Motivational Profiles and Academic Procrastination in Male Students: A Person-Centered Analysis

Document Type : Research Paper

Authors

1 Instructor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Qom Branch, Qom, Iran.

2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Qom University, Qom, Iran.

3 Associate Professor, Department of Psychology, Shahid Madani University, Tabriz, Iran.

4 PhD Student of Educational Psychology, Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.

Abstract

This study aims at determining the students' motivational profiles and comparing the three components of academic procrastination through person-centered analysis. This descriptive study is of causal-comparative kind. According to Morgan Table, 199 students in eighth and ninth grades of 2nd Qom Educational Administration District were selected through multistage cluster sampling. The samples were asked to complete Elliot and Mc. Gregor Achievement Goal Questionnaire (2001) and Savari's Academic Procrastination Questionnaire (2012). Cluster analysis and multivariate analysis of variance were used to analyze the data. Cluster analysis revealed four motivational profiles for the students: 14/1% were placed in performance-avoidance goal cluster; 22/6 % were placed in the mastery goals-oriented and performance-oriented cluster; 25/1 % were placed in the non-motivational cluster; and finally, 38/2 % were placed in multiple motivation cluster. The academic procrastination of non-motivational cluster and performance-avoidance goal cluster were higher than the other clusters (p<0.001). The findings will help those involved in the field of education to improve students' motivations by planning appropriate educational program.

Keywords


بدری، رحیم و بیرامی، ناصر (1388). «نیمرخ­های جهت گیری انگیزشی دانش­آموزان ناشنوا: تحلیل مبتنی­بر شخص». مجلة روانشناسی دانشگاه تبریز، 15(3)، 1-22.
بدری، رحیم، آرین پور، الناز، فرید، ابوالفضل. (1389). «مطالعة نیمرخ­های هدف پیشرفت دانش­آموزان سال اول متوسطة شهر تبریز و ترجیح محیط یادگیری آنها». فصلنامة تعلیم و تربیت، 3(2)، 144-162.
بدری، رحیم، مرادی، صمد و حسین­پور، حامد (1390). «تیپ­های انگیزشی یادگیری دانشجویان دانشگاه تبریز: مقایسة عملکرد شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان»، مجلة پژوهش­های نوین روانشناختی، 6(21)، 19-42.
بدری، رحیم، مهدوی، علی و مهدوی، محمدتقی. (1391). «نیمرخ­های انگیزش و فرسودگی دانش­آموزان: تحلیل مبتنی­بر شخص». مجلة دستاوردهای روانشناختی اهواز، 4(2)، 45-62.
پینتریچ، پال و شانک دیل. (2002). انگیزش در تعلیم و تربیت (نظریه­ها، تحقیقات و کاربردها). (ترجمة مهرناز شهرآرای). تهران: نشر علم.
ربانی، زینب و فریده، یوسف. (1391). «رابطة باورهای انگیزشی و پیشرفت تحصیلی با واسطه­گری انواع جهت­گیری انگیزشی هدف و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی»، مجلة مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2). 49-80.
سواری، کریم. (1390). «ساخت و اعتباریابی آزمون اهمال­کاری تحصیلی»، فصلنامة اندازه­گیری تربیتی، 5(2)، 97-110.
سیف، علی­اکبر. (1392). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران.
شیخی، محسن. فتح آبادی، جلیل. و حیدری، محمود(1391). «ارتباط اضطراب، خودکارآمدی و کمال­گرایی با اهمال­کاری در تدوین پایان­نامه». روانشناسی تحولی، 9(35)، 283-29.
صبحی قراملکی، ناصر؛ حاجلو، نادر و بابایی، کریم. (1393). «اثربخشی آموزش مهارت­های مدیریت زمان بر اهمال­کاری دانش­آموزان». فصلنامة علمی-پژوهشی روش­ها و مدل­های روانشناختی، 4(15)، 91-101.‎
عوضیان، فاطمه، بدری، رحیم، سرندی، پرویز و قاسمی، زهره. (1390). «بررسی رابطة بین اهمال­کاری و عزت نفس با انگیزش پیشرفت دانش­آموز ان دختر متوسطة شهرستان کاشان»، مجلة فصلنامه علوم تربیتی، 4(14). فصلنامه علوم تربیتی، 151-164.
میرصلاح، یاسر، نجیبی، حمید و موسوی، زهراسادات (1395). «بررسی رابطة نگرش نسبت به پدر و تعهد به خانواده با اهمال­کاری تحصیلی در فرزندان جانبازان»، پژوهش­های کاربردی روانشناختی، 7(3)، 199-212.
واحدی، شهرام، اسماعیل­پور، خلیل، زمان زاده، وحید و عطایی زاده، افسانه (1391). «نیمرخ­های انگیزش تحصیلی داشنجویان پرستاری و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی: رویکرد فردمحور». فصلنامة افق پرستاری، 2(1)، 36-45.
هاشمی، لادن و لطیفیان، مرتضی (1392). «کمال گرایی و اهمال کاری تحصیلی: بررسی نقش واسطه­ای اضطراب امتحان». فصلنامة شخصیت و تفاوت­های فردی، 2(3)، 73-99.
الیس، آلبرت و جیمزنال، ویلیام (1387). روانشناسی اهمال‌کاری غلبه بر تعلل ورزیدن. (مترجم محمد علی فرجاد) تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).
 
