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان، 43-53.
کدیور، پروین. (1383). روا­ن­شناسی تربیتی. تهران: انتشارات سمت.
گوتک، جرالد لی (1382) مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمة پاک سرشت، م. ج. تهران: سمت.
لطف­آبادی، حسین (1386). «رویکردی نو به فلسفة تعلیم و تربیت»، فصلنامة علمی­پژوهشی نوآوری­های آموزشی، شمارة 20، سال شش، 12- 39.
مهرمحمدی، محمود (1381). برنامة درسی: نظرگاه­ها، رویکردها و چشم­اندازها. مشهد: شرکت به­نشر.
هادگر، مارتین؛ هکینگ، یان؛ کوون، تاحس و مکنزی، دونالد. (1377). فلسفة تکنولوژی، ترجمة شاپور اعتماد، تهران: نشر مرکز.
نجفی، حسین (1392). «مبانی روش‌شناختی و فلسفی آموزش از دور، نسل‌ها و نظریه‌های آن». نامة آموزش عالی، 6 (22)، 107-127.
نوری معینی؛ علی؛ رضایی­زاده، مرتضی و عباسی کسانی، حامد (1396). «نقش و وظیفة معلم در محیط­های دیجیتالی بر اساس نظریة ارتباط­گرایی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)»، دورة 11، شمارة 3، 249- 258.
 
 
References
Cabrera, D., Vartabedian, B. S., & Spinner, R. J. (2017). More than Likes and Tweets: Creating Social Media Portfolios for Academic Promotion and Tenure. J Grad Med Educ, 9: 421–425.
Campion, E. W., Scott, L., Graham, A. (2016). 20 Years on the Web. N Engl J Med., 375: 993–994.
Ersöz, Y. & Şad, S. N.  (2015). Facebook as a Peer Assessment Tool: Does it Work in Visual Art Education. Paper presented at International Congress on Education for the Future: Issues and Challenges (ICEFIC 2015), Ankara University, Turkey.
Foroughi, Abbas. (2015). The Theory of Connectivism: Can It Explain and Guide Learning in the Digital Age? Journal of Higher Education Theory & Practice, 15 (5): 11-26. 16.
Frydenberg, M. & Andone, D.  (2015). Social Media, Online Collaboration, and Mobile Devices: Tools for Demonstrating Digital Literacy. Proceedings of EdMedia 2015--World Conference on Educational Media and Technology.
Grawe, C. & Kourotchkina, A.  (2016). Potentials and Possibilities of Using Social Media by Universities – the Case of Facebook used by the University of Hagen. In Proceedings of Global Learn 2016 (pp. 21-27). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Hennessy, C. M., Kirkpatrick, E., Smith, C. F., & Border, S. (2016). Social Media and Anatomy Education: using Twitter to Enhance the Student Learning Experience in Anatomy. Anat Sci Educ, 9:505–515.
Ibrahim, A. M., Lillemoe, K. D., & Klingensmith, M. E. (2017). Visual Abstracts to Disseminate Research on Social Media: a Prospective, Case-Control Crossover Study. AnnSurg, 10:3.
Mustea, A. Herman, C., & Naaji, A. (2015). Collaborative Learning in Moodle. The 11th International Scientific Conference e-Learning and Software for Education Bucharest, April 23-24, 2015 10.12753/2066-026X-15-087.
Reese Sasha, A. (2015). Online Learning Environments in Higher Education: Connectivism vs. Dissociation. Educ Inf Technol, 20: 579–588.
Renda, G., & Kuys, B.  (2015). Connectivism as a Pedagogical Model within Industrial Design Education. The International Design Technology Conference, DesTech2015, 29th of June – 1st of July 2015, Geelong, Australia.
Statistics Portal. Mobile phone user penetration as percentage of the population worldwide from 2013 to 2019. Available at:
https://www.statista.com/statistics/470018/mobilephone-user-penetration-worldwide/. Accessed January 18, 2018.
Sutherland S, Jalali A. (2017). Social media as an Open-Learning Resource in Medical Education: Current Perspectives. Adv Med Educ Pract, 8: 369–375.
Techakosit, S., & Wannapiroon, P. (2015). Connectivism Learning Environment in Augmented Reality Science Laboratory to Enhance Scientific Literacy. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174: 2108 – 2115.
Tess, PA. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual) - A literature review. Computers in Human Behavior, 29 (5):A60–A8.
Topf J.M., Sparks M.A., & Phelan, P. (2017). The Evolution of the Journal club: from Osler to Twitter. Am J Kidney Dis, 69: 827–836.
Wang, Y. & Baker, R. (2015). Content or Platform: Why do Students Complete MOOCs? MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 11 (1).