 
Daniels, L., Haynes, T., Stupnisky, R., Perry, R., Newall, N., & Pekrun, R. (2008). Individual Differences in Achievement Goals: a Longitudinal Study of Cognitive, Emotional, and Achievement Outcomes. Contemporary Educational Psychology, 33: 584-608.
Debicki, B. J., Kellermanns, F. W., Barnett, T., Pearson, A. W., & Pearson, R. A. (2016). Beyond the Big Five: The Mediating Role of Goal Orientation in the Relationship between Core Self-Evaluations and Academic Performance. The International Journal of Management Education, 14(3): 273-285.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (Eds). (2002). Handbook of self-determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press.
Demeter. K., Szabo, K., Maior, E., Farcas, S., Kalcza, J., & Janos, R. (2015). Associations between Academic Performance, Academic Attitudes, and Procrastination in a Sample of Undergraduate Students Attending Different Educational Forms. Social and Behavioral Sciences, 187(13): 45-49.
Eckert, M., Ebert, D. D., Lehr, D., Sieland, B., & Berking, M. (2016). Overcome Procrastination: Enhancing Emotion Regulation Skills Reduce Procrastination. Learning and Individual Differences, 52: 10-18.
Elliot, A. & Mc Gregor, H. (2001). A 2*2 Achievement Goal Framework. Journal of Personality and Social Psychology, 30: 951-971.
Elliot, A. J. (1999). Approach and Avoidance Motivation and Achievement Goals. Educational psychologist, 34 (3): 169-189.
Ferrari, J., & Pychyl, T. (2008). Procrastination: Current Issues and New Directions. Journal of Social Behavior and Personality, 15 (5).
Howell, A. J., & Buro, K. (2009). Implicit Beliefs, Achievement Goals, and Procrastination: A Mediational Analysis. Learning and Individual Differences, 19 (1): 151-154.
Howell, A. J., & Watson, D. C. (2007). Procrastination: Associations with Achievement Goal Orientation and Learning Strategies. Personality and Individual Differences, 43 (1): 167-178.
Huang, C. (2016). Achievement Goals and Self-Efficacy: A Meta-Analysis. Educational Research Review, 19: 119-137.
Hussain, I., & Sultan, S. (2010). Analysis of Procrastination among University Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5: 1897-1904.
Kaplan, A., & Maehr, M. L. (2002). Adolescents' Achievement Goals: Situating Motivation in Sociocultural Contexts. Information Age Publishing, Inc.
Keyhanm J., Andarian, N. (2017). Causal Relationship between Integrative Self-Knowledge, Identity Style and Academic Achievement. Journal of Applied Psychological Research, 4(8): 109-125.
Medina, M. N. (2017). Training Motivation and Satisfaction: The Role of Goal Orientation and Offshoring Perception. Personality and Individual Differences, 105: 287-293.
Meier, A., Reinecke, L., & Meltzer, C. E. (2016). “Facebocrastination”? Predictors of Using Facebook for Procrastination and its Effects on Students’ Well-being. Computers in Human Behavior, 64: 65-76.
Metin, U. B., Taris, T. W., & Peeters, M. C. (2016). Measuring Procrastination at Work and its Associated Workplace Aspects. Personality and Individual Differences, 101: 254-263.
Ratelle, F., Guay, F., & Vallerand L. J., & Sene’cal, C. (2007). Autonomous, Controlled, and a Motivated Types of Academic Motivation: A Person-Oriented Analysis. Journal of Educational Psychology, 99: 734-746.
Rivait, L. (2007). What I Don’t Do In My Summer Vacations: Fighting Procrastination. Retrieved from Hhttp://www.past thepages.ca/feature.htmH.accessed on December 21, 2009.
Rohatgi, A., Scherer, R., & Hatlevik, O. E. (2016). The Role of ICT Self-Efficacy for Students' ICT Use and their Achievement in a Computer and Information Literacy Test. Computers & Education, 102: 103-116.
Rothblum, E. D., Solomon, L. J. & Murakami, J. (1986). Affective, Cognitive, and Behavioral Differences between High and Low Procrastinators. Journal of CounselingPsychology, 33: 387-394.
Senecal, C., Julien, E. & Guay, F. (2003). Role Conflict and Academic Procrastination: A self-Determination Perspective. European Journal of Social Psychology, 33: 135-145.
Stevenson, A. (2013). Oxford Dictionarty of English. (3rd ed.).
Tuominen-Soini, H., Salela-Aro, K., & Niemivirta, M. (2008). Achievement Goal Orientation and Subjective Well-Being: A Person-Centered Analysis. Learning and Instruction, 18: 251-226.